Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2274258_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
02. november 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 193 alm. del stillet af udvalget den 5. oktober
2020 efter ønske fra udvalget
Spørgsmål:
Som opfølgning på samråd den 2. oktober 2020 jf. URU alm. del
sam-
rådsspørgsmål U og V bedes ministeren som aftalt oversende en skriftlig
redegørelse fra ministeriet i forhold til regeringens indsats som opfølg-
ning på FN’s retningslinjer for erhverv og menneskerettigheder.
Heri bedes ministeren berøre følgende emner;
a) Vil ministeren uddybe samarbejdet med andre nordiske lande, herun-
der redegøre for, hvilke initiativer ministeriet har taget for at fremme en
fælles nordisk position på due-diligence, også i relation til at arbejde vi-
dere med dette i regi af et kommende EU-spor for en bindende due-
diligence lovgivning?
b) Vil ministeren uddybe hvorledes regeringen har til hensigt at følge op
på FN’s anbefalinger fra 2019 med hensyn til erhverv og menneskeret-
tigheder, herunder fremhæve hvilke konkrete initiativer regeringen har
taget, og har til hensigt at tage som konkret opfølgning på disse anbefa-
linger?
c) Vil ministeren uddybe, hvilke initiativer ministeriet har taget i forhold
til at fremme dagsordenen i EU, herunder møder med Kommissionen
samt redegøre for, hvilken linje ministeriet har til hensigt at fremføre i
forhandlinger i EU-regi?
Svar:
Ad a)
Indledningsvis skal det bemærkes, at arbejdet med lovpligtig due diligen-
ce fortsat forudsætter nærmere undersøgelser, og at der ikke findes nogen
enkel måde, hvorpå en sådan lovgivning kan udformes, hverken nationalt
eller i EU-regi. I de lande, der har forsøgt sig med nationale regler på
området, kan der påpeges store forskelle i tilgang og forskellige udfor-
dringer og uafklarede spørgsmål på grund af kompleksiteten.
Erhvervsministeriet er løbende i dialog med vores nordiske kollegaer bl.a.
gennem vores repræsentation i Bruxelles. Derudover deltager Erhvervs-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Kopi af URU alm. del - svar på spm. 193 om opfølgning på samråd den 2. oktober 2020 vedrørende FN's retningslinjer for erhverv og menneskerettigheder, fra erhvervsministeren
styrelsen i en OECD-arbejdsgruppe om virksomhedernes samfundsan-
svar, hvor der udveksles erfaringer med at skabe gode rammer for virk-
somhedernes samfundsansvar og bæredygtighed på tværs af landene.
Ministeriet er i særlig tæt kontakt med Norge, som er det nordiske land,
der er kommet længst med at igangsætte konkrete nationale tiltag på due
diligence-området. Den danske mæglings- og klageinstitution NCP Dan-
mark har ligeledes haft drøftelser med deres norske kollegaer og med det
særlige ekspertudvalg, som den norske regering har nedsat for at komme
med forslag til et lovudkast på due diligence-området.
Erhvervsministeriet vil spille aktivt ind i de EU-processer, der går forud
for EU-Kommissionens forventede fremsættelse af direktivforslag på
området. I den forbindelse vil der være et fokus på potentielle nordiske
fællesinteresser, som vi vil gå i yderligere dialog med vores nordiske na-
boer omkring.
Ad b)
FN's Konvention om Økonomiske, Sociale og Kulturelle Rettigheder
(1966) udgør kernen i arbejdet med beskyttelse af de såkaldte ØSK-
rettigheder og understøttes af arbejdet i den underlæggende FN komité
for økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder (ØSKR-komitéen).
Komitéen overvåger staternes efterlevelse af konventionen, hvilket fore-
går ved en periodisk rapporterings- og eksamineringsproces, hvor staterne
rapporterer til komitéen og modtager anbefalinger på baggrund af en
mundtlig eksaminationsproces. Alle deltagende stater i FN’s konvention
afrapporterer ca. hvert 5. år. Danmark deltog den 8.-9. oktober 2019 i en
periodisk eksamination ved komitéen i Genève. ØSK-eksaminationen tog
afsæt i Danmarks 6. periodiske rapport til komitéen, som blev afleveret i
maj 2018, samt Danmarks efterfølgende besvarelse af komitéens skriftli-
ge spørgsmål (”List of Issues”) fra juli 2019. Danmark skal ved afleve-
ringen af den 7. periodiske rapport i oktober 2024 rapportere om status
for implementeringen af anbefalingerne.
Regeringen modtog 38 anbefalinger fra komitéen, herunder tre anbefalin-
ger der vedrører menneskerettigheder og erhverv inden for Erhvervsmini-
steriets ressort. De har nr. 19, 20 og 29 og vedrører hhv. lovpligtig due
diligence om menneskerettigheder, en ny national handlingsplan for
menneskerettigheder og erhverv og indsats for flere kvinder i ledelse.
Anbefaling 19
lovpligtig due diligence om menneskerettigheder
ØSK-Komitéen anbefaler, at den danske stat vedtager lovgivning om
lovpligtige due diligence processer for beskyttelse af menneskerettighe-
der.
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Kopi af URU alm. del - svar på spm. 193 om opfølgning på samråd den 2. oktober 2020 vedrørende FN's retningslinjer for erhverv og menneskerettigheder, fra erhvervsministeren
En række europæiske lande har indført eller arbejder på at indføre lov-
pligtig due diligence på områder, som fx børnearbejde, tvangsarbejde og
menneskehandel, for udvalgte virksomheder. De nationale love varierer
betydeligt i fokusområder samt i rækkevidden af forpligtelserne, hvilket
for nuværende ikke giver et klart billede af erfaringerne med lovregler på
området. Samtidig er der risiko for, at flere og varierende nationale lov-
krav skaber et kludetæppe af lovgivning på tværs af landene, der gør det
svært at navigere for virksomheder og ofre for menneskerettighedskræn-
kelser, miljøforurening mv.
Spørgsmålet om lovpligtig due diligence udspringer således af komplekse
globale udfordringer, der berører en lang række danske virksomheder, og
som hverken lader sig løse let eller hurtigt, men kræver internationalt
samarbejde.
Regeringen bakker klart op om behovet for fælleseuropæisk regulering af
virksomheders brug af due diligence processer i forhold til samfundsan-
svar og bæredygtighed. Dette påpegede regeringen også i et høringssvar
til EU-Kommissionens roadmap-høring, som regeringen sendte til EU-
kommissionen den 8. oktober. Vi afventer nu en egentlig offentlig høring
fra EU-Kommissionen, der forventes at komme i løbet af efteråret forud
for den forventede fremsættelse af et direktivforslag.
Danmark har interesse i at adressere denne type udfordringer i regi af EU,
hvor der er mulighed for at udarbejde de nødvendige tværgående analyser
og gennemføre fælles regler på tværs af medlemsstaterne.
Anbefaling 20
National handlingsplan
Komitéen anbefaler, at Danmark inkluderer en tilslutning til lovpligtig
due diligence i en ny national handlingsplan for menneskerettigheder og
erhverv.
Den første danske National Action Plan (NAP) blev præsenteret af den
tidligere regering i marts 2014,
og er en implementering af FN’s retnings-
linjer for menneskerettigheder og erhverv fra 2011. Det kommende ar-
bejde med lovpligtig due diligence bør, som nævnt, foregå på EU-niveau
for at sikre et fælles ”level playing field”.
Der vurderes derfor ikke at
være et selvstændigt behov for at udarbejde en ny national handlingsplan
på nuværende tidspunkt.
I stedet arbejder regeringen for, at EU-Kommissionen evaluerer området
og eventuelt udarbejder en ny EU-handlingsplan. Regeringen kan på den
baggrund og på baggrund af arbejdet med lovpligtig due diligence træffe
beslutning om behovet for en ny handlingsplan, der tager højde for inter-
nationale prioriteter.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Kopi af URU alm. del - svar på spm. 193 om opfølgning på samråd den 2. oktober 2020 vedrørende FN's retningslinjer for erhverv og menneskerettigheder, fra erhvervsministeren
Anbefaling 29
indsatser for flere kvinder i ledelse
ØSK-Komitéen anbefaler, at regeringen indsamler data og information
om kønssammensætningen i virksomheders ledelseslag. Det anbefales
endvidere, at regeringen igangsætter indsatser til at øge kvinders andel,
herunder midlertidige indsatser, hvis de indsamlede data identificerer
manglende diversitet i virksomheders ledelseslag.
Efter den gældende lovgivning er de største danske virksomheder og alle
statslige virksomheder (i dag op til ca. 2.200), som ikke har en ligelig
kønsfordeling i det øverste ledelsesorgan, forpligtet til at opstille et måltal
for andelen af det underrepræsenterede køn i deres øverste ledelsesorgan
(typisk bestyrelsen).
Derudover skal private virksomheder og statslige virksomheder med me-
re end 50 ansatte udarbejde en politik for at fremme en ligelig kønsforde-
ling i de øvrige ledelseslag. De omfattede virksomheder skal årligt rede-
gøre for deres måltal og politikker i ledelsesberetningen i årsrapporten
eller på deres hjemmeside.
Erhvervsstyrelsen udarbejder årligt en opgørelse af kønsfordelingen i de
største danske virksomheders øverste ledelsesorgan. Den seneste årlige
opgørelse viser, at andelen af kvinder i de børsnoterede virksomheders
bestyrelser (generalforsamlingsvalgte dvs. eksklusive medarbejdervalgte
bestyrelsesmedlemmer) i perioden fra den 15. august 2016 til den 15.
august 2019 kun er steget fra 15,5 pct. til 17,4 pct., dvs. en stigning på 1,9
procentpoint på tre år.
Jeg mener, at udviklingen i antallet af kvinder i ledelse i Danmark går for
langsomt. Regeringen planlægger at igangsætte konkrete initiativer, der
skal styrke den eksisterende lovgivning om måltal og politikker for køns-
fordelingen i bestyrelser. Regeringen forventer at igangsætte politiske
drøftelser, der skal fremme flere kvinder i ledelse.
Ad c)
Erhvervsministeriet og Erhvervsstyrelsen har holdt møde med EU-
Kommissionen i forbindelse med forslaget om revision af direktivet for
ikke-finansiel rapportering (NFRD). På dette møde spurgte Erhvervsmi-
nisteriet ind til, hvordan EU-Kommissionen vil koordinere og sikre sam-
menhæng mellem NFRD og andre relaterede initiativer, herunder især det
forventede EU-direktivforslag om due diligence, da kommunikation (rap-
portering) er et væsentligt element i en due diligence proces. Der blev
ligeledes henvist til regeringens høringssvar om NFRD, hvori regeringen
opfordrer EU-Kommissionen til at sikre større gennemsigtighed i CSR-
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Kopi af URU alm. del - svar på spm. 193 om opfølgning på samråd den 2. oktober 2020 vedrørende FN's retningslinjer for erhverv og menneskerettigheder, fra erhvervsministeren
rapportering om, hvorvidt virksomheder anvender due diligence proces-
ser.
Som nævnt vurderes det, at en fælles europæisk retning på due diligence
er at foretrække frem for forskelligartede nationale lovgivninger på om-
rådet. Det skal dog samtidig pointeres, at der venter et stort arbejde for-
ude med at få undersøgt og konsekvensvurderet de forskellige dele af et
muligt tiltag, så EU-Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet har det
bedst mulige grundlag for at udarbejde den rigtige model. Her vil Er-
hvervsministeriet spillet aktivt ind i arbejdet.
En kommende lovgivning på området skal ideelt set både være klar og let
at efterleve for virksomhederne, mulig at håndhæve for myndighederne,
og sikre retssikkerhed for alle parter. Regeringen har allerede gjort EU-
Kommissionen opmærksom på behovet for grundige analyser i et hø-
ringssvar til et kommende initiativ om bæredygtig virksomhedsledelse,
som også er sendt til Udenrigsudvalget.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
5