Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del EU-note E 33
Offentligt
2371310_0001.png
EU-note
Til Europaudvalget
EU-note
Forslag til prioriterede EU-lovgivningsforslag i
2021 (REV1)
Forslag til prioriterede EU-lovgivningsforslag i 2021
Europaudvalget udvælger efter aftale med regeringen hvert år 5-10 EU-lovgiv-
ningsforslag, som behandles med henblik på at vurdere, hvorvidt de overhol-
der EU’s nærhedsprincip.
Forslagene udpeges på baggrund af, hvad der vur-
deres at blive de politisk mest interessante sager i Kommissionens arbejds-
program for det kommende år.
Kommissionens arbejdsprogram for 2021 indeholder flere lovgivningssager
end arbejdsprogrammet for 2020. Fokus er på at implementere de tidligere
udmeldte prioriteter blandt andet gennem klar-til-55-pakken, der skal levere
på EU’s klimamål.
Efter Kommissionen fremsatte sit arbejdsprogram for 2021
den 17. oktober 2020 (se
her
samt anneks med konkrete forslag
her)
har Fol-
ketingets EU-konsulenter drøftet arbejdsprogrammet med en række af Folke-
tingets fagudvalg. På denne baggrund har fagudvalgene indikeret interesse i,
at i alt 13 sager prioriteres i 2021.
Forslagene har herefter været i høring i EUU. Høringen resulterede i forslag
om i alt 15 forskellige prioriterede sager. På baggrund heraf foreslås følgende
liste over prioriterede forslag:
1. Revision af EU's emissions-handelssystem (ETS), herunder søfart,
luftfart og CORSIA, samt forslag om ETS som egen indtægt.
2. CO2-grænsetilpasnings-mekanismen og et forslag om CO2-græn-
setilpasningsmekanismen som egen indtægt.
3. Initiativ vedrørende en politik for bæredygtige produkter, herunder
en revision af direktivet om miljøvenligt design.
4. Minimering af risikoen for skovrydning og skovforringelse i forbin-
delse med produkter, der markedsføres i EU.
Dok.dato
31. marts 2021
Det Internationale
Sekretariat
Mathias Grønbek
Lydholm (5907), EU-
konsulent.
1/7
EU-note - 2020-21 - E 33: EU-note om forslag til prioriterede EU-lovgivningsforslag i 2021
5. Initiativ til revision af direktivet om intelligente transportsystemer,
herunder et initiativ til multimodal billettering.
6. Initiativet EU 2021 for jernbanekorridorer, herunder revision af for-
ordningen om godstogskorridorer og foranstaltninger til at fremme
af personbefordring med jernbane.
7. Digital afgift og forslag om digital afgift som egen indtægt.
8. Forbedring af arbejdsvilkårene for platformsarbejdere.
9. Lovgivningspakken om bekæmpelse af hvidvask af penge.
10. Lovgivning til effektiv bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn on-
line.
Forslagene er nærmere beskrevet i bilag I til denne note.
Listen over de prioriterede sager kan videre danne grundlag for overvejelser
om, hvorvidt der er sager, som Folketinget bør underlægge en særligt dybde-
gående politisk behandling med henblik på at fremme Folketingets tidlige inte-
ressevaretagelse. Der kan eksempelvis gennemføres studieture til Bru-
xelles/Strasbourg (afhængigt af covid-19-situationen), arrangeres høringer
med relevante interessenter og den ansvarlige kommissær kan inviteres på
besøg i EUU og fagudvalg. Forslagene om hhv.
klar til 55-pakken
(der rum-
mer en række lovgivningsforslag),
digital afgift
som ny egen indtægt og for-
slaget om
hvidvask
kunne være kandidater til en sådan særligt indgående
behandling.
Baggrund
I. Hvorfor et nærhedstjek af prioriterede EU-lovgivningsforslag?
Når Europaudvalget hvert år udvælger 5-10 prioriterede EU-forslag fra Kom-
missionens arbejdsprogram, skyldes det, at EU-landenes nationale parlamen-
ter siden december 2009 har haft til opgave at overvåge, at EU-institutionerne
overholder nærhedsprincippet i forbindelse med vedtagelsen af EU-lovgiv-
ning. Formålet med
EU’s nærhedsprincip
er at sørge for, at EU ikke lovgiver,
hvor det bedre og mere effektivt kan gøres nationalt.
De nærmere retningslinjer for Folketingets overvågning af nærhedsprincippet
er aftalt med regeringen i Europaudvalgets beretning fra april 2010. Euro-
paudvalget besluttede her at koncentrere kontrollen om de vigtigste politiske
forslag, som sættes på en årlig liste over prioriterede forslag fra Kommissio-
nens arbejdsprogram.
Ifølge Europaudvalgets beretning er overvågningen af nærhedsprincippet et
fælles anliggende mellem Europaudvalget og Folketingets fagudvalg. Euro-
paudvalget er ansvarlig for fordelingen af EU-forslagene til høring i de rele-
vante fagudvalg og for at afgive den endelige udtalelse til Kommissionen.
Fagudvalgene står for den indledende substansbehandling af et forslag.
2/7
EU-note - 2020-21 - E 33: EU-note om forslag til prioriterede EU-lovgivningsforslag i 2021
II. EU-reglerne for nærhedstjek
EU-landenes nationale parlamenter har ifølge Lissabontraktaten 8 uger til at
gøre indsigelse over for et EU-forslag fra det tidspunkt, hvor det foreligger i
alle EU-sprogversioner, inklusive dansk. Hvis et parlament vurderer, at et for-
slag er i strid med nærhedsprincippet, sender det sin indsigelse til Kommissio-
nen i form af en såkaldt begrundet udtalelse. Hvis 1/3 af de nationale parla-
menter gør indsigelser mod et forslag, er Kommissionen forpligtet til at revur-
dere forslaget. Kommissionen kan her både vælge at trække forslaget helt til-
bage eller begrunde, hvorfor Kommissionen vælger at fastholde det. Dette
kaldes et gult kort. Hvis halvdelen af de nationale parlamenter finder et forslag
i strid med nærhedsprincippet, kan lovforslaget helt stoppes af et flertal i Rå-
det eller Europa-Parlamentet. Dette kaldes et orange kort.
Tre gange har EU-landenes nationale parlamenter givet Kommissionen et gult
kort:
1. Monti II: I foråret 2012 fandt en tredjedel af parlamenterne (heriblandt
Folketinget), at Monti II-forslaget om at regulere forholdet mellem
strejkeretten og den fri bevægelighed i strid med nærhedsprincippet.
Kommissionen besluttede her at trække sit forslag tilbage.
2. Den europæiske anklagemyndighed: I efteråret 2013 erklærede 14
parlamenter, at forslaget om etablering af en europæisk anklagemyn-
dighed var uforeneligt med nærhedsprincippet. Kommissionen beslut-
tede her at fastholde sit forslag, men endte i realiteten med at måtte
revidere forslaget pga. kritik fra landenes regeringer i Rådet. Folketin-
get behandlede ikke forslaget pga. retsforbeholdet.
3. Udstationeringsdirektivet: I foråret 2016 fandt en tredjedel af de natio-
nale parlamenter, heriblandt Folketinget, at forslaget til revision af ud-
stationeringsdirektivet var i strid med nærhedsprincippet. Kommissio-
nen valgte at fastholde forslaget.
Siden Lissabontraktatens ikrafttræden i 2009 har Folketinget i otte tilfælde
vurderet, at EU-lovforslag var i strid med nærhedsprincippet, senest i forbin-
delse med forslaget til et direktiv om passende mindstelønninger i Den Euro-
pæiske Union (KOM (2020) 0682).
Med venlig hilsen
Martin Jørgensen (3622), Andreas Sommer Møller (3146), Morten Knudsen
(3695) og Mathias Grønbek Lydholm (5907).
3/7
EU-note - 2020-21 - E 33: EU-note om forslag til prioriterede EU-lovgivningsforslag i 2021
2371310_0004.png
Bilag I: Forslag til EU-sager til nærhedstjek fra Kommissionens arbejdsprogram for 2021.
Initiativ (jf. arbejds-
programmet)
1. a
Titel
Revision af EU's emissions-handelssy-
stem (ETS), herunder søfart, luftfart og
CORSIA, samt forslag om ETS som
egen indtægt
(lovgivning, inkl. konse-
kvens-analyse, 2. kvartal 2021)
Relevante
fagudvalg
KEF
Beskrivelse
Et af de centrale tiltag i ”Klar til 55-pakken”, der bi-
drage til at nå målet om 55 pct. reduktion af CO2-ud-
ledning i 2030.
Det ventes, at forslaget bl.a. skal søge udvidelse af
ETS med flere sektorer, herunder vejtransport og byg-
ninger, inkludere søtransport, styrke den årlige reduk-
tion af kvoteloftet og reducere gratiskvoter til luftfart.
Et andet centralt tiltag i ”Klar til 55-pakken”.
Forslaget skal modvirke
risikoen for såkaldt ”kulstoflæ-
kage”, dvs. at virksomheder overfører produktion til
lande med lavere krav til CO2-udledning. Konkret skal
det ske ved at lægge en kulstofpris på import af visse
varer fra uden for EU (”klimatold”).
Kernen i dette forslag vil være at udvide direktivet om
miljøvenligt design til at omfatte andet end kun energi-
relaterede produkter, således at reglerne for miljøven-
ligt design finder anvendelse på den bredest muligt
1. b
CO2-grænsetilpasnings-mekanismen
og et forslag om CO2-grænsetilpas-
ningsmekanismen som egen indtægt
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, 2.
kvartal 2021)
KEF, EUU
2.a
Initiativ vedrørende en politik for bære-
dygtige produkter, herunder en
revision
af direktivet om miljøvenligt design
MOF, ERU
4/7
EU-note - 2020-21 - E 33: EU-note om forslag til prioriterede EU-lovgivningsforslag i 2021
2371310_0005.png
Initiativ (jf. arbejds-
programmet)
Titel
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, arti-
kel 114 i TEUF, 4. kvartal 2021)
Relevante
fagudvalg
Beskrivelse
vifte af produkter og derved understøtter produkternes
kredsløb. Forslaget kan forventes at indeholde krav
vedrørende produkters holdbarhed, genbrugelighed,
opgraderingsmuligheder og reparationsmuligheder,
nedbringe indholdet af farlige kemikalier i produkter og
øge deres energi- og ressourceeffektivitet.
Med forslaget forventes Kommissionen at supplere
den tidligere Kommissions indsats på området (jf.
Kommissionens meddelelse fra 2019 om samme
emne). Det nærmere indhold af forslaget er endnu
ukendt.
Initiativet vedrører hvorledes man kan fremme anven-
delsen af særligt kollektive transportsystemer gennem
mere intelligent planlægning, herunder eksempelvis at
fremme billettering på tværs af transportformer (såle-
des at man eksempelvis kan købe kombinerede rejser
med både fly og tog).
Initiativet vedrører, hvorledes man kan fremme anven-
delsen af jernbane til person- og godstransport for heri-
gennem at bidrage til EU’s klimatilpasning.
3.a
4.a
Minimering af risikoen for skovrydning
og skovforringelse i forbindelse med
produkter, der markedsføres i EU
(lov-
givning, inkl. konsekvensanalyse, 2. kvar-
tal 2021)
Initiativ til revision af
direktivet om intel-
ligente transportsystemer,
herunder et
initiativ til multimodal billettering (lovgiv-
ning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 91 i
TEUF, 3. kvartal 2021)
Initiativet EU 2021 for jernbanekorridorer,
herunder
revision af forordningen om
godstogskorridorer og foranstaltnin-
ger til at fremme af personbefordring
MOF
TRU
4.c
TRU
5/7
EU-note - 2020-21 - E 33: EU-note om forslag til prioriterede EU-lovgivningsforslag i 2021
2371310_0006.png
Initiativ (jf. arbejds-
programmet)
Titel
med jernbane
(ikkelovgivning og lovgiv-
ning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 91 i
TEUF, 3. kvartal 2021)
Digital afgift og forslag om digital af-
gift som egen indtægt
(lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, 2. kvartal 2021)
Relevante
fagudvalg
Beskrivelse
7
SAU, ERU
9
Forbedring af
arbejdsvilkårene for plat-
formsarbejdere
(lovgivning, inkl. konse-
kvensanalyse, artikel 153 i TEUF, 1./4.
kvartal 2021)
BEU
Forslaget skal indføre en digital afgift på digitale tjene-
ster i overensstemmelse med en evt. aftale på globalt
plan i OECD-regi om beskatning af den digitale øko-
nomi. Den digitale afgift er tiltænkt rollen som ind-
tægtskilde til EU’s budget.
Forsalget skal adressere arbejdsvilkårene for perso-
ner, der arbejder via platforme.
Sagen rejser bl.a. spørgsmål om den juridiske status af
de personer, der arbejder via platforme. Desuden led i
generel diskussion af EU-regulering af beskæftigelses-
området.
Pakken ventes at omfatte forslag til en ny EU-tilsyns-
myndighed på hvidvaskområdet og styrkelse og ens-
retning af EU-reglerne på hvidvaskområdet i form af
omdannelse af dele af hvidvaskdirektiverne til en for-
ordning.
17
Lovgivningspakken om
bekæmpelse af
hvidvask af penge
(lovgivning, inkl. kon-
sekvensanalyse, artikel 114 i TEUF, 1.
kvartal 2021)
[N.B. udskudt til 2. kvartal]
ERU
6/7
EU-note - 2020-21 - E 33: EU-note om forslag til prioriterede EU-lovgivningsforslag i 2021
2371310_0007.png
Initiativ (jf. arbejds-
programmet)
35.b
Titel
Lovgivning til effektiv
bekæmpelse af
seksuelt misbrug af børn online
(lov-
givning, inkl. konsekvensanalyse,
artikel 114 i TEUF, 2. kvartal 2021)
Relevante
fagudvalg
REU
Beskrivelse
Forslaget til forordning om bekæmpelse af seksuelt
misbrug af børn online (ej omfattet af retsforbeholdet)
handler om at styrke bekæmpelsen af seksuelt mis-
brug af børn online bl.a. gennem krav til relevante le-
verandører af online-tjenester om at opspore seksuelt
misbrug af børn på deres tjenester og rapporterer om
misbruget til relevante offentlige myndigheder. Kom-
missionen vil samtidig etablere et særligt Europæisk
Center for Forebyggelse og Bekæmpelse af seksuelt
misbrug af børn online.
7/7