Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 576
Offentligt
2408475_0001.png
Den 1. juni 2021
FVM 058
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens gennemførelsesfor-
ordning (EU) 2020/466 af 30. marts 2020 om midlertidige foranstaltninger til
begrænsning af risici for menneskers, dyrs og planters sundhed og dyrevelfær-
den i forbindelse med visse alvorlige forstyrrelser i medlemsstaternes kontrolsy-
stemer som følge af coronavirussygdommen (COVID-19) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen forventes at fremsætte forslag om at forlænge anvendelsesperioden til den 1. september
2021 for Kommissionens gennemførelsesforordning om tilpasset kontrol med henblik på begrænsning
af risici for mennesker, dyrs og planters sundhed. Forslaget kan have en mindre negativ påvirkning
af beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes fortsat nødvendigt for at sikre forsyningskæ-
derne under de forhold, som COVID-19 situationen har skabt. Forslaget forventes sat til afstemning i
skriftlig procedure i Den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF) sandsynligvis
med frist den 10. juni 2021. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) 2020/466 af 30. marts 2020 om midlertidige foranstaltninger til begrænsning af risici for menne-
skers, dyrs og planters sundhed og dyrevelfærd i forbindelse med visse alvorlige forstyrrelser i medlems-
staternes kontrolsystemer som følge af COVID-19. Kommissionen foreslår at forlænge forordningens
anvendelsesperiode ud over den 1. juli 2021 frem til den 1. september 2021.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 af 15.
marts 2017 om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på at sikre anvendelsen af
fødevare- og foderlovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og plante-
beskyttelsesmidler
1
, herefter kontrolforordningen, særlig artikel 141, stk. 1.
1
Forordningens fulde titel er
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017 om offentlig kontrol og andre
officielle aktiviteter med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare- og foderlovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd,
plantesundhed og plantebeskyttelsesmidler, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, (EF) nr. 396/2005,
(EF) nr. 1069/2009, (EF) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 og (EU) 2016/2031, Rådets forordning (EF)
nr. 1/2005 og (EF) nr. 1099/2009 samt Rådets direktiv 98/58/EF, 1999/74/EF, 2007/43/EF, 2008/119/EF og 2008/120/EF og om ophævelse
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 og (EF) nr. 882/2004, Rådets direktiv 89/608/EØF, 89/662/EØF,
90/425/EØF, 91/496/EØF, 96/23/EF, 96/93/EF og 97/78/EF og Rådets afgørelse 92/438/EØF (forordningen om offentlig kontrol)”
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 576: Notat om komitésag om midlertidige foranstaltninger til begrænsning af risici for menneskers, dyrs og planters sundhed og dyrevelfærden i forbindelse med visse alvorlige forstyrrelser i medlemsstaternes kontrolsystemer som følge af coronavirussygdommen (COVID-19)
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i SCoPAFF. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med
kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvali-
ficeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan fo-
relægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for
to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for ap-
peludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kom-
missionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, ved-
tager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i skriftlig procedure i Den Stående Komité for planter, dyr, føde-
varer og foder (SCoPAFF) sandsynligvis med frist den 10. juni 2021.
Formål og indhold
Forslaget fastsætter en forlængelse af medlemsstaternes mulighed for at tilpasse kontrollen af handel
med planter, dyr, fødevarer og foder ud over den 1. juli 2021 frem til den 1. september 2021. Den gæl-
dende gennemførelsesforordning (EU) 2020/466 (som ændret) finder anvendelse fra den 2. februar
2021 til den 1. juli 2021. Forordningen er forlænget fire gange tidligere; fra 1. juni til 1. august 2020, fra
1. august til 1. oktober 2020, fra 1. oktober 2020 til 1. februar 2021 samt fra den 2. februar 2021 til den
1. juli 2021.
Ved forordningen (EU) 2017/625 om kontrol af fødevare- og foderlovgivningen og reglerne for dyre-
sundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttelsesmidler er der fastsat regler for medlems-
staternes kompetente myndigheders gennemførelse af offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter.
Ved forordningen tillægges Kommissionen også beføjelse til at vedtage hensigtsmæssige midlertidige
foranstaltninger til begrænsning af risici for blandt andet menneskers, dyrs og planters sundhed og dy-
revelfærden, hvis den har dokumentation for en alvorlig forstyrrelse i en medlemsstats kontrolsystem.
Den aktuelle situation i relation til COVID-19 betragtes som en sådan alvorlig forstyrrelse.
Medlemsstaterne har indført betydelige restriktioner for deres befolkninger for at beskytte menneskers
sundhed, og en række medlemsstater har meddelt Kommissionen, at disse restriktioner har konsekven-
ser for deres muligheder for at sende egnet personale ud til offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter
som påkrævet i henhold til kontrolforordningen. Det gælder især kontrol, der kræver, at kontrolperso-
nalet er fysisk til stede for eksempel ved klinisk undersøgelse af dyr, visse former for kontrol af animalske
produkter, planter og planteprodukter og af ikke-animalske fødevarer og foderstoffer samt testning af
prøver på officielle laboratorier udpeget af medlemsstaterne. Herudover har flere medlemsstater med-
delt Kommissionen, at offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter, der resulterer i undertegnelse og
udstedelse af originale officielle certifikater og officielle attester i papirform, som skal ledsage sendinger
af dyr og avlsmateriale, der flyttes mellem medlemsstater eller indføres til Unionen, i øjeblikket ikke kan
gennemføres i overensstemmelse med EU-lovgivningen.
Gennemførelsesforordningen forlænger følgende midlertidige foranstaltninger ift. kontrolforordnin-
gen:
Officielle aktiviteter kan udføres af andre kvalificerede personer der er autoriserede til formålet, og
som arbejder under den kompetente myndigheds instruks.
Offentlig kontrol af certifikater og officielle attester kan (undtagelsesvis) gennemføres i form af
offentlig kontrol af en elektronisk kopi af originalcertifikatet (scannet dokument) med en samtidig
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 576: Notat om komitésag om midlertidige foranstaltninger til begrænsning af risici for menneskers, dyrs og planters sundhed og dyrevelfærden i forbindelse med visse alvorlige forstyrrelser i medlemsstaternes kontrolsystemer som følge af coronavirussygdommen (COVID-19)
erklæring fra den ansvarlige person om efterfølgende forelæggelse af originalcertifikatet, eller
fremsendelse af certifikatet via Traces.
Offentlig kontrol i relation til fysiske møder om offentlige kontrolmetoder og -teknikker kan (und-
tagelsesvis) gennemføres ved hjælp af en tilgængelig fjernkommunikationsteknik.
Det bemærkes, at de midlertidige foranstaltninger for tilpasset kontrol løbende er blevet justeret i over-
ensstemmelse med medlemslandenes behov og udviklingen i COVID-19. Således har muligheden for at
benytte andre kvalificerede personer end sædvanligt været lukket ned i en periode, men genintroduce-
ret. Herudover er det ikke længere muligt at:
ikke-officielle laboratorier kan benyttes ved gennemførelse af test.
Såfremt medlemsstaterne ønsker at benytte mulighederne for tilpasset kontrol, skal såvel Kommissio-
nen som de øvrige medlemsstater underrettes herom. Kommissionens gældende gennemførelsesforord-
ning finder anvendelsen fra den 2. februar 2021 til den 1. juli 2021, og med nærværende forslag foreslås
det, at anvendelsesperioden bliver forlænget til den 1. september 2021.
I Danmark har der ikke været behov for at benytte de ændrede procedurer, idet den kontrolmæssige
kapacitet i den forbindelse ikke har været kompromitteret. Det har dog været nødvendigt i visse tilfælde
at kontrollere på elektroniske kopier af originalcertifikater, idet tredjelande har svært ved at fremsende
originalerne rettidigt. Danmark forventer at anvende denne kontrolmulighed også fremadrettet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2020/466 af 30. marts
2020 om midlertidige foranstaltninger til begrænsning af risici for menneskers, dyrs og planters sund-
hed og dyrevelfærden i forbindelse med visse alvorlige forstyrrelser i medlemsstaternes kontrolsystemer
som følge af COVID-19. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre
andre ændringer af lovgivning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes at kunne have en mindre negativ virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og i
EU, idet de midlertidige foranstaltninger er en tilpasning af den normale gennemførelse af offentlig kon-
trol i henhold til kontrolforordningen.
Fødevarestyrelsen og Landbrugsstyrelsen vurderer, at det er acceptabelt, at medlemsstater med forskel-
lige COVID-19 relaterede udfordringer får mulighed for at løse kontrolopgaverne i henhold til Kommis-
sionens bestemmelser om en tilpasset kontrolmodel. Behovet for en forlængelse af anvendelsesperioden
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 576: Notat om komitésag om midlertidige foranstaltninger til begrænsning af risici for menneskers, dyrs og planters sundhed og dyrevelfærden i forbindelse med visse alvorlige forstyrrelser i medlemsstaternes kontrolsystemer som følge af coronavirussygdommen (COVID-19)
afhænger af den globale COVID-19 situation og de restriktioner, det medfører. Idet der fortsat er indført
restriktioner i medlemslandene, kan anvendelsesperioden efter styrelsernes vurdering forlænges.
På baggrund af den nuværende COVID-19 situation og på baggrund af de hidtidige erfaringer med til-
passet kontrol i henhold til forordning 2020/466, vurderes en forlængelse af disse midlertidige foran-
staltninger umiddelbart hensigtsmæssig.
Kommissionen har i øvrigt oplyst, at man forventer, at der ikke bliver tale om yderligere forlængelser af
gennemførelsesforordningen efterfølgende nærværende forslag.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget fra andre medlemsstater,
idet Kommissionen har gennemført en uformel høring Der er således stor opbakning fra medlemslan-
dene (minus Ungarn) til en forlængelse af gennemførelsesforordningen og de midlertidige foranstalt-
ninger. Det gælder i sær for så vidt angår muligheden for tilpasset importkontrol fra tredjelande.
Forlængelse af anvendelsesperioden for gennemførelsesforordning (EU) 2020/466 ved de fire tidligere
ændringer/forlængelser er blevet vedtaget med stor opbakning, og på den baggrund er det også forvent-
ningen, at nærværende forslag vil få tilsvarende opbakning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at fødevareforsyningen i den aktuelle COVID-19 situation sikres bedst
muligt, herunder ved en smidig gennemførelse af kontrollen med dyr, foder og fødevarer. Regeringen
finder det endvidere væsentligt, at de midlertidige foranstaltninger for tilpasset kontrol løbende juste-
res, således de afspejler den aktuelle situation. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om vedtagelsen af Kommissionens gennemførelsesforord-
ning 2020/466 af 30. marts 2020 ved orienterende notat den 2. april 2020.
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg om ændring af Kommissionens gennemfø-
relsesforordning 2020/466 den 15. maj 2020, den 9. juli 2020, den 14. september 2020 samt den 14.
januar 2021.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
4