Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 815
Offentligt
2450884_0001.png
24. september 2021
MIM 082
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til en gennemførelsesretsakt om at forlænge
godkendelsen for creosot i produkttype 8, i henhold til forordning 528/2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter
(komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår en udskydelse af udløbsdatoen for godkendelsen af aktivstoffet creosot i
træbeskyttelsesmidler (produkttype 8) i henhold til forordning 528/2012 om biocidholdige produkter
(komitesag). Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at stoffet fortsat må indgå som aktivstof i
biocidholdige produkter i den angivne produkttype. Der er ingen væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet og staten. Der er heller ingen væsentlige økonomiske
eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner. Der er på nuværende tidspunkt ingen
godkendte træbeskyttelsesmidler med creosot i Danmark. En vedtagelse af forslaget har ingen
erhvervsøkonomiske konsekvenser, men forslaget kan potentielt have erhvervsøkonomiske
konsekvenser, hvis udløbsdatoen ikke udskydes, fordi der importeres og bruges creosotbehandlede
træsveller på en del af lokalbanernes jernbanestrækninger, og fordi alternativerne dertil har kortere
holdbarhed, og de sveller derfor vil skulle skiftes oftere. Samlet set påvirker forslaget
miljøbeskyttelsesniveauet neutralt, da stoffet er godkendt i EU i dag. Forslaget ventes sat til
afstemning på et videomøde i den stående komité for biocidholdige produkter den 30. september
2021. Regeringen mener ikke, at godkendelsens udløbsdato for creosot i produkttype 8 skal
forlænges. Da creosot er klassificeret som kræftfremkaldende i kategori 1B samt opfylder kriterierne
for at være persistent, bioakkumulerende og toksisk (PBT) samt meget persistent og meget
bioakkumulerende (vPvB) og dermed er omfattet af udelukkelseskriterierne, bør godkendelsen ikke
fornys. Regeringen agter på den baggrund at stemme imod forslaget.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til beslutning om at udskyde godkendelsens udløbsdato
for creosot i træbeskyttelsesmidler (produkttype 8) i en periode på 1 år, hvilket er tilstrækkeligt til at
kunne vurdere ansøgningen om fornyet godkendelse. En sådan udskydelse vil medføre, at
udløbsdatoen for godkendelsen udskydes til 31. oktober 2022. Udløbsdatoen er tidligere forlænget af
to omgange, først med 2,5 år fra 30. april 2018 og dernæst med yderligere 1 år til 31. oktober 2021.
Forslaget har hjemmel i artikel 82 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 815: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsen for creosot i produkttype 8
2450884_0002.png
Forslaget behandles i en rådgivningsprocedure i den stående komité for biocidholdige produkter. Når
rådgivningsproceduren finder anvendelse, afgiver komitéen udtalelse, om nødvendigt ved afstemning.
Hvis komitéen stemmer, afgives udtalelsen med simpelt flertal blandt komitéens medlemmer.
Kommissionen træffer afgørelse om det udkast til retsakt, der skal vedtages under størst mulig
hensynstagen til konklusionerne af komitéens drøftelser og komitéens udtalelse.
Forslaget forventes sat til afstemning på et videomøde i den stående komité for biocidholdige
produkter den 30. september 2021.
Formål og indhold
Forslaget drejer sig om beslutning om at forlænge godkendelsen i en periode, der er tilstrækkelig til at
give mulighed for at vurdere ansøgningen om fornyet godkendelse for følgende aktivstof:
Creosot (CAS nr. 8001-58-9).
Aktivstoffet er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til
artikel 5, stk. 1
1
i forordning 528/2012, da stoffet er klassificeret som kræftfremkaldende i kategori 1B
samt opfylder kriterierne for at være persistent, bioakkumulerende og toksisk (PBT) samt meget
persistent og meget bioakkumulerende (vPvB). Aktivstoffet er optaget som godkendt aktivstof i
træbeskyttelsesmidler (produkttype 8), og der foreligger en ansøgning om fornyet godkendelse.
Ansøgningen om fornyet godkendelse er indsendt til Storbritannien i 2016. Storbritannien har
tidligere meddelt Kommissionen, at en fuld evaluering er nødvendig. Derfor blev udløbsdatoen
tidligere udskudt med 2,5 år fra 30. april 2018, idet fristen i biocidforordningen for, hvornår
godkendelsesindehaveren skal indsende ansøgning om fornyet godkendelse, er sat så kort, at en fuld
evaluering om fornyelse ikke kan nås, inden den oprindelige udløbsdato for godkendelsen. Ved
Storbritanniens udtræden af EU blev evalueringsarbejdet overtaget af Polen, som tidligere har meddelt
Kommissionen, at evalueringen om fornyelsen ikke kunne nås til den daværende frist. Derfor blev
udløbsdatoen udskudt yderligere 1 år til 31. oktober 2021.
Polens revurdering af creosot er behandlet i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle
medlemsstaternes biocidmyndigheder og Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) har deltaget. I
forbindelse med dette arbejde er der udarbejdet en risikovurderingsrapport. Denne rapport har dannet
grundlaget for biocidkomitéens udtalelse, som blev vedtaget i december 2020. I biocidkomitéen er
samtlige medlemsstaters biocidmyndigheder og ECHA repræsenteret. Det skal dernæst afklares,
hvorvidt de særlige betingelser er opfyldt for at godkende et stof, der opfylder udelukkelseskriterierne.
Blandt andet skal det vurderes, om der er anvendelser af stoffet, hvor en ikke-godkendelse vil have en
uforholdsmæssig negativ samfundsmæssig konsekvens i fht. risikoen ved brugen. Dette arbejde er i
gang, men kan ikke færdiggøres inden den nuværende udløbsdato. Derfor foreslår Kommissionen at
udskyde udløbsdatoen for godkendelsen. Udløbsdatoen foreslås udskudt med 1 år til 31. oktober 2022
for creosot i produkttype 8.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget retsakt, hvorfor regeringen
vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Udelukkelseskriterierne er de kriterier, som gør at et aktivstof som udgangspunkt ikke kan godkendes, hvis det
for eksempel er kræftfremkaldende, mutagent eller reproduktionstoksisk i kategori 1A eller 1B.
1
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 815: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsen for creosot i produkttype 8
Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af en ny gennemførelsesafgørelse, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelsen blive ændret. Det vil betyde, at
creosot i træbeskyttelsesmidler (produkttype 8) forbliver på EU-listen over godkendte aktivstoffer.
Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige
konsekvenser af forslaget.
Der er ikke på nuværende tidspunkt godkendt træbeskyttelsesmidler i produkttype 8 med creosot i
Danmark. Creosot-behandlede træsveller importeres til Danmark, og hvis creosot ikke længere er
tilladt i EU, vil det betyde at importen af træsveller ikke længere er tilladt.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. En vedtagelse af forslaget har ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser, men såfremt
forlængelsen ikke gives, kan det potentielt haveerhvervsøkonomiske konsekvenser,idet der er creosot-
behandlede jernbanesveller på en del af banestrækningerne hos lokalbanerne. På længere sigt
(minimum 10-15 år) forventes strækningerne udskiftet til betonsveller, men indtil da er der fortsat
behov for at skifte enkelte udtjente sveller med nye træsveller. Træsveller, der ikke er imprægneret
med creosot, har kortere holdbarhed, og de vil derfor skulle skiftes oftere.
Forslaget vil påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på, at der ikke er
midler med det pågældende aktivstof, der er godkendt i Danmark.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget. Det har ikke givet anledning til
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at det er nødvendigt at udskyde udløbsdatoen for
godkendelsen af creosot i træbeskyttelsesmidler for at kunne nå at lave en fuldstændig vurdering af
stoffet i forbindelse med en eventuel fornyelse af godkendelsen. Regeringen kan dog ikke støtte
Kommissionens forslag om en forlængelse af godkendelsesperioden.
Creosot opfylder udelukkelseskriterierne i henhold til artikel 5, stk. 1 i biocidforordningen, da stoffet er
klassificeret som kræftfremkaldende i kategori 1B samt opfylder kriterierne for at være persistent,
bioakkumulerende og toksisk (PBT) samt meget persistent og meget bioakkumulerende (vPvB). Stoffet
bør derfor ikke godkendes, og derfor lægger regeringen afgørende vægt på, at godkendelsesperioden
for creosot ikke forlænges.
Regeringen agter på den baggrund at stemme imod forslaget.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 815: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsen for creosot i produkttype 8
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4