Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 819
Offentligt
2451024_0001.png
Den 24. september 2021
FVM 096
GRUNDNOTAT TIL EU-UDVALGET SAMT TIL EU-PROCEDURE INTERNT I RE-
GERINGEN
om Kommissionens forslag om fjernelse af farvestoffet titandioxid (E 171) ved
ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1333/2008 om fødevaretilsætningsstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om fjernelse af titandioxid (E 171) fra EU-listen over fødevare-til-
sætningsstoffer. Dette sker ved ændring af bilag II og bilag III i forordning 1333/2008 om fødevare-
tilsætningsstoffer (komitésag). Forslaget om fjernelse af stoffet skyldes, at den Europæiske Fødevare-
sikkerhedsautoritet (EFSA) i sin seneste risikovurdering af stoffet vurderede, at stoffet ikke kan vur-
deres at være sikkert at indtage via fødevarer. Forbuddet træder i kraft seks måneder efter forordnin-
gens ikrafttrædelse. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et øget beskyttelsesniveau i Dan-
mark og EU. Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) med forventet frist den 8. oktober 2021. Regeringen agter på den bag-
grund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsendt forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1333/2008 om fødevaretilsætningsstoffer, som følge af en risikovurdering af farve-
stoffet titandioxid (E 171).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 10, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1333/2008 af 16. december 2008 om fødevaretilsætningsstoffer samt artikel 7, stk. 5 i Europa-Par-
lamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1331/2008 af 16. december 2008 om en fælles godkendelses-
procedure for fødevaretilsætningsstoffer, fødevareenzymer og fødevarearomaer.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen for-
slaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholds-
vis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet
og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der
ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig
med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 819: Notat om komitésag om fjernelse af farvestoffet titandioxid (E 171)
Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-
Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden
for en frist på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) med forventet frist den 8. oktober 2021.
Formål og indhold
Titandioxid er et tilsætningsstof, der hører til kategorien farvestoffer, og som må anvendes til en lang
række fødevarer, f.eks. konfekture (slik og tyggegummi) og kosttilskud. Anvendelsen af stoffet skal
fremgå af fødevarens ingrediensliste.
Ved forslaget fjernes titandioxid (E 171) fra EU-listen over tilladte fødevaretilsætningsstoffer. Dette sker
med baggrund i den seneste risikovurdering fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA),
hvor det konkluderes, at stoffet
på det foreliggende videnskabelige grundlag
ikke kan vurderes at
være sikkert at indtage via fødevarer, da stoffet har et genotoksisk potentiale. Genotoksicitet beskriver
et stofs evne til at beskadige det genetiske materiale i celler (DNA), hvilket kan give bekymring for, at
det kan føre til udvikling af kræft. De identificerede risici er ikke akutte, men relaterer sig til længere
tids indtag af stoffet.
Frankrig har som eneste medlemsstat fra den 1. januar 2020 indført et midlertidigt nationalt forbud
mod farvestoffet titandioxid (E-nummer 171) i fødevarer på det franske marked.
Titandioxid forbliver på listen over farvestoffer, men kun med henblik på, at stoffet fortsat i en treårig
periode (indtil 1. april 2024) kan anvendes som farvestof i medicinalindustrien. Ifølge lægemiddelreg-
lerne må der i dag anvendes farvestoffer, som er godkendt i fødevarer.
Ved forslaget vil der ligeledes indføres en overgangsperiode på seks måneder fra forordningens ikraft-
trædelse for fødevarer. Fødevarer produceret indtil udgangen af overgangsperioden må markedsføres,
indtil produkternes holdbarhedsdato udløber.
Kommissionen finder, at fjernelse af stofferne er i overensstemmelse med kriterierne fastsat i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1333/2008 af 16. december 2008 om fødevaretilsætnings-
stoffer, som præciserer, at:
- de skal være sundhedsmæssigt forsvarlige,
- der skal være en teknologisk begrundelse, samt
- at anvendelsen ikke må vildlede forbrugerne.
Såfremt forslaget vedtages, vil de nye regler finde anvendelse fra 20. dagen efter offentliggørelsen i EU-
Tidende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 819: Notat om komitésag om fjernelse af farvestoffet titandioxid (E 171)
2451024_0003.png
Gældende dansk ret
Fødevaretilsætningsstoffer reguleres af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1333/2008
om fødevaretilsætningsstoffer. I medfør af forordningen er der vedtaget en EU-liste over fødevaretilsæt-
ningsstoffer og deres anvendelsesbetingelser (bilag II og bilag III).
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget.
Forslaget skønnes at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. På baggrund af en analyse af
de indkomne oplysninger fra erhvervet vurderes det, at det primært er producenter af kosttilskud og slik
herunder tyggegummi, der berøres af forbuddet. Omkostningerne for erhvervet beløber sig til 65,5 mio.
kr. i form af omstillingsomkostninger (engangsomkostninger) og 52,7 mio. kr. i løbende omkostninger.
Disse beløb tager udgangspunkt i et forslag uden overgangsperiode, som Kommissionen oprindeligt
havde foreslået, og vurderes på baggrund af erhvervets oplysninger at blive lavere ved det aktuelle for-
slag, hvor der foreslås en overgangsperiode på seks måneder.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af en risikovurdering fra EFSA, som blev offentliggjort den 6. maj
2021. EFSA konkluderede i sin risikovurdering, at stoffet har et genotoksisk potentiale. Genotoksicitet
beskriver et stofs evne til at beskadige det genetiske materiale i celler (DNA), hvilket kan give bekymring
for, at det kan føre til udvikling af kræft. EFSA’s
risikovurdering sker på baggrund af en grundig gen-
nemgang og vurdering af omkring 10.000 studier. På det foreliggende videnskabelige grundlag kan
EFSA ikke fastsætte et acceptabelt dagligt indtag af titandioxid. Konklusionen er derfor, at stoffet ikke
kan vurderes at være sikkert at indtage via fødevarer. De identificerede risici er ikke akutte, men relate-
rer sig til længere tids indtag af stoffet.
DTU Fødevareinstituttet er enige i denne vurdering.
En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set at betyde et øget beskyttelsesniveau i Danmark og EU.
Høring
I forbindelse med forespørgsel af de relevante erhverv om vurdering af de erhvervsøkonomiske konse-
kvenser er der indkommet svar fra DI Fødevarer, Coop, Matas og De Samvirkende Købmænd. Coop har
oplyst, at de allerede er i dialog med producenter og leverandører om udfasning, og Coop har derfor
vurderet, at der ikke vil være omkostninger i forbindelse med et kommende forbud mod titandioxid. DI
Fødevarer, Matas og De Samvirkende Købmænd peger bl.a. på omkostninger i forbindelse med omstil-
ling af produktion, herunder udvikling af nye recepter, nye emballager og manglende salg i en periode
indtil et alternativt farvestof er fundet.
Forslaget har været i høring på høringssportalen.
DI Fødevarer bakker op om det nye forslag med en overgangsperiode på seks måneder for et forbud mod
brug af titandioxid. Det betyder rigtig meget for fødevareindustrien, at der kommer en overgangsperi-
ode, for at producenter har tid nok til at reformulere produkterne og få dem pakket i ny emballage uden
for meget emballagespild.
De Samvirkende Købmænd henviser til tidligere fremsendte bemærkninger i forbindelse med Fødeva-
restyrelsens høring om erhvervsøkonomiske konsekvenser ved et kommende EU-forbud. De Samvir-
kende Købmænd nævner særligt, at der fortsat arbejdes på at finde alternativer til stoffet i forskellige
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 819: Notat om komitésag om fjernelse af farvestoffet titandioxid (E 171)
2451024_0004.png
produkter. De Samvirkende Købmænd opfordrer derfor til, at der arbejdes for, at der indføres en til-
strækkelig overgangsperiode, så flest mulige recepter kan nå at blive tilpasset.
Viatris anfører, at da forbuddet vil kunne træde i kraft hurtigt, vil det være en uforholdsmæssig kort
deadline for implementering, også selvom der er indsat en 6 måneders overgangsperiode til at producere
til lager. Viatris anerkender, at titandioxid skal udfases af produkterne på baggrund af EFSA’s konklu-
sion, og Viatris er i gang med at omformulere de produkter, som indeholder titandioxid. At omformulere
et produkt er imidlertid ikke noget, der kan ske på et øjeblik, hvilket det Europæiske Lægemiddelagentur
også har kommenteret i deres respons for lægemidler, og selv med seks måneders overgangsperiode vil
det betyde, at forbrugerne vil komme til at stå uden disse kosttilskud i op til 2 år. Produkterne er kost-
tilskud, men ikke desto mindre vigtige for forbrugerne, og Viatris henstiller til, at man tager forsynings-
og patientsikkerheden i betragtning i dette forslag, ligesom man også gør for lægemidler. Viatris vil der-
for fastholde deres tidligere anførte anmodning om en overgangsperiode på 2 år af hensyn til forsynings-
og patientsikkerheden, hvorefter produkter med titandioxid ikke længere må leveres til grossister.
Dansk Erhverv er generelt positive over EU-tiltag, der har til formål at beskytte miljøet, forbrugerne og
fødevaresikkerheden. Hvis en risikovurdering fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)
konkluderer, at en fødevare eller -ingrediens er sundhedsskadelig, skal den ikke være tilgængelig på det
europæiske marked. Dansk Erhverv støtter overgangsperioden for fødevareproducenter på 6 måneder,
ud over den allerede foreslåede overgangsperiode for fødevarer produceret før forbuddet træder i kraft,
som tillader salg af disse indtil udløb af holdbarhedsdatoen. Dansk Erhverv er derfor tilfredse med den
foreslåede ændring i det reviderede forslag, da det vil give industrien tid til at finde alternative tilsæt-
ningsstoffer, omlægge produktionen og tilpasse deres emballager.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for for-
slaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at det er vigtigt at sikre harmoniserede regler for tilsætningsstof-
fer, der kan anvendes i fødevarer, og at godkendelsen og anvendelsen af tilsætningsstoffer sker ud fra
kriterier fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1333/2008 af 16. december 2008
om fødevaretilsætningsstoffer. Disse kriterier vurderes ikke at være opfyldt for det pågældende tilsæt-
ningsstof, særligt fordi det ikke kan udelukkes, at stoffet er genotoksisk. Regeringen agter på den bag-
grund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4