Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 807
Offentligt
2448190_0001.png
Den 20. september 2021
FVM 093
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring og berigtigelse af forordning (EF) nr.
1235/2008 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr.
834/2007 for så vidt angår ordninger for import af økologiske produkter fra tred-
jelande
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring og berigtigelse af forordning (EF) nr. 1235/2008 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 for så vidt angår ordninger for
import af økologiske produkter fra tredjelande (komitesag). Forslaget fastlægger krav til økologikon-
trolorganer i tredjelande, der er godkendt af EU til at certificere økologiske produkter og eksportere
dem til EU. Forslaget betyder, at økologikontrolorganer i Storbritannien som følge af handels- og
samarbejdsaftalen (Brexitaftalen) mellem EU og Storbritannien om ækvivalens på økologiområdet
skal omplaceres til bilag III, som indeholder en liste over tredjelande, hvis produktionssystemer og
kontrolforanstaltninger for økologisk produktion af landbrugsprodukter er anerkendt som ækviva-
lente med dem, der er fastsat i forordning 1235/2008
1
. Omplaceringen til bilag III medfører nye krav
til økologikontrolorganerne i Storbritannien, som betyder, at kontrolorganerne alene kan godkende
økologiske produkter, der er forarbejdet i Storbritannien. Konsekvensen vil være, at Storbritannien
ikke længere kan importere økologiske produkter fra andre lande herunder EU og alene foretage om-
pakning eller ommærkning, og reeksportere dem til EU som økologiske. Forslaget vurderes ikke at
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Komitéen for Økolo-
gisk Produktion med frist den 22. september 2021. Regeringen agter på den baggrund at støtte forsla-
get, idet man arbejder for, at samhandlen kan ske på tilsvarende vilkår som med Schweiz.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring og berigtigelse af forordning (EF) nr. 1235/2008 om gen-
nemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 for så vidt angår ordninger for im-
port af økologiske produkter fra tredjelande.
Forslaget fastlægger krav til økologikontrolorganer i tredjelande, der er godkendt af EU til at certificere
økologiske produkter og eksportere dem til EU. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22, stk. 2,
Kommissionens forordning (EF) nr. 1235/2008 af 8. december om gennemførelsesbestemmelser til Rådets for-
ordning (EF) nr. 834/2007 for så vidt angår ordninger for import af økologiske produkter til tredjelande.
1
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 807: Komitésag om økologikontrolorganer i Storbritannien
litra b, i Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske pro-
dukter og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 2092/91.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for Økologisk Produktion. Afgiver Komi-
téen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en
negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen in-
den for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge
forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen
vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned
forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse
om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal
en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Komitéen for Økologisk Produktion med frist den 22. september
2021.
Formål og indhold
Bilag III til Kommissionens forordning (EF) nr. 1235/2008 indeholder en liste over tredjelande, hvis
produktionssystemer og kontrolforanstaltninger for økologisk produktion af landbrugsprodukter er an-
erkendt som ækvivalente med dem, der er fastsat i forordning (EF) nr. 834/2007.
Med handels- og samarbejdsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifæl-
lesskab på den ene side og Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland på den anden side
indføres der en gensidig anerkendelse af ækvivalens mellem begge aftaleparters gældende økologilov-
givning og -kontrolsystem. I overensstemmelse hermed skal Det Forenede Kongerige opføres på listen i
bilag III til forordning (EF) 1235/2008, uden at det påvirker anvendelsen af EU-retten på og i Det For-
enede Kongerige med hensyn til Nordirland, jf. artikel 5, stk. 4, i protokollen om Irland/Nordirland til
aftalen om Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirlands udtræden af Den Europæiske Union
og Det Europæiske Atomenergifællesskab sammenholdt med nævnte protokols bilag 2.
Der er således tale om en i udgangspunktet teknisk tilpasning af forholdet mellem EU og Storbritannien
som følge af Brexit. Imidlertid medfører den tekniske omplacering af Storbritannien til bilag III, at kon-
trolorganerne i Storbritannien bliver underlagt nye krav, som har betydning for den nuværende handel
med økologiske produkter mellem Storbritannien, andre tredjelande og EU.
Kontrolorganer på bilag III har således et ophæng i et givet tredjeland, hvor der er specifikke krav til
råvarernes oprindelsesland, som medfører, at produktet også skal forarbejdes i det pågældende tredje-
land, før det kan eksporteres til EU. Kontrolorganer, der er godkendt under bilag IV, har ikke et krav
om, at produktet skal forarbejdes, inden det kan eksporteres. Kontrolorganerne i Storbritannien har
siden 1. januar 2021 været opført på bilag IV, som en midlertidig løsning for at undgå et fuldstændigt
kollaps i samhandlen mellem Storbritannien og EU, og dermed har de tidligere handelsmønstre kunne
fortsætte. Bilag IV omfatter kontrolorganer, der opererer i tredjelande, men hvor de ikke er underlagt
aftalen mellem myndigheden i det pågældende tredjeland og EU (til forskel fra bilag III kontrolorganer).
Bilag IV kontrolorganer opererer på egen hånd og med overtilsyn fra Kommissionen, hvilket giver større
fleksibilitet. Økologikontrolorganer i Storbritannien vil som følge af handels- og samarbejdsaftalen mel-
lem EU og Storbritannien omplaceres fra den nuværende placering i bilag IV og have sin endelige pla-
cering i bilag III over de godkendte tredjelande i 1235/2008 forordningen.
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 807: Komitésag om økologikontrolorganer i Storbritannien
2448190_0003.png
Konsekvensen af forslaget vil være, at Storbritannien ikke længere kan importere økologiske produkter
fra andre lande, herunder EU-lande, og alene foretage ompakning eller ommærkning, og reeksportere
dem til EU-lande som økologiske. Storbritannien kan dog eksportere økologiske produkter til EU-lande,
hvis de har gennemgået en decideret tilberedning. Det kan have konsekvenser for handlen mellem Stor-
britannien og EU-landene, men vil konkret påvirke Irland mest.
Da Storbritannien som tidligere medlem af EU har etableret importkontrol af økologiske produkter, er
der ikke grundlag for at betvivle Storbritanniens håndtering af økologiske produkter, og særligt ikke for
de økologiske produkter, der importeres fra EU til Storbritannien med henblik på re-eksport til EU.
Schweiz, som er godkendt under bilag III, har til sammenligning ikke de begrænsninger, som Storbri-
tannien vil møde, da Kommissionen har givet Schweiz mere fleksible vilkår i deres ækvivalensaftale.
Forslaget rummer også en række mindre rent tekniske tilpasninger vedrørende kontrolorganer i tredje-
lande, som i denne sammenhæng ikke vurderes relevante.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Området er reguleret af Kommissionens forordning (EF) nr. 1235/2008 af forordning (EF) nr.
1235/2008 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 for så vidt angår
ordninger for import af økologiske produkter fra tredjelande.
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre ændringer af dansk
lovgivning.
Konsekvenser
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige eller statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser eller væsentlige samfundsøko-
nomiske konsekvenser.
De anførte høringssvar udtrykker, at der kan være negative erhvervsøkonomiske konsekvenser, men
disse kan ikke kvantificeres nærmere.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
DI Fødevarer anfører, at de foreslåede ændringer vil kunne få konsekvenser for samhandelsmulighe-
derne mellem Storbritannien og EU-landene. Ændringerne vil for eksempel kunne skabe barrierer for
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 807: Komitésag om økologikontrolorganer i Storbritannien
2448190_0004.png
den danske eksport af økologiske produkter til Storbritannien, der importeres med henblik på videresalg
til EU-lande, f.eks. Irland. DI kan ikke støtte forslaget.
De Samvirkende Købmænd (DSK) anfører, at forslaget vil få negative konsekvenser. DSK finder det
unødvendigt i denne sammenhæng at skelne mellem ompakning, ommærkning og tilberedning. Hvis
forslaget gennemføres, vil det få betydning for samhandlen, idet det vil betyde, at virksomheder, der i
dag benytter sig af handel med Storbritannien, i nogle tilfælde vil skulle finde andre leverandører, for-
mentlig med øgede omkostninger til følge.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget er en udløber af handels- og samarbejdsaftalen mellem Storbritannien og EU. Der er forvent-
ningen, at de britiske kontrolmyndigheder fortsat fuldt ud kan håndtere økologikontrollen for så vidt
angår produkter fra såvel EU som andre tredjelande. Regeringen agter på den baggrund at støtte forsla-
get, idet man arbejder for, at samhandlen kan ske på tilsvarende vilkår som med Schweiz.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4