Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 575
Offentligt
2408305_0001.png
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 02-06-2021
UDVIDELSE AF EU’S KVOTEHANDELSSYSTEM TIL VEJTRANSPORT
RISIKERER AT SKADE DEN GRØNNE
OMSTILLING
Kære EU-ordførere
Europa-Kommissionen har annonceret, at man den 14. juli 2021 vil præsentere en revision af
EU’s
kvotehandelssystem,
so e del af de såkaldte ”Klar
til 55-pakke”, der skal sikre, at EU når målet om 55 procent
reduktion af CO2-udledningen i 2030.
Europa-udvalget har udvalgt sagen på sin liste over prioriterede sager, og vi ønsker hermed allerede nu at gøre
opmærksom på de udfordringer med forslaget, som vi ser. ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
og Rådet for Grøn Omstilling arbejder aktivt for en grøn omstilling af transportsektoren både herhjemme og på EU-
plan. Vi er derfor også glade for, at det nu endelig ser ud til, at Kommissionen er klar til at præsentere sin plan.
Det har længe været en central del af Kommissionens arbejde med forslaget,
at EU’s kvoteha delssyste skal udvides
til også at o fatte vejtra sportsektore . Det er støttet af de da ske regeri g, der i sit i frastrukturudspil ”Da ark
Fre ad” har a givet, at det er e
af regeringens prioriteter, at vejtransport skal omfattes af kvotehandelssystemet.
Det er vores vurderi g, at a ved at o fatte vejtra sportsektore af EU’s kvoteha delssyste faktisk risikerer at
modarbejde den grønne omstilling af sektoren ved at forhindre andre mere effektive reduktionsinstrumenter.
Det skyldes blandt andet, at vejtransportsektoren har nogle særlige karakteristika, som gør, at branchen er svær at
sammenligne med andre sektorer. I modsætning til for eksempel søfart og luftfart er vejtransport allerede i dag
omfattet af en række indirekte klimaafgifter. Det gælder særligt diesel- og benzinafgifter, men det gælder for
eksempel også vægtafgifter og kørselsafgifter, som medlemslandene har mulighed for at justere på.
Det er derfor vores klare opfordring,
at Folketinget giver regeringen et forhandlingsoplæg, hvor vejtransporten ikke
skal o fattes af EU’s kvoteha delssyste .
Vi har vedlagt et baggrundsnotat, der nærmere beskriver vores bekymringer ved Europa-Kommissionens kommende
forslag.
Rådet for Grøn Omstilling og ITD står naturligvis til disposition ved ønske om yderligere dialog om ovenstående.
Med venlig hilsen
Rådet for Grøn Omstilling
ITD
Jeppe Juul
Seniorrådgiver
Lasse Kristoffersen
Politisk chefkonsulent