Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2282925_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
12. november 2020
Kommissionens forslag til gennemførelsesafgørelse om udled-
ningslofter uden for kvote 2021-2030 i overensstemmelse med Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning 2018/842 af 30. maj 2018
om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissioner for med-
lemsstaterne fra 2021 til 2030 (komitésag).
KOM-nummer foreligger ikke.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 11. november 2020 fremsat et forslag til en gennem-
førelsesafgørelse vedrørende årlige udledningslofter 2021-2030 uden for kvotesek-
toren. Gennemførelsesafgørelsen er en teknisk udmøntning af medlemsstaternes
reduktionsforpligtelser uden for kvotesektoren, som følger af byrdefordelingsforord-
ningen. Danmark er forpligtet til en reduktion på 39 % fra 2005 til 2030 af drivhus-
gasudledningerne, som skal udmøntes lineært i perioden fra 2021 til 2030 i form af
absolutte årlige udledningslofter.
Gennemførelsesafgørelsen forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller væsent-
lige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget til gennemførelsesafgørelse er til afstemning via skriftlig undersøgel-
sesprocedure i Klimakomitéen med frist den 25. november 2020.
Regeringen agter at stemme for forslaget til gennemførelsesafgørelse.
2. Baggrund
I medfør af forordning 2018/842 af 30. maj 2018 om bindende årlige reduktioner af
drivhusgasemissioner for medlemsstaterne fra 2021 til 2030 som bidrag til klimaind-
satsen med henblik på opfyldelse af forpligtelserne i Parisaftalen (byrdefordelings-
forordningen)
1
har EU-kommissionen den 11. november 2020 fremsat et forslag til
en gennemførelsesafgørelse vedrørende årlige udledningslofter 2021-2030 uden for
kvotesektoren.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Udvalget for Klimaændringer (Klimakomitéen)
med frist den 25. november 2020. Forslaget behandles efter undersøgelsesprocedu-
ren. Kommissionen vedtager dermed forslaget, hvis Klimakomitéen afgiver en positiv
udtalelse.
Forordningen om reduktion af drivhusgasudledninger, som ikke er omfattet af
EU’s kvotedirektiv:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018R0842&from=DA
1
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
DK-1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Notat om komitésag om årlige udledningslofter 2021-2030 uden for kvotesektoren
2282925_0002.png
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag har til formål at gennemføre den tekniske udmøntning af
medlemsstaternes reduktionsforpligtelse under byrdefordelingsforordningen.
Forslaget forpligter Danmark til absolutte årlige udledningslofter 2021-2030, og ud-
mønter dermed Danmarks forpligtelse på 39 % reduktion fra 2005 til 2030 af udled-
ningerne uden for kvotesektoren samt bestemmelserne om lineær reduktion i perio-
den fra 2021 til 2030. I konsekvensvurderingen af forslaget er der taget hensyn til, at
Parisaftalen fra 2023 forpligter landene til at anvende værdier for globale opvarm-
ningspotentialer (GWP)
anført i 5. vurderingsrapport fra FN’s klimapanel
ved de år-
lige indberetninger af drivhusgasopgørelser.
Forslagets bilag 1 gengiver resultaterne fra Kommissionens genberegning af med-
lemsstaternes udledning uden for kvotesektoren i 2005 under anvendelse af de nye
GWP-værdier.
Forslagets bilag 2 indeholder de beregnede årlige udledningslofter 2021-2030 for
medlemsstaterne. Lofterne for Danmark er gengivet i tabel 1.
Tabel 1.
Udmøntning af byrdefordelingsforordningen
- i form af konkrete årlige udledningslofter 2021-2030*
2021
2022
2023
2024
2025
Udledningsloft i ton CO
2
-ækvivalenter
32 127 535
2026
31 293 868
2027
30 460 202
2028
29 626 535
2029
28 792 868
2030
Udledningsloft i ton CO
2
-ækvivalenter
27 959 201
27 125 535
26 291 868
25 458 201
24 624 534
* Baseret på faktorer for globale opvarmningspotentialer (GWP) for de enkelte drivhusgasser fra 5. vurderingsrapport fra
FN's klimapanel (IPCC's AR5). Lofterne er derfor ikke direkte sammenlignelige med seneste basisfremskrivning, hvor
der aht. sammenligneligheden med de indberettede historiske drivhusgasopgørelser er anvendt GWP-faktorer fra IPCC's
AR4. Fra og med udledningsåret 2021, der indberettes fra 2023, skal GWP-faktorer fra IPCC's AR5 også anvendes i de
historiske opgørelser. Det gælder også for de efterfølgende drivhusgasfremskrivninger.
Forslagets bilag 3 indeholder de beregnede lofter for anvendelse af ETS-kvotean-
nullering for Danmark og de øvrige medlemsstater, der må bruge ETS-kvoteannulle-
ring til målopfyldelse under byrdefordelingsforordningen. For Danmark er dette loft i
alt 8.073.618 ton CO
2
-ækvivalenter for 2021-2030.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesretsakt med henblik på at supplere en allerede
vedtaget retsakt
(EU’s
byrdefordelingsforordning). Det er derfor regeringens vurde-
ring, at det følger heraf, at forslaget til gennemførelsesafgørelse er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Notat om komitésag om årlige udledningslofter 2021-2030 uden for kvotesektoren
2282925_0003.png
6. Gældende dansk ret
Den eksisterende byrdefordelingsforordning er direkte gældende i dansk ret. Nær-
værende gennemførelsesafgørelse med hjemmel i forordningen er dermed også di-
rekte gældende i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelsesafgørelsen vil ved vedtagelse være direkte gældende i dansk ret.
Det vurderes, at den ikke vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Da gennemførelsesafgørelsen alene er en teknisk udmøntning af byrdefordelings-
forordningen, vurderes den ikke i sig selv at have erhvervsøkonomiske konsekven-
ser.
Statsfinansielle konsekvenser
Gennemførelsesafgørelsen vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle konse-
kvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Gennemførelsesafgørelsen vurderes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Gennemførelsesafgørelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Gennemførelsesafgørelsen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen har bilateralt konsolideret datagrundlaget med medlemsstaterne i
regi af arbejdsgruppen om virkemidler, fremskrivninger og non-ETS-regulering
(WG2) under Klimakomitéen. Det er forventningen, at alle medlemsstater vil stemme
for forslaget i den skriftlige afstemning i Klimakomitéen.
10. Regeringens foreløbige, generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag til gennemførelsesafgørelse, som gen-
nemfører den tekniske udmøntning af medlemsstaternes reduktionsforpligtelse un-
der byrdefordelingsforordningen efter den procedure, der er fastlagt i forordningen.
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Notat om komitésag om årlige udledningslofter 2021-2030 uden for kvotesektoren
2282925_0004.png
Da Kommissionen har fulgt den i forordningen fastlagte procedure, benyttet de kor-
rekte input-data og gennemført beregningerne korrekt, kan regeringen støtte Kom-
missionens forslag.
Det er samtidig vigtigt for regeringen, at der er konsistens i anvendelsen af GWP-
værdier, og at Kommissionen anvender samme værdier for globale opvarmningspo-
tentialer (GWP) for den tekniske udmøntning af non-ETS reduktionsstien 2021-2030,
som medlemsstaterne fra 2023 skal benytte i indberetningerne af de årlige drivhus-
gasopgørelser.
Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget i Klimakomitéen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4