NOTAT
8. november 2020
Orienteringsnotat til Folketinget om dansk høringssvar vedr. Europa-
Kommissionens høring om revision af retningslinjerne for statsstøtte
med regionalt sigte
Kommissionen har den 28. juli 2020 lanceret en offentlig høring udkast til
reviderede retningslinjer for statsstøtte med regionalt sigte (herefter ret-
ningslinjerne).
1
Det danske høringssvar indeholder både generelle kom-
mentarer samt kommentarer til specifikke punkter i udkastet.
Efter disse retningslinjer fastsætter Kommissionen, hvilke områder i en
medlemsstat, der kan omfattes af et regionalstøttekort samt under hvilke
betingelser der kan ydes statsstøtte til virksomheder i disse områder. Et re-
gionalstøttekort definerer, på grundlag af socioøkonomiske kriterier, hvilke
regioner i en medlemsstat, der er berettiget til national regional investe-
ringsstøtte, fordi de er identificeret som særligt svagt stillede. Medlemssta-
terne kan ifølge retningslinjerne berettige visse områder (som f.eks. øer og
visse andre regioner, der er regionalt udfordret) til støtte til at tackle deres
egne regionale udfordringer, hvis de overholder et overordnet loft over be-
folkningsdækning.
Generelle kommentarer
Af svaret fremgår, at den danske holdning er, at de eksisterende retnings-
linjer har spillet og fortsat spiller en stor rolle i reguleringen af det indre
marked. Statsstøttekontrol bidrager til at opretholde lige vilkår for virksom-
heder på det indre marked. Danmark ønsker en fortsat transparent og effek-
tiv kontrol med tildelingen af statsstøtte.
Siden implementeringen i 2014 har de nuværende retningslinjer bidraget til
veldesignede statsstøtteordninger og ad hoc-støtte i medlemsstaterne, der
er målrettet markedsfejl, og forfølger formål af fælles europæisk interesse.
Det fremgår derfor, at det generelt er den danske holdning, at de nuværende
retningslinjer har fungeret efter hensigten.
Danmarks primære bekymring vedr. der nye forslag til retningslinjerne er
muligheden for at tildele støtte til store virksomheder. Statsstøtte til store
virksomheder, selv i såkaldte a- og c-områder, kan efter dansk opfattelse
potentielt medføre konkurrenceforvridning for mindre konkurrenter, til
skade for det indre marked og i sidste ende forbrugerne.
1
https://ec.europa.eu/competition/consultations/2020_rag/index_en.html