Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 510
Offentligt
2386324_0001.png
UNDERSØGELSE
AF EU-RET I DANSK RET
JENS BLOM-HANSEN
JØRGEN GRØNNEGAARD CHRISTENSEN
CAROLINE HOWARD GRØN
MICHAEL HANSEN JENSEN
PETER BJERRE MORTENSEN
AARHUS UNIVERSITET
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 510: Præsentation om forskningsprojekt om implementering og supplering af EU-retsakter i dansk ret
2386324_0002.png
PROGRAM
1.
2.
3.
4.
5.
Folketingets opdrag
Tilrettelæggelsen af vores undersøgelse
De kvantitative undersøgelser
De kvalitative undersøgelser
Vores forslag til parlamentarisk kontrol
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 510: Præsentation om forskningsprojekt om implementering og supplering af EU-retsakter i dansk ret
2386324_0003.png
FOLKETINGETS OPDRAG
Det nationale råderum i forbindelse med EU-
retsakter?
Direktiver: Skal indføres i dansk ret
Forordninger: Kan suppleres med dansk ret
Hvem laver de danske regler?
Folketinget eller regeringen?
Hvordan foregår det?
Kan Folketingets kontrol forbedres?
Særligt fokus på forordninger
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 510: Præsentation om forskningsprojekt om implementering og supplering af EU-retsakter i dansk ret
2386324_0004.png
TILRETTELÆGGELSEN AF VORES
UNDERSØGELSE
Kvantitative undersøgelser
Kilde: Officielle regeldatabaser (EUR-lex; Retsinformation)
Hvordan har EU’s regelmasse udviklet sig over tid og områder?
Udfyldes det nationale råderum ved lovgivning eller bekendtgørelser?
Hvor mange danske love og bekendtgørelser stammer fra EU?
Kvalitative undersøgelser
Kilde: Sagsakter og interview
Tre casestudier: Dyrevelfærd, transportområdet, finansiel regulering
Hvordan udfyldes det nationale råderum i praksis?
Forslag til parlamentarisk kontrol
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 510: Præsentation om forskningsprojekt om implementering og supplering af EU-retsakter i dansk ret
2386324_0005.png
EKSEMPLER PÅ KVANTITATIVE UNDERSØGELSER (I)
Gældende forordninger og direktiver, 1989-2020
8000
Antal gældende direktiver/forordninger pr. år
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
År
Gældende forordninger i alt
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
Gældende direktiver i alt
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 510: Præsentation om forskningsprojekt om implementering og supplering af EU-retsakter i dansk ret
2386324_0006.png
EKSEMPLER PÅ KVANTITATIVE UNDERSØGELSER (II)
Antal henvisninger til EU-forordninger i danske love og bekendtgørelser
Forordninger
År
Love
Bekendtgørelser
825
1.325
3.034
6.016
1990
2000
2010
2019
260
529
973
2.610
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 510: Præsentation om forskningsprojekt om implementering og supplering af EU-retsakter i dansk ret
2386324_0007.png
EKSEMPLER PÅ KVANTITATIVE UNDERSØGELSER (III)
Procent af alle lovforslag,
som har forhold til EU-retlige aspekter
60
50
40
30
20
10
0
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Procent af alle lov forslag, der har forhold til EU-retlige aspekter
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 510: Præsentation om forskningsprojekt om implementering og supplering af EU-retsakter i dansk ret
2386324_0008.png
DET NATIONALE RÅDERUMS REALITET
EU-lovgivningen efterlader et nationalt råderum, hvor medlemslandene kan fylde ud og
supplere med nationalt besluttede regler, men
Hvor stort er det?
Hvilken karakter har det?
Og hvordan og i hvilket omfang udnytter Danmark det?
Ikke i stand til at give udtømmende svar på disse spørgsmål
Men gennem tre casestudier er vi i detaljen i stand til at besvare to grundlæggende
spørgsmål:
Hvordan udnytter Danmark råderummet?
Hvordan er samspillet mellem regeringen og Folketinget, ministerierne og
organisationerne?
Hvad der rejser et tillægsspørgsmål: Kan man styrke den parlamentariske kontrol med
implementering og gennemførelse af EU-lovgivningen?
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 510: Præsentation om forskningsprojekt om implementering og supplering af EU-retsakter i dansk ret
2386324_0009.png
UDNYTTELSEN AF RÅDERUMMET
Råderummet
Indhold
Dyretransport
Præcisering af krav i
henhold til forordning
og fastlæggelse af
myndighedernes
kontrolstrategi
Cabotagekørsel
Præciserende
definition af
cabotagekørsel og
fastlæggelse af
sanktioner
Realkredit
EU-regulering, som er
”principbaseret”, og
som fastlægger
minimumskrav til
dansk regulering
Karakter
Danske regler
supplerer forordning
Betydeligt
Danske regler
supplerer forordning
Betydeligt
Dansk regulering
videreføres
Stort og uberørt
Omfang
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 510: Præsentation om forskningsprojekt om implementering og supplering af EU-retsakter i dansk ret
2386324_0010.png
HVORDAN BLIVER RÅDERUMMET UDFYLDT?
Folketingets rolle
Dyretransporter
Folketinget sætter i samspil
med ministeren rammen i
form af krav om styrkelse af
dyrevelfærden
Cabotagekørsel
Folketinget sætter i samspil
med ministeren rammen i
form af krav om mere
restriktiv regulering
Realkredit
Folketinget sætter i samspil
med ministeren og erhvervet
rammen, hvor målet er
videreførelse af dansk
realkredit inden for gældende
rammer
Forvaltningen arbejder inden
for fælles ramme sat af
Folketinget og erhvervet samt
EU
Forvaltningens rolle
Forvaltningen arbejder
inden for ramme sat af
Folketinget og
organisationerne samt EU
Samspil mellem
forvaltning og
organisationer
Et tæt samspil, som over tid
har udviklet sig i
konfliktpræget og
formaliseret retning
Forvaltningen arbejder
inden for ramme sat af
Folketinget og
organisationerne og
Kommissionens fortolkning
af EU-regler
Forvaltningen og
organisationerne finder
tekniske løsninger inden for
politisk ramme
Forvaltningen og erhvervet
udmønter politisk ramme
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 510: Præsentation om forskningsprojekt om implementering og supplering af EU-retsakter i dansk ret
2386324_0011.png
KAN MAN STYRKE FOLKETINGET?
Europaudvalget
Forudgående
kontrol
Aflaste udvalget for en del forelæggelser
med fokus på
1. indledende holdningstilkendegivelse
2. mandatindhentning
Stående ressortudvalg på EU-tunge områder
Styrke den parlamentariske kontrol ved tidlig
forelæggelse af udspil fra Kommissionen
Efterfølgende
kontrol
Styrke udvalget ved tidlig forelæggelse af
udspil fra Kommissionen
Ved mandatindhentning forelæggelse af Ministeren forpligtes til hvert år at forelægge en
plan for implementering
oversigt over EU-lovgivning, som træder i kraft i
folketingsåret, og at fremlægge en plan for
implementeringen af lovgivning inden for
udvalgte områder
Regeringen forelægger en årlig
I regeringens årlige redegørelse indgår
redegørelse om udviklingen i EU-
redegørelser for status inden for udvalgte
lovgivningen og om dens konsekvenser
områder, herunder status for implementering af
for reguleringen af det danske samfund
direktiver, tilpasning af regulering til
forordninger og andre EU-forskrifter samt
administrative tilpasninger på området
INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB
AARHUS UNIVERSITET