Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 698
Offentligt
2426309_0001.png
Den 28. juni 2021
MIM 068
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af magnetiske kerner i højtydende
transformere i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komité-sag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resum é
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til forkromning af magnetiske kerner i højtydende transformere i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1 907 /2006 (REACH) (komitésag). Forslaget
giver tilladelse til fortsat anvendelse af chromtrioxid til forkrom ning af magnetiske kerner i
højtydende transformerer til den tyske virksomhed Thyssenkrupp Electrical Steel GmbH og den
franske virksomhed Thyssenkrupp Electrical Steel UGO S.A.S. Tilladelsen gives efter optag på
godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet i en periode p å 1 1 år fra
vedtagelsesdatoen. Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 27 . april med
efterfølgende afstemning i skriftlig procedure med frist den 1 6. august 2021. Forslaget forventes ikke
at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller
statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffe r i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. I
Kommissionens forslag forventes indsat en betragtning om vurdering af egnede alternativer.
Regeringen er principielt uenig i betragtningen på baggrund af en nyligt afsagt dom i en appelsag
vedrørende en godkendelse af to blychromatpigmenter (C-389/19), men vurderer, at Kommissionens
implementering af retssagens elementer kan anses som tilstrækkelig i det konkrete forslag, da der
ikke findes alternativer til de konkrete funktionelle anvendelser, og betragtningen ikke ændrer ved
dette forhold. Det vurderes, at der er behov for skærpede krav i forhold til
beskyttelsesforanstaltningerne og anvendelsesforholdene. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på vedtagelse af skærpede krav til
beskyttelsesforanstaltninger af arbejdstagere. Regeringen vil ikke kunne støtte forslaget, medmindre
disse krav imødekommes. Regeringen lægger endvidere stor vægt på, at betragtningen om
konsekvenserne af dommen (C-389/19) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
Regeringen vil desuden arbejde for, at godkendelsesperioden forkortes.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 698: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrioxid (Thyssenkrupp Electrical)
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anv endelsen af
chromtrioxid til forkromning af magnetiske kerner i højtydende transformere .
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907 /2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiv er komitéen en positiv
udtalelse med kv alificeret flertal, v edtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kv alificeret flertal, v edtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kv alificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kv alificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke v edtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kv alificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kv alificeret flertal kan Kommissionen v edtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på et v ideomøde i REACH-komitéen d. 27 . april 2021 med efterfølgende
afstemning i skriftlig procedure med frist den 1 6. august 2021.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit V II indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrollere t, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk lev edygtige, jf. REACH artikel 55 .
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter v ed optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del v irksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes v ed optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræv er godkendelse), hv orefter flere v irksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de v irksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anv endelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hv ilke der kræv es en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anv endes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det v il sige den dato, hvor
anv endelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anv endelse skal v irksomheden godtgøre, at stoffet kan
anv endes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandlin g af sagen er
påbegy ndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra v edtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit V II.
Forslaget til gennemførelsesretsakten v edrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse v edrørende ansøgning fra v irksomhederne Thy ssenkrupp Electrical Steel GmbH fra
Ty skland og Thy ssenkrupp Electrical Steel UGO S.A.S. fra Frankrig om fortsat anv endelse af op til 400
tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anv endelse til forkromning af stål, der anv endes i magnetiske kredsløb af elektriske
apparater (magnetiske kerner af højty dende transformere ).
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 698: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrioxid (Thyssenkrupp Electrical)
Thy ssenkrupp Electrical Steel GmbH og Thy ssenkrupp Electrical Steel UGO S.A.S. fremsendte den 20.
februar 2019 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har
i henhold til procedurerne i REACH-forordningen v æret behandlet af det Europæiske
Kemikalieagentur, ECHA, i udv algene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk v urdering, SEAC,
som henholdsvis den 1 2. og 1 1. marts 2020 har afgiv et følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hv ornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udv alget konkluderede endvidere, at de risikohåndterings foranstaltninger og
anv endelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektiv e i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning v ia miljøet under forudsætning af
ov erholdelse af disse.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuv ærende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC bemærker, at
ansøgerne tidligere har introduceret produkter på markedet baseret på alternativer, men at disse
måtte trækkes tilbage, da produkterne ikke lev ede op til de tekniske krav til transformere. SEAC
har desuden konkluderet, at ansøgeren har påv ist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici
for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anv endelsen af stoffet. SEAC har anbefalet en
1 1 -årig frist for fornyet vurdering.
o
På grundlag af analy sen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen, at
der giv es en godkendelse med en frist for forny et vurdering på 1 1 år fra v edtagelsesdatoen for den
beskrevne anv endelse under forudsætning af anv endelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og
anv endelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet.
I marts 201 9 er der faldet dom i en sag (T-837 /16), hvor Sv erige har stæv net Kommissionens
gennemførelsesafgørelse om godkendelse af to bly chromatpigmenter. Sv erige h ar anført, at der forelå
oply sninger om mulige alternativer til de beskrevne anv endelser, og at den tildelte godkendelse derfor
v ar i strid med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa -Parlamentet intervenerede i
sagen til støtte for Sv erige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i
sagen og har giv et Sv erige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må
forsy ne godkendelsen med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den
foreliggende analyse af alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder
de dele, der berører bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne
skøn samt muligheden for at tilføje betinge lser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved
ansøgningen. Kommissionen har i alle godkendelser siden appellen indsat en betragtning med de
kriterier, som Kommissionen har lagt til grund for at v urdere den teknologiske og økonomiske egnethed
af alternativer i den konkrete godkendelsessag. Der er i februar 2021 faldet dom i appelsagen (C-389/19)
og domstolen har forkastet Kommissionens appel. Kommissionen har v urderet, at der ikke er egnede
alternativer tilgængelige for de søgte anvendelser.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i ov erensstemmelse med nærhedsprincippet .
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 698: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrioxid (Thyssenkrupp Electrical)
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
v edrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En v edtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekv enser for det offentlige eller
konsekv enser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre næv nev ærdige erhv ervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
En v edtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslaget har v æret i skriftlig høring i EU-Miljø specialudvalget, hvor der er indkommet
bemærkninger fra Rådet for Grøn Omstilling, der mener, at godkendelsesperioden bør reduceres til 5
år, således at alternativer afprøves i denne periode.
Det bemærkes hertil, at fristen for fornyet vurdering (’godkendelsesperioden’) især fastsættes under
hensy ntagen til ansøgernes konkrete muligheder for at anv ende alternative stoffer eller teknologier,
men at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. I den aktuelle sag har ansøger
tidligere introduceret produkter på markedet baseret på alternativer, men måtte trække disse tilbage,
da de ikke lev ede op til de tekniske krav og Kemikalieagenturets Socioøkonomiske Komité har
v urderet, at der ikke er mulighed for substitution inden for en kort årrække.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forv entes, at der v il være et flertal af medlemsstater, som v il støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV , som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hv is disse er økonomisk og teknisk lev edygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici v ed fortsat
anv endelse v ære tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opv eje ev entuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø - og miljøkrav.
Det v urderes, at der er behov for skærpede krav i forhold til beskyttelsesforanstaltningerne og
anv endelsesforholdene på følgende områder: 1 ) Yderligere krav om brug af procesudsug og 2)
Y derligere krav om brug af personligt beskyttelsesudstyr i form af masker. Regeringen vil derfor lægge
afgørende v ægt på, at der fastsættes krav til godkendelsen, som mindst svarer til de danske
arbejdsmiljøkrav. Ansøgerne har søgt om en 1 1-årig godkendelsesperiode fra 2018 til 2029.
Regeringen v il heroverfor arbejde for en kortere godkendelsesperiode frem til 2029, dvs. på 8 år.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt forventes Kommissionen i en betragtning at beskrive de
kriterier, som Kommissionen har lagt til grund for at v urdere den teknologiske og økonomiske egnethed
af alternativer i den konkrete sag. Disse kriterier bygger på den argumentation, som Kommissionen har
anv endt i deres appel af dommen i sagen om de to blychromatpigmenter ( C-389/19). Det v urderes, at
Kommissionens betragtning kan skabe en uønsket præcedens for fremtidige godkendelser, idet
Kommissionen anlægger en meget snæver fortolkning af, hv orvidt a lternativer er egnede. Regeringen er
således principielt uenig med Kommissionens betragtning i forslaget. I den konkrete ansøgning
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 698: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrioxid (Thyssenkrupp Electrical)
v urderes der dog ikke at v ære egnede alternativer til de konkrete anvendelser. Regeringen anser derfor
Kommissionens implementering af retssagens elementer for tilstrækkelig i det konkrete forslag men
lægger stor v ægt på, at betragtningen om konsekvenserne af dommen (C-389/19) enten bliver slettet
eller rev ideret i betydelig grad.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges afgørende v ægt på v edtagelse af
skærpede krav til besky ttelsesforanstaltninger af arbejdstagere. Regeringen v il ikke kunne støtte
forslaget, medmindre disse krav imødekommes. Regeringen lægger endv idere stor v ægt på, at
betragtningen om konsekvenserne af dommen (C-389/19) enten bliver slettet eller revideret i betydelig
grad. Regeringen v il desuden arbejde for, at godkendelsesperioden forkortes.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5