Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 594
Offentligt
2411847_0001.png
Samlenotat
Samlenotat vedrørende uformelt møde for ministre for offentlig
administration d. 22. juni 2021
1. Resume
2. juni 2021
På det uformelle møde for ministre for offentlig administration ventes drøftelser om bl.a. digitale
arbejdsformer i offentlige administrationer, teknologi-transformationer mv. samt vedtagelse af et sæt
konklusioner vedr. offentlig administration i EU. I konklusionerne ventes det, at deltagerne be-
kræfter støtte til geografisk balance i EU-administrationen, samt anerkender vigtigheden af diver-
sitet og inklusion, nye arbejdsmetoder og lederskab, samt digitalisering i den offentlige sektor.
2. Baggrund
I forbindelse med det uformelle møde for ministre for offentlig administration
(EUPAN) den 22. juni 2021 ventes drøftelser og erfaringsudveksling vedr. HR-om-
rådet i den offentlige administration, teknologi og digital transformation, samt præ-
sentationer vedr. strukturreformsstøtte og den Ibero-Amerikanske region. Herud-
over ventes det, at der vedtages konklusioner vedr. offentlig administration i EU.
EUPAN er et uformelt netværk, der ikke formelt er del af EU. Det er derfor ikke
forventningen, at drøftelserne i sig selv samt konklusionerne vil få konsekvenser.
Konklusioner og drøftelser om især geografisk balance i EU-institutionerne kan dog
muligvis påvirke Kommissionens kommende HR-strategi herom.
3. Formål og indhold
Formålet med det uformelle møde er erfaringsudveksling om indretning af fremti-
dens offentlige administration. Følgende punkter ventes drøftet på mødet:
Strukturreformstøtte:
Kommissær for Strukturreformer og Sammenhængskraft Elisa
Ferreira ventes at orientere om Generaldirektoratet for strukturreformer og dets
arbejde med opbygning af administrative kapaciteter i offentlige administrationer.
Investering i mennesker og udvikling af ledelse:
Irlands minister for offentlige udgifter og
reformer, Michael MacGrath og Danmarks finansminister vil præsentere indsatser
for at modvirke underrepræsentation ved EU’s
institutioner.
Der ventes herudover en drøftelse af administrationspolitik samt udveksling af er-
faringer. Drøftelserne ventes at omhandle samarbejde mellem europæiske admini-
strationer, inklusion, diversitet og nye måder at arbejde på. Herunder ventes det,
at drøftelsen vil omhandle fjernarbejde, ledelse samt digitale og sproglige kompe-
tencer.
Teknologi og digital transformation:
Der ventes en drøftelse og erfaringsudveksling om
brugen af teknologi og digital transformation samt hvordan det sikres, at digitalt
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 594: Samlenotat vedr. uformelt møde for ministre for offentlig administration 22/6-21
Side 2 af 4
udfordrede borgere inkluderes. Drøftelserne ventes ligeledes at omhandle det digi-
tale kompas, der har til formål at konkretisere EU's digitale ambitioner frem til 2030
og drøftelse af tiltag, der støtter Berlin-Deklarationen, der omhandler digitalisering
af den offentlige sektor og gælder for 2021-2024. Det er også forventningen at drøf-
telserne vil omhandle den fremtidige europæiske interoperabilitetspolitik.
Der ventes indlæg fra den tyske indenrigsminister Horst Seehofer, generaldirektør
i Generaldirektoratet for Informationsteknologi, Mario Campolargo samt den fran-
ske minister for transformation af den offentlige sektor og den offentlige tjeneste,
Amélie de Montchalin.
Den Ibero-Amerikanske region:
Der ventes en præsentation af det Ibero-Amerikanske
samarbejde.
Konklusionsudkast
Det ventes, at der på mødet vedtages konklusioner om offentlig administration. I
udkast til konklusioner fremhæves behovet for en innovativ, deltagende, åben og
transparent offentlig administration, der er tæt på befolkningen. Udkastet fremhæ-
ver, at den offentlig administration skal drive et grønt, mere fair og digitalt Eu-
ropa, der bidrager til modstandsdygtighed, bæredygtighed, digitalisering, samt er
socialt og globalt.
De væsentligste emner, der fremhæves i konklusionsudkastet er:
Mobilitet og udveksling:
Byder et forslag fra Portugal vedr. udveksling af le-
dere i den offentlige sektor samt mellem medlemslande og de europæiske
institutioner velkommen.
Diversitet og inklusion:
Anerkender vigtigheden af geografisk balance i den
europæiske administration og behovet for anti-diskrimination og inklusion
af mennesker med handicap.
Nye arbejdsmetoder og lederskab:
Omhandler fortsat at drage fordel af infor-
mationsteknologier og imødegå nye behov vedr. arbejde over distance,
håndtering af forandringer og fremme af ledelseskvalifikationer. Behovet
for politikker, der skal styrke kvinders deltagelse og kønsbalance i ledelses-
stillinger og deling af bedste praksis, fremhæves endvidere.
Interoperabilitet og cybersikkerhed:
Vedrører implementering af den kommende
europæiske interoperabilitetspolitik. Omhandler desuden tryghed, et sik-
kert digitalt identitetsmiljø, offentlige administrationer, der står i front for
fortsat styrkelse af cybersikkerhed og beskyttelse af borgere og virksomhe-
der samt anerkendelse og politikker vedr. digital uafhængighed.
Innovative, datadrevne og digitale offentlige services:
Vedrører proaktive offentlige
administrationer på nationalt niveau samt på tværs af grænser og ansvarlig
brug af data.
Menneskecentreret, inkluderende og værdibaseret offentlig digital transformation:
Om-
handler behov for at mindske forskelle i adgang til digitale services, aner-
kende vigtigheden af en menneske-centreret og etisk tilgang til digital
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 594: Samlenotat vedr. uformelt møde for ministre for offentlig administration 22/6-21
Side 3 af 4
transformation og øge deltagelse mod et progressivt og inkluderende øko-
system som kerne for demokratiske styrelsesmodeller.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har i sig selv ikke samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller statsfi-
nansielle konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det ventes at præsentationer vedr. strukturreformpolitik og det Ibero-Amerikanske
Samarbejde vil blive modtaget positivt fra de andre medlemslande.
Det ventes, at der generel vil være opbakning til geografisk balance. Dog er det også
forventningen at en række lande fra særligt Syd- og Østeuropa, der ikke på samme
vis er underrepræsenteret som Danmark og flere ligesindede lande, vil argumentere
imod nationale sær-concours.
Vedr. den digitale transformation er der generel enighed om den borger-centre-
rede tilgang, men medlemslandene har forskellige udfordringer, når det gælder im-
plementeringen af nye krav til digitale offentlige services, da digitaliseringsgraden
spænder meget vidt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen byder fokus i konklusionerne på geografisk balance velkommen. Det er
en helt central prioritet for regeringen, at Danmark er passende repræsenteret i EU's
institutioner.
Regeringen hilser Kommissionens ambitioner om at løfte niveauet for digitalise-
ringen af den europæiske offentlige sektor og Kommissionens værdibaserede og
borger-centrerede udgangspunkt velkommen. Kommissionens vision om et digital
indre marked hviler i høj grad også på grænseoverskridende adgang til offentlige
tjenester, hvilket også vil være til fordel for danske borgere og virksomheder, når
de færdes i andre EU-lande.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 594: Samlenotat vedr. uformelt møde for ministre for offentlig administration 22/6-21
Side 4 af 4
Nye krav kan dog også være en stor udfordring for meget digitaliserede lande som
Danmark, fordi omkostningerne forbundet med tilpasning af eksisterende velfun-
gerende systemer til grænseoverskridende brug ofte er store, samtidig med at Dan-
mark som højt digitaliseret land også har et stort antal systemer, der skal tilpasses.
Regeringen lægger derfor vægt på, at der skal findes et passende niveau for, hvilke
centrale offentlige tjenester der skal stilles til rådighed online på tværs af grænserne,
idet der skal tages højde for de store statsfinansielle omkostninger, som digitalt ud-
viklede medlemslande kan have i forbindelse med tilpasning af eksisterende digital
infrastruktur. Regeringen lægger generelt vægt på, at krav om grænseoverskridende
adgang til den offentlige sektor skal baseres på brugervenlighed, sikkerhed og effekti-
vitet og tage udgangspunkt i brugernes reelle behov samt i de tekniske udfordringer
forbundet med at skabe interoperabilitet mellem systemerne.
Regeringen mener, at digitaliseringen skal tjene samfundets interesser ved, at digi-
talisering bidrager til at adressere samfundets udfordringer, mens etisk, ansvarlig
og sikker digitalisering går hånd i hånd med digital vækst. Regeringen arbejder for,
at den digitale økonomi i Europa generelt kendetegnes ved et højt niveau af tillid
og tryghed, samt en stærk digital konkurrenceevne baseret på innovationsfrem-
mende og teknologineutrale rammevilkår, uden unødige byrder og barrierer.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.