Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 486
Offentligt
2380935_0001.png
Europaudvalget
Referat af
53.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
torsdag den 10. september 2020
kl. 14.30
vær. 2-133 og Microsoft Teams
Tanja Larsson (S), Jens Rohde (RV), Anne Valentina Berthelsen
(SF), Victoria Velásquez (EL), Jan E. Jørgensen (V), Kim Valentin
(V), Morten Messerschmidt (DF) og Katarina Ammitzbøll (KF).
Erhvervsminister Simon Kollerup.
Desuden deltog:
Jan E. Jørgensen fungerede som formand under hele mødet.
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3767 (konkurrenceevne
indre markedsdelen) den 18.
september 2020
EUU alm. del (19)
bilag 937 (kommenteret dagsorden)
Erhvervsministeren
forelagde alle sager til orientering.
1. Rådskonklusioner om et styrket Indre Marked
Politisk drøftelse og vedtagelse
Rådsmøde 3767
bilag 1 (samlenotat side 2)
Erhvervsministeren:
Rådskonklusionerne forventes vedtaget på mødet. Konklusionerne rid-
ser landenes vision op for videreudvikling af det indre marked i lyset af genopretningen af den
europæiske økonomi. Det understreges, at det er en forudsætning for genopretningen, at med-
lemsstaterne overholder de fælles regler, som vi allerede er blevet enige om. Derudover skal
vi også iværksætte en fælles indsats til gavn for vores virksomheder for at fjerne byrder og
barrierer.
Rådskonklusionerne opfordrer desuden til, at grøn og digital omstilling bliver omdrejningspunk-
tet for genopretningen. Endelig
påpeger rådskonklusionerne behovet for at styrke EU’s strate-
giske autonomi, så vi bliver mindre afhængige af udenlandske nøgleteknologier.
Regeringen støtter udkastet til konklusioner og lægger vægt på, at et effektivt og fremtidssikret
indre marked bliver fundamentet for genoprettelsen af den europæiske økonomi. Det er vigtigt,
at det indre marked ikke bare bringes tilbage til situationen før covid-19
det indre marked
skal selvfølgelig videreudvikles. Og det kræver bl.a., at alle lande bliver bedre til at implemen-
Side 1348
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 486: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 10/9-20
53. europaudvalgsmøde 10/9 2020
tere vores fælles regler, og at uretfærdige barrierer fjernes. Det kan f.eks. være inden for det
digitale indre marked.
Derudover lægger regeringen vægt på, at den grønne, digitale og cirkulære omstilling frem-
mes. Disse vækstdrivere kan bidrage til at få EU ud af krisen og ikke mindst styrke vores kon-
kurrenceevne globalt. Mange af disse elementer er også medtaget i rådskonklusionerne.
2. International konkurrenceevne og industriel resiliens
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3767
bilag 1 (samlenotat side 8)
Erhvervsministeren:
Det forventes, at drøftelsen vil fokusere på, hvordan EU skal konkurrere
med Kina og USA efter corona. Her lægger vi også vægt på, at et styrket og fremtidssikret in-
dre marked
er helt centralt, når det kommer til at styrke EU’s konkurrenceevne, og fra dansk
side er det en prioritet, at EU’s grønne og
digitale strategi udgør rygmarven i den langsigtede
indsats, der skal styrke EU’s konkurrenceevne. Ved at sætte standarderne højt i den grønne
omstilling kan vi og resten af EU være med til at inspirere globalt og indtage styrkepositioner
på nye markeder i vækst.
I
drøftelserne af EU’s industrielle resiliens
vil erfaringerne fra covid-19-epidemien komme i spil.
Jeg forventer, at omdrejningspunktet vil være, hvordan vi kan sikre en mere robust industri og
tilsvarende også robuste forsyningskæder.
Fra dansk
side bakker vi op om at styrke EU’s forsyningssikkerhed. Regeringen støtter i den
forbindelse ambitionen om at mindske EU’s afhængighed af tredjelande,
når det kommer til
strategisk vigtige teknologier, men vi er samtidig en lille og åben økonomi, som i høj grad dra-
ger fordel af den handel, vi har med udlandet. Regeringen lægger derfor samtidig vægt på, at
indsatsen med at sikre større forsyningssikkerhed ikke må lede til egentlig protektionisme. Det
er derfor en prioritet, at man i indsatsen med at skabe en mere robust industri har fokus på at
diversificere forsyningskæderne og herigennem sikre sig uafhængighed af forsyninger fra en-
kelte lande frem for at afvikle globale forsyningskæder og værdikæder.
Danmark er et eksporterende land, og det skal vi holde fast i og blive ved med. Det er også
noget, som vi prioriterer, som I ved, med de otte genstartteams for dansk eksport, som vi har
nedsat.
Side 1349
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 486: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 10/9-20
53. europaudvalgsmøde 10/9 2020
3. Eventuelt
Erhvervsministeren:
Jeg vil kort orientere om et forslag, som Kommissionen fremsatte i juli,
og som
hører under Økofin. Det drejer sig om en genopretningspakke med fokus på EU’s
kapitalmarkeder, som skal understøtte finansieringen af virksomheder i forbindelse med covid-
19-krisen. Pakken indeholder forslag om målrettede ændringer af direktivet om markeder for
finansielle instrumenter, prospektforordningen og reglerne om sekuritisering samt afledte
ændringer af kapitalkravsforordningen. Kommissionen har også foreslået ændringer af
forordningen om finansielle benchmarks. Forslaget forsøger bl.a. at tage hånd om, at det
britiske rentebenchmark, LIBOR, forventes at ophøre i slutningen af 2021. Et meget stort antal
kontrakter, som er bundet op på benchmarket, skal dermed genforhandles. Der er lagt op til en
hurtig proces om forslagene, hvor der måske vil blive opnået enighed i Rådet i oktober, og
finansministeren vil derfor forelægge sagerne muligvis allerede forud for Økofin i begyndelsen
af oktober.
4. Siden sidst
Erhvervsministeren:
Jeg vil orientere om en sag, som har flyttet sig siden sidst, nemlig for-
slaget om adgang til anlæggelse af gruppesøgsmål i forbrugersager. Grundet covid-19 blev
forhandlingerne for en stund sat på pause, men den 22. juni blev der så indgået en aftale med
Europa-Parlamentet. Regeringen har været meget opmærksom på sagen, der er kompleks,
fordi vi åbner for en ny metode til forbrugerbeskyttelse på tværs af grænserne. Det er positivt,
at de europæiske forbrugere får nye muligheder for at håndhæve deres rettigheder
også på
tværs af grænser
men nye mekanismer skal opbygges ordentligt og skal kunne passe ind i
de enkelte lande. Derfor vil jeg fremhæve, at medlemsstaterne samtidig hver især har mulig-
hed for at beholde deres egen tilgang til, hvordan sådanne sager kører, og at der er taget hånd
om, at virksomhederne beskyttes mod uegnede søgsmål. På den baggrund er vi tilfredse med
aftalen, der giver forbrugerne nye muligheder for at håndhæve deres rettigheder.
Jens Rohde
mente, at rådskonklusionerne var holdt i alt for generelle vendinger, som det i
øvrigt ofte var tilfældet. Ingen kunne være uenige i konklusionerne, men hvordan skulle de
nævnte mål konkret nås? Det håbede han regeringen gjorde sig nogle overvejelser om og ville
give nogle bud på under sit indlæg på rådsmødet. Når man siger, at man vil være verdens
bedste, må man også kunne fortælle, hvordan man vil opnå det.
Kim Valentin
udtrykte glæde over, at regeringen var opmærksom på, at omsættelige gælds-
papirer er vigtige i den forestående krise. Her burde man tage afsæt i den hjemlige praksis.
Erhvervsministeren
tog bemærkningerne til sig og svarede Jens Rohde, at det at være me-
get konkret ofte medfører større uenighed. Men der lå naturligvis overvejelser bag de generel-
le formuleringer. Alle medlemslande kunne f.eks. måske nok være enige om at håndhæve in-
dremarkedsreglerne, men ikke alle levede i tilfredsstillende grad op til det.
Side 1350
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 486: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 10/9-20
53. europaudvalgsmøde 10/9 2020
Konkret kunne man bl.a. opnå den ønskede konkurrenceevne og resiliens ved at indrette for-
syningskæderne sådan, at de ikke kun er afhængige af et enkelt led eller et enkelt land, lige-
som ressourcerne i værdikæderne kan udnyttes bedre ud fra en tankegang om cirkulær øko-
nomi med en hurtig og agil omstilling af produktionen, så et land selv kan blive leveringsdygtigt
i noget af det, det måtte mangle.
Katarina Ammitzbøll
påpegede, at det også handlede om at lytte til erhvervslivets erfaringer
og ikke blot diskutere emnet blandt ministrene. Erhvervslivet var nemlig allerede i fuld gang
med at diversificere forsyningskæderne. Desuden skulle man ikke bare tænke konkret, men
også mere strategisk. Man måtte sørge for at skabe produktioner inden for EU, der fjerner no-
get af sårbarhed. Som når varer, som før blev produceret i Fjernøsten, nu i betydeligt omfang
blev produceret i bl.a. Rumænien og Bulgarien, altså inden for EU. Resiliens
eller mod-
standsdygtighed
er også at omlægge produktioner og at styrke regionaliseringen. Tyskland
investerede f.eks. massivt i godstransport.
Jens Rohde
udtrykte enighed med Katarina Ammitzbøll og supplerede ved at oplyse, at man
alene i Hamburg havde investeret 5 mia. euro i jernbaner for at løse de store flaskehalspro-
blemer. Det problem burde EU tage under sine vinger og få behandlet, og Jens Rohde havde
således altid ønsket, at man omdannede strukturfondsmidlerne til infrastrukturfondsmidler.
Dermed kunne man bygge, hvad der svarede til 159 Storebæltsbroer hvert 7. år i Europa. Det
kunne skabe massiv vækst, beskæftigelse og forsyningssikkerhed.
Han reagerede på ministeren eksemplificering med håndhævelse af reglerne: Jovist skulle
man sørge for det, men man håndhæver ikke regler, der ikke er hjemmel til. I stedet kunne det
være interessant at vide, om regeringen gjorde sig overvejelser om, hvordan Danmark kunne
blive bedre til at implementere fælles EU-direktiver hurtigere. Den tidligere regering havde
nedsat et implementeringsudvalg, som denne regering vistnok havde nedlagt. Formålet med at
nedsætte det var at sørge for, at implementeringerne bliver nogenlunde ensartede, så man
ikke pådrager sig selv unødige konkurrenceulemper. Et eksempel på et direktiv, hvor en vis
syltning af implementeringen i Danmark havde haft negativ effekt, var ophavsretsdirektivet.
Det havde haft stor værdi, nu hvor Koda og Google forhandlede om en ny aftale, mens dansk
musikindhold var fjernet fra YouTube.
Erhvervsministeren
svarede, at Danmark faktisk var et af de lande, der var gode til at imple-
mentere indremarkedsregler, og han forklarede, at Implementeringsudvalget ikke som sådan
var nedlagt, men at det nu var lagt sammen med et andet organ i Erhvervslivets EU- og Regel-
forum til varetagelse af de samme funktioner. Grunden til sammenlægningen var, at den
samme problematik gør sig gældende, hvad enten reglerne kommer fra EU eller hjemmefra.
Ministeren havde holdt sit første møde i det nye fælles organ og fortalt om sine høje ambitio-
ner på området. Nu så han frem til at se, hvad de ville komme med af forslag. Dette sagde han
for at understrege, at de sager, han fremlagde for Europaudvalget, ikke blot bestod af ord; der
var også et egentligt arbejde i gang.
Side 1351
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 486: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 10/9-20
53. europaudvalgsmøde 10/9 2020
Anne Valentina Berthelsen
glædede sig på Socialistisk Folkepartis vegne over, at regeringen
og Rådet havde sat kursen i retning mod en grøn omstilling, ligesom hun kvitterede for Katari-
na Ammitzbølls og Jens Rohdes interesse i jernbaneinvesteringer.
Hun havde finkæmmet samlenotatet for nogle tanker om fair skattebetaling for virksomheder,
men havde ikke fundet noget. Socialistisk Folkeparti mente ellers, at fair skattebetaling var
meget vigtigt for et velfungerende indre marked. Ville regeringen prioritere at kæmpe for at få
det med i rådskonklusionerne?
Hun henviste desuden til aktuelle drøftelser om and for land-rapporteringerne. Kunne ministe-
ren give en status over, hvor langt var de var, selvom emnet ikke var på dagsordenen?
Erhvervsministeren
istemte begejstringen for, at grøn omstilling fik lov at fylde i rådskonklu-
sionerne. Erhvervslivet ville få adgang til et egentligt erhvervseventyr med gradvis væsentlige
markedsandele, efterhånden som omstillingen tog fart.
Om fair skattebetaling sagde han, at der var blevet udsendt en henstilling fra EU-
Kommissionen om skattelykomplekset i relation til finansiel støtte. Det er imidlertid et meget
bredt begreb, hvorfor regeringen havde drøftelser i gang med Kommissionen for juridisk at
afklare den nøjagtige rækkevidde. Når afklaringen forelå, ville det blive klart, hvad det betød
for coronahjælpepakkerne. Indtil da var det ingen hemmelighed, at man i Danmark havde valgt
at bruge de rammer, EU-retten giver, til at håndhæve fair skattebetaling i forbindelse med
hjælpepakkerne.
Land for land-rapporteringen havde haft en svær fødsel, hvor regeringen havde haft en mere
ambitiøs tilgang end den, der blev givet udtryk for i forslaget. Der blev fortsat ledt efter mulig-
heder for et kompromis, som kunne føre sagen videre, men indtil videre havde et blokerende
mindretal haft held til at holde på den. Men sagen udgjorde en vigtig prioritet for regeringen,
som ufortrødent kæmpede for høje ambitioner, hver gang den var på dagsordenen.
Mødet sluttede kl. 15.00.
Side 1352