Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
7. oktober 2021
2021-443
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 7. september 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (EUU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 277:
Ministeren bedes redegøre for tyske regler, der ikke tillader
offentlig støtte til togrejse på over 50 kilometer, herunder redegøre
for om dette forbud udspringer af nationale regler eller EU-regler.
Svar:
Jeg har for en nærmere redegørelse bedt den danske ambassade i
Berlin indhente svar fra de relevante myndigheder og fagpersoner.
Ambassaden har oplyst følgende:
“Sammenfatning
Tysk jernbanepersontrafik opdeles i kategorierne jernba-
nenærtrafik og jernbanefjerntrafik, der finansieres på for-
skellig vis
Af de to kategorier er kun jernbanenærtrafik defineret pr.
lov, og begrebet dækker persontransport, der hovedsage-
ligt foregår på strækninger under 50 kilometer eller en ti-
mes rejsetid
Af de to kategorier er det kun jernbanenærtrafik, der sub-
ventioneres med offentlige midler
Der er ingen lov, der eksplicit forbyder subventionering af
jernbanefjerntrafik, men praksis bunder i den tyske jern-
banereform fra 1994
Praksis grunder ej heller i EU-regler.
Detaljer:
I finansieringsøjemed opdeles driftsdelen af den offentlige jernba-
netrafik i kategorierne jernbanenærtrafik og jernbanefjerntrafik.