Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 579
Offentligt
2408817_0001.png
Notat om komitésag til Folketingets Europaudvalg
Dato
30. maj 2021
Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning (komitésag)
om retningslinjer for opfyldelse af bæredygtighedskrav i overensstem-
melse med VE-direktivet
KOM-nr. foreligger ikke
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesforordning om retningslinjer for
opfyldelse af bæredygtighedskrav til skovbiomasse i henhold til Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv (EU) nr. 2018/2001 om fremme af anvendelsen af energi fra
vedvarende energikilder (VEII direktivet).
Med forslaget præciseres retningslinjerne for, hvordan aktørerne skal dokumentere,
at de overholder bæredygtighedskravene i direktivet.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vur-
deres at have mindre administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv, da der vil
være mindre omstillingsomkostninger forbundet med de nye og skærpede dokumen-
tationskrav.
Regeringen støtter forslaget, da det indfører mere ambitiøse bæredygtighedskrav til
biomasse, og således bringer EU-reglerne på visse punkter i overensstemmelse med
de danske bæredygtighedskrav som fastsat i den danske politiske aftale herom.
Forslaget til gennemførelsesforordning skal behandles i Energiunionskomitéen den 8.
juni 2021. Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag.
2. Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) nr. 2018/2001 om fremme af anven-
delsen af energi fra vedvarende energikilders (VEII direktivet) fastsætter en række
overordnede bæredygtighedskrav til bl.a. biomasse. I henhold til direktivet skal Kom-
missionen komme med forslag til, hvordan VEII-direktivets krav skal forstås og op-
fyldes.
Kommissionen har derfor fremsat forslag til en gennemførelsesforordning om ret-
ningslinjer for opfyldelse af bæredygtighedskrav til skovbiomasse.
Side 1/4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 579: Notat om komitésag om retningslinjer for opfyldelse af bæredygtighedskrav i overensstemmelse med VE-direktivet
2408817_0002.png
Forslaget skal behandles i Energiunionskomitéen den 8. juni 2021. Forslaget behandles
efter undersøgelsesproceduren, hvilket betyder, at Kommissionen vedtager forslaget,
hvis Energiunionskomitéen afgiver en positiv udtalelse.
3. Formål og indhold
VEII-direktivets bestemmelser om bæredygtighed stiller krav om:
i. at fældningen er lovlig
ii. at skove genetableres på fældede arealer
iii. at naturbeskyttelsesområder beskyttes
iv. at fældningen tager hensyn til jordbund og biodiversiteten
v. at fældningen opretholder skovens produktionskapacitet på lang sigt.
VEII-direktivet stiller desuden visse krav om opretholdelse af skovkulstoflagre i bio-
massens oprindelseslande, som kan opfyldes ved, at landene er part i Parisaftalen
og medregner sektoren for jorde og skove i deres klimamål eller har bestemt lovgiv-
ning om bevarelse af skovkulstoflagre. Alternativt kan kravene opfyldes ved, at ak-
tører på kildeområdeniveau opretholder skovkulstoflagrene på lang sigt.
Forslaget til gennemførelsesforordning præciserer retningslinjerne for, hvordan di-
rektivets krav skal eller kan opfyldes, f.eks.
- Ved at sætte en tidsgrænse på ti år for, hvornår skoven skal være genetableret.
- Ved at præcisere at primær skov, naturlig og semi-naturlig skov må ikke om-
dannes til plantage.
- Ved at konkretisere, hvordan fældningen kan tage hensyn til jordbund og biodi-
versiteten, herunder ved ikke at fjerne stubbe og rødder, ved at minimere ren-
afdrifter og ved at efterlade dødt ved.
- Ved at identificere relevante risici forbundet med hugst af skovbiomasse på for-
hånd ved opfyldelse på kildeområdeniveau.
- Ved at undgå at fælde mere end tilvæksten.
Forslaget præciserer således VEII-direktivets minimumskrav på en række områder,
og fastlægger dermed et højere ambitionsniveau for bæredygtighedskrav i forhold til
især biodiversitet, men også klima.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 579: Notat om komitésag om retningslinjer for opfyldelse af bæredygtighedskrav i overensstemmelse med VE-direktivet
2408817_0003.png
6. Gældende dansk ret
Der er indgået en bred politisk aftale den 2. oktober 2020 om indførelse af bæredyg-
tighedskrav til træbiomasse. Aftalen adresserer VEII-direktivets bæredygtigheds-
krav, implementering af ekstra krav vedrørende biodiversitet og klima, ligesom flere
aktører og flere typer biomasser skulle omfattes af bæredygtighedskrav.
Lovforslag L148, som muliggør implementering af VE-direktivet og den danske poli-
tiske aftale blev vedtaget i Folketinget den 6. maj 2021. Bæredygtighedskrav, der
ikke følger direkte af denne gennemførelsesforordning, til skovbiomasse vil blive im-
plementeret i bekendtgørelser. Bekendtgørelserne vil desuden kræve af de relevante
aktører, at de overholder forordningen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelsesforordningen vil være direkte gældende for medlemslandene i
dansk ret. Der henvises i øvrigt til afsnit 6 ovenfor.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have mindre administrative konsekvenser for dansk erhvervs-
liv, idet der vil være mindre omstillingsomkostninger forbundet med at sætte sig ind
i de nye regler, og med at opfylde de lidt højere dokumentationskrav i gennemførel-
sesretsakten. Dette må antages at kunne være særligt byrdefyldt for små og mindre
skovejendomme i det omfang, at dokumentationskravet vil skulle løftes via skovcer-
tificering, som alt andet lige er relativt omkostningstungt for disse ejendomme. Det
vil også give en risiko for højere priser for biomasse. Til gengæld vil gennemførel-
sesretsakten sikre, at der kommer et højere fælles niveau af dokumentationskrav på
EU-niveau, idet bl.a. elementer af den danske politiske aftale bliver gældende i hele
EU. Det er også forventeligt, at der med tiden vil kunne udvikles mere omkostnings-
effektive former for dokumentation med øget brug af risikobaserede vurderinger, her-
under via udvikling af skovcertificeringsordningerne. Derved kan et højt fælles EU-
niveau alt andet lige blive en fordel for dansk erhvervsliv.
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 579: Notat om komitésag om retningslinjer for opfyldelse af bæredygtighedskrav i overensstemmelse med VE-direktivet
2408817_0004.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget medfører et højere beskyttelsesniveau for biodiversitet, idet det fremgår
tydeligere, hvordan forringelser skal imødegås. Elementer af de ekstra danske bio-
diversitetskrav er medtaget i gennemførelsesretsakten, som derudover indeholder
en bestemmelse om, at såvel primære skove som naturlige skove og halvnaturlige
skove ikke må omdannes til plantage.
Aktørerne skal desuden levere mere dokumentation for at skovenes produktionska-
pacitet opretholdes, idet dansk skovlovgivning ikke pt. lever op til forslagets krav til,
hvordan lovgivning på nationalt plan kan sikre, at dette krav opfyldes.
8. Høring
Forslaget har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke detaljeret kendskab til andre landes holdninger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet forslaget, da det på en række punkter højner ambiti-
onsniveauet på EU-niveau fsva. bæredygtighedskrav og dermed ses at være i bedre
overensstemmelse med det høje ambitionsniveau, som den danske politiske aftale
om bæredygtighedskrav indeholder, både hvad angår biodiversitet og klima. Rege-
ringen har samtidig fokus på, at forslaget potentielt kan skabe usikkerhed om, hvor
meget det vil begrænse skovbrugets mulighed for at levere skovbiomasse til energi-
formål, ligesom der aktuelt vil kunne være udfordringer forbundet med at dokumen-
tere, at kravene er opfyldt. Det gælder bl.a. forbuddet imod at konvertere naturlig og
semi-naturlig skov til plantage. Regeringen støtter intentionen i dette, som kan være
biodiversitetsfremmende, men forudser administrative udfordringer med at sikre
overholdelse af kravet, indtil der måtte være udviklet passende former for dokumen-
tation på EU-plan, evt. via tilpasning af eksisterende certificeringsordninger i marke-
det. Regeringen vil samtidig arbejde for, at der udarbejdes midlertidig vejledning om
den nærmere forståelse og praktiske udmøntning af kravet i en dansk sammenhæng.
Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag til gennemførelsesforord-
ning. Fra dansk side vil man dog samtidig gøre opmærksom på, at man forudser
udfordringer med dokumentere kravenes opfyldelse og agter at løse udfordringerne
gennem udstedelse af midlertidig dansk vejledning om passende former for doku-
mentation.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4