Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 611
Offentligt
2414671_0001.png
Den 11. juni 2021
FVM 067
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænsevær-
dier for rester af pesticiderne amisulbrom, flubendiamid, meptyldinocap (DE-
126), metaflumizon og propineb i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for fem
aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører
ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger for stofferne amisulbrom, flu-
bendiamid, meptyldinocap (DE-126), metaflumizon og propineb. Ændringerne betyder, at der er mak-
simalgrænseværdier, der sættes op, maksimalgrænseværdier, der sættes ned, og nye maksimalgræn-
seværdier, der etableres. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske Fødevaresikker-
hedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt ac-
ceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet har også foretaget en vurdering af even-
tuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forsla-
get forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) med frist i slutningen af juni 2021. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret
beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes,
at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i
2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af mak-
simalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, artikel 18, stk. 1, litra b og artikel 49, stk. 2
i pesticidrammeforordningen.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 611: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester amisulbrom m.fl.
2414671_0002.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) med frist i slutningen af juni 2021.
Formål og indhold
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, ind-
føres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, eksempelvis anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af pe-
sticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og
bilag V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne amisulbrom, flubendiamid,
meptyldinocap (DE-126), metaflumizon og propineb.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over baggrund
for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Bag-
grund
for æn-
dring
3
Amisulbrom
Urter og spiselige blomster samt
te, kaffe, urteudtræk, kakao og jo-
hannesbrød.
Ny maksimalgrænseværdi fore-
slås fastsat. Maksimalgrænse-
værdien har hidtil ligget på de-
tektionsgrænsen.
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 611: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester amisulbrom m.fl.
2414671_0003.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Flubendiamid
Meptyldinocap
Kernefrugter, visse stenfrugter,
tomater, peberfrugter, cucurbitae
med og uden spiselig skræl samt
bønner med og uden bælg, ærter
med bælg, bladselleri og ris.
Jordbær, auberginer, hovedkål,
salat og spinat.
Rosenkål, urter og spiselige blom-
ster, ærter uden bælg, linser samt
te, kaffe, urteudtræk, kakao og jo-
hannesbrød.
Vindruer, jordbær, agurker og
courgetter.
Vandmeloner.
Tomater, peberfrugter og aubergi-
ner, kinakål og salat.
Broccoli, blomkål, hovedkål, bøn-
ner med bælg, ærter med bælg, ar-
tiskokker, bomuldsfrø, fjerkræ-
fedt, mælk og æg.
Kernefrugter, kirsebær, vindruer,
spiseoliven samt oliven til oliepro-
duktion, kartofler, knoldselleri,
tomater, peberfrugt, agurker, me-
loner, græskar, vinterkarse, ru-
cula, en række urter, humle, ka-
pers og sukkerroer.
Maksimalgrænseværdien fore-
slås sat op.
Bag-
grund
for æn-
dring
3
Metaflumizon
Maksimalgrænseværdien fore-
slås sat ned.
Ny maksimalgrænseværdi fore-
slås fastsat. Maksimalgrænse-
værdien har hidtil ligget på de-
tektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdien fore-
slås sat ned.
Maksimalgrænseværdien fore-
slås sat op.
Maksimalgrænseværdien fore-
slås sat op.
Maksimalgrænseværdien fore-
slås sat ned.
3
3
3
3
3
3
Propineb
Maksimalgrænseværdien fore-
slås sat ned.
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 611: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester amisulbrom m.fl.
2414671_0004.png
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
DTU Fødevareinstituttet vurderer, at der ikke vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de fo-
reslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA
ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en
harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet
på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning
foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle føde-
varer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for for-
slaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæs-
sigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld har-
monisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer
i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II,
III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 611: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester amisulbrom m.fl.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse
af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5