Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 613
Offentligt
2414679_0001.png
Den 11. juni 2021
FVM 064
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænsevær-
dier for rester af pesticiderne acibenzolar-S-methyl, vandigt ekstrakt af spirede
frø fra sød
Lupinus albus,
azoxystrobin, clopyralid, cyflufenamid, fludioxonil,
fluopyram, fosetyl, metazachlor, oxathiapiprolin, tebufenozid og thiabendazol i
eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 12 ak-
tivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører
ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser i EU samt ansøgning om im-
porttolerancer for fødevarer fra tredjelande for acibenzolar-S-methyl, vandigt ekstrakt af spirede frø
fra sød Lupinus albus, azoxystrobin, clopyralid, cyflufenamid, fludioxonil, fluopyram, fosetyl, meta-
zachlor, oxathiapiprolin, tebufenozid og thiabendazol. Ændringerne betyder, at der er maksimal-
grænseværdier, der sættes op og nye maksimalgrænseværdier der etableres. Det vandige ekstrakt af
spirede frø fra sød Lupinus albus tilføjes til bilag IV, som er en liste over pesticider, der ikke skal fast-
sættes en grænseværdi for, fordi restindhold af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig
risiko. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)
for de anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødeva-
reinstituttet. DTU Fødevareinstituttet har også foretaget en vurdering af eventuelle kombinationsef-
fekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til
skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) med frist
i slutningen af juni 2021. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau
i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens hold-
ning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folke-
tingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier
for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 613: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester acibenzolar-S-methyl m.fl.
2414679_0002.png
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 og artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforord-
ningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) med frist i slutningen af juni 2021.
Formål og indhold
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, ind-
føres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, eksempelvis anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af pe-
sticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og
bilag IV ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne acibenzolar-S-methyl, vandigt
ekstrakt af spirede frø fra sød
Lupinus albus,
azoxystrobin, clopyralid, cyflufenamid, fludioxonil, fluo-
pyram, fosetyl, metazachlor, oxathiapiprolin, tebufenozid og thiabendazol.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over baggrund
for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 613: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester acibenzolar-S-methyl m.fl.
2414679_0003.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Vandigt ekstrakt
af spirede frø fra
sød
Lupinus al-
bus
Alle fødevarer
Hasselnødder
Acibenzolar-S-
methyl
Bønner (med bælg) og ær-
ter (med bælg)
Azoxystrobin
Sukkerroer
Hvede og havre samt
nyre- og levervæv fra
kvæg, får og geder
Stoffet tilføjes til bilag IV, som er en
liste over pesticider, der ikke skal
fastsættes en grænseværdi for, fordi
restindhold af pesticiderne ikke
vurderes at have en sundhedsmæs-
sig risiko.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Maksimalgrænseværdierne foreslås
sat op.
Baggrund
for
æn-
dring
1
1
1
2
1
Clopyralid
Svinenyre samt fedtvæv
fra kvæg, får og geder
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdierne foreslås
sat op.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Maksimalgrænseværdierne foreslås
sat op.
1
Cyflufenamid
Humle
2
Fludioxonil
Fluopyram
Blåbær, tranebær, solbær
og ribs, stikkelsbær
Sojabønner
Mandler, kastanjer, has-
selnødder, pistacienød-
der, valnødder, krydder-
urter, blåbær, stikkelsbær,
solbær og ribs, vindruer,
avokadoer, kartofler,
blomsterkål, bladkål, spi-
nat samt en række ani-
malske produkter (herun-
der mælk samt nyre- og
levervæv fra svin, kvæg,
får og geder)
1
2
1
Fosetyl
Spiseoliven, granatæbler,
hvidløg, skalotteløg,
peberrod, oliven til olie-
fremstilling, hvede samt
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
1
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 613: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester acibenzolar-S-methyl m.fl.
2414679_0004.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
æn-
dring
Metazachlor
en række animalske pro-
dukter (herunder fugleæg
samt muskel- og fedtvæv
fra svin, kvæg, får, geder
og fjerkræ
Peberrod, kålroer, maj-
roer og kvæglever
Tomater, auberginer,
agurker samt courgetter
og meloner (ikke vandme-
loner)
Maksimalgrænseværdierne foreslås
sat op.
Maksimalgrænseværdierne foreslås
sat op.
1
2
Oxathiapiprolin
Humle, citrusfrugter,
brombær, hindbær, basili-
kum, asparges, løg, peber-
frugter, okra, græskar,
vandmeloner, blomster-
kål, hovedkål, kinakål, sa-
lat, spinat og lignende
blade, ærter (med bælg),
porrer og ginseng
Ferskner
Abrikoser
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
1, 2
Tebufenozid
Thiabendazol
Mangofrugter, julesalat og
søde kartofler
Maksimalgrænseværdierne foreslås
sat op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
1
1
1, 2
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 613: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester acibenzolar-S-methyl m.fl.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
Miljøstyrelsen har
i forbindelse med godkendelsen af vandigt ekstrakt af de spirede frø af sød hvid
lupin (Lupinus
albus)
under pesticidforordningen
vurderet, at stoffet er naturligt forekommende, og
at udsættelsen for stoffet fra naturlige kilder er højere end fra anvendelsen som sprøjtemiddel
samt at
der er vist sikker anvendelse for så vidt angår menneskers sundhed og for miljøet, og at stoffet opfylder
kriterierne for lavrisiko-aktivstoffer. Der vurderes på den baggrund ikke at være sundhedsmæssige pro-
blemer som følge af eventuelle rester i afgrøderne.
DTU Fødevareinstituttet vurderer, at der ikke vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de fo-
reslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA
ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en
harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet
på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning
foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for for-
slaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæs-
sigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld har-
monisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer
i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II,
III, IV og V.
5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 613: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester acibenzolar-S-methyl m.fl.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse
af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6