Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del
Offentligt
2388719_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021-11579
HPA
7. maj 2021
EUU alm. del
svar på spørgsmål 117 fra Søren Søndergaard
(EL) stillet den 8. april 2021 til udenrigsministeren
Spørgsmål 117
Er ministeren enig med Frankrig, Østrig og flere andre EU-lande i, at det
vil være et helt forkert signal at sende, at indgå en stor handelsaftale med
Mercosur-blokken, når aftalen ifølge flere rapporter vil øge afskovningen
i Amazonas betydeligt, og Brasilien netop har svækket ambitionen i deres
Nationally Determined Contributions i Parisaftalen?
Svar
Regeringen ønsker en handelspolitik, der vægter fri, fair og bæredygtig
handel som en vigtig del af klimadiplomatiet. Mercosur-aftalen har stor
strategisk, politisk og økonomisk betydning og vil indeholde vigtige
formuleringer om respekt for Parisaftalen og forpligtelser om miljø, klima
og arbejdstagerrettigheder. Derudover vil aftalen være med til at fremme
den grønne omstilling gennem øget handel med grønne varer og
tjenesteydelser, overførsel af grøn teknologi og øget internationalt
samarbejde om grøn forskning og udvikling.
Grundlæggende er det regeringens holdning, at Danmark
og EU’s
internationale handelspolitiske engagement skal baseres på dialog og
samarbejde. Det er den bedste måde at fremme europæiske værdier og
standarder. Også i forhold til de lande, som vi er uenige med.
Der skal ikke herske tvivl om, at regeringen deler bekymringerne om
afskovningen i Brasilien. Men vi løser ikke udfordringer med klima, miljø
og afskovning ved at lade være med at føre aktiv handelspolitik. Den
platform for dialog om bæredygtighed, der skabes med aftalen, skal netop
anvendes, når Brasilien eksempelvis fremlægger mindre ambitiøse
forpligtelser, herunder ift. ulovlig afskovning, i de nationale
reduktionsbidrag under Parisaftalen.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om vedr. signalværdi i handelsaftale med Mercosur-blokken, til udenrigsministeren, kopi til klima-, energi- og forsyningsministeren
2
Jeg har noteret mig, at den brasilianske præsident Bolsonaro på
klimatopmødet 22.-23. april efter blandt andet amerikansk og europæisk
pres annoncerede fremrykning af fristen for karbonneutralitet fra 2060 til
2050, udryddelse af ulovlig afskovning inden 2030 og forøgelse af
budgetterne til overvågning og håndhævelse af afskovning. Det er nu
vigtigt, at de udmeldte konkrete målsætninger bliver omsat til handling.
Derfor vil det være vigtigt at fastholde presset på den brasilianske regering
og præsident Bolsonaro. Det kan Mercosur-aftalen bidrage til at sikre.
Regeringen er i tæt kontakt med EU-Kommissionen og de øvrige
medlemslande om indholdet af Mercosur-aftalen, herunder mulighederne
for en juridisk bindende erklæring som tillæg til aftalen. Et sådant juridisk
bindende instrument skal
uden at genåbne forhandlingerne
effektivt
adressere de spørgsmål, som giver anledning til bekymring, herunder
særligt i forhold til Parisaftalen og afskovning. Spørgsmålet om specifikke
målsætninger indgår i drøftelserne om instrumentet.
Samtidig er det vigtigt at holde sig for øje, at en aftale med Mercosur-
landene ikke står alene. Danmark er engageret i regionen bl.a. med en
klimafrontpost i Brasilia, som i regi af EU og det nordiske samarbejde
skubber på for højere klimaambitioner, og Danmark er bl.a. gennem
Amsterdam Partnerskabet i løbende dialog med flere af Mercosur-landene
omkring behovet for at omlægge til ansvarlige og afskovningsfri
værdikæder for landbrugsvarer.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod