Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 691
Offentligt
2426210_0001.png
Den 28. juni 2021
MIM 072
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anven-
delser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proceskemi-
kalie til industriel produktion af lægemidler i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proceskemikalie til industriel produk-
tion af lægemidler i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat anvendelse af OPE som proceskemikalie i
industriel produktion af lægemidler til den irske virksomhed BioMarin International Limited. Tilla-
delsen gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til anvendelse af stoffet i en peri-
ode på 12 år fra solnedgangsdatoen. Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 24.
juni med efterfølgende afstemning i skriftlig procedure med frist den 16. august 2021. Forslaget for-
ventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet -
ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet. Re-
geringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor
der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag
er bekymringen ved anvendelse af stoffet ikke relateret til eksponering for arbejdstagere eller men-
nesker via miljøet, men relateret til hormonforstyrrende effekter i miljøet af nedbrydningsproduktet
octylphenol. Konsekvenserne af udledning af octylphenol kan ikke kvantificeres socioøkonomisk. Ud-
ledningen af octylphenol estimeres til maksimalt at være 7 g om året. Der findes ikke alternativer til
den specifikke anvendelse af stoffet. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af 4-
(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proceskemikalie til industriel produktion af
lægemidler.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver Komitéen en positiv ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udta-
lelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to
måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 691: Notat om komitésag om godkendelse af OPE (BioMarin)
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udta-
lelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 24. juni 2021 med efterfølgende afstem-
ning i skriftlig procedure med frist den 16. august 2021.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på kandidat-
listen, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer. Udfasningspro-
cessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver
godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de virksom-
heder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få godken-
delse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske fordele
opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
op-
høre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt efter solned-
gangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden BioMarin International Limited fra Irland til
fortsat produktion med anvendelse af ca. 565 kg (0,565 ton) om året af 4-(1,1,3,3-tetramethyl-
butyl)phenol, ethoxyleret (OPE):
1.
Til anvendelse som overfladeaktivt stof i industriel produktion af lægemidlet BMN250 (mod en
sjælden genetisk stofskiftesygdom, Sanfilippo syndrom)
2.
Til anvendelse som overfladeaktivt stof i industriel produktion af lægemidlet BMN270 (mod
blødersygdom).
BioMarin International Limited fremsendte den 11. marts 2019 ansøgning om godkendelse af 4-
(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i
henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagen-
tur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 13.
marts 2020 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
hormonforstyrrende i miljøet. RAC konkluderede endvidere, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 691: Notat om komitésag om godkendelse af OPE (BioMarin)
2426210_0003.png
forhold til at begrænse risikoen under forudsætning af overholdelse af disse. RAC konkluderede
desuden, at anvendelsen medfører en udledning til miljøet på op til 7 g om året.
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at de socioøkonomiske fordele for ansøgeren ved fortsat anvendelse udgør mindst 100
millioner euro over en 12-årig periode. SEAC har ikke kvantificeret yderligere socioøkonomiske
konsekvenser men bemærkede, at de to lægemidler kvalitativt set er en fordel for samfundet og, at
det ene lægemiddel ikke er profitabelt at udvikle og producere uden tilskud (et såkaldt orphan
drug). SEAC har anbefalet en 12-årig frist for fornyet vurdering.
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives 12 års godkendelse fra solnedgangsda-
toen den 4. januar 2021 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekven-
ser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige erhvervs- eller samfundsøkono-
miske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da udlednin-
gen er minimeret, så vidt det er teknisk og praktisk muligt.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Rådet for Grøn Omstilling anfører, at fristen på 12 år til at udvikle alternativer er meget lang og bør
afkortes til 5 år.
Det bemærkes
hertil, at fristen for fornyet vurdering (’godkendelsesperioden’) især fastsættes under
hensyntagen til ansøgernes konkrete muligheder for at anvende alternative stoffer eller teknologier,
men at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. I den aktuelle sag har Kemikalie-
agenturets Socioøkonomiske Komité vurderet, at der ikke er muligheder for substitution inden for en
kort årrække.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 691: Notat om komitésag om godkendelse af OPE (BioMarin)
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anven-
delse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, og at der ikke findes
egnede alternativer til den specifikke anvendelse. Forslaget til gennemførelsesretsakt tager herudover
udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for
mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4