Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del
Offentligt
2396990_0001.png
Folketingets
Christiansborg
Europaudvalg
18. maj 2021
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 146 (Alm. del) af 20. april
2021 stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V)
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse om, hvor mange initiativer, der er iværksat årligt i ECOFIN
fra 1994 til 2020, som Danmark ikke har haft medindflydelse på grund af eurofor-
beholdet eksempelvis, når eurolandenes økonomi- og finansministre mødes før
EU’s ministerrådsmøder?
Svar
Danmark (og andre ikke-eurolande) kan have forskellige muligheder for indflydelse
i forbindelse med et initiativs udformning, vedtagelse og implementering sammen-
lignet med eurolande. Mulighederne for indflydelse afhænger især af, om Danmark
kan deltage i forhandlinger om et initiativ og dets udformning, om Danmark har
stemmeret ved vedtagelsen af et initiativ, og om Danmark kan melde sig ind i et
initiativ og kan deltage i beslutninger ifm. implementeringen af et vedtaget initiativ.
Danmarks muligheder for indflydelse er bl.a. påvirket af, i hvilke EU-fora initiati-
verne forhandles og besluttes, herunder om sager, der behandles i disse fora, har
hjemmel i traktatbestemmelser gældende alle EU-lande eller kun eurolande.
EU’s ministerråd
af finansministre,
ECOFIN,
behandler generelt de økonomiske,
finansielle og skattemæssige sager af relevans for alle EU-lande, herunder al EU-
lovgivning, rådsafgørelser mv. på disse områder, der vedtages i en procedure i Rådet
eller i den almindelige lovgivningsprocedure for Rådet og Europa-Parlamentet. Sa-
gerne har som hovedregel hjemmel i traktatbestemmelser gældende alle EU-lande,
ligesom alle EU-lande som hovedregel kan stemme.
Eurolandene mødes løbende i
eurogruppen,
ofte forud for ECOFIN-møderne.
1
Eurogruppen er et uformelt forum, dvs. at eurogruppen ikke kan vedtage lovgiv-
ning. Eurogruppen drøfter spørgsmål i tilknytning til det specifikke ansvar, som de
Eurogruppen mødtes første gang i 1998 og er siden formaliseret via Lissabon-traktaten, som trådte i kraft i
2009. Protokol 14 vedr. eurogruppen i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU):
Artikel 1: Ministrene fra de medlemsstater, der har euroen som valuta, mødes uformelt. Disse møder finder sted efter behov for at
drøfte spørgsmål i tilknytning til det specifikke ansvar, som de deler for så vidt angår den fælles valuta. Kommissionen deltager i
møderne. Den Europæiske Centralbank opfordres til at deltage i disse møder, som forberedes af repræsentanterne for finansmini-
strene fra de medlemsstater, der har euroen som valuta, og for Kommissionen.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dkFinansministeriet ·
Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om, hvor mange initiativer, der er iværksat årligt i ECOFIN fra 1994 til 2020, som Danmark ikke har haft medindflydelse på grund af euroforbeholdet, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
2396990_0002.png
Side 2 af 8
deler for så vidt angår euroen. Eurogruppen drøfter blandt andet de økonomiske
politikker i eurolandene. Eurogruppen har fx løbende tematiske drøftelser om ak-
tuelle økonomiske problemstillinger, fx den økonomiske situation, strukturelle øko-
nomiske emner og finansielle emner.
Eurogruppen har især siden 2017 også afholdt møder i
udvidet format,
dvs. ufor-
melle møder med deltagelse af alle 27 EU-lande. Der er ofte møde i eurogruppen i
både euroformat (kun eurolande) og udvidet format (alle 27 EU-lande) forud for
ECOFIN. De udvidede eurogruppemøder vedrører blandt andet udvikling af
ØMU’en og bankunionen,
som er emner af relevans for alle 27 EU-lande. Euro-
gruppen har desuden en rolle ift. at forberede eurotopmøder, der er uformelle mø-
der for stats- og regeringschefer. Eurotopmøderne har de senere år typisk været
afholdt og forberedt i udvidet format (med alle 27 EU-lande).
ECOFIN’s og eurogruppens ministermøder forberedes på embedsmandsniveau,
hvor der afhængigt af emnerne på dagsordenen kan foregå drøftelser i både euro-
format og EU27-format.
Mens
lovgivningslovforslag
og andre sager af relevans for alle EU-lande skal for-
handles og vedtages i Rådet blandt alle EU-lande, kan drøftelser i eurogruppen til
en vis grad have betydning for, hvilke forslag der fremsættes af Kommissionen,
samspillet mellem forslagene og deres konkrete udformning.
Det danske EU-arbejde på det økonomiske område har løbende fokuseret på at
sikre, at alle spørgsmål med relevans for Danmark (og EU27) drøftes og besluttes i
EU27-fora (ECOFIN eller udvidet eurogruppe, hvis relevant), og at nye initiativer,
som er obligatoriske for eurolande, som hovedregel også er åbne for frivillig delta-
gelse for ikke-eurolande på ligeværdige vilkår. Danmark har således fået mulighed
for at deltage i visse euro-relaterede initiativer. Der har været tale om dels forhand-
linger om åbenhed for ikke-eurolandes deltagelse i disse initiativer og dels drøftelser
herom fra sag til sag.
Det gælder fx
finanspagten
(2012), hvor Danmark har valgt at deltage, og hvor
alle EU-lande inkl. Danmark deltog i forhandlingerne,
jf. også bilag 1.
Det gælder
også Rådets anbefaling om oprettelse af
nationale produktivitetsråd
(2016), hvor
Danmark også har valgt at deltage.
I forhandlingerne om
bankunionen
er det blevet sikret, at lande uden for euroen
kan vælge at deltage på ligeværdige vilkår med eurolande. Bankunionen blev beslut-
tet på basis af eurolandenes erklæring fra et eurotopmøde i juni 2012. Forhandlin-
gerne om oprettelse og udvikling af bankunionen er siden da foregået i EU27-regi,
dels fordi alle EU-lande kan deltage, dels fordi den finansielle regulering, som også
danner grundlag for bankunionen, gælder for alle EU-lande. Alle EU-lande har haft
stemmeret ved vedtagelsen af både den finansielle regulering for alle EU-lande og
Artikel 2: Ministrene fra de medlemsstater, der har euroen som valuta, vælger med et flertal af disse medlemsstater en formand
for to et halvt år.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om, hvor mange initiativer, der er iværksat årligt i ECOFIN fra 1994 til 2020, som Danmark ikke har haft medindflydelse på grund af euroforbeholdet, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
2396990_0003.png
Side 3 af 8
de EU-retsakter, som kun gælder for bankunionens deltagerlande (fx den fælles til-
synsmekanisme og fælles mekanisme for afvikling af nødlidende banker), ligesom
alle EU-lande i udgangspunktet vil have stemmeret ifm. eventuelle nye retsakter
kun for landene i bankunionen, fx forslaget om en eventuel fælles indskydergaranti
i bankunionen (EDIS).
Andre euro-relaterede initiativer kan Danmark omvendt ikke deltage i. Det gælder
bl.a. eurolandenes lånemekanismer, der blev oprettet under finanskrisen.
Euro-
pean Financial Stability Facility
(EFSF, 2010) og
European Stability Mecha-
nism
(ESM, 2012) er oprettet af eurolandene uden indflydelse for Danmark og
andre ikke-eurolande i forhandlinger, vedtagelse og implementering.
Størstedelen af
EU’s finanspolitiske regler
i Traktaten og Stabilitets- og Vækstpag-
ten gælder for alle EU-lande. Eurolandene styrkede imidlertid deres finanspolitiske
koordinering i lyset af finans- og gældskrisen med reglerne i
two-pack’en
(2013),
som kun gælder eurolandene. Lovforslagene blev behandlet blandt alle 27 EU-lande
i ECOFIN, mens kun eurolandene havde stemmeret ved vedtagelsen af forslagene.
EU’s krisehåndtering under COVID-19-krisen
omfatter generelt alle 27 EU-lande,
herunder genopretningsfaciliteten og -instrumentet (RRF og NGEU) samt lånefa-
ciliteten for nationale lønkompensationsordninger (SURE). Disse tiltag er drøftet
og besluttet blandt alle EU-lande, og alle EU-landene deltager i implementeringen.
Det væsentligste kriseinitiativ under COVID-19-krisen, der kun er for eurolande,
er
ESM pandemic crisis support
(2020), som er et nyt instrument under ESM til
kriselån til eurolandene, som er øremærket sundhedsudgifter relateret til COVID-
19. Det er forhandlet, vedtaget og implementeret af eurolandene.
I bilag 1 er der redegjort nærmere for ovenstående centrale initiativer samt proce-
durer, hvor Danmarks euroforbehold
2
har haft konsekvenser for Danmarks mulig-
heder for indflydelse i forbindelse med forhandlinger og beslutninger i det økono-
miske samarbejde i EU.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Det bemærkes, at Danmarks euroforbehold generelt sidestiller Danmark med andre lande uden for euroen,
der i EU-traktaten benævnes lande med dispensation, fsva. indflydelsen på de områder og tiltag, der nævnes i
svaret.
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om, hvor mange initiativer, der er iværksat årligt i ECOFIN fra 1994 til 2020, som Danmark ikke har haft medindflydelse på grund af euroforbeholdet, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 4 af 8
Bilag 1
Centrale tiltag og procedurer i EU- og eurosamarbejdet
Økonomisk og finanspolitisk samarbejde
Størstedelen af EU’s økonomiske og finanspolitiske samarbejde omfatter alle EU-
lande. Der er dog nogle særlige elementer, der helt eller delvist er for eurolande,
ligesom særlige stemmeregler og procedurer gør sig gældende for eurolandene i
visse aspekter af samarbejdet.
Finanspagten (2012) om styrkede nationale finanspolitiske rammer mv.
Finanspagten
er en del af en mellemstatslig aftale (dvs. uden for EU-retten), der
blev vedtaget i marts 2012. Finanspagten er oprettet for at styrke de finanspolitiske
rammer i deltagerlandene i lyset af finans- og gældskrisen. Aftalens centrale bestem-
melser forpligter landene til at indskrive en budgetbalanceregel for den strukturelle
saldo i national lovgivning. Budgetreglen skal også indeholde en korrektionsmeka-
nisme i tilfælde af overskridelser, og efterlevelsen skal kontrolleres af et uafhængigt
finanspolitisk råd.
Finanspagten er en del af den bredere Traktat om Stabilitet, Samordning og Styring
i den Økonomiske og Monetære Union (TSCG), som bl.a. også omfatter forskellige
bestemmelser om koordination af styrkede stemmeregler for eurolandene i Stabili-
tets- og Vækstpagten, statsgældudstedelser, eurotopmøder mv.
Alle dele af TSCG er obligatoriske for eurolandene. Danmark har valgt at deltage
fuldt ud i finanspagten og de øvrige dele af TSCG, der er åbne for deltagelse for
ikke-eurolande.
Alle EU-lande, herunder Danmark, deltog i forhandlingerne om TSCG/finanspag-
ten. TSCG/finanspagten blev endosseret af Det Europæiske Råd 30. januar 2012
og er underskrevet af alle nuværende EU-lande (underskrivelse var obligatorisk for
eurolandene).
Det fremgår af TSCG, at ikke-eurolande, der deltager i TSCG (herunder Danmark),
deltager i drøftelserne på eurotopmøder, når disse omhandler konkurrenceevne,
ændringen i den globale arkitektur i euroområdet, de grundlæggende regler, der vil
gælde for euroområdet i fremtiden, samt drøftelser om gennemførelsen af TSCG.
Two-pack (2013) om styrkede finanspolitiske regler og koordination kun for eurolande
Two-pack’en
er et sæt styrkede finanspolitiske regler, der kun gælder for eurolan-
dene. Two-pack’en
omfatter bl.a. en fælles tidslinje for eurolandenes finanslovspro-
cesser og krav om, at eurolandene senest 15. oktober hvert år skal indlevere udkast
til budgetplaner for det kommende år. Budgetplanerne vurderes af Kommissionen
og drøftes i eurogruppen. Two-pack’en indebærer bl.a. også yderligere overvågning
af eurolande ifm. henstillinger under Stabilitets- og Vækstpagten og indeholder be-
stemmelser om lande i finansielle vanskeligheder.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om, hvor mange initiativer, der er iværksat årligt i ECOFIN fra 1994 til 2020, som Danmark ikke har haft medindflydelse på grund af euroforbeholdet, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 5 af 8
Two-pack’en
udspringer af principbeslutninger truffet af eurolandene på eurotop-
mødet d. 26. oktober 2011, som blev udmøntet i konkrete EU-lovforslag af Kom-
missionen. Lovforslagene blev behandlet blandt alle 27 EU-lande i ECOFIN, mens
kun eurolandene havde stemmeret ved vedtagelsen af forslagene. Reglerne i two-
pack’en implementeres af Kommissionen og eurolandene.
Anbefaling fra Kommissionen om oprettelse af nationale produktivitetsråd (2016)
Kommissionen fremsatte 21. oktober 2015 et forslag om en rådsanbefaling til eu-
rolandene om oprettelse af uafhængige nationale produktivitetsråd (oprindeligt kal-
det konkurrenceevneråd). Forslaget var overvejende rettet mod eurolandene, men
efter forhandlinger blandt alle EU-lande i Rådet blev det besluttet, at gøre anbefa-
lingen åben på lige vilkår for de ikke-eurolande, der ønskede at deltage. Kun euro-
lande havde stemmeret ved vedtagelsen af anbefalingen, men deltagende ikke-eu-
rolande deltager i den løbende implementering og samarbejdet om produktivitets-
rådene på lige vilkår. Danmark har valgt at deltage i anbefalingen og har tildelt De
Økonomiske Råd rollen som nationalt produktivitetsråd.
Særlige eurolande-elementer i den finanspolitiske overvågning og det europæiske semester
Størstedelen af de finanspolitiske regler i Traktaten og Stabilitets- og Vækstpagten
samt reglerne om makroøkonomiske ubalancer gælder for alle EU-lande, ligesom
alle EU-lande deltager i den årlige proces med analyser af og anbefalinger til lande-
nes økonomier under det europæiske semester. Eurolandene har dog visse særlige
forpligtelser og rettigheder. Det gælder bl.a.:
Eurolandene skal årligt indsende udkast til
budgetplaner
(jf. two-pack), som
vurderes af Kommissionen i relation til de finanspolitiske regler og derefter
drøftes i den lukkede eurogruppe, som udsender en erklæring om planerne.
Eurolandene kan i Stabilitets- og Vækstpagten tildeles
skærpede henstillinger
(pålæg)
og kan i særlige tilfælde pålægges
økonomiske sanktioner
ved manglende
efterlevelse af henstillinger eller pålæg om korrektion af uforholdsmæssigt
store underskud under Stabilitets- og Vækstpagten eller ubalancer under
proceduren for makroøkonomiske ubalancer (det bemærkes, at disse sank-
tioner endnu ikke er blevet benyttet).
Henstillinger vedr. finanspolitik og ubalancer samt pålæg om finanspolitik
drøftes blandt alle EU-lande i ECOFIN og godkendes normalt ved konsen-
sus i Rådet uden afstemning. I tilfælde af afstemninger gælder der dog
særlige
stemmeregler for eurolande.
Under Stabilitets- og Vækstpagten er det således kun
eurolande, der har stemmeret i sager, der handler om et euroland. Under
proceduren for makroøkonomiske ubalancer, er det kun eurolande, der
stemmer i beslutninger om sanktioner af eurolande.
Eurogruppen drøfter og aftaler også den
årlige anbefaling til den økonomiske
politik i euroområdet
under det europæiske semester. Euroanbefalingen god-
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om, hvor mange initiativer, der er iværksat årligt i ECOFIN fra 1994 til 2020, som Danmark ikke har haft medindflydelse på grund af euroforbeholdet, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 6 af 8
kendes efterfølgende i ECOFIN, hvor kun eurolandene har stemmeret, en-
dosseres i Det Europæiske Råd, hvor alle lande har stemmeret, og vedtages
til sidst i Rådet, hvor kun eurolandene har stemmeret. Eurogruppen har ved
flere lejligheder benyttet euroanbefalingen til at drøfte og fastlægge en fælles
linje for euroområdets samlede finanspolitiske stilling (Fiscal
stance).
Finansiel regulering og bankunionen
EU-reguleringen på det finansielle område vedrører det indre marked for finansielle
tjenester og omfatter som udgangspunkt alle EU-lande. Reguleringen besluttes af
Rådet med deltagelse af alle EU-lande og Europa-Parlamentet. Reguleringen af den
finansielle sektor (kreditinstitutter, forsikrings- og pensionsselskaber, investerings-
foreninger mv.) omhandler bl.a. fælles regler om kapitalkrav til banker (CRD/CRR),
afvikling af nødlidende banker (BRRD), rammer for hvidvaskbekæmpelse, regule-
ring af kapitalmarkeder samt regulering af forsikrings- og pensionsselskaber.
I juni 2012 besluttede eurolandene på et topmøde at oprette et styrket banksamar-
bejde, bankunionen, som led i styrkelsen af ØMU’en.
Bankunionen bygger oven på
den fælles EU-regulering og indeholder to hovedsøjler for de lande, der deltager i
bankunionen: et fælles banktilsyn (ECB/SSM) og en fælles afviklingsmekanisme
(SRB) for håndtering af nødlidende banker. Der pågår drøftelser om styrkelse af
bankunionen, herunder en mulig fælles indskydergaranti for landene i bankunionen
(EDIS) og yderligere tiltag mhp. reduktion af risici for kriser i finansielle institutio-
ner i alle EU-lande.
Deltagelse i bankunionen er obligatorisk for eurolande. Forhandlingerne om opret-
telse og udvikling af bankunionen foregår i EU27-regi, bl.a. fordi den finansielle
regulering, som også danner grundlag for bankunionen, gælder for alle EU-lande.
Det er i forhandlingerne blevet sikret, at bankunionen er åben på frivillig basis for
deltagelse på ligeværdige vilkår for ikke-eurolande, herunder Danmark, såfremt de
ønsker det og i øvrigt opfylder generelle betingelser for deltagelse. Alle EU-lande
har haft stemmeret ved vedtagelsen af både den finansielle regulering for alle EU-
lande og de EU-retsakter, som kun gælder for bankunionens deltagerlande (fx SSM
og SRB), ligesom alle EU-lande i udgangspunktet vil have stemmeret ifm. eventuelle
nye retsakter kun for landene i bankunionen, fx forslaget om en fælles indskyderga-
ranti i bankunionen (EDIS), der alene vil omfatte bankunionens deltagerlande. Der-
til har alle EU-lande (med undtagelse af Sverige) underskrevet den mellemstatslige
aftale, der ligger til grund for en gradvis etablering af en fælles afviklingsfond, som
er finansieret af den finansielle sektor i bankunionens deltagerlande og som er en
del af bankunionens fælles afviklingsmekanisme. Således gælder det, at alene bank-
unionens deltagerlande bidrager til og er omfattet af den fælles afviklingsfond.
Det er alene den fælles tilsynsmyndighed (ECB/SSM), den fælles afviklingsmyndig-
hed (SRB), nationale tilsynsmyndigheder og nationale afviklingsmyndigheder fra
bankunionens medlemslande, som deltager i den daglige beslutningstagning i im-
plementeringen af bankunionen vedr. tilsyn og krisehåndtering af nødlidende ban-
ker.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om, hvor mange initiativer, der er iværksat årligt i ECOFIN fra 1994 til 2020, som Danmark ikke har haft medindflydelse på grund af euroforbeholdet, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 7 af 8
Krisehåndtering under finanskrisen
Eurogruppen spillede en central rolle i forbindelse med kriselånene til eurolande
(herunder især Grækenland) under finanskrisen.
Lånene byggede indledningsvis på bilaterale lån, men blev senere ydet via nyopret-
tede fælles lånefaciliteter. Eurolandene oprettede særligt to hovedtiltag til brug for
kriselångivning til eurolande under finanskrisen og fremover (EFSF og ESM).
European Financial Stability Facility (EFSF) (2010)
Eurolandene oprettede en fælles lånefacilitet kaldet European Financial Stability
Facility (EFSF) i 2010, der er oprettet som et privat selskab uden for EU-retten.
EFSF var et midlertidigt krisetiltag, der ophørte med nye udlån i 2013. Kun euro-
landene finansierede og kunne søge om lån fra denne facilitet, og kun eurolandene
(i samarbejde med fra Kommissionen og ECB) havde medbestemmelse vedr. ud-
formning og godkendelse af låneprogrammer. Ikke-eurolande havde ikke mulighed
for at deltage, men kunne trække på EU27-lånemekanismer.
Euopean Stability Mechanism (ESM) (2012)
Det Europæiske Råd besluttede i oktober 2010, at der skulle oprettes en permanent
kriselånefond for eurolandene som afløser for EFSF. Denne beslutning blev ud-
møntet ved oprettelsen af European Stability Mechanism (ESM). Der er tale om en
mellemstatslig aftale kun med deltagelse af eurolandene og uden mulighed for del-
tagelse af ikke-eurolande. Det er således alene eurolandene, der finansierer, drøfter
og træffer beslutninger om låneprogrammer, og som kan ansøge om lån. De ende-
lige beslutninger om låneprogrammer til eurolande vedtages til sidst formelt i Rådet,
hvor kun eurolandene har stemmeret. Eurogruppen drøfter desuden løbende status
på igangværende og afsluttede låneprogrammer.
Der blev i 2017 igangsat drøftelser om en reform af ESM, som blev afsluttet med
en revideret ESM-traktat i 2021. Reformen omfatter eurolandene. Ikke-eurolandene
har deltaget i drøftelserne om denne reform.
Krisehåndtering under COVID-19-krisen
De fleste initiativer i EU’s krisehåndtering under COVID-19-krisen
omfatter alle
27 EU-lande. Det gælder bl.a. de centrale krisetiltag såsom genopretningsfaciliteten
og -instrumentet (RRF og NGEU) samt lånefaciliteten for nationale lønkompensa-
tionsordninger (SURE) og garantifonden under EIB. Disse tiltag er drøftet og be-
sluttet blandt alle EU-lande, og alle EU-landene deltager i implementeringen af til-
tagene på lige fod.
Det væsentligste kriseinitiativ under COVID-19-krisen, der kun er for eurolande,
er
ESM pandemic crisis support.
Dette initiativ er et nyt instrument inden for ESM (se
ovenfor), som tillader eurolandene at låne via ESM uden et normalt økonomisk
tilpasningsprogram med konkrete betingelser til den økonomiske politik. Den ene-
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om, hvor mange initiativer, der er iværksat årligt i ECOFIN fra 1994 til 2020, som Danmark ikke har haft medindflydelse på grund af euroforbeholdet, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 8 af 8
ste betingelse for lånet er således, at det bruges til at dække sundhedsudgifter rela-
teret til COVID-19. Ikke-eurolandene har ikke haft indflydelse på indretningen af
tiltaget. Der er endnu ikke gjort brug af instrumentet.
Dertil har eurogruppen i forbindelse med COVID-19-krisen intensiveret sine lø-
bende drøftelser af den økonomiske og budgetmæssige situation, herunder euro-
landenes krisehåndteringsstrategier.
Forberedelse af og repræsentation ved internationale møder
EU-landene koordinerer i ECOFIN-regi de overordnede, fælles EU-holdninger til
brug for landenes deltagelse i internationale møder i bl.a. G20 og IMF. Eurogrup-
pen drøfter dog også internationale møder særligt mhp. koordinering relateret til
euroområdet. Eurogruppeformanden deltager desuden i G7-møder.
Kommissionen fremlagde i 2015 et forslag om, at euroområdet skal repræsenteres
i én fælles stol i IMF i fremtiden, hvilket kan føre til en større grad af opdeling
mellem euroområdets og EU27’s forberedelser af internationale møder.
Hvis der
skal stemmes om Kommissionens forslag fra 2015, stemmer kun eurolande.
Pengepolitik
Euroområdets fælles pengepolitik varetages af ECB, der ifølge EU-traktaten er uaf-
hængig. Fastsættelsen
af ECB’s pengepolitik er et anliggende for ECB’s Styrelsesråd
bestående af ECB’s direktion og
eurolandenes centralbanker. Danmark har således
ikke indflydelse på euroområdets pengepolitik, men påvirkes af ECB’s pengepolitik
bl.a. pga. Danmarks fastkurspolitik over for euroen.
Eurogruppen drøfter
valuta- og inflationsudvikling, optagelse af nye lande i euroen, forhold
vedr. euro mv.
og beslutter
udpegelser til ECB’s direktion,
som efterfølgende formelt god-
kendes i Rådet og Det Europæiske Råd. Ikke-eurolande deltager ikke i eurogrup-
pens drøftelser og beslutninger om spørgsmål relateret til pengepolitikken.