Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
18. maj 2021
J nr.
2021-1739
Europaudvalget har i brev af 20. april 2021 stillet mig følgende spørgsmål 167 alm.
del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan E. Jør-
gensen (V).
Spørgsmål 167
Ministeren bedes svare på, hvad kvotesystemet har betydet i forhold til CO2-reduk-
tion i Danmark og resten af EU samt, hvad kvotesystemet vil betyde for Danmark
og EU’s klimamål frem mod 2030 og 2050.
Svar
Det nuværende EU-mål på mindst 40 pct. reduktion i 2030 er implementeret gen-
nem henholdsvis et fælleseuropæisk mål for de kvotebelagte sektorer, samt lande-
specifikke reduktionsforpligtelser inden for de ikke-kvotebelagte sektorer. De kvote-
belagte sektorer omfatter elproduktion, fjernvarme, store industrianlæg, olie- og
gasproduktion samt flytrafik internt i EU, som udgør ca. 45 pct. af udledningerne i
EU. De ikke-kvotebelagte sektorer omfatter primært transport, landbrug, hushold-
ninger, øvrige erhverv, affald og et antal mindre og decentrale kraftvarmeværker.
Det fælleseuropæiske mål for kvotesektoren reguleres gennem
EU’s kvotesystem
(EU ETS), som giver de kvotebelagte sektorer et incitament til at reducere deres
drivhusgasudledninger gennem kvoteprisen. EU ETS er et såkaldt cap-and-trade
system, hvor der lægges et loft på de samlede europæiske udledninger i de kvote-
belagte sektorer, som udmøntes i et antal kvoter, som repræsenterer rettigheden til
at udlede ét ton drivhusgas. Kvoterne kan handles mellem aktørerne, og der ska-
bes dermed et marked, hvor efterspørgsel efter og udbud af kvoter resulterer i en
pris for disse (kvoteprisen).
For den enkelte virksomhed vil det være økonomisk optimalt at reducere udlednin-
gerne, hvis reduktionsomkostningerne er mindre end kvoteprisen. Omvendt vil det
være økonomisk optimalt at købe kvoter, hvis reduktionsomkostningerne er højere
end kvoteprisen. Dermed sørger kvotemarkedet for, at reduktionen i de europæiske
udledninger opnås på billigst mulig måde (dvs. mest omkostningseffektivt).
I et traditionelt kvotesystem vil en reduktion af udledningerne i ét land, som ud-
gangspunkt blive udlignet af tilsvarende øgede udledninger andre steder (idet kvo-
temængden er fastlagt politisk). I 2018 blev der dog gennemført en reform af kvote-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/2