Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 712
Offentligt
2428458_0001.png
NOTAT
25. juni 2021
2021 - 9447
miy
Orienteringsnotat til Folketinget om dansk høringssvar til Kommissi-
onens tredje undersøgelse om medlemsstaternes anvendelse af de
Midlertidige rammebestemmelser for statslige støtteforanstaltninger
til støtte for økonomien under det nuværende covid-19-udbrud (Tem-
porary Framework)
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) iværksatte den 1. juni
2021 en undersøgelse blandt medlemsstaterne vedrørende Temporary
Framework. Undersøgelsen er todelt og indeholder dels et kvalitativt ele-
ment i form af et spørgeskema og dels et kvantitativt element vedr. faktisk
tildelt støtte i de enkelte medlemsstater i forbindelse med covid-19-udbrud-
det. Undersøgelsens kvalitative del har frist for besvarelse den 16. juli
2021. Regeringen har udarbejdet svar herpå.
Kommissionen spørger i deres undersøgelse bl.a. ind til om medlemssta-
terne finder, at der er behov for forlængelse og tilpasning af Temporary
Framework, så det vil være muligt at tildele støtte i en periode efter den 31.
december 2021, hvor den nuværende Temporary Framework udløber.
Det skal desuden bemærkes, at Temporary Framework er EU-retlige ram-
mebestemmelser, som fastlægger mulighederne for at tildele visse former
for Covid-19-relateret statsstøtte. Der kan således godt fastsættes strengere
regler om f.eks. frister for støttetildeling på nationalt plan.
Regeringens høringssvar
Regeringen har fire hovedpointer i sit høringssvar til Kommissionen.
For det første at støttelofterne i TF 3.1 og TF 3.12 bør hæves, så det er
muligt at give mere støtte til økonomisk trængte virksomheder under disse
bestemmelser.
For det andet bliver det fremhævet i høringssvaret, at den danske regering
mener, at reglerne i Temporary Framework bør ændres, således at støtte
under Temporary Framework kan ydes pr. CVR-nummer og ikke det så-
kaldte brede EU-retlige virksomhedsbegreb, der hver en virksomhed defi-
neres som alle enheder som de jure eller de facto kontrolleres af samme
enhed. Erhvervsordførerne er tidligere blevet orienteret om det EU-retlige
virksomhedsbegreb og betydningen for de danske kompensationsordninger
ved Erhvervsministeriets notat af 10. maj 2021.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 712: Notat samt høringssvar vedr. statslige støtteforanstaltninger til støtte for økonomien under det nuværende covid-19-udbrud (Temporary Framework)
2/2
For det tredje bliver det fremhævet, at man bør vente med at vurdere om,
Temporary Framework generelt bør forlænges til efteråret 2021, når man
har mere klarhed over behovet for Covid-19-støtte fremadrettet og udvik-
lingen i pandemien. Det bliver dog bemærket, at der allerede nu ses et be-
hov for en mere pragmatisk tilgang til fristerne i TF 3.9, som vedrører ud-
skydelse af skattebetalinger med henblik på en mere fleksibel udfasning af
disse ordninger. Det foreslås derfor fra dansk side specifikt, at muligheden
for skatteudskydelse forlænges fra den 31. december 2022 til den 31. de-
cember 2023, men at støttetildelingen efter Temporary Framework indtil
videre fortsat skal være foretaget senest den 31. december 2021.
For det fjerde at Danmark ikke planlægger at etablere yderligere støtteord-
ninger efter udløbet af den nuværende Temporary Framework.