Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 658
Offentligt
2420124_0001.png
Contribution ID: 76b0d1ff-6cf4-48d5-a5a4-268dec42cad7
Date: 22/06/2021 13:30:01
Offentlig høring om straksbetalinger
Felter med en * skal udfyldes.
Indledning
Denne høring er nu tilgængelig på 23 officielle EU-sprog.
Brug sprogvælgeren øverst på siden for at vælge sprog.
Med denne høring vil Kommissionen blive informeret om de resterende hindringer og mulige foranstaltninger, som den
kan træffe for at sikre en bred adgang til og anvendelse af straksbetalinger i EU. Høringen vil også gøre det muligt for
Kommissionen at afgøre, om en koordineret EU-indsats og/eller politiske foranstaltninger er berettiget for at sikre, at en
kritisk masse af betalingstjenesteudbydere i EU tilbyder straksoverførsler. Den søger også at identificere faktorer, der
vil være relevante for at fremme kundernes efterspørgsel (fra både forbrugere, erhvervsbrugere og forretningsdrivende)
efter straksoverførsler.
EU-borgere og -virksomheder forventer at have bekvemme, sikre og omkostningseffektive betalingsløsninger til
rådighed til at foretage deres betalinger, både nationalt og på tværs af grænserne. Straksbetalingsteknologi kan være
en stærk katalysator for nye betalingsløsninger, der opfylder disse forventninger. De fleste kreditoverførsler når i dag
frem til modtageren den følgende arbejdsdag, og nogle tager endda længere tid. I modsætning hertil giver
straksoverførsler mulighed for at stille midler til rådighed for modtageren inden for sekunder, hele døgnet og alle årets
dage, herunder weekender og helligdage. Dette indebærer potentielle fordele for både forbrugere og erhvervsbrugere.
For at en straksoverførsel kan gennemføres med succes, skal der i hver ende af overførslen være en
betalingstjenesteudbyder, der overholder de samme regler, praksisser og standarder for gennemførelsen af overførslen
(en fælles "ordning"). For straksoverførsler i euro inden for
det fælles eurobetalingsområde (SEPA)
blev en sådan
ordning udviklet i 2017 af
European Payments Council
(kreditoverførselsordningen for straksbetalinger). En omfattende
deltagelse fra betalingstjenesteudbydernes side i ordningen er en afgørende forudsætning for, at der er bred adgang til
straksoverførsel af euro på EU-plan. Pr. marts 2021 har kun 64,6 % af betalingstjenesteudbyderne i 21 medlemsstater
tilsluttet sig kreditoverførselsordningen for straksbetalinger i SEPA. Lignende ordninger findes også i nogle
medlemsstater uden for euroområdet til straksoverførsler i deres lokale valuta.
Straksoverførsler kan nemt anvendes i en række situationer såsom køb i fysiske butikker og online (såkaldt
"interaktionssted" med forretningsdrivende) eller betalinger fra person til person, som f.eks. ved opdeling af en regning
på en restaurant. Dette kræver, at straksoverførslen kombineres med en "front-end"-løsning, som f.eks. en løsning
baseret på mobiltelefonapplikationer, e-fakturaer, standardiserede meddelelser om betalinger osv.
1
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0002.png
Høringen har til formål at identificere de problemer, der skal løses for at tilskynde aktørerne på EU's betalingsmarkeder
til at tilbyde innovative, bekvemme, sikre og omkostningseffektive paneuropæiske betalingsløsninger baseret på
straksoverførsler. Samtidig vil den bidrage til at fastslå, hvilke funktioner og sikkerhedsforanstaltninger der vil gøre det
muligt for brugerne at høste det fulde udbytte af straksbetalinger.
Denne offentlige høring henvender sig til en bred vifte af interessenter: brugere af betalingstjenester (forbrugere,
erhvervsbrugere og forretningsdrivende), betalingstjenesteudbydere og udbydere af understøttende tekniske tjenester,
clearing- og afviklingsmekanismer, relevante offentlige myndigheder, nationale tilsynsmyndigheder og andre, der alle
spiller en vigtig rolle med hensyn til at sikre en gnidningsløs overgang til velfungerende og effektive paneuropæiske
straksbetalingsløsninger.
Denne høring følger af
Kommissionens meddelelse fra december 2018 "Mod en stærkere international rolle for euroen"
,
som støttede en fuldt integreret ramme for straksbetaling i EU med henblik på at mindske risiciene og sårbarhederne i
detailbetalingssystemerne og gøre de eksisterende betalingsløsninger mere uafhængige, og
Kommissionens
meddelelse om en detailbetalingsstrategi for EU, der blev vedtaget den 24. september 2020
, og som bekræftede målet
om at fremme den fulde anvendelse af straksbetalinger i EU og indeholdt en række mulige initiativer til støtte for dette
mål.
Resultaterne af denne høring vil som led i Kommissionens vision for EU's marked for detailbetalinger blive brugt til at
fremme tilgængeligheden af konkurrencedygtige indenlandske og paneuropæiske betalingsløsninger, der støtter
Europas åbne strategiske autonomi på det makroøkonomiske og finansielle område, hvis betydning blev gentaget i
Kom
missionens nylige meddelelse fra januar 2021 med titlen "EU's økonomiske og finansielle system: fremme af åbenhed,
styrke og modstandsdygtighed"
.
Hvis du er udbyder af betalingstjenester eller understøttende tekniske tjenester, skal du være opmærksom på,
at du ud over denne offentlige høring opfordres til at svare på den
målrettede høring
, der indeholder mere
tekniske spørgsmål.
modtaget via vores onlinespørgeskema
, og kun disse besvarelser vil indgå i den opsummerende rapport. Hvis du
[email protected]
.
Yderligere oplysninger om
denne høring
høringsdokumentet
høringsstrategien
betalingstjenester
beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med denne høring
Bemærk:
For at sikre en fair og gennemsigtig høringsproces
vil der kun blive taget hensyn til besvarelser, som er
har problemer med at udfylde spørgeskemaet, eller hvis du har brug for særlig bistand, bedes du kontakte
fisma-instant-
Om dig
*
Min
besvarelse er skrevet på følgende sprog:
Bulgarsk
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0003.png
Dansk
Engelsk
Estisk
Finsk
Fransk
Græsk
Irsk
Italiensk
Kroatisk
Lettisk
Litauisk
Maltesisk
Nederlandsk
Polsk
Portugisisk
Rumænsk
Slovakisk
Slovensk
Spansk
Svensk
Tjekkisk
Tysk
Ungarsk
*
Jeg
svarer som:
Akademisk institution/forskningsinstitution
Erhvervssammenslutning
Virksomhed/erhvervsorganisation
Forbrugerorganisation
EU-borger
Miljøorganisation
Ikke-EU-borger
Ikkestatslig organisation (NGO)
Offentlig myndighed
Fagforening
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0004.png
Andet
*
Fornavn
Dagmar Bugge
*
Efternavn
Isaksen
*
E-mail
(denne vil ikke blive offentliggjort)
[email protected]
*
Anvendelsesområde
Internationalt
Lokalt
Nationalt
Regionalt
*
Forvaltningsniveau
Parlament
Myndighed
Agentur/organ
*
Angiv
typen af myndighed
Tilsynsmyndighed
Afviklingsmyndighed
Andet
*
Er
din organisation et ministerium?
Ja
Nej
Ved ikke/ingen holdning/ikke relevant
*
Angiv
venligst hvilket ministerium
højst 255 tegn
The Ministry of Business, Industry and Financial Affairs
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0005.png
*
Organisationens
navn
højst 255 tegn
The Danish financial supervisory authority
*
Organisationens
størrelse
Mikroorganisation (1-9 ansatte)
Lille (10 til 49 ansatte)
Mellemstor (50-249 ansatte)
Stor (250 eller derover)
Nummer i åbenhedsregistret
højst 255 tegn
Kontrollér, om din organisation er opført i
åbenhedsregistret
. Der er tale om en frivillig database for organisationer,
der ønsker at påvirke beslutningsprocessen i EU.
*
Oprindelsesland
Angiv dit eller din organisations oprindelsesland.
Ækvatorialguine
a
Afghanistan
Ecuador
Egypten
Libyen
Liechtenstein
Saint-Pierre
og Miquelon
Saint Vincent
og
Grenadinerne
Åland
Albanien
Algeriet
Amerikansk
Samoa
Andorra
Angola
Anguilla
Antarktis
Antigua og
Barbuda
Argentina
Elfenbenskyste
n
El Salvador
Eritrea
Estland
Eswatini
Etiopien
Færøerne
Falklandsøerne
Fiji
Filippinerne
Litauen
Luxembourg
Macao
Madagaskar
Malawi
Malaysia
Maldiverne
Mali
Malta
Marokko
Salomonøerne
Samoa
San Marino
São Tomé og
Príncipe
Saudi-Arabien
Schweiz
Senegal
Serbien
Seychellerne
Sierra Leone
5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0006.png
Armenien
Aruba
Aserbajdsjan
Australien
Bahamas
Bahrain
Bangladesh
Barbados
Belgien
Belize
Benin
Bermuda
Bhutan
Finland
Frankrig
Fransk Guyana
Fransk
Polynesien
Gabon
Gambia
Georgien
Ghana
Gibraltar
Grækenland
Grenada
Grønland
Guadeloupe
Marshalløerne
Martinique
Mauretanien
Mauritius
Mayotte
Mexico
Mikronesien
Moldova
Monaco
Mongoliet
Montenegro
Montserrat
Mozambique
Singapore
Sint-Maarten
Slovakiet
Slovenien
Somalia
Spanien
Sri Lanka
Sudan
Surinam
Svalbard og
Jan Mayen
Sverige
Sydafrika
Sydgeorgien
og
Sydsandwichø
erne
Bolivia
Bonaire, Sint
Eustatius og
Saba
Bosnien-
Hercegovina
Botswana
Bouvetøen
Brasilien
Brunei
Bulgarien
Guam
Guatemala
Myanmar
/Burma
Namibia
Sydkorea
Sydsudan
Guernsey
Guinea
Guinea-Bissau
Guyana
Haiti
Heard Island
og McDonald
Islands
Nauru
Nederlandene
Nepal
New Zealand
Nicaragua
Niger
Syrien
Tadsjikistan
Taiwan
Tanzania
Tchad
Thailand
Burkina Faso
Burundi
Cambodja
Honduras
Hongkong
Hviderusland
Nigeria
Niue
Nordkorea
Timor-Leste
Tjekkiet
Togo
6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0007.png
Cameroun
Canada
Caymanøerne
Chile
Christmas
Island
Clipperton
Cocosøerne
(Keelingøerne)
Colombia
Comorerne
Congo
Cookøerne
Costa Rica
Cuba
Curaçao
Cypern
Danmark
De
Amerikanske
Jomfruøer
De Britiske
Jomfruøer
De Forenede
Arabiske
Emirater
De Franske
Besiddelser i
Indien
Indonesien
Irak
Iran
Irland
Island
Isle of Man
Israel
Italien
Jamaica
Japan
Jersey
Jordan
Kap Verde
Kasakhstan
Kenya
Kina
Nordmakedonie
n
Nordmarianern
e
Norfolk Island
Norge
Ny Kaledonien
Oman
Pakistan
Palæstina
Palau
Panama
Papua Ny
Guinea
Paraguay
Peru
Pitcairn
Polen
Portugal
Puerto Rico
Tokelau
Tonga
Trinidad og
Tobago
Tunesien
Turkmenistan
Turks- og
Caicosøerne
Tuvalu
Tyrkiet
Tyskland
Uganda
Ukraine
Ungarn
Uruguay
USA
USA's Mindre
Øbesiddelser
Usbekistan
Vanuatu
Kirgisistan
Kiribati
Qatar
Réunion
Vatikanstaten
Venezuela
Kosovo
Rumænien
Vestsahara
7
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0008.png
Det Sydlige
Indiske Ocean
og Antarktis
Den
Centralafrikansk
e Republik
Den
Demokratiske
Republik Congo
Den
Dominikanske
Republik
Det Britiske
Territorium i
Det Indiske
Ocean
Det Forenede
Kongerige
Djibouti
Dominica
Libanon
Liberia
Letland
Lesotho
Saint Helena,
Ascension og
Tristan da
Cunha
Saint Kitts og
Nevis
Saint Lucia
Saint-Martin
Østrig
Zimbabwe
Zambia
Laos
Saint-
Barthélemy
Yemen
Kuwait
Rwanda
Wallis og
Futuna
Kroatien
Rusland
Vietnam
Kommissionen vil offentliggøre alle høringssvar, der modtages til denne offentlige høring. Du kan vælge,
om dine oplysninger må offentliggøres, eller om du ved offentliggørelsen af dit høringssvar ønsker at være
anonym.
Af hensyn til gennemsigtigheden offentliggøres respondenttype (f.eks.
"erhvervssammenslutning", "forbrugersammenslutning", "EU-borger") oprindelsesland,
organisationens navn og størrelse og dens åbenhedsregisternummer altid. Din e-mailadresse vil på
intet tidspunkt blive offentliggjort.
Vælg den databeskyttelsesmulighed, som passer bedst til dig.
Standardindstilling for databeskyttelse på grundlag af den valgte respondenttype
*
Indstillinger
for databeskyttelse i forbindelse med offentliggørelse af bidrag
Kommissionen vil offentliggøre svarene på denne offentlige høring. Du kan vælge, om du ønsker dine oplysninger
offentliggjort eller at forblive anonym.
Anonym
Kun oplysninger om organisationen offentliggøres: Den respondenttype,
som du har angivet at tilhøre ved denne høring, navnet på den organisation,
som du svarer på vegne af, dens nummer i åbenhedsregistret, dens
størrelse og dens oprindelsesland samt dit bidrag vil blive offentliggjort i den
form, det er modtaget. Dit navn vil ikke blive offentliggjort. Undlad at afgive
personoplysninger i selve bidraget, hvis du ønsker at være anonym.
8
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0009.png
Offentlig
Oplysninger om organisationen og om respondenten offentliggøres: Den
respondenttype, som du har angivet at tilhøre ved denne høring, navnet på
den organisation, som du svarer på vegne af, dens nummer i
åbenhedsregistret, dens størrelse og dens oprindelsesland samt dit bidrag
vil blive offentliggjort. Dit navn vil også blive offentliggjort.
Jeg er indforstået med
bestemmelserne om beskyttelse af personoplysninger
Brugerperspektiv
Bemærk: I spørgeskemaet forstås ved straksoverførsler enten kreditoverførselsordningen for
straksbetalinger i SEPA (straksoverførsler i euro) eller straksoverførsler i en anden EU-valuta.
Spørgsmål 1. Giver din betalingstjenesteudbyder (f.eks. din bank) dig, så vidt
du ved, mulighed for at foretage straksoverførsler?
Ja
Nej
Ved ikke
Ikke relevant
Forbrugerpræferencer
Forbrugerpræferencer i forbindelse med straksoverførsler (f.eks. ved anvendelse af
netbank)
9
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0010.png
Spørgsmål 2. Angiv vigtigheden af de årsager/betingelser, der er anført nedenfor, og som ville tilskynde dig som
forbruger til at vælge en straksoverførsel:
1
(ikke
vigtig)
Behovet for, at midlerne krediteres modtageren
inden for få sekunder
Behovet for, at midlerne krediteres modtageren
inden for få sekunder, også uden for åbningstiden
(hele døgnet og alle årets dage)
Omkostninger (sammenlignet med en almindelig
kreditoverførsel)
Eksistensen af sikkerhedsforanstaltninger
vedrørende risikoen for svig eller fejl (f.eks.
muligheden for at modtage en øjeblikkelig
bekræftelse af, om IBAN-nummeret på
modtagerkontoen svarer til det navn, der er opført
på modtagerens konto)
Andet
2
(ikke
særlig
vigtig)
3
(hverken
eller)
4
(ret vigtig)
5
(meget
vigtig)
Ingen
holdning
Ikke
relevant
10
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0011.png
Uddyb venligst dine svar på spørgsmål 2:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
Spørgsmål 3. Hvis det skal være muligt at sende midlerne hele døgnet og alle
årets dage (inklusive weekender og helligdage) og være sikker på, at
modtageren modtager midlerne inden for få sekunder, vil du da som
forbruger være villig til at betale et præmiegebyr for straksoverførsler
sammenlignet med almindelige kreditoverførsler?
Ja
Nej
Ved ikke/ingen holdning/ikke relevant
Uddyb venligst dit/dine svar på spørgsmål 3:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
Spørgsmål 4. Hvis du som forbruger vælger en straksoverførsel, mener du
da, at din bank for at forebygge risikoen for svig eller fejl bør tilbyde en
tjeneste, der gør det muligt umiddelbart at kontrollere "overensstemmelsen"
mellem modtagerens IBAN-nummer og navnet på modtagerens konto, inden
overførslen påbegyndes?
Ja, automatisk og gratis for forbrugeren
Ja, automatisk, og jeg accepterer, at der kan være et gebyr at betale for
denne tjeneste
Ja, men som en valgfri tjeneste med et gebyr
Nej, jeg mener ikke, at det er nødvendigt
Ved ikke/ingen holdning
Ikke relevant
11
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
Forbrugernes præferencer i forbindelse med straksoverførsler på interaktionsstedet (f.eks.
ved betaling i en butik, onlinekøb osv.)
12
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0013.png
Spørgsmål 5. Angiv vigtigheden af nedenstående faktorer, som vil tilskynde dig som forbruger til at vælge en
straksoverførsel, når du betaler i en forretning eller online (på "interaktionsstedet"):
1
(ikke
vigtig)
Hastighed (midlerne krediteres modtageren inden
for få sekunder, hele døgnet og alle årets dage, f.
eks. for at sikre hurtigere levering af varer
/tjenesteydelser inden for e-handel)
Omkostninger
Mulighed for at anmode om tilbagebetaling (i
tilfælde af manglende levering af varerne,
beskadigede varer eller varer, der ikke lever op til
forventningerne osv.)
Mulighed for at betale på en række forskellige
steder og i forskellige situationer (butikker,
restauranter, tankstationer, offentlige forvaltninger
osv.)
Mulighed for at betale ikke blot i dit eget land, men
også i hele EU
Global accept (mulighed for at betale i hele verden)
2
(ikke
særlig
vigtig)
3
(hverken
eller)
4
(ret vigtig)
5
(meget
vigtig)
Ingen
holdning
Ikke
relevant
13
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0014.png
Bekvemmelighed (f.eks. hvis funktionen anvendes
via en mobilapp/digital tegnebog, er det ikke
nødvendigt at medbringe kontanter eller kort)
Mulighed for at integrere loyalitetspunkter eller
yderligere funktioner i en mobilapp/digital tegnebog
Tilstedeværelse af en synlig etiket eller et
genkendeligt mærke, der ligner kortvaremærker
Andet
14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0015.png
Uddyb venligst dine svar på spørgsmål 5:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
Forretningsdrivendes præferencer
15
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0016.png
Spørgsmål 6. Som forretningsdrivende bedes du vurdere vigtigheden af hver af nedenstående faktorer, når det
skal besluttes, om kunderne skal tilbydes mulighed for at betale med straksoverførsler på "interaktionsstedet":
1
(ikke
vigtig)
Omkostninger (f.eks. lavere forretningsgebyrer end
for kort)
Hurtighed: Øjeblikkelig tilgængelighed af midler
hele døgnet og alle årets dage
Mulighed for at acceptere betalinger fra kunder fra
andre medlemsstater
Ukompliceret check-out (minimalt antal trin for at
gennemføre transaktionen)
Adgang til en kontoafstemningstjeneste for den
forretningsdrivende (dvs. processen med at
matche en betaling, der er registreret på den
forretningsdrivendes bankkonto, med den
forretningsdrivendes salg)
Adgang til en løsning med et samlet salgssted
(POS), der giver betalerne mulighed for at vælge
deres foretrukne betalingsmiddel (f.eks. kort,
kreditoverførsel, straksoverførsel, direkte
debitering osv.)
2
(ikke
særlig
vigtig)
3
(hverken
eller)
4
(ret vigtig)
5
(meget
vigtig)
Ingen
holdning
Ikke
relevant
16
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0017.png
Mulighed for at oprette et standardvalg af
betalingsanmodninger, herunder mulighed for
straksoverførsel
Adgang til tjenester, der gør det muligt at integrere
den forretningsdrivendes loyalitetspoint i
betalingsmåden
Mulighed for at acceptere betalinger uden (eller
med meget lidt) accepthardware (f.eks. accept, der
er integreret i kasseapparatet, eller ved hjælp af en
tablet, så der ikke er behov for en dedikeret
betalingsterminal)
Andet
17
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0018.png
Uddyb venligst dine svar på spørgsmål 6:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
Erhvervsbrugernes præferencer
18
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0019.png
Spørgsmål 7. Hvilke fordele ser du som erhvervsbruger ved at anvende straksoverførsler? Angiv vigtigheden af
den type fordele, der er anført nedenfor:
1
(ikke
vigtig)
At kunne styre pengestrømme mere effektivt
Rettidig betaling af fakturaer eller andre
betalingsforpligtelser
Kunne tilbyde kunderne mere effektive tjenester (f.
eks. øjeblikkelig tilbagebetaling)
Andet
2
(ikke
særlig
vigtig)
3
(hverken
eller)
4
(ret vigtig)
5
(meget
vigtig)
Ingen
holdning
Ikke
relevant
19
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0020.png
Uddyb venligst dine svar på spørgsmål 7:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
Spørgsmål 8. Ville en øjeblikkelig adgang til midler sætte dig i stand til at
opfylde dine forpligtelser (f.eks. øjeblikkelig afsendelse af ordren) hurtigere
end i en situation, hvor midlerne ikke er umiddelbart tilgængelige?
Ja
Nej
Ved ikke/ingen holdning/ikke relevant
Uddyb venligst dine svar på spørgsmål 8:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
Spørgsmål 9. Forklar venligst, hvilke mulige konsekvenser det kan have for
jeres interne transaktioner at tilpasse dem til straksoverførsler:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
Spørgsmål 10. Er den kendsgerning, at loftet for straksoverførsler af euro
under kreditoverførselsordningen for straksbetalinger i SEPA er sat til
100 000 EUR, efter din mening en hindring for virksomhedernes anvendelse
af ordningen?
Ja
20
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0021.png
Nej
Ingen holdning
Ikke relevant
Uddyb venligst dit/dine svar på spørgsmål 10:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
We find it relevant to consider a cap in order to ensure reasonable risk and liquidity management for
participants in the payments system. For instance large payments may be difficult to handle from a liquidity
perspective when/if participants have to cover sudden large payments in the money market late in the day.
Furthermore, for fraud and AML reasons, a cap is waranted.
A cap could potentially be set as a band. The relevant cap could then be subject to indvidual agreements
within this band between institutions depending on their size and nature of their operations.
Spørgsmål 11. Vil muligheden for batchbehandling af straksoverførsler (for
flere betalingstransaktioner samlet) i modsætning til individuel behandling af
hver enkelt transaktion gøre brugen af straksoverførsler mere attraktiv for
erhvervsbrugere?
Ja
Nej
Ingen holdning
Ikke relevant
Uddyb venligst dit svar på spørgsmål 11:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
At the moment we are not aware of a clear use case for batch processing of instant payments, though such
a functionality might be useful to some segments. In essence, the result would however resemble intraday or
even end-of-day payments and the added benefit is doubtful.
In any case, we find that cost and benefits of the introduction of such a functionality should be carefully
considered and to the largest extent possible be driven by the relevant market participants to ensure that an
actual demand is met.
Spørgsmål 12. Er der andre hindringer for virksomheders anvendelse af
straksoverførsler, både indenlands og på tværs af grænserne?
Ja
Nej
Ingen holdning
21
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0022.png
Ikke relevant
Angiv de andre hindringer, du henviser til i dit svar på spørgsmål 12:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
We are aware that AML-screenings in relation to cross border instant payment in some instances cause
delays and failed transactions. This does not appear to be a similar issue for cross border card payments.
However, we are currently not aware of the underlying reason for this difference. We would therefore
encourage to investigate this further. In this context, it could be analyzed if there are discrepancies in the
regulation that favor cross border card payments over instant payments, e.g. if article 2(3) in the Wire
Transfer Regulation gives preference to card payments when conducting cross border payments.
Spørgsmål 13. Hvilken type merværditjenester ville gøre straksoverførsler
mere nyttige set fra dit synspunkt (f.eks. betalingsanmodning, e-fakturering)?
Uddyb venligst:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
We find that cost and benefits of the introduction of such functionalities should be carefully considered and to
the largest extent possible be driven by the relevant market participants to ensure that an actual demand is
met.
Spørgsmål 14. Hvis du skal kunne sende midler hele døgnet og alle årets
dage (herunder weekender og helligdage) og være sikker på, at modtageren
modtager midlerne inden for få sekunder, vil du da som erhvervsbruger være
villig til at betale et præmiegebyr for straksoverførsler sammenlignet med
almindelige kreditoverførsler?
Ja
Nej
Ingen holdning
Ikke relevant
Uddyb venligst dit/dine svar på spørgsmål 14:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
22
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0023.png
Betalingstjenesteudbyderens perspektiv
Spørgsmål 15. Har du, hvis du er betalingstjenesteudbyder, der stiller
betalingskonti til rådighed for betalere og vedligeholder disse, tilsluttet dig
en kreditoverførselsordning for straksbetalinger?
Ja
Til
kreditoverførselsordningen
for straksbetalinger i SEPA
Til en anden ordning (for
straksoverførsler i en
anden EU-valuta end euro)
Nej
Ved
ikke
Ikke
relevant
23
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0024.png
Spørgsmål 16. Hvilke fordele ser du som betalingstjenesteudbyder ved at tilbyde straksoverførsler? Angiv
vigtigheden af de nedenfor anførte fordele:
1
(ikke
vigtig)
Ny indtægtskilde
Tiltrække et større kundegrundlag
Bevare det eksisterende kundegrundlag
Spare omkostninger på andre driftsområder (f.eks.
likviditetsstyring og -distribution, vedligeholdelse af
pengeautomater, sikkerhedsomkostninger)
Mulighed for at (kryds-)sælge andre tjenester
Udgøre et alternativ til andre bredt anvendte
betalingsmidler, såsom kort, og dermed skabe
omkostningsbesparelser og blive mere uafhængig
af andre udbydere
Andet
2
(ikke
særlig
vigtig)
3
(hverken
eller)
4
(ret vigtig)
5
(meget
vigtig)
Ingen
holdning
Ikke
relevant
24
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0025.png
Uddyb venligst dine svar på spørgsmål 16:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
Spørgsmål 17. Kan straksoverførsler efter din mening forværre bankstormløb
og dermed bidrage til bankkrak?
Ja
Nej
Ved ikke/ingen holdning/ikke relevant
Spørgsmål 17.1 Hvilke af følgende foranstaltninger eller værktøjer er efter din
mening nyttige til at håndtere denne type intense udgående pengestrømme?
Ja
En daglig grænse for det
beløb, der kan overføres
via straksoverførsler
En skønsbeføjelse, der
giver de kompetente
myndigheder mulighed for
at suspendere det
pågældende
finansieringsinstituts
straksbetalingsforpligtelser
i en vis periode
Andre foranstaltninger,
der kan være til rådighed
for enten
betalingstjenesteudbydere
eller kompetente
myndigheder
Nej
Ingen
holdning
Ikke
relevant
Angiv, hvilke andre foranstaltninger du henviser til i dit svar på spørgsmål
17.1:
højst 5000 tegn
25
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0026.png
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
The Danish central bank has introduced a notification mechanism in case of bank runs helping participants
to take the necesarry actions in this event.
Uddyb venligst dit/dine svar på spørgsmål 17:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
This is a very important issue that needs to be carefully considered to avoid any unintended consequences
for financial stability.
That being said, experiences so far show that the risk that arise from large scale roll-out of instant payments
can be mitigated with the relevant safeguards in place.
Reasonable transaction limits can be a usefull tool to mitigate this rsik as well as circuit breakers to be used
in emergencies.
Teknisk standardisering
Spørgsmål 18. Bør der efter din mening være en fælles europæisk QR-
kodestandard for straksoverførsler?
Ja, den bør udvikles af markedsaktørerne
Ja, den bør udvikles af de europæiske standardiseringsorganisationer
Ja, af andre årsager
Nej, jeg mener ikke, at der bør være en fælles europæisk QR-kodestandard,
da jeg mener, at det samme mål kan nås gennem interoperabilitet mellem
eksisterende QR-koder
Nej, jeg mener ikke, at der bør være en fælles europæisk QR-kodestandard,
fordi andre teknologier (f.eks. Near Field Communication) er sikrere og/eller
mere bekvemme
Nej, af andre grunde
Uddyb venligst dit svar på spørgsmål 18:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
In general, we find that regulation should remain technology neutral and not prescribe the use of certain
technologies over others.
26
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0027.png
Should the Commission choose to further the roll-out of QR-codes, security aspects should be carefully
considered. This includes considerations on how the user is able to know whether the source of the link in
the QR-code is safe and how fraudulent payments are avoided. A widespread promotion of QR-codes
without adequate safeguards may lead to a significant risk of new fraud cases.
In any case, we find that cost and benefits of the introduction of such functionalities should be carefully
considered and to the largest extent possible be driven by the relevant market participants to ensure that an
actual demand is met.
Horisontale aspekter
Spørgsmål 19. Mener du, at den udbredte anvendelse af straksoverførsler
kan udløse risici, der kan påvirke driften i en bestemt finansiel sektor
negativt eller medføre bredere samfundsmæssige omkostninger (f.eks. med
hensyn til privatlivets fred)?
Ja
Nej
Ved ikke/ingen holdning
Uddyb venligst dit svar på spørgsmål 19:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
It should be kept in mind that real time gross settlement systems require larger amounts of liquidity than
netting systems with settlement taking once a day or a limit number of times a day. While the cost of liquidity
is limited at the moment, in a future scenario of rising interest rates the cost of operations of instant
payments for participating institutions could rise. This rise would most likely result in increased costs for the
end-users as well. At the end of the day, the choice between real-time and batch is a balance of liquidity and
credit risk, among other things.
Spørgsmål 20. Mener du, at straksbetalinger kan medføre generelle
samfundsmæssige fordele, f.eks. med hensyn til:
Ved ikke/
ingen
holdning
Ja
Finansiel inklusion
Folkesundhed
Databeskyttelse
Skattemæssige fordele
Nej
27
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
2420124_0028.png
Andre former for generelle fordele
Uddyb venligst dit/dine svar på spørgsmål 20:
højst 5000 tegn
inklusive mellemrum og linjeskift, dvs. strengere end tegnoptællingsmetoden i MS Word.
In itself we do not see instant payments providing such benefits.
Yderligere oplysninger
Hvis du ønsker at give yderligere oplysninger (f.eks. et holdningsdokument
eller en rapport) eller fremføre specifikke punkter, der ikke er omfattet af
spørgeskemaet, kan du uploade dine supplerende dokumenter nedenfor.
U
ndlad at afgive personoplysninger i de dokumenter, du uploader, hvis
du ønsker at forblive anonym
.
Maksimum filstørrelse er 1 MB.
Du kan uploade flere filer.
Kun filer af type pdf,txt,doc,docx,odt,rtf er tilladt
Useful links
More on this consultation (https://ec.europa.eu/info/publications/finance-consultations-2021-instant-payments_en)
Consultation document (https://ec.europa.eu/info/files/2021-instant-payments-consultation-document_en)
Consultation strategy (https://ec.europa.eu/info/files/2021-instant-payments-consultation-strategy_en)
More on payment services (https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/banking-and-finance/consumer-
finance-and-payments/payment-services_en)
Privacy statement (https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/specific-privacy-statement_en)
More on the Transparency register (http://ec.europa.eu/transparencyregister/public/homePage.do?locale=en)
Contact
[email protected]
28
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat samt høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om instant payments
29