TRANSPORTMINISTEREN
Lovsekretariatet
Folketinget
Dato
J. nr.
11. november 2020
2020-8132
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev den 22. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(EUU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 10:
Ministeren bedes i forlængelse af artiklen ”Politi: Er motorcyklen godkendt til
at larme, kan
vi ikke gøre noget” (DR Nyhederne, den 2. oktober 2018) oplyse,
om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan indføre nationale græn-
ser for motorstøj for motorcykler og biler, der ligger under de EU-typegod-
kendte niveauer.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Færdselsstyrelsen,
der kan oplyse følgende:
”I
EU-retten er reglerne om typegodkendelse og markedsovervågning af for-
skellige køretøjstyper fordelt på forskellige forordninger. Forordning 2018/858
omhandler motorkøretøjer og påhængsvogne, forordning 167/2013 omhandler
landbrugs- og skovbrugstraktorer og forordning 168/2013 omhandler to- og
trehjulede køretøjer samt quadricykler.
Fælles for forordningerne er, at de alle indeholder en bestemmelse om, at med-
lemsstaterne ikke må forbyde, begrænse eller hindre markedsføring af, regi-
strering af eller ibrugtagning af køretøjer, systemer, komponenter eller sepa-
rate tekniske enheder, som er omfattet af forordningerne, hvis de opfylder kra-
vene i den givne forordning for køretøjstypen.
Da køretøjers støjniveau blandt andet reguleres af ovenstående forordninger,
kan medlemslandene ikke forbyde, begrænse eller hindre salget og ibrugtag-
ning af et køretøj, hvis det er EU-typegodkendt.
Danmark kan derved ikke indføre nationale grænser for motorstøj for køretø-
jer, som ligger under de niveauer, der er fastlagte i de nævnte EU-typegodken-
delsesregler.”
Idet jeg kan henholde mig til Færdselsstyrelsens svar, vil jeg tilføje, at ekstrem
og ulovlig støj fra biler, knallerter og motorcykler som regel skyldes, at disse