Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 702
Offentligt
2427123_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPLCHR
Koordineret med:
Sagsnr.:2110843
Dok. nr.: 1816591
Dato: 05-07-2021
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt af XX. juli 2021
til forordning 2021/953 af 14. juni 2021 om etablering af lighed
mellem covidcertifikater udstedt af Schweiz og certifikater udstedt
i overensstemmelse med EU’s digitale covidcertifikater
Kopi oversendes til Folketingets Sundhedsudvalg til orientering
NYT NOTAT
1. Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt, der etablerer lighed
mellem COVID-19- vaccinations-, test- og restitutionscertifikater udstedt af Schweiz og
certifikater udstedt i overe sste
else ed forord i g
/95 o EU’s digitale
covidcertifikat. Gennemførelsesretsakten vil medføre, at medlemslande skal anse covid-19-
certifikater, der er udstedt af Schweiz og som overholder krav i forordningen, som
ligeværdige
ed edle sla de es atio ale løs i ger for EU’s digitale covidcertifikater
og anerkende disse på samme betingelser. Tilsvarende vil Schweiz anerkende
medlemslandes certifikater på samme betingelser. Kommissionen har vurderet, at Schweiz
udsteder certifikater i overensstemmelse med forordningen, og Schweiz har givet formel
garanti for, at landet vil acceptere certifikater udstedt af EU medlemslandene.
Gennemførelsesretsakten skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet
beslutning om indførelse og ophævelse af sundhedsmæssige restriktioner, herunder
rejserestriktioner, fortsat er overladt til medlemslande.
Regeringen agter at stemme for gennemførelsesforslaget forventeligt mandag den 5. juli
kl. 19, så certifikater udstedt af Schweiz behandles på lige fod med certifikater, der er
udstedt i overe sste
else ed forord i ge o EU’s digitale covidcertifikater.
2. Baggrund
Forordning nr. 2021/953 af 14. juni 2021 om en ramme for udstedelse, kontrol og accept
af interoperable covid-19-vaccinations-, test-
og restitutio s ertifikater (EU’s digitale
covidcertifikat) udstikker en fælles ramme for interoperable covid-19-certifikater med
he lik på at sikre e sartede kriterier for udstedelse, ko trol og a ept af EU’s digitale
covidcertifikat. Formålet er at understøtte indehaveres udøvelse af deres ret til fri
bevægelighed under COVID-19-pandemien og at bidrage til at understøtte den gradvise
lempelse af restriktioner.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 702: Notat om komitésag om etablering af lighed mellem covidcertifikater udstedt af Schweiz og certifikater udstedt i overensstemmelse med EU’s digitale covidcertifikater
Med forordning nr. 2021/953 af 14. juni 2021 har Kommissionen beføjelse til at vedtage
gennemførelsesretsakter, der medfører, at certifikater udstedt af tredjelande og
Oversøiske Lande og Territorier skal accepteres i medlemslandene på samme betingelser,
hvor Kommissionen finder, at disse covid-19-certifikater er udstedt i overensstemmelse
med standarder, der svarer til dem, der fastsættes med forordningen. Dette har hjemmel i
forordningens artikel 3, stk. 10,
so fastlægger, at ”Ko
issio e ka vedtage
gennemførelsesretsakter, der fastlægger, at covid-19-certifikater udstedt af et tredjeland,
med hvilket Unionen og medlemsstaterne har indgået en aftale om fri bevægelighed for
personer, som giver de kontraherende parter mulighed for at begrænse en sådan fri
bevægelighed af hensyn til folkesundheden på en ikkeforskelsbehandlende måde, og som
ikke indeholder en mekanisme for indarbejdelse af EU-retsakter, svarer til dem, der er
udstedt i overensstemmelse med denne forordning.”
Kommissionen har fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt vedrørende gensidig
anerkendelse af schweiziske certifikater. Gennemførelsesretsakten vil medføre, at covid-
19-certifikater udstedt af Schweiz skal anses som ligeværdige med de nationale løsninger
for EU’s digitale ovid ertifikater
og dermed accepteres på samme betingelser.
Inden vedtagelsen af gennemførelsesretsakt vedrørende gensidig anerkendelse af
tredjelande skal Kommissionen iflg. forordningens artikel 3, stk. 10, vurdere, hvorvidt
tredjelandet udsteder certifikater, der svarer til dem, medlemslande udsteder i
overensstemmelse med forordningen, og tredjelandet skal give formel sikkerhed for, at
det vil acceptere
edle sla des atio ale løs i ger for EU’s digitale ovidcertifikater
samme betingelser. Kommissionen har vurderet, at Schweiz udsteder certifikater, der
svarer til dem, der er udstedt i overensstemmelse med forordningen, og at Schweiz har
givet formel sikkerhed for, at landet vil acceptere certifikater udstedt af EU
medlemslandene i overensstemmelse med forordningen.
Med en vedtagelse af gennemførelsesretsakten vil Schweiz være det første tredjeland, der
bliver omfattet af bestemmelserne om gensidig anerkendelse. Der er forventning om, at
en række tredjelande vil udtrykke interesse for at blive omfattet af bestemmelserne. I de
tilfælde skal det pågældende tredjeland gennemgå den samme procedure for vurdering
hos Kommissionen for at sikre, at certifikater udstedes i overensstemmelse med krav som
beskrevet i forordningen, samt at tredjelandet giver formel sikkerhed for at ville acceptere
medlemslandes certifikater på samme betingelser.
Regeringen agter at stemme for gennemførelsesforslaget forventeligt mandag den 5. juli
kl. 19, så certifikater udstedt af Schweiz behandles på lige fod med certifikater, der er
udstedt i overe
sste
else ed forord i ge o EU’s digitale ovid ertifikater.
3. Formål og indhold
Med gennemførelsesretsakten vedtages bestemmelser vedrørende gensidig anerkendelse
af certifikater udstedt af Schweiz i artikel 1-3. Dette indebærer følgende:
-
Gennemførelsesretsakten fastsætter med artikel 1, at covid-19-vaccinations-,
test- og restitutionscertifikater, som er udstedt af Schweiz, behandles lige med
ertifikater udstedt i overe sste
else ed forord i ge o EU’s digitale o-
vidcertifikat.
Gennemførelsesretsakten fastsætter med artikel 2, at Schweiz kobles på den til-
lidsramme, der er etableret i overensstemmelse med forordningen.
Gennemførelsesretsakten fastsætter med artikel 3, at beslutningen får virkning
samme dag som offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.
Side 2
-
-
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 702: Notat om komitésag om etablering af lighed mellem covidcertifikater udstedt af Schweiz og certifikater udstedt i overensstemmelse med EU’s digitale covidcertifikater
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget vedrører grænseoverskridende aktivitet, finder regeringen, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Det da ske Coro apas er reguleret ved BEK r. 9 af / /
”Beke dtgørelse o
eha dli g af perso oplys i ger i de digitale løs i g Coro apas”, so har hje
el i §
53 epidemiloven, lov nr. 285 af 27. februar 2021. Der er indsat solnedgangsklausul i
bekendtgørelsen til den 31. august 2021.
7. Konsekvenser
Forslaget indebærer en gensidig anerkendelse af schweiziske certifikater.
Juridiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at indebære økonomiske konsekvenser.
Konsekvenser for det overordnede beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet
beslutning om indførelse og ophævelse af sundhedsmæssige restriktioner, herunder
rejserestriktioner, fortsat er overladt til medlemslande.
8. Høring
Forslaget har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning blandt EU-medlemslandene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen anser det positivt, at certifikater udstedt af Schweiz behandles på lige fod med
certifikater, der er udstedt i overensstemmelse med forordningen om
EU’s digitale
covidcertifikater, og at EU’s
digitale ovid ertifikat ud redes til tredjela de. Regeri ge
støtter det fremlagte forslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
FEU blev forelagt grund- og nærhedsnotat samt samlenotat om forordningen den 29.
marts 2021. Udenrigsministeren forelagde Kommissionens hovedforslag til det
europæiske coronapas til forhandlingsoplæg den 6. april 2021.
Side 3