Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2277948_0001.png
NOTAT
8. november 2020
Orienteringsnotat til Folketinget om dansk høringssvar vedr. Europa-
Kommissionens høring om revision af retningslinjerne for statsstøtte
med regionalt sigte
Kommissionen har den 28. juli 2020 lanceret en offentlig høring udkast til
reviderede retningslinjer for statsstøtte med regionalt sigte (herefter ret-
ningslinjerne).
1
Det danske høringssvar indeholder både generelle kom-
mentarer samt kommentarer til specifikke punkter i udkastet.
Efter disse retningslinjer fastsætter Kommissionen, hvilke områder i en
medlemsstat, der kan omfattes af et regionalstøttekort samt under hvilke
betingelser der kan ydes statsstøtte til virksomheder i disse områder. Et re-
gionalstøttekort definerer, på grundlag af socioøkonomiske kriterier, hvilke
regioner i en medlemsstat, der er berettiget til national regional investe-
ringsstøtte, fordi de er identificeret som særligt svagt stillede. Medlemssta-
terne kan ifølge retningslinjerne berettige visse områder (som f.eks. øer og
visse andre regioner, der er regionalt udfordret) til støtte til at tackle deres
egne regionale udfordringer, hvis de overholder et overordnet loft over be-
folkningsdækning.
Generelle kommentarer
Af svaret fremgår, at den danske holdning er, at de eksisterende retnings-
linjer har spillet og fortsat spiller en stor rolle i reguleringen af det indre
marked. Statsstøttekontrol bidrager til at opretholde lige vilkår for virksom-
heder på det indre marked. Danmark ønsker en fortsat transparent og effek-
tiv kontrol med tildelingen af statsstøtte.
Siden implementeringen i 2014 har de nuværende retningslinjer bidraget til
veldesignede statsstøtteordninger og ad hoc-støtte i medlemsstaterne, der
er målrettet markedsfejl, og forfølger formål af fælles europæisk interesse.
Det fremgår derfor, at det generelt er den danske holdning, at de nuværende
retningslinjer har fungeret efter hensigten.
Danmarks primære bekymring vedr. der nye forslag til retningslinjerne er
muligheden for at tildele støtte til store virksomheder. Statsstøtte til store
virksomheder, selv i såkaldte a- og c-områder, kan efter dansk opfattelse
potentielt medføre konkurrenceforvridning for mindre konkurrenter, til
skade for det indre marked og i sidste ende forbrugerne.
1
https://ec.europa.eu/competition/consultations/2020_rag/index_en.html
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 69: Notat samt høringssvar vedr. revision af retningslinjerne for statsstøtte med regionalt sigte
2277948_0002.png
2/2
Specifikke kommentarer
Udflytning af arbejdspladser
pkt. 12 og 124:
Det fremhæves i høringssvaret, at Danmark er imod anvendelsen af stats-
støtte til udflytning af virksomheder og arbejdspladser inden for unionen.
Derfor understreges det, at Danmark støtter Kommissionens forslag om at
bevare den eksisterende beskyttelse mod brug af statsstøtte til flytning af
virksomheder og arbejdsplader mellem medlemsstaterne.
Midtvejsevaluering
pkt. 190:
Det fremhæves i høringssvaret, at Danmark kan støtte Kommissionens for-
slag om at foretage en midtvejsevaluering af retningslinjerne, for at tage
højde for eventuelle ændringer i de regionalle støttekort grundet den øko-
nomiske, sociale og miljømæssige usikkerhed, der følger af COVID-19-
krisen. En sådan evaluering bør finde sted hurtigst muligt.
For at retningslinjerne skal være et effektivt redskab til at overvinde CO-
VID-19-krisen, finder Danmark desuden, at Kommissionen bør overveje at
øge støtteintensiteterne til regionalstøtte til SMV'er med henblik på Covid-
19-relateret støtte.
Forbindelse til the European Green Deal og A Europa fit for the digital
age:
For at retningslinjerne forbliver relevante, er det den danske holdning, at
retningslinjerne skal tilpasses udviklingen og være fleksible i forhold til at
understøtte støtte der imødegår klimaforandringer og fremmer digitalise-
ring. Danmark støtter derfor Kommissionens forslag om at fortolke ret-
ningslinjerne i overensstemmelse med målene i the European Green Deal.
Støtteintensitet i a)-områder
pkt. 179:
Det påpeges i høringssvaret, at de seneste statistikker
2
har vist, at visse eu-
ropæiske regioner er berettigede til regionalstøtte på op til 50 pct. af de
støtteberettigede omkostninger. Danmark kan kun støtte så høje støttein-
tensiteter, så længe der er tale om støtte til små eller mellemstore virksom-
heder.
Danmark foreslår derfor, at støtteintensiteten sænkes til et minimum på
f.eks. 20 pct. til store virksomheder i a)-områder, og fastholder den foreslå-
ede støtteintensitet til små og mellemstore virksomheder.
2
Fra Eurostat