Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2277983_0001.png
Den 9. november 2020
MFVM 160
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag IC, III, IIIA, IV, V og VIII til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1013/2006 overførsel af affald (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har vedtaget en delegeret forordning om ændringer i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1013/2006.Ændringerne skal sikre forsvarlig implementering af ændringer
i Baselkonventionens bilag II, VIII og IX inden de træder i kraft d. 1. januar 2021. Ændringerne med-
fører en præcisering af, at kun rene plastfraktioner til genanvendelse vil kunne eksporteres ud af EU,
medmindre der forinden er indhentet skriftlig samtykke fra både myndighederne i afsender- og
modtagerlandet. Den delegerede forordning medfører ikke ændringer i transporten af plastikaffald
internt i EU, men præciserer de nuværende uklarheder. Ændringerne implementeret med den dele-
gerede forordning vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfunds eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser i Danmark. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark,
men forslaget forventes globalt set at bidrage til at forbedre beskyttelsesniveauet. Regeringen kan
støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt en delegerede retsakt om ændring af bilag IC, III, IIIA, IV, V, VII og VIII
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 om overførsel af affald.
Den delerede retsakt er fremsat med hjemmel i artikel 58 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel af affald (Transportforordningen).
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse
inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning
fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Den delegerede retsakt er den 20. oktober 2020 af Rådet fremsendt til medlemsstaterne med frist den
20. november 2020 for eventuelle indsigelser.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Delegeret retsakt om overførsel af affald
Formål og indhold
Transportforordningen regulerer overførsler af affald inden for EU, samt import og eksport af affald til
OECD-lande og tredjelande. Formålet er at sikre, at affaldet bliver miljømæssig forsvarlig behandlet.
EU og dens medlemsstater er parter til Baselkonventionen, som i alt tæller 188 parter pr. september
2020, og transportforordningen implementerer medlemsstaternes forpligtigelser under konventionen.
Kommissionens delegerede forordning implementerer beslutningen på den 14. partskonference for Ba-
selkonventionen i 2019 om øget kontrol med transport af visse typer plastikaffald mellem parterne til
Baselkonventionen med ikrafttrædelse fra 1. januar 2021. Den delegerede forordning implementerer
endvidere Rådets afgørelse (EU) 2019/638 af 15. april 2019 om en regional aftale for EU/EØS (heref-
ter Fællesskabet). Retsakten klargør således også snitfladen til OECD-Rådets beslutning C(2008)156
om ændring af C(2001)107/final om revision af beslutning C(92)39/final om kontrol med grænseover-
skridende overførsel af til nyttiggørelse (OECD-beslutningen), hvor der ikke kunne opnås fuld enighed
om implementeringen deri.
Den delegerede retsakt skal fastsætte ændringer i bilag IC, III, IIIA, IV, V og VIII i transportforordnin-
gen. Ændringerne skal sikre forsvarlig implementering af ændringer i Baselkonventionens bilag II,
VIII og IX inden de træder i kraft d. 1. januar 2021. Implementeringen i forordningen tager hensyn til
Rådets afgørelse (EU) 2019/638 af 15. april 2019, som bl.a. havde til formål at bibeholde det aktuelle
kontrolniveau af ikke-farligt plastikaffald inden for EU.
Rådet har tidligere på ekspertniveau behandlet den såkaldte Artikel 11-notifikation under konventio-
nen, som skal notificere Baselkonventionens sekretariatet om, at EU og dets medlemslande har et regi-
onalt samarbejde, hvad angår transport af relevante affaldsstrømme inden for EU, der i praksis opfyl-
der konventionens betingelser for en regional undtagelse.
Med Kommissionens delegerede forordning foretages der konsekvensændringer, som skal tage højde
for, at den tidligere indgang for grønlistet plastikaffald (B3010) ophører med at gælde i Baselkonventi-
onen.
De nye indgange for plastikaffald som træder i kraft i Baselkonventionen pr. 1. januar 2021 (B3011,
A3210 og Y48) vil blive direkte implementeret i de dele af forordningen, som henviser til affald som
sendes til andre Baselparter, der ikke er en del af hverken EU eller OECD.
Plastikaffald med farlige egenskaber
Da der mellem OECD-landene blev opnået enighed om at implementere indgangen for farligt plastik-
affald i OECD-beslutningen, vil der for overførsler mellem OECD-lande (herunder også EU-lande)
blive henvist til OECD-indgangen AC300 i stedet for A3210.OECD-indgangen vil således skulle anven-
des, når affald overføres mellem EU-lande, mellem OECD-lande eller mellem EU og OECD-lande. For
overførsler hvor et udviklingsland er involveret, vil Basel-indgangen A3210 skulle anvendes.
Plastikaffald uden anmeldepligt
Da der ikke kunne opnås enighed om implementering af indgangen for plastikaffald uden anmelde-
pligt (rene fraktioner), vil B3011 i forordningen blive erstattet af EU3011, som kun kan benyttes inden
for EU. Indgangen henviser til de relevante indgange, som plastik også kan være omfattet af, hvis de
ikke opfylder kriterierne i den grønlistede indgang. Der henvises til de såkaldte spejlindgange AC300
(farlige egenskaber) og EU48 (ikke-farlige blandinger) for at præcisere, at plastikaffaldet kun kan være
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Delegeret retsakt om overførsel af affald
grønlistet, såfremt det ikke er omfattet af en af de to andre indgange. For overførsler hvor et udvik-
lingsland er involveret, vil Baselindgangen B3011 skulle anvendes. I denne indgang henvises til spejl-
indgangene A3210 og Y48.
Det anføres i B3011, som noget nyt i Baselkonventionen, at grønlistet plastaffald skal være beregnet til
genanvendelse, hvilket betyder, at det højst må midlertidigt oplagres én gang, og at det skal efterfølges
af en genanvendelsesoperation (for eksempel sortering). Dette skal desuden kunne dokumenteres med
blandt andet en kontrakt mellem parterne. Ved overførsler internt i EU gælder dette dog ikke, da
EU3011 ikke er begrænset til overførsler af plastikaffald til genanvendelse.
I den nye indgang B3011 er tilføjet en formuleringen
”almost
free from contamination and other types
of wastes”.
Denne formulering er også tilføjet i EU3011 for at sikre bedre sammenhæng mellem Trans-
portforordningen og Baselkonventionen.
Plastikfraktionen PTFE bliver omfattet af 3. led i EU3011. Denne plastiktype vil under Baselkonventio-
nen være omfattet af Y48, mens den bibeholdes som grønlistet inden for Unionen. Tidligere var denne
tilføjet i en fodnote men ved ændringen, er det nu tydeligere, at PTFE er omfattet af EU3011.
I de nye indgange EU3011 og B3011 er det angivet i 3. led, at affald produceret af forbrugere er ikke
omfattet af indgangene.
Særligt om PVC
Ligeledes ophører OECD-beslutningens separate indgang for PVC med at gælde (GH013). Med henblik
på at bibeholde status quo inden for EU, er PVC inkluderet i led 4. i den nye EU3011-indgang. PVC vil
fortsat være anmeldepligtigt under Baselkonventionen (Y48), men i OECD-beslutningen, hvor den på
nuværende tidspunkt er grønlistet ved GH013, skal hvert OECD-land melde ind til OECD-sekretariatet
senest januar 2021, om de betragter PVC som anmeldepligtigt eller ej.
Grønlistede blandinger
Den delegerede forordning skal sikre, at Transportforordningens positivliste over grønlistede blandin-
ger i bilag IIIA kun muliggør blandinger af plastaffald inden for hvert separate led eller underled under
samme indgang, da disse vil kunne adskilles ved mekanisk proces og derefter vil være beregnet til se-
parat genanvendelse. Sådanne blandinger vil kun være tilladte for overførsler, som udelukkende finder
sted inden for EU og således ikke være tilladt ud af EU. Det vil eksempelvis stadig være muligt at over-
føre plastflasker til sortering inden for EU, selvom låget og flaske består af to forskellige plasttyper.
Idet PVC ikke står nævnt på listen over grønlistede blandinger, vil det stadig ikke være tilladt at blande
PVC med andre typer plast, såfremt det ønskes overført uden anmeldepligt.
For overførsler hvor et udviklingsland er involveret, vil alene blandinger af plastikaffald bestående af
PE, PP og/eller PET, forudsat, at de er beregnet til separat genanvendelse være tilladte uden forudgå-
ende godkendelse fra afsender- og modtagerlandets kompetente myndigheder.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har fået forelagt den delegerede forordning.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Delegeret retsakt om overførsel af affald
2277983_0004.png
Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret forordning, hvor bemyndigelsen til Kommissionen er fastsat i en allerede
vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at den delegerede forordning
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel af affald (transportforordningen)
er direkte gældende i dansk ret og dele heraf er implemteret i bekendtgørelse nr. 1229 af 21. november
2019 om overførsel af affald og overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr (import-
/eksportbekendtgørelsen). Bekendtgøreselsen implementerer de forpligtigelser transportforordningen
pålægger medlemsstaterne at sikre i national lovgivning. Ændringerne i transportforordningen
medfører ikke ændringer i dansk lovgivning.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel af affald er direkte gældende i
Danmark. Ændringerne i forordningen vil ikke skulle reflekteres i dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Da betingelserne for transport af plastikaffald inden for EU ikke ændres, og da dansk plastikaffald ikke
eksporteres ud af EU, vurderes det, at der hverken er erhvervsøkonomiske eller statsfinansielle konse-
kvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Ændringerne skønnes hverken at have en negativ eller positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Dan-
mark, da ændringerne sikrer, at man kan opretholde status quo i forhold til handel med plastikaffald
indenfor EU. Forslaget forventes globalt set at bidrage til at forbedre beskyttelsesniveauet.
Grønland og Færøerne
Da begge lande er omfattet af Baselkonventionen og OECD-beslutningen og langt størstedelen af deres
affaldsstrømme passerer gennem Danmark, vil ændringerne ikke få nævneværdig betydning for Grøn-
land og Færøerne.
Høring
Sagen har været i høring i EU Miljøspecialudvalget.
WWF Verdensnaturfonden støtter forslaget. WWF finder det nødvendigt for den cirkulære omstilling,
at EU håndterer sit eget plastaffald og ikke gør det til andre landes problemer, hvor der kan være rin-
gere mulighed for at opnå reel høj genanvendelse af plastaffaldet. WWF ser gerne, at al affald kunne
håndteres inden for EU i betragtningen af blandt andet miljøomkostninger forbundet ved transport af
affald, men anser det som et skridt i den rigtige retning, at der kommer en begrænsning på hvilken
kvalitet plastfraktion, som kan eksporteres.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens delegerede retsakt er i overensstemmelse med Rådets afgørelse (EU) 2019/638 af 15.
april 2019 om den holdning, som på Den Europæiske Unions vegne skal indtages på det 14. møde i
parternes konference til visse ændringer af bilag II, VIII og IX til Baselkonventionen om kontrol med
grænseoverskridende transport af farligt affald og bortskaffelse heraf.
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Delegeret retsakt om overførsel af affald
Flere medlemsstater har undervejs i forhandlingerne givet udtryk for en løsning, hvor ikke bare EU
men alle lande, som var medlem af OECD-beslutningen, skulle undtages ændringerne i baselkonventi-
onen. Undervejs i forhandlingerne er der
blandt andet på dansk initiativ
opnået opbakning fra
medlemsstaterne og Kommissionen til en løsning, hvor alene EU undtages via en særskilt regional
undtagelse. Der forventes således generel opbakning til den delegerede retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at Kommissionens delegerede retsakt er i tråd med
EU’s grønne pagt
og den danske
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi,
som begge angiver, at der skal arbejdes ak-
tivt for, at EU skal stoppe med at eksportere affald ud af EU. Derudover er forslaget også i overens-
stemmelse med den europæiske plastikstrategi og den danske nationale plastikhandlingsplan fra de-
cember 2018, der lancerede 27 initiativer til blandt andet at sikre en cirkulær og miljømæssig forsvar-
lig håndtering af plastik.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8
dage fra oversendelsen af et notat herom til Folketinget lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union på
det 14. møde i partskonferencen under Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende over-
førsel af farligt affald og bortskaffelse heraf, for så vidt angår visse ændringer af bilag II, VIII og IX til
konventionen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 15. marts 2019 forud for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 18. marts 2019, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7.
marts 2019.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
5