Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del
Offentligt
2396890_0001.png
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
18. maj 2021
J nr.
2021-1739
Europaudvalget har i brev af 20. april 2021 stillet mig følgende spørgsmål 167 alm.
del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan E. Jør-
gensen (V).
Spørgsmål 167
Ministeren bedes svare på, hvad kvotesystemet har betydet i forhold til CO2-reduk-
tion i Danmark og resten af EU samt, hvad kvotesystemet vil betyde for Danmark
og EU’s klimamål frem mod 2030 og 2050.
Svar
Det nuværende EU-mål på mindst 40 pct. reduktion i 2030 er implementeret gen-
nem henholdsvis et fælleseuropæisk mål for de kvotebelagte sektorer, samt lande-
specifikke reduktionsforpligtelser inden for de ikke-kvotebelagte sektorer. De kvote-
belagte sektorer omfatter elproduktion, fjernvarme, store industrianlæg, olie- og
gasproduktion samt flytrafik internt i EU, som udgør ca. 45 pct. af udledningerne i
EU. De ikke-kvotebelagte sektorer omfatter primært transport, landbrug, hushold-
ninger, øvrige erhverv, affald og et antal mindre og decentrale kraftvarmeværker.
Det fælleseuropæiske mål for kvotesektoren reguleres gennem
EU’s kvotesystem
(EU ETS), som giver de kvotebelagte sektorer et incitament til at reducere deres
drivhusgasudledninger gennem kvoteprisen. EU ETS er et såkaldt cap-and-trade
system, hvor der lægges et loft på de samlede europæiske udledninger i de kvote-
belagte sektorer, som udmøntes i et antal kvoter, som repræsenterer rettigheden til
at udlede ét ton drivhusgas. Kvoterne kan handles mellem aktørerne, og der ska-
bes dermed et marked, hvor efterspørgsel efter og udbud af kvoter resulterer i en
pris for disse (kvoteprisen).
For den enkelte virksomhed vil det være økonomisk optimalt at reducere udlednin-
gerne, hvis reduktionsomkostningerne er mindre end kvoteprisen. Omvendt vil det
være økonomisk optimalt at købe kvoter, hvis reduktionsomkostningerne er højere
end kvoteprisen. Dermed sørger kvotemarkedet for, at reduktionen i de europæiske
udledninger opnås på billigst mulig måde (dvs. mest omkostningseffektivt).
I et traditionelt kvotesystem vil en reduktion af udledningerne i ét land, som ud-
gangspunkt blive udlignet af tilsvarende øgede udledninger andre steder (idet kvo-
temængden er fastlagt politisk). I 2018 blev der dog gennemført en reform af kvote-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om, hvad kvotesystemet har betydet i forhold til CO2-reduktion i Danmark og resten af EU, til klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til udenrigsministeren
2396890_0002.png
systemet, som ændrer på denne dynamik, så længe der er et stort overskud af kvo-
ter i systemet. Efter reformen bliver en andel af de overskydende kvoter hvert år
overført til den såkaldte markedsstabilitetsreserve (MSR), og hvis mængden af kvo-
ter heri overstiger mængden af auktionerede kvoter forrige år, annulleres de over-
skydende kvoter permanent. Det betyder, at der vil være en klimaeffekt af nationale
tiltag, som reducerer udledningerne i kvotesektoren, så længe der er et betydeligt
overskud af kvoter.
Kvotesystemet er en central del af EU’s klimapolitik og et centralt virkemiddel til at
opnå de europæiske klimamål både i 2030 og i 2050. EU har for nyligt hævet målet
for drivhusgasreduktioner i 2030 ift. 1990 fra mindst 40 pct. til mindst 55 pct. og Eu-
ropa-Kommissionen forventes at fremlægge en lovpakke med forslag til udmønt-
ning af målet i sommeren 2021.
Regeringen ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv klimaindsats i EU, der kan
drive den grønne omstilling både i Danmark og hele EU. Derfor arbejder regeringen
bl.a. for et styrket kvotehandelssystem, der leverer en væsentligt større andel af
EU's samlede reduktionsindsats og sikrer incitament til fjernelse af CO
2
fra atmo-
sfæren og en mere ensartet CO
2
-prissætning på tværs af sektorer som opvarmning
af bygninger og vejtransport, herunder gennem en udvidelse af EU’s kvotehandels-
system.
Når omstillingen i energi- og industrisektoren drives af europæiske prissignaler
gennem kvotemarkedet, så mindskes risikoen for drivhusgaslækage gennem ud-
flytning af danske arbejdspladser.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2