Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 493
Offentligt
2383088_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - Bilag 548
Offentligt
Dato:
3. september 2020
Kontor: Koordinationskontoret
Sagsbeh: Christian Andersen-
Mølgaard
Sagsnr.: 2020-099-0097
Dok.:
1610250
Orientering om tilpasset indrejsekontrol vedrørende COVID-19
Det fremgår af aftalen af 14. august 2020 mellem regeringen og Folketingets
partier om næste fase af en kontrolleret genåbning, at regeringen – som følge
af ophævelsen af kravet til udenlandske turister om 6 overnatninger i Dan-
mark – vil sikre, at COVID-19-indsatsen på grænsen løbende tilpasses, bl.a.
af hensyn til trafikken fra grænselandet. På den baggrund vil politiet frem-
adrettet tilrettelægge COVID-19-indsatsen på grænsen på følgende måde:
Landegrænser (Tyskland og Sverige):
COVID-19 indsatsen vil blive tilrettelagt med periodevise og stikprøveba-
serede grænsekontroller, der i antal, tidsmæssig placering og intensitet er
tilpasset den forventelige mængde indrejsende – og herunder rejsende fra
karantænelande – samt det aktuelle efterretningsbillede, de lokale forhold
og trafikmønstre på den enkelte grænseovergang. Politiet vil som udgangs-
punkt ikke være fast til stede på alle grænseovergange, og samtidig vil ud-
tagelse til kontrol i højere grad blive baseret på en profilering. Det samlede
kontroltryk vil med udgangspunkt i bl.a. antallet og placeringen af karantæ-
nelande samt omfanget af indrejsende løbende kunne varieres. I den aktuelle
situation vil der være tale om et intensiveret kontroltryk i forhold til den
midlertidige grænsekontrol, der var gældende, før COVID-19-restriktio-
nerne blev indført.
Særligt i forhold til den dansk-tyske grænse er der i dag fem åbne grænse-
overgange (Frøslev, Kruså, Padborg, Pebersmark og Sæd), idet de øvrige
otte små grænseovergange er lukkede med fysisk spærring. Erfaringsmæs-
sigt er der meget begrænset trafik over disse små grænseovergange, men det
vurderes, at det har betydning for normaliseringen af trafikken i grænselan-
det, herunder særligt for pendlerne og de erhvervsdrivende i de grænsenære
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 493: Orientering om ophævelse af intensiveret indrejsekontrol ved den dansk-tyske grænse som følge af covid-19
2383088_0002.png
områder, at også de små grænseovergange åbnes. Ved en negativ udvikling
i smitteudbredelsen, eller ændringer i rejsemønstre mv., vil det kunne blive
nødvendigt igen at reducere i antallet af åbne grænseovergange.
Lufthavne:
Politiet vil fortsat være fast til stede i alle (internationale) lufthavne. CO-
VID-19-indsatsen i lufthavnene vil blive tilrettelagt som en stikprøvevis
kontrol, hvor der baseret på en profilering udtages indrejsende til kontrol.
Profileringen i forhold til, hvem der skal udtages til kontrol, vil blive tilret-
telagt blandt andet med fokus på at kontrollere indrejsende, der skønnes at
kunne komme fra karantænelande, ligesom den stikprøvevise kontrol gene-
relt vil være tilpasset det aktuelle efterretningsbillede, de lokale forhold og
trafikmønstre på den enkelte grænseovergang. Hermed sikres der en mere
smidig afvikling af de lange køer i lufthavnene, og samtidig målrettes ind-
satsen i lufthavnene mod de indrejsende, der vurderes at indebære en risiko.
Der vil fortsat være fuld indrejsekontrol med indrejsende fra fly, der kom-
mer fra karantænelande.
Der vil ske en løbende monitorering af situationen ved grænseovergangene
(både landegrænserne og lufthavnene) med mulighed for en revurdering og
intensivering af kontrollen, særligt hvis smitteudviklingen i vores nabolande
fører til, at disse lande går i karantæne.
2