NYHEDSBREV │ 2020-2021 │
22. FEBRUAR 2021
EU-nyt: International vejfragts CO2-
udledninger stiger med ca. 5 pct.
som følge af kontroversielle
elementer af Vejpakke I.
Kommissionens længe ventede konsekvensanalyser,
der ser nærmere på de klima- og
konkurrencemæssige konsekvenser af dele af
Vejpakke I, indikerer, at den internationale fragtsektors
CO2-udledninger vil stig med end 3 mio. tons i 2023.
Ændringerne forventes ikke at flytte store
markedsandele fra østeuropæiske lastbiler til
vesteuropæiske.
Kommissionen og østeuropæiske medlemslande bekymret
over klimamæssige konsekvenser
Da Rådet og Europa-Parlamentet nåede frem til et kompromis om Vejpakke
I skabte særligt to elementer en del opmærksomhed: Forpligtelsen til, at
lastbiler skal vende hjem til deres hjemland mindst hver 8. uge (herefter
”return of vehicle”) og muligheden for, at lastbilssegmentet af en kombineret
transport (en transport, som involverer flere transportformer, typisk jernbane
og vejtransport) kan omfattes af cabotagereglerne. Sidstnævnte forventes
ifølge
Agence Europe
kun anvendt af Danmark og Sverige.