Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 703
Offentligt
2427139_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPLCHR
Koordineret med:
Sagsnr.:2110843
Dok. nr.: 1808918
Dato: 05-07-2021
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens gennemførelsesafgørelse af 28. juni 2021 til
forordning 2021/953 af 14. juni 2021 om fastlæggelse af tekniske
specifikationer og regler for implementering af tillidsramme for
EU’s digitale
covidcertifikat
Kopi oversendes til Folketingets Sundhedsudvalg til orientering
NYT NOTAT
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 28. juni 2021 i en hasteprocedure en gennemførelsesafgørelse
om fastlæggelse af tekniske specifikationer og regler for implementering af en
tillidsramme for EU's digitale covidcertifikat. Tillidsrammen fastsætter regler og
i frastruktur for e pålidelig og sikker udstedelse, ko trol og accept af EU’s digitale
covidcertifikat. Dette bidrager til at sikre ensartede kriterier for udstedelse, kontrol og
accept af EU’s digitale covidcertifikater
på tværs af landene for at understøtte effektive og
sikre metoder til at bekræfte certifikaternes gyldighed og ægthed og derved lette
borgernes frie bevægelighed under covid-19-pandemien.
Gennemførelsesafgørelsen blev hastebehandlet for at sikre en rettidig vedtagelse af
tillidsrammen i forbindelse med forordningens ikrafttrædelse den 1. juli 2021. Da
gennemførelsesafgørelsen af 28. juni 2021 er indført ved hasteprocedure, har den ikke
været til afstemning blandt medlemsstaterne endnu.
Gennemførelsesafgørelse skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet
beslutning om indførelse og ophævelse af sundhedsmæssige restriktioner, herunder
rejserestriktioner, fortsat er overladt til medlemslande.
Regeringen agter at stemme for gennemførelsesforslaget forventeligt mandag den 5. juli
kl. 19,
så EU’s digitale covidcertifikater fortsat ka a ve des på tværs af græ ser, idet de
tekniske
specifikatio er og regler for i ple e teri g af tillidsra
e for EU’s Digitale
covidcertifikat allerede i dag er i praktisk anvendelse og danner grundlag for den fælles
infrastruktur for medlemslandenes covidcertifikater. Kommissionens vedtagelse af
gennemførelsesafgørelsen udgør det retlige grundlag for tillidsrammen
for EU’s Digitale
forud for EU forordningens ikrafttrædelse den 1. juli 2021.
2. Baggrund
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 703: Notat om komitésag om fastlæggelse af tekniske specifikationer og regler for implementering af tillidsramme for EU’s digitale covidcertifikat
Kommissionen vedtog den 28. juni 2021 i en hasteprocedure en gennemførelsesafgørelse
om fastlæggelse af tekniske specifikationer og regler for implementering af en
tillidsramme for EU's digitale covidcertifikat. Baggrunden for retsakten er, at
medlemslande
e ed udga gspu kt i forord i ge o EU’s digitale ovid ertifikat
udvikler og anvender digitale covidcertifikater som led i myndighedernes indsats for at
løfte restriktioner og lette borgernes fri bevægelighed under covid-19-pandemien.
Gennemførelsesafgørelsen af 28. juni 2021 er indført ved en hasteprocedure og har
dermed ikke været til afstemning blandt medlemsstaterne.
I overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 182/2011 af 16.
februar 2011 om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal
kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser, kan Kommissionen
vedtage gennemførelsesretsakter uden forudgående forelæggelse for et komitéudvalg i
særligt hastende tilfælde. Gennemførelsesafgørelsen blev hastebehandlet for at sikre en
rettidig vedtagelse af tillidsrammen. De tekniske specifikationer er allerede i praktisk
anvendelse i medlemslandene i forbindelse med udvikling og implementering af de
atio ale løs i ger til EU’s digitale ovid ertifikater for at u derstøtte, at disse er
interoperable fra start. Kommissionens vedtagelse af gennemførelsesafgørelsen udgør
derfor det retlige grundlag for praksis.
Grundet sagens hastende karakter er en gennemførelsesafgørelse indført uden afgivelse
af stemme fra EU-medlemslandene. Dette har hjemmel i forordning nr. 2021/953 af 14.
juni 2021 om en ramme for udstedelse, kontrol og accept af interoperable covid-19-
vaccinations-, test- og restitutionscertifikater (EU's digitale covidcertifikat) for at lette fri
bevægelighed under covid-19-pandemien,
so i artikel 9, stk. fastlægger, at ”Når det er
bydende nødvendigt i behørigt begrundede særligt hastende tilfælde, navnlig for at sikre
rettidig gennemførelse af tillidsrammen, vedtager Kommissionen efter proceduren i
artikel 14, stk. 3, gennemførelsesretsakter, der finder anvendelse straks.
Gennemførelsesretsakter vedtaget i henhold til dette stykke er gældende i denne
forord i gs a ve delsesperiode.”
EU’s digitale ovid
ertifikater dokumenterer, at en person har modtaget en vaccination
mod COVID-19, er testet negativ eller er immun efter tidligere smitte med COVID-19.
Forordningen om EU's digitale covidcertifikat sikrer en ensartet tilgang for, at test,
vaccination og restitution (immunitet efter tidligere smitte) kan dokumenteres ved rejser i
EU-/Schengenlandene på en sikker og troværdig måde, og at certifikaternes ægthed kan
kontrolleres på tværs af grænser. Det gør det lettere for den enkelte borger at
dokumentere, at vedkommende lever op til de forskellige landes indrejsekrav.
For at understøtte, at
EU’s digitale ovidcertifikater
er operationelle på tværs af EU, er det
nødvendigt, at landene har en ensartet tilgang til udstedelse, accept og kontrol af
certifikaterne. Tillidsrammen fastsætter tekniske specifikationer og regler, der danner
grundlag for indholdet af certifikaterne og muligheden for at bekræfte gyldighed og
ægthed. Retningslinjerne for tillidsrammen er udviklet i et samarbejde mellem
Kommissionen og medlemslandene i e-Sundhedsnetværket.
Med denne gennemførelsesafgørelse vedtages tekniske specifikationer og regler for
tillidsrammen. Tillidsrammen understøtter, at data bliver udfyldt på en ensartet måde, når
certifikaterne udstedes, og den understøtter etablering af en fælles struktur for unikke
certifikatsidentifikatorer og udstedelsen af en valid, sikker og interoperabel stregkode
(QR-kode). Tillidsrammen baseres på en offentlig nøgleinfrastruktur, hvor offentlige nøgler
verificerer certifikaters gyldighed. Desuden sikrer tillidsrammen interoperabilitet med
internationale standarder og teknologiske systemer og kan derfor også
Side 2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 703: Notat om komitésag om fastlæggelse af tekniske specifikationer og regler for implementering af tillidsramme for EU’s digitale covidcertifikat
fungere som en model for samarbejde på globalt niveau og med tredjelande. Med
infrastrukturen sker der ikke en deling af sundhedsdata, men alene verificering af
gyldighed.
Danmark lancerede den 28. maj 2021 den danske coronapas-app, der indeholder
oplysninger om vaccinationsstatus, testsvar og tidligere smitte i en samlet løsning. Appen
indeholder det danske digitale EU covidcertifikat, der allerede den 1. juni 2021 blev
integreret til den europæiske gateway.
3. Formål og indhold
Med gennemførelsesafgørelsen vedtages bestemmelser vedrørende de tekniske
specifikationer
og regler for i ple e teri g af tillidsra
e for EU’s digitale
covidcertifikat i artikel 1-4. Dette indebærer følgende:
-
Gennemførelsesafgørelsen fastsætter med artikel 1 de tekniske specifikationer
for en interoperabel, digitalt læsbar QR-kode, der giver adgang til relevante data
indeholdt i certifikaterne og derved gør det muligt at scanne og kontrollere certi-
fikaternes ægthed, gyldighed og integritet på tværs af grænser.
Muligheden for at læse og fortolke certifikater på tværs af grænser forudsætter,
at der er enighed om indholdet i datafelterne, og at datafelterne er defineret og
udfyldt ensartet på tværs af grænser. Gennemførelsesafgørelsen fastsætter med
artikel 2 regler for udfyldning af datafelterne i certifikaterne for at sikre interope-
rabilitet.
Gennemførelsesafgørelsen fastsætter med artikel 3 en fælles struktur for en unik
certifikatsidentifikator, der er en alfanumerisk streng, som bliver tildelt hvert cer-
tifikat, der er udstedt i overensstemmelse med forordningen for at sikre, at certi-
fikater er individuelt identificerbare.
Kommissionen har etableret en gateway, der opbevarer offentlige nøglekoder,
der anvendes til at verificere certifikater. Gatewayen behandler de signerende
myndigheders offentlige nøgler, og der behandles derfor ikke personoplysninger i
gatewayen. Gatewayen vil dertil blive anvendt til deling af værdisæt og under-
støttelse af forretningsregler. Med gennemførelsesafgørelsen artikel 4 fastsættes
der regler for styring af de offentlige nøgler.
-
-
-
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med gennemførelsesafgørelsen vedrører grænseoverskridende aktivitet,
finder regeringen, at gennemførelsesafgørelsen er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Det
da ske Coro apas er reguleret ved BEK r. 9 af / /
”Beke dtgørelse o
eha dli g af perso oplys i ger i de digitale løs i g Coro apas”, so har hje
el i §
53 epidemiloven, lov nr. 285 af 27. februar 2021. Der er indsat solnedgangsklausul i
bekendtgørelsen til den 31. august 2021.
7. Konsekvenser
Gennemførelsesafgørelsen indebærer, at de tekniske specifikationer og regler for
i ple e teri g af tillidsra
e for EU’s digitale ovid ertifikater vedtages.
Juridiske konsekvenser
Side 3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 703: Notat om komitésag om fastlæggelse af tekniske specifikationer og regler for implementering af tillidsramme for EU’s digitale covidcertifikat
Gennemførelsesafgørelsen vurderes ikke at have yderligere lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Der er økonomiske konsekvenser forbundet med implementeringen af forordningen for
EU’s digitale ovid ertifikat. Ge e førelsesafgørelse
edfører i sig selv
ikke yderligere
økonomiske konsekvenser.
Konsekvenser for det overordnede beskyttelsesniveau
Gennemførelsesafgørelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet
beslutning om indførelse og ophævelse af sundhedsmæssige restriktioner, herunder
rejserestriktioner, fortsat er overladt til medlemslande.
8. Høring
Gennemførelsesafgørelsen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De tekniske specifikationer og regler for implementering af tillidsrammen for
EU’s digitale
covidcertifikat er udarbejdet i dialog med e-Sundhedsnetværket, hvorfor der forventes
bred støtte fra medlemslandene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter gennemførelsesafgørelsen og agter at stemme for forventeligt mandag
den 5. juli kl. 19, idet vedtagelsen af den fælles tillidsramme udgør det retlige grundlag for
den eksisterende praksis, der er i brug i medlemslandene i dag i udvikling og
i ple e teri g af de atio ale løs i ger til EU’s digitale ovid ertifikat. Tillidsrammen
understøtter gensidig anerkendelse på tværs af grænser og bidrager dermed til at lette
restriktioner og sikre fri bevægelighed for borgere i EU. Det er centralt for regeringen, at
der er fokus på høj datasikkerhed.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
FEU blev forelagt grund-
og ærheds otat sa t sa le otat o forord i ge o EU’s
digitale covidcertifikat den 29. marts 2021. Udenrigsministeren forelagde Kommissionens
hovedforslag til det europæiske coronapas til forhandlingsoplæg den 6. april 2021.
Side 4