Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del EU-note E 37
Offentligt
2380552_0001.png
NYHEDSBREV
│ 2020-2021 │
23. APRIL 2021
Mindsteløn: Europa-Parlamentet vil
gå længere end Kommissionen, og
Kommissionen har svaret på
Folketingets begrundede udtalelse
Europa-Parlamentet ønsker mere vidtgående tiltag
Europa-Parlamentets to ordførere, Dennis Radke (EPP, Tyskland) og Agnes
Jongerius (S&D, Holland), offentliggjorde den 22. april 2021 deres
udkast til
Europa-Parlamentets betænkning
om
forslaget til et direktiv om mindsteløn.
Ved præsentationen af betænkningen understregede de to ordførere, at
ændringsforslagene skal ses som en del af opgøret med perioden efter
finanskrisen i 2008, og at behovet for at handle i forhold til mindsteløn er
blevet yderligere aktualiseret af covid-19-krisen.
De centrale elementer i betænkningsudkastet
Udkastet til betænkning går længere end Kommissionens forslag på en
række område. Særligt tre forhold kan fremhæves.
1. Dækningsgrad via de kollektive overenskomster
Ifølge kommissionens forslag skal medlemsstater med en dækningsgrad via
de kollektive overenskomster på 70 pct. eller derunder blandt andet
udarbejde en handlingsplan til fremme af kollektive overenskomst-
forhandlinger.
I udkastet til betænkning forslås det at hæve grænsen til 90 pct. Det vil
betyde, at Danmark også vil blive omfattet.
EU-note - 2020-21 - E 37: EU-nyt: Opdatering om mindsteløn
2380552_0002.png
Det skyldes, at der tages udgangspunkt i
OECD’s data
for opgørelse af
dækningsgraden af kollektive overenskomster, der angiver dækningsgraden
i Danmark til 82,0 pct.
Ifølge samme opgørelse er Belgien, Sverige og Østrig de eneste EU-lande
med en dækningsgrad på mindst 90 pct.
2. Kriterier for lovbestemt mindsteløn
I Kommissionens forslag lægges der op til, at EU-lande med lovbestemt
mindsteløn blandt andet kan tage hensyn til udviklingen i produktiviteten, når
tilstrækkeligheden i mindstelønnen vurderes. I betænkningsudkastet foreslås
det at fjerne henvisningen til udviklingen i produktivitet som kriterium.
Tilsvarende foreslås de kvantitative indikatorer for vurdering af lovbestemt
mindsteløn strammes. Kommissionen foreslår i forslagets præambel at
anvende 60 pct. af bruttomedianlønnen og 50 pct. af den gennemsnitlige
bruttoløn som
”en rettesnor”
for niveauet af mindsteløn i EU-lande med
lovbestemt mindsteløn.
Ifølge udkastet til betænkning skal de to indikatorer i stedet være mål, som
EU-lande med lovbestemt mindsteløn;
”…
bør tilpasse niveauet
[af den
lovbestemt mindsteløn]
i overensstemmelse hermed.”
3. Offentlig udbud
I betænkningsudkastet foreslås teksten om offentlige udbud ændres, så det
blandt andet understreges, at offentlige udbud anerkender fagforeninger,
arbejdstageres ret til kollektiv organisering og nationalt bestemte
arbejdsvilkår.
Modtagelse i Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets udvalg for beskæftigelse, EMPL, afholdt den 22. april
den første diskussion af udkastet til betænkning.
De to ordføreres politiske grupper,
EPP
og
S&D,
bød udkastet velkommen.
Renew
var også positive over for betænkningsudkastet, men fremhævede,
at det er vigtigt at holde ændringsforslag inden for traktatens rammer.
ID
var kritiske og mente, at allerede Kommissionens forslag gik for vidt.
De grønne
fremførte, at udkastet til betænkning bidrog med et tiltrængt løft
af ambitionsniveauet i forhold til Kommissionens forslag.
ECR
var afvisende over for forslaget til betænkning, idet allerede
Kommissions forslag var for vidtgående.
Venstrefløjsgruppen
roste betænkningsforlaget, men ønskede kun
henvisninger til den traditionelle fagbevægelse i betænkninger.
Næste skridt i EP’s behandling
Fristen for at afgive bemærkninger til betænkningsudkastet er den 11. maj.
Det forventes, at Europa-Parlamentet skal stemme om det endelige udkast
til betænkning til september.
EU-note - 2020-21 - E 37: EU-nyt: Opdatering om mindsteløn
2380552_0003.png
Kommissionens svar på Folketingets begrundede udtalelse
Europa-Kommissionen sendte den 7. april 2021
svar
Folketingets be-
grundede udtalelse
om forslaget til direktiv om mindsteløn i EU.
Nærhedsprincippet
Kommissionen afviser, at forslaget er i strid med nærhedsprincippet. Kom-
missionen argumenterer blandt for dette synspunkt med, at tiltag på nationalt
plan og eksisterende EU-instrumenter ikke har været tilstrækkelige til at sikre
passende mindstelønninger på tværs af EU.
Kommissionen understreger, at
TFEU artikel 153
ikke giver hjemmel til at
harmonisere mindstelønninger på tværs af EU, men at artiklen giver hjem-
mel til at opstille en ramme for, hvordan lønninger fastsættes.
Fremme af kollektive forhandlinger
Kommissionen afviser, at forslagets artikel 4 om fremme af kollektive over-
enskomstforhandlinger om lønfastsættelse skulle være i modstrid med for-
slagets artikel 13, der giver medlemsstaterne mulighed for at overlade imple-
mentering af direktivet til arbejdsmarkedets parter.
Ifølge Kommissionen dikterer artikel 4 således ikke, at kriterier for kollektive
overenskomstforhandlinger skal fastsættes ved lovgivning eller trepartsafta-
ler, hvis gennemførelsen af direktivet overlades til arbejdsmarkedets parter.
Ret til erstatning
Kommissionen afviser ligeledes, at forslagets artikel 11 giver adgang til, at
en arbejdstager i et land uden lovbestemt mindsteløn har mulighed at hånd-
hæve en mindsteløn fastsat i en kollektiv overenskomst, hvis arbejdstageren
via sin egen ansættelse ikke er omfattet af overenskomsten.
Sanktioner
Endelig afviser Kommissionen, at forslagets artikel 12 skulle ændre på EU-
landenes kompetence til at fastsætte sanktioner, herunder muligheden for at
finde løsninger gennem mægling og forlig.
Produceret og skrevet af:
Andreas Sommer Møller, EU-konsulent, tlf. 3146