Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 760
Offentligt
2434036_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
orientering om intervention i sag
for EU-Domstolen C-204/21, Kommissionen mod Polen
Indledning og baggrund
Ved pressemeddelelse af 31. marts 2021 besluttede Europa-Kommissionen at anlægge
en ny sag ved EU-Domstolen mod Polen som følge af manglende uafhængighed for
polske dommere. Kommissionen udtog stævning den 1. april 2021, og sagen blev of-
fentliggjort i EU-Tidende den 28. juni 2021.
Nærmere bestemt drejer sagen sig om bestemmelser i den polske lov om domstolene
1
,
den såkaldte ”mundkurvslov”,
som Kommissionen finder, underminerer polske dom-
mers uafhængighed og er uforenelig med EU-rettens forrang.
Kommissionen påpeger, at polsk ret forhindrer polske domstole
bl.a. ved adgangen
til at kunne rejse disciplinærsager mod dommere
fra at anvende visse bestemmelser
i EU-retten, der beskytter domstolens uafhængighed, herunder fra at stille præjudicielle
spørgsmål til EU-Domstolen om sådanne forhold.
Derudover finder Kommissionen, at Polen overtræder EU-retten ved at lade Discipli-
nærafdelingen ved den polske højesteret
hvis uafhængighed ikke er garanteret
træffe afgørelser, der har direkte indvirkning på dommere og den måde, de udøver
deres funktion på. Disciplinærsagerne omfatter sager om ophævelse af dommernes
immunitet med henblik på at anlægge straffesag mod dem, midlertidig suspension og
nedsættelse af løn. Kommissionen påpeger i den forbindelse, at den blotte udsigt for
en dommer til at skulle tåle en disciplinærsag for et organ, hvis uafhængighed ikke er
garanteret, skaber en såkaldt 'chilling effekt' (afskrækkende virkning), der kan påvirke
dommeres egen uafhængighed. Kommissionen finder, at dette alvorligt undergraver
den retlige uafhængighed og forpligtelsen til at sikre effektiv retsbeskyttelse og dermed
undergraver EU's retsorden som helhed.
Disse forhold har bevirket, at Kommissionen i retssagen har nedlagt påstand om, at
det fastslås, at Polen har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 19, stk. 1, andet
afsnit i Traktaten om Den Europæiske Union (TEU), sammenholdt med artikel 47 i
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, set i lyset af praksis
fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vedrørende EMRK’s artikel 6, stk.
1, og i henhold til artikel 267 i Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF) og princippet om EU-rettens forrang
2
.
Enhed:
JTEU
Sagsbehandler:
Maria Søndahl Wolff
Dato:
11. august 2021
Sagsnummer:
2021 - 15472
Bilag:
FEU-notat
af 20. december 2019, der trådte i kraft den 14. februar 2020.
I offentliggørelsen i EU-Tidende henvises der til følgende nationale bestemmelser:
”artikel
42a, stk. 1
og 2, og artikel 55, stk. 4, i
ustawa
Prawo o ustroju sadów powszechnych
(lov om de almindelige domstoles
organisation, artikel 26, stk. 3, og artikel 29, stk. 2 og 3, i
ustawa o Sadzie Najwyzszym
(lov om den øver-
ste domstol) og artikel 5, stk. 1a og 1b, i
ustawa o sadach administracyjnych
(lov om forvaltningsdomstole),
i den affattelse, der følger af
ustawa z dnia 20 grudnia 2019 r. o zmianie ustawy
Prawo o ustroju sadów
powszechnych, ustawy o Sadzie Najwyzszym oraz niektórych innych ustaw
(lov af 20.12.2019 om ændring af lov
2
1
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 760: Notat vedr. intervention i EU-Domstolens sag C-204/21, Europa-Kommissionen mod Polen
2434036_0002.png
Det bemærkes, at Kommissionen har indgivet anmodning til EU-Domstolen om at
træffe afgørelse om foreløbige forholdsregler, dvs. hurtigt at suspendere nævnte dele
af polsk ret inden der afsiges endelig dom i sagen.
3
Ved kendelse af 14. juli 2021 imø-
dekom Domstolen Kommissionens anmodning.
Dette seneste søgsmål af Polen skal ses i lyset af en række sager ved EU-Domstolen
forelagt af polske domstole og anlagt af Kommissionen
4
om kerneværdierne i EU’s
retsstatsprincip fastsat i artikel 2 og udmøntet i artikel 19, stk. 1, 2. afsnit, TEU om
domstolens uafhængighed samt fastsat i Chartrets artikel 47. Det følger således af fast
praksis om disse bestemmelser, at medlemsstaterne er forpligtede til at organisere deres
retssystem på en sådan måde, at princippet om domstolenes uafhængighed efterleves,
og at dommere kan udføre deres funktioner uafhængigt og beskyttet mod indblanding
eller pres udefra
5
.
I relation til det polske domstolssystem har Domstolen i en række domme slået fast,
at kravet om uafhængighed kræver et system med disciplinære regler, der giver dom-
mere de nødvendige garantier for, at enhver risiko for at sådanne regler anvendes
som
et middel til at udøve politisk kontrol
med indholdet af retssager udelukkes
6
.
Kronologisk set blev der første gang i EU’s historie statueret en overtrædelse af artikel
19, stk. 1, 2. afsnit, TEU, i dom af 24. juni 2019 i sag
C-619/18,
Kommissionen mod
Polen, (om den øverste domstols uafhængighed).
Ved dom af 5. november 2019 i sag
C-192/18,
Kommissionen mod Polen (om de
almindelige domstoles uafhængighed) statuerede Domstolen, at den del af reformen af
det polsk domstolssystem, der indførte en differentieret pensionsalder for hhv. kvinder
og mænd, og som generelt indførte tidligere og tvungen pensionsalder samt justitsmi-
nisterens beføjelse til at beslutte, om en dommers embedsperiode forlænges, er i strid
med EU-retten.
I en efterfølgende forelæggelse fra den polske Højesteret blev de fundamentale prin-
cipper om uafhængighed gentaget og uddybet, jf.
A.K.-dommen
af 19. november 2019,
og den
Polske Højesteret
slog derefter ved kendelser af 5. december 2019 og 15.
januar 2020 fast, at det nationale råd for retsvæsenet i Polen (Domstolsrådet) i dets
nuværende sammensætning
ikke var et organ uafhængigt af den lovgivende og den udøvende magt,
om de almindelige domstoles organisation, lov om den øverste domstol og visse andre love samt sidst-
nævnte lovs artikel 8, hvorefter det er forbudt for alle nationale retter at efterprøve, om de EU-retlige
krav vedrørende en uafhængig og upartisk domstol, der forudgående er oprettet ved lov, er opfyldt.
3
Jf. Domstolens procesreglementets artikel 160, stk. 3, samt eksempelvis Domstolens kendelse af 17.
december 2018 i sag C-619/18 R, Kommissionen mod Polen.
4
Kommissionen er som traktatens vogter ansvarlig for medlemsstaternes overholdelse af EU-retten
gennem den ordinære og indledningsvist dialogbaserede traktatkrænkelsesprocedure iht. artikel 258
TEUF.
5
Jf. dom af 27. februar 2018, sag C-64/16, Associação Sindical dos Juízes Portugueses, præmis 43-45,
dom i sag C-619/18, Kommissionen mod Polen, præmis 71-77 , dom i de forenede sager C-585/18,
C-624/18 og C-625/18, A.K., præmis 120-126 samt dom af 15. juli 2021 i sag C-791/19, Kommissio-
nen mod Polen, præmis 58-60.
6
Jf. bl.a. dom af 15. juli 2021 i sag C-791/19, Kommissionen mod Polen, præmis 61 samt dom i sag
C-619/18, Kommissionen mod Polen, særlig præmis 77, A.K.-sagen særlig præmis 42-43 og 71-77
samt kendelse af 8. april 2020, Kommissionen mod Polen, sag C-791/19 R, præmis 34-35 og 70-71.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 760: Notat vedr. intervention i EU-Domstolens sag C-204/21, Europa-Kommissionen mod Polen
2434036_0003.png
og at Disciplinærafdelingen
også henset til udnævnelsen af medlemmer hertil efter
indstilling fra Domstolsrådet
ikke var en »domstol« i henhold til chartrets artikel 47, og
EMRK artikel 6, og national ret,
idet organet ikke var uafhængigt og upartisk i forhold til
den politiske magt. Dertil kommer dom af 2. marts 2021 i sag
C-824/18,
ligeledes med
kritiske ord om reformerne af det polske domstolssystem.
Endelig blev Polen den 15. juli 2021 dømt for traktatbrud i sag
C-791/19,
Kommissi-
onen mod Polen, der også drejer sig om tilsidesættelse af artikel 19 TEU, idet polsk
lov tillader, at indholdet i retslige afgørelser fra polske dommere kan kvalificeres som
”disciplinærforseelser” og dermed resultere i
sanktioner mod dommere. Den danske
regering deltog i sagen til støtte for Kommissionen.
Regeringens interesse i traktatkrænkelsessagen
Retsstatsprincippet er en hjørnesten i EU-samarbejdet, som alle medlemslande har til-
sluttet sig ved optagelse. Overholdelse af princippet er afgørende for EU’s troværdig-
hed og en nødvendig forudsætning f.eks. for samarbejdet i det indre marked eller den
europæiske arrestordre. I tråd med tidligere indlæg i retssager om retsstatsprincippet
afgiver regeringen således indlæg i den foreliggende sag.
Det er vigtigt for regeringen, at de grundlæggende rettigheder og værdier værnes om
og respekteres i alle EU-lande. Europæiske, herunder danske virksomheder i Polen har
en stærk interesse i et velfungerende og uafhængigt polsk retsvæsen. Deltagelse skal
derudover ses i lyset af, at EU-Domstolens dom
i tråd med ovennævnte række af
domme
vurderes at kunne bidrage til at opretholde presset på Polen både i det juri-
diske spor ved Domstolen men også i den bredere politiske kontekst, hvor der ses
behov for støtte til værnet om EU’s fundamentale retsstatsprincip.
Det bemærkes i den forbindelse, at uafhængige og velfungerende polske domstole, der
som domstole i EU også behandler sager om virksomheder og borgere fra andre med-
lemsstater, selvsagt tillige er i danske virksomheders og borgeres interesse. Det vurde-
res ligeledes at være i dansk interesse kontinuerligt at bidrage til udvikling af retspraksis
om retsstatsprincippet og gentage de juridiske argumenter for medlemsstaternes over-
holdelsen af det grundlæggende princip om rule of law.
I et dansk indlæg lægges der
i lyset af EU-Domstolens seneste domme i sagerne
vedrørende retssystemet i Polen,
7
herunder på linje med argumenterne i regeringens
indlæg i sag C-791/19, Kommissionen mod Polen
vægt på vigtigheden af overhol-
delse af traktatens bestemmelser, herunder de grundlæggende principper om domsto-
lenes uafhængighed og retsstatsprincippet.
I et dansk indlæg lægges der således vægt på, at artikel 19, stik. 1, 2. led, TEU, der
udmønter retsstatsprincippet i artikel 2 TEU, forpligter medlemsstaterne til at sikre
domstoles uafhængighed, og at EU-Domstolen har fastslået, at disciplinære systemer
vedrørende dommere skal indeholde beskyttelsesforanstaltninger for at forhindre, at
Jf. dom i C-619/18, Kommissionen mod Polen, særlig præmis 42-43 og 71-77, dom i C-192/18,
Kommissionen mod Polen, præmis 98-112, dom af 19. november 2019 i de forenede sager C-585/18,
C-624/18 og C-625/18, AK m.fl.
mod Sąd Najwyższy
samt dom af 15. juli 2021 i C-791/19.
7
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 760: Notat vedr. intervention i EU-Domstolens sag C-204/21, Europa-Kommissionen mod Polen
2434036_0004.png
et sådant system anvendes til politisk indblanding og påvirkning af retsafgørelser. Der
henvises i den forbindelse til, at betingelserne om uafhængighed bl.a. følger af C-
619/18, Kommissionen mod Polen samt af A.K.-dommen, og at den polske Højeste-
ret
efter anvendelse af netop præmisserne i A.K.-dommen
konkluderede, at Disci-
plinærafdelingen ikke er uafhængig.
Endelig lægges der vægt på vigtigheden af den grundlæggende samarbejdsprocedure
mellem Unionens nationale retter og EU-Domstolen hjemlet i TEUF artikel 267, stk.
2 og 3, hvorefter nationale retter stiller præjudicielle spørgsmål om fortolkningen af
EU-retten, når der er tvivl om forståelsen af EU-bestemmelserne
8
.
8
Jf. eksempelvis dom af 15. juli 2021 i sag C-791/19, Kommissionen mod Polen, præmis 222, samt
dom i sag C-619/18, Kommissionen mod Polen, præmis 44-45.