Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 550
Offentligt
2398129_0001.png
Den 18. maj 2021
FVM 052
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om fælles henstilling vedr. tysk forslag om fiskeriregulering i fire Natura 2000-
områder i den tyske del af Nordsøen (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Tyskland har fremsat forslag til fiskeriregulering i fire tyske Natura 2000 områder i Nordsøen. For-
slagene lægger op til et forbud mod brug af bundslæbende redskaber i visse områder, samt et forbud
mod garnfiskeri i visse områder (delegeret retsakt). Danmark, Frankrig, Nederlandene, Sverige og
Belgien har fiskerirettigheder i områderne og skal derfor konsulteres omkring de foreslåede fiskerire-
guleringer. Regeringen kan støtte den fælles indstilling om, at der indføres beskyttelse af habitater i
de fire tyske Natura 2000 områder, baseret på et revideret forslag af 17. marts 2021. Regeringen kan
ligeledes støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt og
vil 8 dage fra oversendelse af nærværende notat, lægge dette til grund.
Baggrund
Grundforordningen om den fælles fiskeripolitik, særligt artikel 18, lægger op til et udvidet regionalt sam-
arbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse inden for rammerne af den
fælles fiskeripolitik. De pågældende medlemsstater kan med hjemmel i artikel 11 og 18 fremsende en
fælles henstilling om en fiskeriregulering til Kommissionen. Kommissionen kan på baggrund af den fæl-
les henstilling vedtage en endelig fiskeriregulering.
Forslaget om regulering af fiskeri i tysk zone af Nordsøen skal vedtages af Kommissionen med hjemmel
i grundforordningen, særligt artikel 11, stk. 2, og artikel 18 som en delegeret retsakt. Den delegerede
retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist
på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-
Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med simpelt flertal. Rå-
det træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen træffer de nødvendige foranstaltninger under hensyn til den foreliggende videnskabelige
rådgivning senest tre måneder efter modtagelsen af en fuldstændig anmodning fra den initierende med-
lemsstat med en fælles henstilling fra de berørte medlemsstater.
Formål og indhold
Det tyske forslag omfatter beskyttelse af havbunden via et forbud mod bundslæbende redskaber i visse
dele af de tyske Natura 2000 områder, samt forbud mod garnfiskeri for at beskytte imod bifangster af
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 550: Delegeret retsakt om tysk forslag vedr. fiskeriregulering i fire Natura 2000-områder i den tyske del af Nordsøen
2398129_0002.png
havfugle og marsvin i visse Natura 2000 områder. Forslaget er Tysklands forslag til fiskeriforanstalt-
ninger i deres Natura 2000 områder i Nordsøen for efterlevelse af EU’s
habitatdirektiv samt i forhold til
havstrategidirektivet. De Natura 2000 områder, som Tyskland ønsker at beskytte, er beliggende i Nord-
søen, hvor andre medlemsstater har fiskerirettigheder, hvorfor Tyskland er forpligtet til at høre og ko-
ordinere udformningen af det endelige forslag til fiskeriregulering med de medlemsstater, som har fi-
skerirettigheder i området. Ud over Danmark har Sverige, Nederlandene, Belgien og Frankrig fiskeri-
rettigheder i området.
I overensstemmelse med de aftalte retningslinjer om regionalt samarbejde i regi af Scheveningen sam-
arbejdet er der nedsat en ad hoc arbejdsgruppe med deltagelse af embedsmænd fra de berørte medlems-
stater. Arbejdsgruppens formål er at drøfte forslagsteksten og formulere forslag til en fælles henstilling.
For en nærmere geografisk beskrivelse af det tyske forslag henvises til vedlagte bilag 1. Områderne og
den foreslåede fiskeriregulering gennemgås nedenfor.
Beskrivelse af det tyske forslag
Den formelle regionale proces blev sat i gang helt tilbage i 2011, hvor det oprindelige tyske forslag blev
præsenteret for første gang. Der blev nedsat en såkaldt ’ad-hoc
arbejdsgruppe’ med repræsentanter fra
Danmark, Tyskland, Frankrig, Nederlandene, Storbritannien, Belgien, Sverige og Kommissionen. Siden
2016 har der været afholdt jævnlige møder i den nedsatte arbejdsgruppe, hvor det fremsatte forslag er
blevet drøftet. Storbritannien udtrådte af arbejdsgruppen i forbindelse med Brexit. Arbejdsgruppen nå-
ede til enighed om et forhandlingskompromis og en fælles henstilling, som blev fremsendt til Kommis-
sionen i december 2018. Kommissionen returnerede den fælles henstilling i maj 2019 med efterspørgsel
på en række mere effektive beskyttelses- og kontrolforanstaltninger.
Tyskland har efterfølgende, og særligt på baggrund af bilaterale diskussioner med Danmark og Neder-
landene, udarbejdet et nyt forslag, som blev sendt til arbejdsgruppen den 17. marts 2021. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har indhentet videnskabelig rådgivning fra DTU Aqua og Århus Univer-
sitet i løbet af den regionale proces.
Del 1:
Tyskland foreslog oprindeligt at forbyde alt fiskeri med bundslæbende redskaber, inklusive snurrevod,
i to delområder af Natura 2000 området ’Sylt Outer Reef’.
I forhandlingskompromiset fra 2018 blev der
indført to ’korridorer’ af hensyn til tobisfiskeriet.
Del 1 er nu revideret således, at der
ikke længere indføres ’korridorer’ af hensyn til det danske tobisfi-
skeri. Hesterejefiskeri med bomtrawl i den østlige del af området er undtaget fra forbuddet.
Del 2:
Tyskland foreslog oprindeligt at forbyde alt fiskeri på 55 pct.
af området ’Amrum Banke’, som også ligger
i Natura 2000 området ’Sylt Outer Reef’. Der er geografisk overlap mellem
del 1 og 2. Formålet er at
beskytte sandbundsområder i henhold til habitatdirektivet. I forhandlingskompromiset fra 2018 var
området reduceret til 25 pct. af området.
Del 2 er nu
revideret således, at andelen af området ’Amrum Banke’, som lukkes for alt fiskeri med
bundslæbende redskaber, på ny øges fra 25 pct. til 55 pct.
Del 3:
Tyskland foreslog oprindeligt
et totalt forbud mod garnfiskeri i hele Natura 2000 området ’Eastern Ger-
man Bright’
samt en mindre del af ’Sylt Outer Reef’. Formålet er at beskytte havfugle og marsvin mod at
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 550: Delegeret retsakt om tysk forslag vedr. fiskeriregulering i fire Natura 2000-områder i den tyske del af Nordsøen
2398129_0003.png
blive fanget som bifangst i garnfiskeri. Der er geografisk overlap med del 1 og 2. I forhandlingskompro-
miset fra 2018 var der tale om en fastfrysning af fiskeriindsatsen på det gennemsnitlige niveau for de
foregående seks år.
Del 3 er revideret således, at garnfiskeri igen forbydes hele året i hele
Natura 2000 området ’Eastern
German Bright’,
samt en mindre del af ’Sylt Outer Reef’.
Del 4:
Tyskland foreslog oprindeligt
et totalt forbud mod garnfiskeri i en del af ’Sylt Outer Reef’ i perioden 1.
marts til 31. oktober. Formålet er at beskytte marsvin i deres yngleperiode. I forhandlingskompromiset
fra 2018 var der tale om en fastfrysning af fiskeriindsatsen på det gennemsnitlige niveau for de foregå-
ende seks år i perioden 1. marts til 31. oktober.
Del 4 er revideret således, at garnfiskeri forbydes i perioden 1. marts til 31. oktober i den vestlige del af
området
’Sylt Outer Reef’.
Del 5:
Tyskland foreslog oprindeligt at forbyde alt fiskeri med bundtrawl, inklusive snurrevod, i hele Natura
2000 området ’Borkum Reef Ground’. Formålet er at beskytte revstrukturer
og sandbundsområder. I
forhandlingskompromiset
fra oktober 2018 blev der undtaget en ’korridor’ i den østlige del af området
af hensyn til tobisfiskeriet.
Del 5 er nu revideret således, at korridoren ikke længere indgår.
Del 6:
Forslaget omhandler fiskeri med bundslæbende redskaber på Dogger Banke. Dette forslag indgår i en
separat regional proces.
Del 7:
Tyskland har foreslået
at fastfryse fiskeriindsatsen for fiskeri med garnredskaber i områderne ’Borkum
Reef Ground’ og ’Dogger Banke’ på det gennemsnitlige niveau for de seneste 6 år. Formålet er at beskytte
marsvin.
Kontrol:
Tyskland foreslog oprindeligt, at der skal afsendes VMS signaler (sporingssignal med angivelse af posi-
tion, fart og kurs) fra fiskefartøjer, som anvender områderne til fiskeri hvert 30. minut.
Forslaget er revideret således, at der nu skal afsendes VMS-signal hvert 10. minut.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget vil være et led i gennemførelsen af Unionens miljølovgivning og den fælles fiskeripolitik, hvor-
for nærhedsprincippet er tilgodeset.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 550: Delegeret retsakt om tysk forslag vedr. fiskeriregulering i fire Natura 2000-områder i den tyske del af Nordsøen
2398129_0004.png
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det forventes ikke, at forslaget får lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Det forventes, at en øget VMS-frekvens (til hvert 10. minut) med henblik på styrket kontrol i områderne
vil pålægge Fiskeristyrelsen og fiskerierhvervet øgede omkostninger i beskedent omfang. Fiskeristyrel-
sens omkostning afholdes inden for eksisterende ramme.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Dansk fiskeri i de tyske Natura 2000 områder er opgjort til ca. 82 mio. kr. for perioden 2005-2017,
svarende til gennemsnitligt ca. 6,3 mio. kr. pr. år. Ser man kun på de dele af Natura 2000 områderne,
hvor Tyskland foreslår at indføre fiskerireguleringer, er der tale om danske landinger for ca. 33 mio. kr.
i samme periode, svarende til ca. 2,5 mio. kr. pr. år. Der er store årlige variationer, hvorfor omkostnin-
gerne potentielt set kan være større eller mindre.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §5-udvalget (fiskeri) over to omgange. Det gav anledning til følgende
bemærkninger:
Danmarks Fiskeriforening PO (DFPO), Danmarks Pelagiske PO (DPPO) og Marine Ingredients Den-
mark (MID) har indsendt et fælles høringssvar til det oprindelige forslag fra 2016, ikke forhandlings-
kompromiset fra 2018 eller den nye version fra 17. marts 2021. Foreningerne bemærker, at helt over-
ordnet bør der kun fokuseres på de specifikke habitater og arter, som direktiverne lægger op til at be-
skytte. Store sammenhængende områder, der lukkes for fiskeri, hvor størstedelen af arealet er habitater,
der ikke specifikt ønskes beskyttet via direktiverne, skal undgås. Beskyttelsesforanstaltningerne bør der-
udover kunne dokumenteres videnskabeligt, så det sikres, at beskyttelsen har den tilsigtede virkning.
Fiskeredskaber, der ikke kan dokumenteres at have en påvirkning på de habitater eller arter, der er ud-
peget, skal efter deres mening ikke reguleres. Endelig bør pelagiske redskaber være tilladt i alle områder.
I forhold til del 1 finder foreningerne, at der bør tages hensyn til det danske tobisfiskeri i området, og at
snurrevod ikke bør forbydes.
I forhold til del 2 finder foreningerne, at det giver god mening at have et upåvirket referenceområde, så
man på et videnskabeligt grundlag kan undersøge, i hvilken grad aktivt fiskeri påvirker det pågældende
habitat. De påpeger desuden, at når et sådant område udpeges, bør det derfor etableres i et område, hvor
der har været lav fiskeriaktivitet i de foregående år.
I forhold til del 3 og 4, savner foreningerne videnskabeligt belæg for det foreslåede beskyttelsesniveau.
Det påpeges, at mange typer garn reelt ikke bifanger fugle eller marsvin. Disse garntyper bør ikke regu-
leres.
I forhold til del 5, mener foreningerne, at der bør tages hensyn til tobisfiskeriet i området, og at dette
finder sted uden, at det har en stor påvirkning af sandbankerne.
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 550: Delegeret retsakt om tysk forslag vedr. fiskeriregulering i fire Natura 2000-områder i den tyske del af Nordsøen
2398129_0005.png
WWF Verdensnaturfonden bemærker i forhold til det oprindelige forslag, at de danske myndigheders
engagement i den tyske proces har været drevet af at sikre, at de tyske naturbeskyttelsesområder ikke
får økonomisk betydning for danske fiskere.
WWF påpeger, at hvis det samlede tyske forslag havde været implementeret i perioden 2005-2017 ville
det ifølge beregningerne samlet set have kostet danske fiskere ca. 2,5 mio. kr. pr. år. Fordelt på alle
fartøjer og sammenlignet med de meget store indtægter, som særligt tobisfiskeriet indbringer i den re-
sterende del af Nordsøen, mener WWF, at dette beløb må betragtes som værende ganske uanseeligt.
Høringsnotatet beskriver, at resultatet af hele processen sandsynligvis bliver kraftigt svækkede tyske
naturbeskyttelsesområder
og ikke blot mindre justeringer på baggrund af danske ønsker, som ellers
ville have været helt acceptabelt. WWF mener, at det er ganske sandsynligt, at dette resultat vil repræ-
sentere et tab for fiskerne på den lange bane, som langt overstiger de årlige 2,5 mio. kroner. En stærk
beskyttelse af større, sammenhængende områder i Nordsøen, som oprindeligt foreslået af Tyskland, ville
markant have styrket habitaterne og biodiversiteten og således hele livsgrundlaget for de fiskebestande,
som fanges og landes af danske fiskere.
WWF bemærker, at en høj biodiversitet og sunde, levende habitater udgør hele grundlaget for et på alle
måder bæredygtigt fiskeri i Nordsøen. WWF opfordrer derfor Udenrigsministeriet (nu Fødevaremini-
steriet) til i fremtiden at betragte naturbeskyttelsesområder til havs, både i Danmark og i vores nabo-
lande, som en styrke for både den biologiske mangfoldighed og dansk fiskeri på den lange bane og ikke
som en økonomisk hindring på kort sigt.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) bemærker at det overordnet er tilfredsstillende at Tyskland
sender et forslag ud til en fælles henstilling. Det er dog vigtigt, at forslaget hurtigst muligt bliver imple-
menteret for at sikre beskyttelse af de forskellige udpegningsgrundlag i områderne.
I forhold til del 1 hilser DN det velkomment, at de såkaldte fiskerikorridorer, særligt etablerede for det
danske tobisfiskeri, nu er fjernet. DN finder det dog bekymrende og kritisabelt, at det i den østlige del af
’Sylt Outer Reef’-området
nu foreslås, at fiskeri efter hesterejer med bomtrawl tillades. DN ønsker en
forklaring fra Tyskland om, hvordan de mener, at områdets bevaringsmål kan nås, hvis bomtrawlfiskeri
bliver undtaget regulering.
I forhold til del 2 er DN tilfredse med, at størrelsen på området hvor alt fiskeri forbydes nu er blevet
revideret og igen er tilbage på 55 pct.
af ’Amrum Banke’. Ligeledes er DN yderst tilfredse med, at
del 3
og 4 er blevet revideret, så det følger det oprindelige tyske forslag. Det betyder, at del 3 gør garnfiskeriet
forbudt året rundt for at beskytte havfugle og marsvin mod bifangst og del 4 gør garnfiskeri forbudt fra
1. marts til 31. oktober for at beskytte marsvin i deres yngleperiode.
I forhold til del 5 er DN tilfredse med, at alt fiskeri med bundslæbende redskaber nu bliver forbudt i
området, som er udpeget for habitattyperne rev og sandbanker.
I forhold til del 6 bemærker DN, at Dogger Banke indgår i en anden regional proces, men understreger
dog vigtigheden af, at den processen kommer i mål, så områdets bevaringsmål kan nås.
DN er uforstående over hvorfor del 7 er blevet slettet. DN mener at garnfiskeriet skal reguleres på samme
måde i dette område, som for de andre områder udpeget for marsvin, der benytter området året rundt.
Det betyder at garnfiskeriet helt skal forbydes. DN ønsker endvidere en forklaring fra Tyskland om,
hvorfor del 7 er slettet.
5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 550: Delegeret retsakt om tysk forslag vedr. fiskeriregulering i fire Natura 2000-områder i den tyske del af Nordsøen
DN hilser det velkomment, at Tyskland har revideret forslaget for kontrol, da det tidligere forslag om en
signalfrekvens på hver 30. minut ikke var tilstrækkeligt for at sikre kontrol af områderne. Ligeledes an-
befaler DN, at kontrolforslaget revideres, så kravet om at afgive VMS signal hver 10. minut omfatter alle
fartøjer som befinder sig i de fire Natura 2000-områder som den fælles henstilling omfatter. Hvis det
ikke tilføjes, ser DN de foreslåede foranstaltninger til kontrol som utilsætrkkelige for at sikre en effektiv
kontrol.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Tyskland har i samarbejde med de øvrige relevante medlemsstater udarbejdet forslag til en fælles hen-
stilling, og det forventes, at landene opnår enighed om den fælles henstilling, baseret på det reviderede
udkast af 17. marts 2021.
Det vurderes, at der fra Rådet ikke vil blive gjort indsigelser mod Kommissionens delegerede retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positiv til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, der følger af grundfor-
ordningen 1380/2013.
Regeringen kan støtte den fælles indstilling om, at der indføres beskyttelse af habitater i de fire tyske
Natura 2000 områder. Regeringen mener, at fiskeriregulering i naturbeskyttede skal være områdespe-
cifik og tage udgangspunkt i områdernes konkrete beskyttelsesbehov og traditionelle fiskeriaktivitet.
Foreslået fiskeriregulering skal være proportional, tage udgangspunkt i videnskabelig rådgivning og
være kontrollerbar.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt
på grundlag af den fælles henstilling, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette
til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, jf. notat oversendt notat til Folketingets
Europaudvalg den 6. december 2018.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 550: Delegeret retsakt om tysk forslag vedr. fiskeriregulering i fire Natura 2000-områder i den tyske del af Nordsøen
2398129_0007.png
Bilag 1
Kortmateriale og beskrivelse af forslag til fiskerirestriktioner i den tyske del af
Nordsøen
Overblik
Tysk del af Nordsøen med angivelse af Natura 2000-områderne
’Sylt Outer Reef’, ’Eastern German
Bright’, ’Borkum Reef Ground’ og ’Dogger Bank’ (som dog ikke er omfattet af nærværende forslag)
7
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 550: Delegeret retsakt om tysk forslag vedr. fiskeriregulering i fire Natura 2000-områder i den tyske del af Nordsøen
2398129_0008.png
Del 1
Sylt Outer Reef
Forbud mod alt bundslæbende fiskeri i Natura 2000-området
’Sylt Outer Reef’ med und-
tagelse af den grønne zone (M1 b), hvor der kan tillades fiskeri efter hesterejer
8
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 550: Delegeret retsakt om tysk forslag vedr. fiskeriregulering i fire Natura 2000-områder i den tyske del af Nordsøen
2398129_0009.png
Del 2
Amrum Banke
Forbud mod alt fiskeri i 55 pct. af Natura 2000-området
”Amrum Banke”.
9
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 550: Delegeret retsakt om tysk forslag vedr. fiskeriregulering i fire Natura 2000-områder i den tyske del af Nordsøen
2398129_0010.png
Del 3
Eastern German Bright og den østlige del af Sylt Outer Reef
Forbud mod garnfiskeri i Natura 2000-området
’Eastern German Bright’ og den
østlige
del af Natura 2000-området
’Sylt Outer Reef’
10
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 550: Delegeret retsakt om tysk forslag vedr. fiskeriregulering i fire Natura 2000-områder i den tyske del af Nordsøen
2398129_0011.png
Del 4
Den vestlige del af Sylt Outer Reef
Forbud mod garnfiskeri i perioden 1. marts til 31. oktober i den vestlige del af Sylt Outer
Reef.
11
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 550: Delegeret retsakt om tysk forslag vedr. fiskeriregulering i fire Natura 2000-områder i den tyske del af Nordsøen
2398129_0012.png
Del 5
Borkum Reef Ground
Forbud mod fiskeri med bundslæbende redskaber i Natura 2000-området
’Borkum Reef
Ground’
12