Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 478
Offentligt
2378792_0001.png
Europaudvalget
Referat af
51.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
torsdag den 27. august 2020
Mødet begyndte kl. 13.30
vær. 2-133 + Teams
Flemming Møller Mortensen (S), næstformand, Jens Joel (S), Chri-
stian Rabjerg Madsen (S), Jens Rohde (RV), Anne Valentina Ber-
thelsen (SF), Jan E. Jørgensen (V), Kim Valentin (V), Morten Mes-
serschmidt (DF), Niels Flemming Hansen (KF), Peter Seier Christen-
sen (NB).
Finansminister Nicolai Wammen og transportminister Benny Engel-
brecht.
Desuden deltog:
Jan E. Jørgensen fungerede som formand under hele mødet.
Punkt 1. Kommissionens forslag til ændringsbudget 7 til EU’s budget for 2020
Sagen ventes vedtaget i skriftlig procedure
KOM (2020) 0424
KOM (2020) 0424
bilag 2 (samlenotat)
EUU alm. del (2019-20)
bilag 912 (kommenteret dagsorden)
Finansministeren:
Ændringsbudgettet er af teknisk karakter. Det vedrører alene korrektioner
af indtægtssiden
til EU’s budget. De forventes samlet at medføre et dansk
merbidrag på 654
mio. kr. i 2020, og da det er en betydelig udgift, har jeg valgt at forelægge sagen til udvalgets
orientering.
De tekniske korrektioner vedrører opdaterede skøn for medlemslandenes toldindtægter, BNI
og momsbaser samt en teknisk bagudrettet korrektion af Storbritanniens rabat udsving i valu-
takurser og EU’s bødeindtægter. Der er tale om en fast årlig teknisk opdatering af skønnene
for medlemslandenes EU-bidrag.
Forskydningerne i indtægtsgrundlaget kan i høj grad henføres til covid-19-krisen. Det kan ses i
det markante fald i de forventede toldindtægter i EU på mere end 16 pct., og det kan ses i fal-
det i momsgrundlaget i EU på mere end 8 pct. Faldet i toldindtægter og momsgrundlag skal
ses i lyset af lavere import fra tredjelande og lavere forbrugsaktivitet generelt. Disse fald fører
samtidig til et øget BNI-bidrag fra medlemslandene. Det skyldes, at disse bidrag fungerer som
et residual, hvor et fald i toldindtægter og momsgrundlag fører til en tilsvarende stigning i BNI-
bidraget for medlemslandene.
Side 1331
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 478: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/8-20
51. europaudvalgsmøde 27/8 2020
Dertil kommer, at den danske økonomi sammenlignet med andre medlemslande ser ud til at
komme bedre ud af covid-19-krisen. Det kan man bl.a. se i Kommissionens sommerprognose
for udviklingen i medlemslandenes økonomi. Her skønner Kommissionen, at det danske BNP i
2020 vil falde med 5,2 pct., hvilket er det næstlaveste fald i EU. Til sammenligning skønner
Kommissionen, at en række lande vil opleve fald på over 10 pct. af BNP, herunder store lande
som Italien, Spanien og Frankrig. Covid-19-krisen fører med andre ord til, at det danske BNI
udgør en større andel af EU’s samlede BNI, og derfor stiger den danske finansieringsandel fra
1,91 pct. til 1,94 pct. af EU’s samlede BNI.
Ændringsbudgettet vedrører derudover en bagudrettet teknisk opdatering af den britiske rabat,
bl.a. som følge af nye tal for Storbritanniens historiske hjemtag af EU-midler.
Endelig vedrører ændringsbudgettet en teknisk justering af udsving i valutakurser for beta-
lingsanmodninger til medlemslandene og en opjustering af det forventede niveau for bødeind-
tægter.
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 7 i lyset
af, at der er tale om en årlig teknisk justering, hvor EU-budgettets indtægtsside tilpasses den
faktiske udvikling i økonomien i løbet af året.
Jan E. Jørgensen
spurgte til forventningerne til faldet i told- og momsindtægter for hele 2020
samt for 2021 og fremefter.
NOT
Finansministeren
ville oversende det samlede talmateriale til udvalget. Tallene blev løbende
opdateret. Den kommende uge ville regeringen i øvrigt i forbindelse med forslaget til finanslov
præsentere Finansministeriets skøn for udviklingen i dansk økonomi.
Side 1332
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 478: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/8-20
51. europaudvalgsmøde 27/8 2020
FO
Punkt 2. Forslag til ”Kommissionens
gennemførelsesretsakt vedrørende ekstraordinære
tiltag i forbindelse med RP3
– Performance and Charging Scheme (komitesag)”
Afstemning i komitéen
EUU alm. del (2019-20)
bilag 907 (notat om komitésag)
EUU alm. del (2019-20)
bilag 912 (kommenteret dagsorden)
Transportministeren:
Tak for muligheden for at komme og fremlægge denne ganske tekni-
ske sag for jer. Inden jeg gennemgår selve forslaget, vil jeg tillade mig kort at forklare, hvordan
reguleringen af luftrummet hænger sammen.
Lufttrafikstyring
Flyvninger i det danske luftrum bliver kontrolleret af det statsejede selskab Naviair. Normalt
bliver de services, Naviair leverer, finansieret af afgifter, som både bliver betalt af fly, der letter
fra danske lufthavne, og af fly, som flyver igennem det danske luftrum uden at lande. I 2019
havde Naviair en nettoomsætning på ca. 940 mio. kr.
Coronakrisen har medført et voldsomt fald i lufttrafikken. Gennem nogle måneder i foråret var
den globale lufttrafik reduceret til et par procent af sit normale niveau, og i de danske lufthavne
er aktivitetsniveauet på nuværende tidspunkt kun omkring 20 pct. af sidste års niveau. For Na-
viair og luftnavigationstjenester i andre lande har det betydet, at deres indtægtsgrundlag er
forsvundet. Samtidig har virksomhederne fortsat udgifter til deres medarbejdere, og uanset
hvor lavt niveauet af trafik er, er Naviair forpligtet til at levere lufttrafikstyring døgnet rundt i he-
le det danske luftrum.
Gældende regulering
Hvert 5. år fastlægges på europæisk niveau en plan for luftnavigationstjenesternes tilladte om-
kostninger og forventede indtjening. De danske omkostninger til lufttrafikstyring fastlægges på
baggrund af de forventede omkostninger, som de tre instanser, der leverer services til luftfarts-
industrien
Naviair, DMI og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
har. Samtidig skal den danske
plan sikre, at Naviair både kan håndtere en hvis mængde lufttrafik og leve op til de miljø- og
omkostningseffektiviseringskrav, der fastsættes af EU.
Da der er tale om en femårig periode, er det ikke muligt helt at forudsige trafikmængden. Der
er derfor i det europæiske regelsæt indarbejdet en mekanisme, som kan håndtere udsving. Alt
efter størrelsen på udsvinget fordeles tabet mellem luftnavigationstjenesterne og luftfartssel-
skaberne.
Den nuværende situation er et hidtil uset tilfælde, hvor lufttrafikken falder med 10 pct. eller me-
re i forhold til det forudsatte. Derfor kan luftnavigationstjenesterne i princippet få dækket alle
deres omkostninger ud over de 10 pct. ved at forhøje afgiften.
Side 1333
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 478: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/8-20
51. europaudvalgsmøde 27/8 2020
Reguleringen af afgiften sker dog efter 2 år. Det betyder i den aktuelle situation, at trafikfaldet i
år vil medføre en voldsom forøgelse af afgiften for luftfartsselskaberne i 2022. F.eks. vil en-
hedsafgiften i 2020 for at flyve gennem dansk luftrum med det nuværende trafikfald stige med
ca. 40 pct. i 2022.
Kommissionens forslag
Det er klart, at luftfartsselskaberne i 2022 ikke vil være rustet til at betale en sådan ekstrareg-
ning. Særligt ikke på et tidspunkt, hvor branchen forhåbentlig er ved at komme sig efter den
aktuelle krise. Samtidig mener luftfartsselskaberne ikke, at det er rimeligt, at de skal betale
regningen for en service, de ikke har modtaget.
På den anden side står luftnavigationstjenesterne, der er forpligtet til at levere servicen uanset
hvad, og som ikke uden videre kan nedjustere deres omkostninger.
Derfor besluttede Kommissionen i juni, at det var nødvendigt at finde en bedre måde at hånd-
tere luftnavigationstjenesternes indtægtstab på som følge af den faldende lufttrafik. Kommissi-
onen foreslog, at luftnavigationstjenesterne og luftfartsselskaberne skulle dele omkostningen
for trafiktabet i 2020 mere ligeligt. Med forslaget skal luftnavigationstjenesterne reducere deres
omkostninger, hvilket betyder, at luftfartsselskaberne skal betale en lavere afgift. Herudover vil
luftfartsselskaberne få mulighed for at betale deres del af omkostningerne over en længere
årrække på helt op til 7 år.
For Naviair vil dette betyde et indtægtstab i forhold til det forudsatte på ca. 90 mio. kr. i 2020.
Naviair har allerede indregnet et sådan tab i den spareplan, som virksomheden har sat i værk
for at kunne komme igennem krisen.
Endelig vil medlemslandene skulle udarbejde nye performanceplaner for perioden 2022 til
2024. Disse planer skal udarbejdes blandt andet på baggrund af mere retvisende trafiktal.
Der er fortsat ikke fuld klarhed om den endelige fordeling af indtægtstabet. Det skyldes, at
Kommissionen ikke har udmeldt det endelige omkostningsniveau for 2020 og 2021, og det
fortsat er usikkert, om enkelte lande vil støtte forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Single Sky Komitéen den 8. september.
Regeringens holdning
Regeringen agter at støtte forslaget, da det vurderes at skabe en god balance mellem hensy-
net til luftnavigationstjenesterne og luftfartsselskaberne ved at sikre, at luftfartsselskaberne
ikke skal betale hele regningen for faldet i lufttrafikken selv. Herudover vil en vedtagelse af
forslaget betyde, at begge parter får kendskab til de økonomiske rammer, de skal operere in-
den for i de kommende år, hvilket de har en stærk interesse i.
Side 1334
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 478: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/8-20
51. europaudvalgsmøde 27/8 2020
Regeringen vil arbejde for, at det vurderede tab for Naviair ikke bliver større, og at den afgifts-
stigning, luftfartsselskaberne oplever, afdæmpes i forhold til den nuværende ordning.
FO
Indstillinger
Regeringens forhandlingsoplæg er på den baggrund
- at man fra dansk side støtter forslaget;
- at man fra dansk side arbejder for, at tabet for Naviair ikke bliver større, end det nuvæ-
rende forslag indikerer; og
- at man fra dansk side arbejder for, at ratestigningen afdæmpes i forhold til den eksi-
sterende forordning, så belastningen på luftfartsselskaberne mindskes og genopbyg-
ningen af lufttrafikken støttes.
Anne Valentina Berthelsen
meddelte, at Socialistisk Folkeparti fandt det fornuftigt, at man i
lyset af krisen reviderede omkostningsniveauet på en måde, så Naviair og luftfartsselskaberne
ikke fik en efterregning. På den anden side var det også partiets holdning, at der skal være
færre flyvninger, og at prisen for dem skal svare til rejsens reelle omkostning på det pågæl-
dende tidspunkt. Det var derfor glædeligt, at omkostningsniveauet trods alt ikke så ud til at bli-
ve værre end i det foreliggende estimat. Men det var bekymrende, at staten ville ende med at
få regningen, hvis det viste sig, at Naviair ikke selv kunne absorbere indtægtstabet med de
planlagte besparelser og effektiviseringer. Var der risiko for, at den udgift så fald ville blive lagt
direkte over på skatteyderne? Socialistisk Folkeparti så gerne, at man stillede et nationalt
grønt krav til Naviair til gengæld i tilfælde af en sådan ekstraregning
f.eks. om, at Navair
skulle fremlægge en plan for, hvordan selskabet kunne leve op til målsætningen om en reduk-
tion af CO
2
-udledning på 70 procent. Var det muligt?
Hun bad desuden ministeren uddybe, hvordan regeringen ville arbejde for, at tabet for Naviair
ikke blev større end det foreliggende estimat.
Jens Rohde
var betænkelig ved Socialistisk Folkepartis idé. Man skulle ikke begynde at indfø-
re nationale særregler på området. Radikale Venstre støttede ministerens pragmatisme og
dermed forhandlingsoplægget.
Transportministeren
tog det forbehold, at de økonomiske konsekvenser ikke ville være
kendt, før forslaget var færdigforhandlet. Men som udgangspunkt gjaldt det princip stadig, at
det er de luftfartsselskaber, som benytter sig af tjenesterne, som skal stå for finansieringen.
Ministeren var optimist og mente ikke, at det ville blive nødvendigt med statsstøtte, også fordi
Naviair som statsejet selskab ville kunne optage lån med staten i ryggen.
Han oplyste, at drøftelser om måden at operere på under Single European Sky i øvrigt foregik
løbende uden for komitésagens regi. Især nogle centraleuropæiske lande havde hidtil været
en smule modvillige, men regeringen arbejdede kontinuerligt for en konsensus om at få redu-
ceret antallet af omvejsflyvninger i Europa og derigennem få reduceret CO
2
-udledningen.
Side 1335
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 478: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/8-20
51. europaudvalgsmøde 27/8 2020
Hvad angik ideen om grønne krav til Naviair, mindede han om, at det ikke er Naviair selv, der
flyver
selskabets rolle er at kontrollere luftrummet og at sikre en så effektiv flyvning som mu-
ligt med mindst mulig udledning af brændstof, bl.a. ved at undgå, at fly er nødt til at cirkle om-
kring en lufthavn før landing. Her var Naviair meget effektive og havde f.eks. i 2019 bidraget
med en samlet forsinkelse til det europæiske luftrum på et rundt nul
i særklasse imponeren-
de. Det gav således næppe mening at stille yderligere grønne krav til Naviair.
Niels Flemming Hansen
var bekymret over udsigten til besparelser hos Naviair, for selska-
bets medarbejdere er generelt højt specialiserede, og besparelser består ofte i en reduktion af
antallet af medarbejdere. Var ministeren bekendt med, om Naviair havde en strategi for at få
specialiserede medarbejdere tilbage igen efter krisen?
Anne Valentina Berthelsen
spurgte, hvorfor Kommissionens oprindelige forslag ikke havde
været forelagt Europaudvalget til mandat.
Transportministeren
svarede Niels Flemming Hansen, at han som minister ikke skulle blande
sig i drøftelser mellem arbejdsgivere og lønmodtagere, men han var bekendt md, at der fandt
en dialog sted i Naviair om aftrædelsesordninger og aftaler om fleksibilitet.
Til Anne Valentina Berthelsen sagde han, at det er normal procedure for komitésager, at Eu-
ropaudvalget først bliver spurgt, når der foreligger noget at tage stilling til.
Morten Messerschmidt
kunne ikke støtte forhandlingsoplægget på grund af manglen på hø-
ringssvar. Hvorfor havde regeringen ikke indhentet dem?
Transportministeren
medgav, at det af samlenotatet kunne fremstå sådan, men at den faste
kreds, der normalt høres i spørgsmål om Single European Sky, også var blevet hørt denne
gang. Det drejede sig om Dansk Industri, Forsvarsministeriet, lufthavnene, luftfartsselskaber-
ne, herunder SAS, og Naviair selv. Han beklagede, at det ikke fremgik entydigt.
Den fungerende formand
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhand-
lingsoplæg, idet kun Dansk Folkeparti og Enhedslisten havde ytret sig imod det.
Mødet sluttede kl. 14.17.
Side 1336