Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 813
Offentligt
2450368_0001.png
23. september 2021
J.nr. 2021 - 6921
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 696 af 16. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 813: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 696 om at redegøre for regeringens holdning til de foreslåede undtagelser i henholdsvis spor 1 og 2 i principaftalen i OECD om beskatning af den digitale økonomi, fra skatteministeren
2450368_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af principaftalen i OECD om
beskatning af den digitale økonomi, jf. SAU alm. del
bilag 324, redegøre for regeringens
holdning til de foreslåede undtagelser i henholdsvis spor 1 og 2 i principaftalen i OECD
om beskatning af den digitale økonomi?
Svar
Regeringen har arbejdet for, at der i spor 1 fastholdes en smal model for omfordeling af
beskatningsret med en høj grad af fokus på digitale selskaber, mens der i spor 2 skal være
en ambitiøs global minimumsbeskatning med en så høj minimumssats som muligt. Det er
regeringens opfattelse, at dette er opnået ved OECDs principaftale af 1. juli 2021 om be-
skatning af den digitale økonomi. Regeringen vil fortsætte med at arbejde for, at princip-
aftalens høje ambitionsniveau ikke svækkes, og ambitionen er, at det allerede høje ambiti-
onsniveau kan hæves yderligere ved en endelig aftale til oktober 2021.
Udvindingsindustrien og regulerede finansielle tjenester undtages i spor 1, mens statslige
enheder, internationale organisationer, nonprofitorganisationer, pensionskasser og inve-
steringsfonde, der er den ultimative moder i en omfattet multinational koncern, og ship-
pingsektoren undtages i spor 2. Hertil kommer to yderligere undtagelser i spor 2, hvor en
del af indkomsten, der i udgangspunktet er omfattet af spor 2, undtages via en såkaldt
formelbaseret indkomstundtagelse svarende til en vis procentdel af lønomkostninger og
værdien af fysiske aktiver, mens den anden undtagelse er en de minimis undtagelse.
Regeringen mener, at undtagelserne i spor 1 flugter med de bagvedliggende principper
herfor, idet undtagelserne er begrundet med, at indkomsten, herunder evt. overnormal-
profit, fra selskaber i de omfattede sektorer allerede i dag beskattes i de lande, hvor de er
aktive. For så vidt angår undtagelserne i spor 2 er det regeringens opfattelse, at disse und-
tagelser ikke underminerer intentionen med spor 2 om at sikre en global effektiv mini-
mumsbeskatning.
Side 2 af 2