Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 391
Offentligt
2359725_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
19. marts 2021
2021 - 1831
vibasa
På vegne af erhvervsministeren, skatteministeren, fødevareministeren og
udenrigsministeren fremsendes hermed et samlet notat om oprindelsesreg-
ler. Notatet blev efterspurgt ved den tekniske briefing af Folketingets Eu-
ropaudvalg, Udenrigspolitisk Nævn og Folketingets Brexit-følgegruppe
samt danske medlemmer af Europa-Parlamentet den 14. januar 2021 om
indholdet af handels- og samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien.
Notatets hovedpointer
Oprindelsesreglerne har overordnet til hensigt at beskytte EU’s indre
marked ved at sikre fair konkurrencevilkår.
Reglerne beskytter bl.a. virksomheder i EU’s indre marked mod, at
virksomhederne udkonkurreres ved import af varer fra tredjelande, der
efter minimal bearbejdning i tredjelande ville kunne blive sat toldfrit i
omsætning inden for EU.
EU’s handelsaftalers oprindelsesregler er traditionelt restriktive på en
række af de områder, der er vigtige for EU's hjemmeindustri. Det gæl-
der inden for fx sektorer som fiskeri, landbrug og tekstiler.
Reglerne i Brexit-aftalen
ligger på linje med, hvad man kender fra EU’s
frihandelsaftaler med andre tredjelande.
Reglerne stiller konkret krav til, hvor meget bearbejdning i EU/Stor-
britannien, der skal ske af råvarer/halvfabrikata fra tredjelande for, at
den færdige vare kan blive omfattet af Brexit-aftalens regler om told-
og kvotefrihed.
Oprindelsesreglerne i aftalen indeholder såkaldt fuld bilateral kumula-
tion mellem EU og Storbritannien.
Brexit-aftalen indeholder ikke diagonale kumulationsregler.
Fsva. oprindelsesreglerne forventes Brexit at give største udfordringer
for virksomheder, hvis forretningsmodel i høj grad afhænger af reek-
sport til Storbritannien af varer fra tredjelande efter bearbejdning i
Danmark, fx fiskeriforarbejdningssektoren og tekstilbranchen, ligesom
reglerne kan være svære at håndtere for fx SMV'er.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 391: Notat om indholdet af Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien
2/7
Oprindelsesregler i handels- og samarbejdsaftalen mellem EU og
Storbritannien
Regelgrundlaget til og med den 31. december 2020
Som udgangspunkt gælder der ved import og eksport af varer til og fra
EU’s indre marked, at disse varer underlægges krav om toldkontrol og på-
lægges told, når varerne krydser grænsen til EU, med mindre andet er be-
stemt i en eventuel handelsaftale. Her vil eventuelle regler om told
og
kvotefrihed afhænge af en række nærmere betingelser i den givne handels-
aftale, herunder specifikke regler om oprindelse.
Oprindelsesreglerne
har overordnet til hensigt at beskytte EU’s indre mar-
ked ved at sikre fair konkurrencevilkår. Reglerne beskytter bl.a. virksom-
heder i EU’s indre marked mod, at virksomhederne udkonkurreres ved im-
port af varer fra tredjelande, der efter minimal bearbejdning i tredjelande
ville kunne blive sat toldfrit i omsætning inden for EU. EU’s handelsafta-
lers oprindelsesregler er traditionelt yderst restriktive på en række af de
områder, der er vigtige for EU's hjemmeindustri. Det gælder inden for fx
sektorer som fiskeri, landbrug og tekstiler. Konkret indebærer det, at en
virksomhed i Storbritannien fx ikke blot kan få produkter fremstillet i Kina,
sætte et logo på dem i Storbritannien og derefter eksportere dem toldfrit til
EU. De samme oprindelsesregler gælder naturligvis også for virksomheder
i EU, der eksporterer til Storbritannien.
Indtil udløbet af overgangsperioden den 31. december 2020 var Storbritan-
nien som følge af udtrædelsesaftalens artikel 126 og 127 fortsat omfattet af
gældende EU-regler, hvor andet ikke var bestemt i udtrædelsesaftalen. Dvs.
at i perioden fra Storbritanniens udtræden af EU den 31. januar 2020 og til
og med den 31. december 2020 blev Storbritannien fortsat anset for at være
en del af EU’s indre marked og toldunion med alle fordele,
dette medfører.
Det gælder først og fremmest reglerne om varernes frie bevægelighed, der
medfører uhindret handel uden told og kvoter. Derudover gælder det reg-
lerne om handel uden toldkontrol, da der er forbud mod toldkontrol ved de
indre grænser mellem EU-lande
for varer, der handles inden for EU’s indre
marked.
Da Storbritannien i overgangsperioden i den forbindelse de facto har været
at betragte som et EU-land, har der heller ikke været behov for at fastslå
oprindelse m.v. for varer, der blev handlet mellem EU27-landene og Stor-
britannien. Oprindelsesreglerne i de af EU indgåede handelsaftaler finder
således (som beskrevet ovenfor) alene anvendelse, hvor varerne importeres
eller eksporteres til og fra EU's marked.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 391: Notat om indholdet af Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien
3/7
I den forbindelse drager alle EU-lande videre nytte af de oprindelsesregler,
der finder anvendelse som følge af de handelsaftaler, som EU har indgået.
Alle produktionsprocesser i EU indgår fx, når varens oprindelse skal be-
stemmes. Der gælder individuelle oprindelsesregler i de enkelte aftaler,
som EU har indgået.
Nogle handelsaftaler er ”bundet sammen” via regler i aftalerne om såkaldt
diagonal kumulation. Diagonal kumulation indebærer, at der inden for de
rammer, der er lagt i den pågældende handelsaftale, udover at der kan ar-
bejdes videre på de omfattede landes varer, hvorved varerne kan opnå op-
rindelse (kaldet kumulation), i visse tilfælde også kan foregå videreforar-
bejdning uden for de lande, der har indgået handelsaftalen, og at denne vi-
dereforarbejdning alligevel ”tæller med” i oprindelsen.
Dette kan lade sig
gøre, hvis de pågældende handelsaftaler er ”bundet sammen” via reglerne
om kumulation. Det er tilfældet med EU´s aftaler med de lande, der som
led i de helt særlige tætte økonomiske relationer indgår i den såkaldte PEM-
konvention (fx EFTA-landene,
balkanlande, EU’s østlige/sydlige partner-
skabslande og AVS-landene). Her er produktion på tværs af de enkelte af-
taler tilladt, og de fleste produktionsprocesser m.m. tæller med i bestem-
melsen af varens endelige oprindelse. Som eksempel kan nævnes et indu-
striprodukt såsom en pumpe fremstillet trinvist i Danmark, Polen og Ma-
rokko, med anvendelse af råvarer og komponenter fra både EU-lande og et
tredjeland, hvor pumpen alligevel vil kunne leve op til oprindelses-kravene
i fx EU-Norge frihandelsaftalen og blive eksporteret toldfrit fra Danmark
til Norge.
Det er derimod ikke tilfældet i EU’s normale frihandelsaftaler med tredje-
lande som fx EU's aftale med Japan, hvor der som udgangspunkt alene kan
opnås oprindelse for varer produceret i EU eller Japan (kaldet fuld bilateral
kumulation, idet der kan arbejdes videre på hinandens halvfabrikata), mens
alle andre materialer vil skulle opfylde visse regler for at kunne ”tælle
med”.
De fleste af EU's handelsaftaler med tredjelande
og også aftalen med UK
indeholder visse toleranceregler, der giver mulighed for, at en mindre del
af varernes værdi må komme fra materialer, der ikke har oprindelse
i det
her tilfælde i hhv. EU og UK.
Regelgrundlaget fra og med den 1. januar 2021
Efter overgangsperiodens udløb er Storbritannien trådt ud af EU’s indre
marked og toldunion og har opnået status som et tredjeland.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 391: Notat om indholdet af Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien
4/7
Udgangspunktet var derfor fra og med den 1. januar 2021, at alle varer fra
Storbritannien skulle være underlagt told, kvoter og toldkontrol med de ad-
ministrative krav til import og eksport af varer til tredjelande, der følger
heraf.
Handels-
og samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien (”Brexit-af-
talen”), der har virkning fra den 1. januar 2021, sikrer imidlertid fortsat
told-og kvotefri varehandel. Det er en væsentlig forbedring i forhold til
ovennævnte udgangspunkt i fravær af en aftale, om end handelsforholdene
som en uundgåelig konsekvens af Brexit forringes ift. de vilkår, der gælder
inden for EU’s indre marked.
Brexit-aftalen
indeholder ligesom EU’s frihandelsaftaler med andre tredje-
lande regler for varers oprindelse som en forudsætning for opnå told
og
kvotefrihed.
Reglerne i Brexit-aftalen
ligger på linje med, hvad man kender fra EU’s
frihandelsaftaler med andre tredjelande. Reglerne stiller konkret krav til,
hvor meget bearbejdning i EU/Storbritannien, der skal ske af råvarer/halv-
fabrikata fra tredjelande for, at den færdige vare kan blive omfattet af
Brexit-aftalens regler om told- og kvotefrihed. Oprindelsesreglerne i afta-
len indeholder såkaldt fuld bilateral kumulation mellem EU og Storbritan-
nien, der indebærer, at alle materialer, der stammer fra EU og Storbritan-
nien,
samt visse bearbejdninger, der foregår i EU eller Storbritannien ”tæl-
les med”, når en vares oprindelse fastlægges. Derfor vil fx japanske mate-
rialer ikke automatisk ”tælle med”, medmindre disse bearbejdes tilstræk-
keligt i EU eller Storbritannien, og aftalens produktspecifikke oprindelses-
regler dermed overholdes.
Handels- og samarbejdsaftalen indeholder dog særlige alternative og mid-
lertidige oprindelsesregler for elbiler og batterier, der gør, at aftalens op-
rindelsesregler på dette punkt først finder fuldt ud anvendelse fra 2027.
Som skitseret ovenfor gives i EU’s særlige aftaler med fx de paneuropæiske
lande og EØS-landene samt visse udviklingslande gennem regler om så-
kaldt kumulation mulighed for, at materialer fra lande uden for de to han-
delspartnere, hvis handelsaftalerne er ”bundet sammen” med de pågæl-
dende lande, vil kunne anvendes i produktionen, uden at det betyder, at
aftalens oprindelsesregler derved ikke kan opfyldes. Brexit-aftalen inde-
holder ikke sådanne diagonale kumulationsregler, bl.a. af hensyn til at be-
grænse risikoen for, at Storbritannien kan trække handel og investeringer
væk fra EU gennem urimelig udnyttelse af en sådan kobling til EU’s øvrige
frihandelsaftaler.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 391: Notat om indholdet af Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien
5/7
Dette betyder konkret, at i de tilfælde hvor oprindelsesreglerne gør, at dan-
ske virksomheder fx forhindres i at eksportere varer, der er importeret fra
tredjelande toldfrit til Storbritannien efter bearbejdelse i Danmark, forhin-
dres britiske virksomheder omvendt også i at reeksportere varer fra tredje-
lande toldfrit til EU, der er indført til Storbritannien og bearbejdet dér. På
den måde undgås det, at Storbritannien opnår en urimelig konkurrence-
mæssig fordel ved, at Storbritannien bliver et ”samle-hub” med toldfri ad-
gang til EU’s indre marked for varer fra tredjelande.
En række virksomhe-
der fra tredjelande inden for fx bilindustrien har hidtil brugt EU-landet
Storbritannien som indgangsport til hele EU’s indre marked.
Med de nye
oprindelsesregler efter Brexit sikres det, at Storbritannien uden for EU ikke
kan udnytte sådanne fordele, der knytter sig til det indre marked, men at
tredjelandes investeringer rettet mod det indre marked fastholdes i EU med
deraf afledte positive effekter også for danske virksomheder og arbejds-
pladser.
Aftalen indeholder dog som EU's andre handelsaftaler mulighed for at an-
vende 10-15 pct. materialer, der ikke har oprindelse, qua den såkaldte tole-
ranceregel.
Konsekvenser for dansk erhvervsliv ved generel import og eksport af varer
og tjenesteydelser
Som skitseret ovenfor opretholder
EU’s handelsaftale med Storbritannien
den toldfrie samhandel for varer, men det gælder kun for varer, der har
oprindelse i EU og/eller Storbritannien. Dele af dansk erhvervsliv bliver
derfor trods handelsaftalen ramt af toldmure som følge af Brexit. Oprindel-
sesreglerne udgør en ny udfordring i samhandlen mellem EU og Storbri-
tannien, der ikke
eksisterede, da Storbritannien var en del af EU’s indre
marked. Reglerne er meget komplekse, og de konkrete konsekvenser af op-
rindelsesreglerne vil variere meget afhængig af en lang række faktorer, her-
under fx hvilken sektor, vare eller produktionskæde, der er tale om.
Overordnet kan det siges, at reglerne vil give størst udfordringer for virk-
somheder, hvis forretningsmodel i høj grad afhænger af reeksport til Stor-
britannien af varer fra tredjelande efter bearbejdning i Danmark. Derudover
gælder, at konsekvenserne vil være størst på særligt de områder, hvor afta-
lens oprindelsesregler af gode grunde er mest restriktive, og fx baserer sig
på, at oprindelse kun kan opnås ved, at nærmest alle råvarer og al produk-
tion ”på dem” foregår inden
for aftalepartnernes lande. Det gælder fx op-
rindelsesreglerne for fx fiskeprodukter og landbrugsprodukter. Dette kan
medføre, at den danske fiskeriforarbejdningssektor ikke kan opnå told - og
kvotefrihed fx ved eksport af fiskeprodukter til Storbritannien, der er udar-
bejdet ved brug af fx rå fisk fra Norge.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 391: Notat om indholdet af Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien
2359725_0006.png
6/7
Oprindelsesreglerne kan også efter omstændighederne give udfordringer
for andre brancher som fx tekstilbranchen, ligesom reglerne kan være
svære at håndtere for fx SMV'er.
Erhvervslivets oplevelser af konsekvenserne ved oprindelsesreglerne for
erhvervene, herunder særligt fiskerierhvervet samt fødevareindustrien
Myndighederne er løbende i dialog med erhvervene, der oplever udfordrin-
ger ved Brexit og de deraf følgende oprindelsesregler.
Særligt fiskeriforarbejdningssektoren har mødt udfordringer. Brancheorga-
nisationerne på området har beskrevet, hvordan Brexit efterlader sektoren
i en situation, hvor hovedparten af eksporten af fiskevarer til Storbritannien
pålægges told (dog med undtagelser) trods Handels- og samarbejdsaftalens
generelle toldfrihed. Det skyldes, at tredjelandsråvarer ofte ikke opnår EU-
oprindelse, når varerne importeres til Danmark og reeksporteres til Storbri-
tannien. Det gælder fx særligt virksomheder, der bearbejder koldtvandsre-
jer og norsk laks.
Fødevareerhvervet beskriver ligeledes udfordringer med de nye oprindel-
sesregler. Det gælder særligt for de små og mellemstore virksomheder, der
ikke har erfaring med at håndtere regler om oprindelse i fx frihandelsaftaler
med Korea eller Japan. Brancheorganisationerne peger på, at dialogen især
har været med virksomheder inden for ingrediens- og udstyrssektoren om
de krav, der ligger i aftalen for så vidt angår oprindelse og dokumentationen
heraf.
Nedenfor følger to eksempler leveret af Dansk Industri på, hvordan de nye
toldmæssige vilkår som følge af Brexit udfordrer danske virksomheder og
en britisk underleverandør i samhandlen med Storbritannien. Eksemplerne
kunne i princippet gælde for både danske og britiske virksomheder, idet
udfordringerne med oprindelsesregler for virksomheder i Danmark og
Storbritannien ift. samhandlen mellem de to lande efter Brexit grundlæg-
gende er de samme. Det bemærkes, at de enkelte sager om oprindelse af-
gøres ved konkrete vurderinger ved styrelserne, og at ministerierne er af-
skåret fra at forholde sig hertil. Formålet med nedenstående er at give ind-
blik i, hvordan virksomhederne oplever de nye vilkår.
Virksomhed A
Underleverandør i Taiwan
1
Virksomhed A leverer befæstigelsesløsninger, herunder skruer, nitter og
bygningsfuge. Virksomheden importerer varerne fra et produktionsanlæg i
1
Efter aftale med Dansk Industri optræder virksomhederne anonymt
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 391: Notat om indholdet af Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien
7/7
Taiwan, ompakker varerne i Danmark og reeksporterer herefter de sorte-
rede varer til kunder i Storbritannien.
Varerne har oprindelse i Taiwan. Derfor har virksomheden hidtil betalt told
ved importen fra Taiwan til Danmark, men ikke ved reeksport til kunderne
på det britiske marked, da Storbritannien var med i EU. Virksomheden for-
arbejder ikke varerne, men tager varerne ud af kasserne og sorterer dem i
forhold til deres kunder. Der er således hverken tale om aktiv forædling
eller forsendelse. Virksomheden skal derfor søge om bevilling til at opbe-
vare varerne på et toldoplag, hvor ompakningen kan finde sted. Dermed
bliver EU’s told på importen fra Taiwan til Danmark suspenderet, hvorefter
der kun skal betales told af eksporten til Storbritannien.
Virksomheden skal derfor ændre sine logistikkæder. Det er omkostnings-
fuldt, da virksomhedens import fra Taiwan leveres til flere forskellige ek-
sportmarkeder. Som følge af Brexit skal virksomheden derfor bruge ekstra
ressourcer på at sortere og sende de varer, der sælges til kunder i Storbri-
tannien på et toldlager.
Virksomhed B
Serviceleverandør i Storbritannien
Virksomhed B fremstiller displayruder til elektronisk udstyr. Virksomhe-
den har en aftale med en britisk underleverandør om at overfladebehandle
displayruderne. Mens Storbritannien var medlem af EU, foregik denne pro-
cedure gnidningsfrit, men efter Brexit indebærer aftalen med den britiske
underleverandør, at displayruderne midlertidigt skal udføres af EU’s told-
område.
Virksomheden skal derfor søge om bevilling til passiv forædling for at
undgå en toldregning, når varerne fragtes tilbage til EU, således at det kun
er det færdige produkt, der kan pålægges en eventuel toldregning.