Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 810
Offentligt
2450022_0001.png
22. september 2021
J.nr. 2021 - 6941
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 698 af 16. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Susan Kronborg (RV).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 810: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 698 om at redegøre uddybende for baggrunden for, at rederier undtages i principaftalen i OECD om beskatning af den digitale økonomi, fra skatteministeren
2450022_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af principaftalen i OECD om
beskatning af den digitale økonomi, jf. SAU alm. del
bilag 324, redegøre uddybende
for baggrunden for, at rederier undtages i principaftalen i OECD om beskatning af
den digitale økonomi?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at principaftalen af 1. juli 2021 alene undtager rederier, der
driver virksomhed med international søtransport, fra bestemmelserne om en global effek-
tiv minimumsbeskatning på mindst 15 pct. (aftalens spor 2). Derimod vil rederier
i det
omfang de har en global omsætning på mere end 20 mia. EUR og en profitmargin på
mere end 10 pct.
være omfattet af bestemmelserne om omfordeling af beskatningsret-
ten til overskud til lande, hvor virksomheder har deres markeder og tjener deres penge
(aftalens spor 1).
Formålet med spor 2 i aftalen er at sikre en effektiv global bund under selskabsskatten, så
ingen multinationale selskaber med aktivitet i de lande, der har tilsluttet sig aftalen, kan
undgå at bidrage til fællesskabet, og så den skadelige skattekonkurrence begrænses.
En lang række af de lande, der har tilsluttet sig principaftalen
herunder Danmark
har i
dag særlige, gunstige skatteordninger for rederierhvervet, der typisk kan vælges som alter-
nativ til de almindelige regler om beskatning af selskabsindkomst. Det er et fællestræk for
ordningerne, at den almindelige selskabsbeskatning erstattes med en skat, der opgøres
skematisk på grundlag af den nettotonnage, rederierne disponerer over. Den tonnageskat-
tepligtige indkomst opkræves således uafhængigt af det faktiske driftsresultat, og den skal
derfor også betales i de år, hvor rederidriften måtte give underskud. Der gives ikke fra-
drag for driftsudgifter eller for afskrivninger på skibe under ordningerne.
De særlige tonnageskatteordninger er udformet, så de tager hensyn til de særlige forhold,
der gælder for rederivirksomhed, herunder de typisk meget høje kapitalomkostninger,
virksomhedens lange økonomiske livscyklus og de meget svingende fragtrater. Ordnin-
gerne er udformet med henblik på at sikre, at rederierne opnår en stor grad af sikkerhed
omkring størrelsen af deres skattebetalinger og dermed en stabil basis for deres virksom-
hed og langsigtede investeringer. Samtidig indebærer ordningerne, at skattemæssige over-
vejelser ikke i samme omfang som under de almindelige skatteregler vil spille en rolle for
de investeringsbeslutninger, der træffes, og at disse i langt højere grad vil være båret af
rene driftsmæssige betragtninger.
Ved udformningen af principaftalen af 1. juli har det været vurderingen, at en anvendelse
af aftalens bestemmelser om en global effektiv minimumsbeskatning på rederivirksomhed
vil kunne underminere de beskrevne skattepolitiske rammer og hensyn, der er baggrun-
den for de særlige skatteordninger, der er etableret for sådan virksomhed.
Side 2 af 2