Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 709
Offentligt
2428019_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Finansudvalg om intervention i Rettens sag T-238/21,
Ryanair mod Europa-Kommissionen (rekapitalisering af
SAS)
Ryanair DAC (herefter ’Ryanair’) har den 4. maj 2021 anlagt sag mod Europa-
Kommissionen ved Retten med påstand om, at Kommissionens statsstøtteafgø-
relse af 17. august 2020 vedrørende den danske og svenske stats rekapitalisering af
Scandinavian Airlines System AB (herefter ’SAS’) annulleres.
1
Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
Den anfægtede kommissionsafgørelse
2
vedrører godkendelsen af statsstøtte til
SAS i form af rekapitalisering på op til ca. SEK 11 milliarder, som bestod af en
egenkapitalkomponent (op til ca. SEK 5 milliarder) og en hybridinstrumentskom-
ponent (ca. SEK 6 milliarder), der blev placeret hos Danmark og Sverige.
Rekapitaliseringsplanen indebar også konvertering af eksisterende hybrider til fæl-
les aktier (SEK 1,5 milliarder) og konvertering af obligationer til nye kommercielle
hybrider eller fælles aktier efter obligationsejernes valg (SEK 2,25 milliarder).
Rekapitaliseringen af SAS havde til formål at genoprette SAS’ likviditet og kapitali-
sering i den ekstraordinære situation, som var forårsaget af COVID-19 udbruddet.
De danske og svenske myndigheder notificerede rekapitaliseringen af SAS til
Kommissionen den 11. august 2020.
I afgørelsen af 17. august 2020 konkluderede Kommissionen, at den danske og
svenske rekapitalisering af SAS var forenelig med det indre marked og kunne god-
kendes, jf. EUF-traktaten artikel 107, stk. 3, litra b, og afsnit 3.11 i de Midlertidige
rammebestemmelser for statslige foranstaltninger til støtte for økonomien under
det nuværende COVID-19-udbrud
(herefter ”de midlertidige rammebestemmel-
ser”),
3
idet der var tale om en støtteforanstaltning, som blev implementeret for at
afhjælpe en alvorlig forstyrrelse i de to medlemsstaters økonomier som følge af
COVID-19 udbruddet. Kommissionen konkluderede endvidere, at foranstaltnin-
gen var nødvendig, hensigtsmæssig og forholdsmæssig.
2. juli 2021
Ryanairs stævning
Et resumé af stævningen er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, C-242/54, 21.06.2021 (EUR-
Lex - 62021TN0238 - EN - EUR-Lex (europa.eu))
2
Kommissionens afgørelse af 17. august 2020
SA.57534 (Denmark) and SA.58342 (Sweden)
COVID-19:
Recapitalisation of SAS (287636_2268565_322_2.pdf
(europa.eu)).
3
Meddelelse fra Kommissionen om midlertidige rammebestemmelser for statslige foranstaltninger til støtte
for økonomien under det nuværende Covid-19-udbrud (konsolideret udgave), som vedtaget den 19. marts
2020 (C(2020) 1863) og ændringerne heraf C(2020) 2215 af 3. april 2020, C(2020) 3156 af 8. maj 2020,
C(2020) 4509 af 29. juni 2020, C(2020) 7127 af 13. oktober 2020 og C(2021) 564 af 28. januar 2021 er offent-
liggjort i Den Europæiske Unions Tidende.
1
EUU Alm.del - Bilag 709: Notat om intervention i sagen for Retten T-238/21, Ryanair mod Europa-Kommissionen
2428019_0002.png
Side 2 af 3
Til støtte for påstanden om, at Kommissionens afgørelse vedrørende rekapitalise-
ringen af SAS skal annulleres, gør Ryanair fire overordnede anbringender gæl-
dende:
Kommissionen har foretaget en urigtig anvendelse af de midlertidige ram-
mebestemmelser og EUF-traktaten artikel 107, stk. 3, litra b, ved vurderin-
gen af, at SAS var berettiget til statsstøtte, fordi Kommissionen ikke vurde-
rede, om der var bedre egnede og mindre konkurrenceforvridende, tilgæn-
gelige foranstaltninger end rekapitalisering. Herunder har Kommissionen 1)
ikke anvendt de korrekte betingelser for statens udtræden, 2) ikke foretaget
en korrekt vurdering af støttemodtagerens betydelige markedsmagt og på-
læggelse af den nødvendige afhjælpning, 3) ikke forebygget aggressive for-
retningsmæssige udvidelser, 4) tilsidesat sin pligt til at afveje støttens gun-
stige virkninger og dens negative indvirkning på samhandelsvilkårene og på
opretholdelsen af en ufordrejet konkurrence (afvejningstesten), og endelig
5) krævet en for sen fremlæggelse af en omstruktureringsplan.
Kommissionen har tilsidesat specifikke bestemmelser i EUF-traktaten og
de almindelige EU-retlige principper om forbud mod forskelsbehandling,
den frie udveksling af tjenesteydelser og den frie etableringsret.
Kommissionen har undladt at indlede en formel undersøgelsesprocedure
på trods af alvorlige vanskeligheder og har tilsidesat sagsøgerens procedu-
remæssige rettigheder.
Kommissionen har tilsidesat begrundelsespligten.
I tilknytning hertil bemærkes, at Ryanair generelt har anfægtet en række kommissi-
onsafgørelser vedr. godkendelse af en række støtteforanstaltninger til individuelle
luftfartsselskaber og til luftfartssektoren i anledning af de økonomiske vanske-
ligheder, som COVID-19-udbruddet har forårsaget.
4
Den 19. juni 2020 indbragte Ryanair Kommissionen for Retten med påstand om
annullation af Kommissionens statsstøttegodkendelse af Danmarks statsgaranti til
SAS.
5
Den danske regering intervenerede og afgav indlæg i retssagen til støtte for
Kommissionen.
6
Retten frifandt Kommissionen i dom af 14. april 2021.
7
Ryanair
har appelleret Rettens afgørelse til Domstolen, og denne sag verserer således pt.
ved Domstolen.
8
Danmarks interesse i sagen
Det drejer sig bl.a. om statsgaranti til SAS og støtte til Finnair, Austrian Airlines, TAP, Air France, Luft-
hansa, Condor m.fl..
5
Kommissionen afgørelse af 15. april 2020 i SA.56795 (2020/N)
Denmark
Compensation for the damage
caused by the COVID-19 outbreak to Scandinavian Airline (285206_2146546_104_4.pdf
(europa.eu)).
6
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Finansudvalg om intervention og afgivelse af indlæg i
Rettens sag T-378/20, Ryanair mod Europa-Kommissionen (godkendelse af statsgaranti til SAS) af 31. august
2020.
7
Sag T-378/20, Ryanair mod Kommissionen, ECLI:EU:T:2021:194.
8
Sag C-321/21, Ryanair mod Kommissionen (endnu ikke offentliggjort).
4
EUU Alm.del - Bilag 709: Notat om intervention i sagen for Retten T-238/21, Ryanair mod Europa-Kommissionen
2428019_0003.png
Side 3 af 3
Regeringen er enig med Kommissionen i, at rekapitaliseringen af SAS er forenelig
med det indre marked, jf. EUF-traktaten artikel 107, stk. 3, litra b, og de midlerti-
dige rammebestemmelser. Rekapitaliseringen af SAS er direkte knyttet til COVID-
19 udbruddet, som har betydelige konsekvenser for medlemsstaternes økonomi.
Endvidere har de danske og svenske myndigheder i afgørelsen forpligtet sig til at
overholde en række krav, som sikrer, at den påtænkte rekapitalisering ikke oversti-
ger, hvad der er nødvendigt for at afhjælpe en alvorlig forstyrrelse i Danmarks og
Sveriges økonomier. Den danske regering vil derfor intervenere og afgive indlæg i
retssagen til støtte for Kommissionen. Det må antages, at den svenske regering li-
geledes vil intervenere, som det har været tilfældet i de andre sager, som Ryanair
har anlagt om annullation af Kommissionens afgørelser om øvrige svenske støtte-
foranstaltninger.
9
Dansk intervention i sagen til støtte for Kommissionens afgørelse giver regeringen
mulighed for at styrke Kommissionens forsvar for afgørelsens lovlighed, samt
mulighed for at supplere og korrigere eventuelle faktuelle oplysninger i sagen, såle-
des at det sikres, at Retten får et korrekt billede af sagens baggrund og faktum.
Derudover har den danske stat en væsentlig interesse i, at Retten ikke annullerer
Kommissionens afgørelse, da det ville kunne få væsentlige negative økonomiske
konsekvenser for SAS og dermed afledte negative økonomiske konsekvenser for
den danske (og svenske) stat.
Sag T-238/20, Ryanair mod Kommissionen, ECLI:EU:T:2021:91, (appelleret til Domstolen (sag C-209/21
P), og sag T-379/20, Ryanair mod Kommissionen, ECLI:EU:T:2021:195, (appelleret til Domstolen (sag C-
320/21 P)).
9