Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 718
Offentligt
2429282_0001.png
NOTAT til Folketingets Europaudvalg
Ændringen af den ungarske pædofililov af 8. juli 2021
Dato:
08.07.2021
Sagsnummer:
2020-5118
Bilag:
1
Den 8. juli 2021 trådte en ændring af bl.a. pædofililoven i kraft i Ungarn. Lovændringen
indebærer bl.a. betydelige forbud mod LGBTI-indhold i det ungarske uddannelsessy-
stem og i medierne. Lovændringen skal ses i sammenhæng med den generelle under-
gravning af demokratiske institutioner, den akademiske frihed, mediefriheden, civil-
samfundet og minoriteters rettigheder, som fortsat præger Ungarn. I dette notat be-
skrives lovændringens indhold, kontekst og de afledte reaktioner.
Lovændringens indhold
Lovændringen griber ind i en række områder. Det, der oprindeligt blev fremlagt som
en isoleret ændring af den ungarske pædofililov, blev sent i lovgivningsprocessen sup-
pleret med en række ændringer på andre områder, herunder 1) loven om beskyttelse af
børn, 2) loven om virksomhedsreklameringsaktivitet, 3) medieloven, 4) loven om fa-
miliebeskyttelse og 5) loven om offentlig uddannelse. Ud over at lovændringen dermed
politisk sammenkæder pædofili og LGBTI-personer, så indebærer den betydelige for-
bud mod LGBTI-indhold i uddannelsessystemet og i medierne ud fra et ønske om at
beskytte forældres ret til at bestemme over deres børns udvikling, herunder i spørgs-
målet om seksualitet. Følgende tre væsentlige elementer fra lovændringen kan fremhæ-
ves:
1. Uddannelsessystemet
Der indføres et forbud mod at undervise unge under 18 år i materiale, som
vedrører kønsidentitet, der afviger fra det biologiske køn ved fødslen, køns-
skifte eller homoseksualitet.
Samtidig oprettes et særligt register for undervisere, der får tilladelse til at un-
dervise i navnlig seksuel kultur, sex, seksuel orientering, seksuel udvikling og
enhver form for fysisk eller psykisk udvikling. Dermed gøres det forbudt for
alle andre at undervise i ovenstående emner. Lovændringen fastsætter ingen
kriterier, f.eks. særlige krav eller faglige kvalifikationer, for at blive registreret
som underviser.
Lovændringen vurderes på den baggrund at føre til en snæver og begrænset undervis-
ning i køn, kønsidentitet og seksuel orientering, som kan føre til øget stigmatisering af
LGBTI-personer. Samtidig forventes unge LGBTI-personers udvikling at blive be-
grænset betydeligt som følge af den manglende undervisning i kønsidentitet og seksuel
orientering, der afviger fra de traditionelle forståelser. Lovændringen indeholder desu-
den ingen garantier for at registrering af undervisere sker på et fagligt grundlag, hvilket
risikerer at føre til selektiv udvælgelse af de undervisere, som deler den ungarske rege-
rings forståelse af traditionelle familieværdier. Det kan også betyde, at organisationer,
som tidligere har været aktive inden for seksualundervisning, får begrænset deres mu-
ligheder for
eller helt udelukkes fra
at undervise børn og unge under 18 i disse
emner.
1
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 718: Orienteringsnotat vedr. ændringen af den ungarske pædofililov af 8. juli 2021
2. Medierne
Lovændringen vedrører også mediesektoren. Loven forbyder, at pressen, TV
og radio (almindelig og internetbasseret), må lade indhold om køn, kønsiden-
titet og seksuel orientering være tilgængelig for børn og unge under 18 år. Li-
geledes forbyder loven al skildring af homoseksualitet og kønsskifte til børn og
unge under 18 år. Konkret betyder det, at sådant indhold, kun må blive vist i
TV eller sendt i radioen mellem kl. 22.00 og 05.00. Overtrædelser kan føre til
bøder, eller at stationen får deres udsendelsesret suspenderet.
Det fremgår af lovteksten, at programmer der skildrer eller promoverer homo-
seksualitet, kønsskifte og kønsidentiteter der afviger fra det biologiske
er ”eg-
net”
til at skade unges fysiske, mentale og moralske udvikling.
Forbuddet forventes at fjerne det allerede meget begrænsede indhold om transkøn-
nethed, homoseksualitet og biseksualitet fra det ungarske mediebillede. Lovændringen
vurderes derfor at kunne føre til yderligere stigmatisering af LGBTI-personer i Ungarn,
ligesom LGBTI-personers udviklingsmuligheder risikerer at blive begrænset betydeligt
på grund af den manglende mulighed for at identificere sig med transkønnethed, ho-
moseksualitet og biseksualitet. Da det udtrykkeligt fremgår af lovteksten, at program-
mer, der skildrer forskellige seksualiteter eller promoverer homoseksualitet og køns-
skifte,
er ”egnede” til at skade unges fysiske, mentale og moralske udvikling,
vurderes
forbuddet ikke alene at føre til stigmatisering af LGBTI-personer, men også selve lov-
teksten.
3. Civilsamfundet
Det vurderes, at de nye begrænsninger for uddannelsessystemet og mediesektoren
medfører, at civilsamfundets råderum begrænses yderligere. De meget begrænsede
og stort set udelukkede - muligheder for at oplyse om køn, kønsidentitet og seksuel
orientering betyder, at
en række internationale NGO’er, der i dag arbejder med
LGBTI-personers rettigheder, de facto udelukkes fra den offentlige oplysning og de-
bat. Det vurderes at bidrage til en øget stigmatisering af LGBTI-personer og de civil-
samfundsorganisationer, som arbejder for at sikre LGBTI-personers rettigheder.
Lovændringens kontekst
Den seneste lovændring skal ses i lyset af en generel tendens, hvor respekten for rets-
statsprincippet og efterlevelsen af
EU’s grundlæggende værdier
over en længere år-
række er blevet svækket i Ungarn. Det er blandt andet kommet til udtryk ved under-
gravning af de demokratiske institutioner, den akademiske frihed, mediefriheden og
civilsamfundet. Det gælder også på LGBTI-området, hvor en række initiativer og lov-
ændringer gennem de seneste år gradvist har forværret LGBTI-personers vilkår. De
successive ændringer af den ungarske forfatning har bl.a. medført, at Ungarns forfat-
ning nu definerer, at familien består af en mor og en far, der er hhv. kvinde og mand.
Dermed er den seneste lovændring blot ét blandt flere tiltag, der reelt vurderes at føre
til øget stigmatisering og diskriminationen af LGBTI-personer i Ungarn. Samlet vur-
deres det, at lovændringen stigmatiserer og diskriminerer alternative kønsidentiteter og
seksuelle orienteringer med det formål at gennemtvinge en traditionel køns- og fami-
liedefinition i det ungarske samfund.
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 718: Orienteringsnotat vedr. ændringen af den ungarske pædofililov af 8. juli 2021
Reaktioner på lovændringen
Loven er blevet stærkt kritiseret af Europarådet, Europa-Parlamentet, Europa-Kom-
missionen og en række medlemslande. Europarådets Menneskerettighedskommissær
har udtalt, at lovændringen er i modstrid med internationale og europæiske menneske-
rettighedsstandarder.
Formanden for Europa-Kommissionen, Ursula von der Leyen, har senest i sin tale til
Europa-Parlamentet den 7. juli 2021 bl.a.
kaldt lovændringen for en ”skændsel”,
idet
den
– i strid med EU’s grundlæggende værdier –
groft diskriminerer personer på bag-
grund af deres seksuelle orientering under påskud af at beskytte børn. Derudover har
justitskommissær Didier Reynders og industrikommissær Thierry Breton, forud for
lovens ikrafttrædelse, sendt et brev til den ungarske justits- og europaminister. De to
kommissærer understregede i brevet, at lovændringen er i strid med både
EU’s værdi-
grundlag, reglerne om fri bevægelighed for varer og tjenesteydelser og en række direk-
tiver. Brevet, som Kommissionen har offentliggjort, er vedlagt til udvalgets orientering.
Derudover har en lang række medlemslande under mødet i Det Generelle Råd den 22.
juni 2021, hvor de bredere problemer vedrørende både retsstaten og de øvrige grund-
læggende værdier i Ungarn var på dagsordenen, rettet skarp kritik mod Ungarn. Det
gjorde sig også gældende i det danske indlæg, fremført af udenrigsministeren, og gen-
bekræftet i den fælleserklæring, som 18 medlemslande
herunder Danmark som en af
de første medunderskrivere
offentliggjorde i forbindelse med rådsmødet. Samtidig
rettede en lang række stats- og regeringschefer på mødet i Det Europæiske Råd den
24. - 25. juni 2021 en skarp kritik af Ungarn. Kun et begrænset antal medlemslande har
undladt at kritisere lovændringen, og navnlig Polen og Slovenien har direkte udvist
støtte til Ungarn.
Udenrigsministeren har dertil løbende og tydeligt– både i pressen og på sociale medier
tilkendegivet den alvor, hvormed Danmark ser på den ungarske lovændring, som i
dansk optik er helt uacceptabel. Danmark har desuden
sammen med en række lige-
sindede lande
rejst sagen i Europarådet.
Den ungarske regering har afvist kritikken, som den i en regeringsbeslutning i skarpe
vendinger betegner som et
”skrapt
og anti-demokratisk
politisk angreb på Ungarn”,
bl.a. med sammenligning til tiden under kommunismen. Regeringsbeslutningen er ef-
terfølgende bl.a. er blevet tilsendt de medlemslande, som har støtten kritikken af Un-
garn.
Loven er ligeledes blevet kritiseret af en række anerkendte organisationer, herunder
Helsinki Komiteen, Amnesty International og Human Rights Watch, der blandt andet
har kritiseret, at lovændringen krænker ytringsfriheden og børns rettigheder, og desu-
den udsætter børn og unge i regnbuemiljøet for øget stigmatisering og diskrimination.
Lovændringen er af iagttagere også blevet
sammenlignet med Ruslands ”gay propa-
ganda”-lov
fra 2013, der formelt har til formål at beskytte børn fra information, som
”promoverer”
en livsstil, der ikke stemmer overens med Ruslands definition af traditio-
nelle familieværdier.
Udenrigsministeriet
3