Notat til Folketingets Europaudvalg
–
orientering om intervention i sa-
gerne for EU-Domstolen C-156/21, Ungarn mod Parlamentet og Rådet,
og C-157/21, Polen mod Parlamentet og Rådet
Indledning og baggrund
Ungarn og Polen har ved stævninger indleveret den 11. marts 2021 anlagt sager ved
EU-Domstolen mod Europa-Parlamentet og Rådet med påstand om annullation af
forordning 2020/2092
1
, der fastsætter og regulerer den såkaldte retsstatsmekanisme.
Forordningen blev vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet i december 2020, og Po-
len og Ungarn stemte som de eneste medlemslande imod vedtagelsen af forordningen.
Forordningen er vedtaget med hjemmel i artikel 322, stk. 1, litra a TEUF.
Med retsstatsmekanismen er det
første gang i EU’s historie,
at EU-lovgiver etablerer
en kobling mellem retsstatsprincippet og EU’s budget. Det fremgår af forordningen,
at Kommissionen
–
når det konstateres, at tilsidesættelser af retsstatsprincippet i en
medlemsstat påvirker eller udgør en alvorlig risiko for at påvirke den forsvarlige øko-
nomiske forvaltning af Unionens budget eller beskyttelsen af Unionens finansielle in-
teresser på en tilstrækkelig direkte måde
2
–
kan aktivere retsstatsmekanismen ved at
foreslå foranstaltninger, som vedtages af Rådet.
Tilsidesættelserne af retsstatsprincippet kan f.eks. vedrøre den korrekte funktion af de
myndigheder, der gennemfører Unionens budget, af de myndigheder, der foretager
finansiel kontrol, overvågning og revision, eller af efterforskende og retsforfølgende
myndigheder i forbindelse med efterforskning og retsforfølgning af svig, herunder
skattesvig, korruption og andre overtrædelser af EU-retten i forbindelse med gennem-
førelsen af Unionens budget eller med beskyttelsen af Unionens finansielle interesser.
Tilsidesættelserne kan f.eks. også vedrøre effektiv domstolsprøvelse udøvet af uaf-
hængige domstole af de nævnte myndigheders handlinger eller undladelser, eller andre
situationer eller anden adfærd fra myndigheders side, som er relevant i forbindelse med
den forsvarlige økonomiske forvaltning af Unionens budget eller beskyttelsen af Uni-
onens finansielle interesser.
3
Foranstaltningerne kan f.eks. udgøre suspension af beta-
linger, forbud mod indgåelse af nye retlige forpligtelser, suspension af godkendelsen af
programmer, eller en reduktion i forfinansiering.
4
Det fremgår af konklusionsteksten fra mødet i Det Europæiske Råd den 10.-11. de-
cember 2020
5
, at Kommissionen først kan aktivere mekanismen, når Kommissionen
har udarbejdet retningslinjer for dens anvendelse.
1
Europa-Parlamentets
Enhed:
JTEU / EUP
Sagsbehandler:
Joachim Munkstrup
Dato:
31. maj 2021
Sagsnummer:
2019 - 45720
og Rådets forordning (EU, Euratom) 2020/2092 af 16. december 2020 om en
generel ordning med konditionalitet til beskyttelse af Unionens budget
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) 2020/2092 af 16. december 2020 om en
generel ordning med konditionalitet til beskyttelse af Unionens budget, artikel 4, stk. 1.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) 2020/2092 af 16. december 2020 om en
generel ordning med konditionalitet til beskyttelse af Unionens budget, artikel 4, stk.2.
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) 2020/2092 af 16. december 2020 om en
generel ordning med konditionalitet til beskyttelse af Unionens budget, artikel 5, stk. 1.
5
https://www.consilium.europa.eu/media/47345/1011-12-20-euco-conclusions-da.pdf