Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 452
Offentligt
2373867_0001.png
Dato:
14. april 2021
Kontor:
Sikkerhedskontor II
Sagsbeh: Sarah
Skafte-Vaaben-
gaard
Sagsnr.: 2020-0039-0298
Dok.:
1928387
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg om an-
modning om mundtlig forhandling og afgivelse af indlæg i EU-Domsto-
lens forenede præjudicielle sager C-339/20 og C-397/20, VD m.fl.
1. Indledning
Den franske kassationsdomstol (”Cour de cassation”) har i to sager om in-
siderhandel og markedsmisbrug forelagt EU-Domstolen tre præjudicielle
spørgsmål om de EU-retlige rammer for private operatørers lagring af for-
bindelsesdata og de franske myndigheders adgang hertil som led i undersø-
gelsen og efterforskningen af insiderhandel og markedsmisbrug. De præju-
dicielle spørgsmål angår fortolkningen af artikel 15 i direktiv nr.
2002/58/EF
1
(e-databeskyttelsesdirektivet) samt artikel 7, 8, 11 og 52 i Den
Europæiske Unions Charter om grundlæggende rettigheder (Chartret) på
området for markedsmisbrug.
Det er navnlig det første præjudicielle spørgsmål i begge sager, der har en
dansk interesse. Med dette spørgsmål skal der tages stilling til, om bl.a. ar-
tikel 23, stk. 2, litra h), i forordning nr. 596/2014 om markedsmisbrug (mar-
kedsmisbrugsforordningen)
2
medfører mulighed for national lovgivning,
der pålægger telekommunikationsoperatør en midlertidig, men generel lag-
ring af forbindelsesdata for at gøre det muligt for nationale myndigheder at
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikations-
sektor.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 596/2014 af 16. april 2014 om mar-
kedsmisbrug (forordningen om markedsmisbrug) og om ophævelse af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2003/6/EF og Kommissionens direktiv 2003/124/EF, 2003/125/EF og
2004/72/EF
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 452: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sager C-339/20 og C-397/20, VD m.fl.
2373867_0002.png
få udleveret fortegnelser over datatrafik i tilfælde af mistanke om insider-
handel eller kursmanipulation. Markedsmisbrugsforordningens artikel 23,
stk. 2, litra h, fastsætter således, at de nationale kompetente myndigheder,
der skal undersøge overtrædelser af forordningen, som minimum tillægges
beføjelser til bl.a. at kræve, såfremt det er tilladt i henhold til national ret, at
få udleveret fortegnelser over datatrafik hos en telekommunikationsopera-
tør, når der er begrundet mistanke om en overtrædelse, og når sådanne for-
tegnelser kan være af relevans for undersøgelsen af en overtrædelse af arti-
kel 14, litra a) eller b) om insiderhandel og uretmæssig videregivelse af in-
tern viden, eller artikel 15 om markedsmanipulation.
2. Sagernes faktiske omstændigheder
Den 22. maj 2014 iværksatte det franske finanstilsyn en undersøgelse af in-
siderhandel og hæleri af bl.a. aktier. I den forbindelse indhentede finanstil-
synet data vedrørende anvendelsen af telefontjenester med hjemmel i den
franske lov om monetære og finansielle anliggender. Loven foreskriver
bl.a., at efterforskere kan indhente data, som er lagret og behandlet af tele-
kommunikationsoperatører i henhold til lov om postvæsen og elektronisk
kommunikation, der foreskriver lagring af trafikdata for efterforskning, af-
sløring og retsforfølgning af strafbare handlinger i op til 1 år (logning).
På den baggrund blev sagsøgeren i sag C-339/20, VD, den 10. marts 2017
sigtet for insiderhandel og hvidvask med værdipapirer, og sagsøgeren i sag
C-397/20, SR, blev den 29. maj 2017 sigtet for insiderhandel med aktier og
finansielle instrumenter. Begge sagsøgere anlagde herefter sag med påstand
om, at finanstilsynets indhentelser af data skulle annulleres med henvisning
til, at den franske lovgivning var i strid med bl.a. e-databeskyttelsesdirekti-
vets artikel 15, stk. 1, sammenholdt med Chartrets artikel 7, 8, 11 og 52, stk.
1, som fortolket af EU-Domstolen.
Den franske lovgivning gennemfører markedsmisbrugsforordningens mini-
mumskrav til de beføjelser, som den kompetente myndighed efter forord-
ningens artikel 23, stk. 2, skal tillægges, herunder navnlig muligheden for
indhentelse af forbindelsesdata (trafikdata) fra telekommunikationsoperatø-
rer (litra h), og som tidligere var fastsat i direktiv nr. 2003/6/EF om insider-
handel og kursmanipulation (markedsmisbrug)
3
, der blev ophævet ved for-
ordningen.
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/6/EF af 28. januar 2003 om insiderhandel
og kursmanipulation (markedsmisbrug).
Side 2/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 452: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sager C-339/20 og C-397/20, VD m.fl.
2373867_0003.png
Af den præjudicielle anmodning fremgår, at formålet med anmodningen
bl.a. er at få belyst, om e-databeskyttelsesdirektivets artikel 15, stk. 1, sam-
menholdt med Chartrets artikel 7, 8 og 11 som fortolket af EU-Domstolen,
kan forenes med de krav, som er opstillet i markedsmisbrugsforordningen.
I den forbindelse henvises der bl.a. til markedsmisbrugsforordningens be-
tragtning nr. 65, der fremhæver, at forbindelsesdata
udgør et yderst vigtigt
og undertiden det eneste
bevismateriale,
der kan afsløre og bevise insi-
derhandel og markedsmanipulation, da de giver mulighed for at fastslå iden-
titeten af en person, som er ansvarlig for videregivelse af urigtige eller vild-
ledende oplysninger, eller at personer har været i kontakt med hinanden på
et bestemt tidspunkt, og at der er en forbindelse mellem to eller flere perso-
ner. Endvidere henvises der til betragtning nr. 66, der anfører, at udøvelsen
af disse beføjelser kan udmønte sig i alvorlige indgreb i bl.a. retten til re-
spekt for privatliv, hvorfor medlemsstaterne skal have passende og effektive
beskyttelsesmekanismer mod misbrug ved at begrænse disse beføjelser til
tilfælde, hvor det er nødvendigt for en ordentlig undersøgelse af alvorlige
sager, hvor der ikke findes tilsvarende midler til reelt at opnå samme resul-
tat. Det fremgår af forelæggelseskendelsen, at dette medfører, at visse til-
fælde af markedsmisbrug, der er omhandlet af denne retsakt, bør anses for
alvorlige overtrædelser. Det fremgår endvidere, at i de foreliggende sager
var de interne oplysninger, der kunne karakterisere det objektive gernings-
indhold i ulovlig praksis på markedsområdet, i det væsentlige mundtlige og
hemmelige.
Sagsøgerne har under sagerne bl.a. henvist til EU-Domstolens dom af 21.
december 2016 i”Tele2-dommen”
4
. I dommen fastslog EU-Domstolen, at
de svenske regler om logning var i strid med e-databeskyttelsesdirektivet,
sammenholdt med de grundlæggende rettigheder i EU-Chartret. EU-retten
var således til hinder for en national lovgivning, der med henblik på bekæm-
pelse af kriminalitet fastsætter en pligt til generel og udifferentieret lagring
af samtlige trafik- og lokaliseringsdata vedrørende samtlige abonnenter og
registrerede brugere i forbindelse med samtlige midler til elektronisk kom-
munikation. Sagsøgerne har endvidere henvist til EU-Domstolens seneste
dom af 6. oktober 2020, i ”La
Quadrature du Net-dommen”
5
, hvor Domsto-
len i vidt omfang har fastholdt sin praksis efter Tele-2-dommen, men dog
4
5
De forenede sager C-203/15 og C-698/15, Tele2 Sverige AB m.fl.
De forenede sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du Net m.fl., og C-520/18, Ordre
des barreaux francophones et germanophone m.fl.
Side 3/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 452: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sager C-339/20 og C-397/20, VD m.fl.
2373867_0004.png
har tilladt en snæver adgang til generel og udifferentieret lagring, hvis med-
lemsstaten står over for en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, der
er reel og aktuel eller forudsigelig.
3. Den danske interesse i sagerne
Regeringen har ikke afgivet skriftligt indlæg i sagerne. Det er imidlertid re-
geringens opfattelse, at regeringen bør anmode om mundtlig forhandling,
idet sagerne vedrører EU-medlemsstaternes muligheder for at pålægge tele-
udbydere at lagre og opbevare oplysninger om tele- og internettrafik (log-
ning) samt adgang hertil til brug for efterforskning og retsforfølgning af
strafbare overtrædelser. Det bemærkes, at Estland, Irland, Spanien, Frank-
rig, Polen og Portugal samt Europa-Kommissionen har afgivet skriftlige
indlæg i sagerne.
La Quadrature du Net-dommen af 6. oktober 2020 medfører, at der er behov
for at ændre i de gældende danske regler om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning). Samtidig skal det vurderes, i hvilket
omfang dommen giver anledning til at ændre reglerne om adgang til loggede
oplysninger i retsplejelovens bestemmelser om edition og indgreb i medde-
lelseshemmeligheden.
6
Besvarelsen af det første spørgsmål i begge sager kan få betydning for den
kommende revision af logningsreglerne samt reglerne om adgang til log-
gede oplysninger i retsplejelovens bestemmelser.
Besvarelsen vil således navnlig kunne få indflydelse på, hvordan de danske
regler om adgang til loggede oplysninger kan indrettes i overensstemmelse
med EU-retten på en måde, hvor loggede oplysninger fortsat kan anvendes
som et effektivt efterforskningsværktøj. Det gælder i særdeleshed i sager,
hvor de øvrige efterforskningsmuligheder er begrænsede, som f.eks. sager
om markedsmisbrug.
Endvidere verserer der fortsat en række præjudicielle sager fra andre EU-
medlemsstater for EU-Domstolen, som kan få betydning for medlemsstater-
nes mulighed for at fastsætte nationale logningsregler.
6
Der henvises til den skitse for revision af logningsreglerne mv., som Justitsministeriet
oversendte til Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg den 23. marts 2021, jf. Europaud-
valget 2020-21, EUU Alm. del, bilag 396.
Side 4/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 452: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sager C-339/20 og C-397/20, VD m.fl.
2373867_0005.png
Regeringen afgav den 17. februar 2020 skriftligt indlæg i en præjudiciel sag
vedrørende de tyske logningsregler, der fastsætter differentierede lagrings-
perioder for trafik-
og lokaliseringsdata (”SpaceNet AG m.fl.”
7
). Her blev
der argumenteret for, at EU-Domstolen bør genoverveje retstilstanden, som
Tele2-dommen har medført. Regeringen har den 18. marts 2021 anmodet
om mundtlig forhandling i sagen bl.a. med henvisning til, at EU-Domstolen
ikke med La Quadrature du Net-dommen har taget stilling til det principielle
spørgsmål, som rejses i SpaceNet m.fl., og at det i øvrigt er regeringens op-
fattelse, at Domstolen med de nævnte domme har anlagt en fortolkning på
området, der ikke imødekommer det reelle behov for myndighederne til at
kunne bekæmpe grov kriminalitet, som f.eks. drab, bande- og narkokrimi-
nalitet.
Herudover afgav regeringen den 13. august 2020 skriftligt indlæg i en præ-
judiciel sag vedrørende de irske logningsregler og det irske politis lagring
af og adgang til metadata fra telekommunikation i en drabssag (”The
Com-
missioner of the Garda Síochána m.fl.”
8
). Også her argumenterede regerin-
gen bl.a. for, at EU-Domstolen bør genoverveje retstilstanden.
4. Regeringens synspunkter i sagerne
Det er overordnet regeringens opfattelse, at EU-Domstolen igen skal opfor-
dres til at genoverveje sin praksis på logningsområdet. Domstolen har med
La Quadrature du Net-dommen fortsat anlagt en fortolkning på området, der
ikke imødekommer myndighedernes behov for at kunne bekæmpe grov kri-
minalitet, som f.eks. drab, bande- og narkokriminalitet. Det er i den sam-
menhæng afgørende, at der sikres en bedre balance mellem på den ene side
retshåndhævende myndigheders mulighed for at anvende centrale og effek-
tive efterforskningsværktøjer og på den anden side overholdelse af de
grundlæggende rettigheder i Chartret.
Det er regeringens opfattelse, at denne balance ikke er tilstrækkeligt sikret
med La Quadrature du Net-dommen i sager, som de forelagte, hvor trafik-
og lokaliseringsdata udgør et yderst vigtigt
og undertiden det eneste
be-
vismateriale, der kan afsløre insiderhandel og markedsmanipulation.
Det er således regeringens opfattelse, at det ved afvejningen af indgrebet i
privatlivsbeskyttelsen må tillægges afgørende vægt, om grov kriminalitet i
praksis kun vanskeligt lader sig efterforske, hvis ikke der er adgang for den
7
8
De forenede sager C-793/19 og C-794/19, SpaceNet AG m.fl.
Sag C-140/20, The Commissioner of the Garda Síochána m.fl.
Side 5/6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 452: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sager C-339/20 og C-397/20, VD m.fl.
nationale lovgiver til at pålægge teleudbyderne en midlertidig pligt til at fo-
retage en generel og udifferentieret lagring af lokaliserings- og trafikdata,
således at de offentlige efterforskningsmyndigheder har adgang til
efter
retskendelse eller lignende
at få udleveret disse data ved mistanke om be-
gået grov kriminalitet, her insiderhandel og markedsmisbrug. Som det også
fremgår af præamblen til markedsmisbrugsforordningen (betragtning nr.
65), er trafik- og lokaliseringsdata yderst vigtige i sager om markedsmis-
brug, hvor de undertiden er det eneste bevismateriale, der kan føre til sagens
opklaring, hvorfor sådanne sager efter regeringens opfattelse bør kunne be-
grunde det alvorlige indgreb i bl.a. retten til respekt for privatliv, som lag-
ring af trafik- og lokaliseringsdata og adgang hertil udgør.
Det bemærkes, at EU-Domstolen i La Quadrature du Net-dommens præmis
154 anfører, at der ved afvejningen af de relevante rettigheder og interesser
skal tages hensyn til, at logning af visse oplysninger kan udgøre det eneste
efterforskningsmiddel ved efterforskning af lovovertrædelser begået online
(konkret nævnes logning af IP-adresser med henblik på bekæmpelse af for-
brydelser vedrørende børnepornografi). La Quadrature du Net-dommen må
derfor efter regeringens opfattelse også læses således, at det ikke har været
hensigten at udelukke, at tage hensyn til muligheden for at efterforske andre
lovovertrædelser, hvor logning af visse oplysninger kan udgøre det eneste
efterforskningsmiddel.
Side 6/6