Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del
Offentligt
2302239_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
10. december 2020
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 37 (Alm. del) af 19.
november 2020 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de udfordringer, der lå bag, at følgende forhand-
lingsoplæg ifølge svar på EUU alm. del (19)
spørgsmål 36 blev forelagt i Euro-
paudvalget samme dag eller efter, at Rådet havde vedtaget en generel indstilling:
• Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020
• Forslag om revision af forordning om undersøgelser, der foretages af Det Euro-
pæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF)
• EU’s budget for 2016
• Forslag om forhøjelse
af EIB's eksterne lånemandat (ELM)
• Forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om tilgængeligheden af of-
fentlige organers websteder
Svar
Det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 36, at regeringen i det store flertal af sa-
gerne har forelagt sine forhandlingsoplæg rettidigt, dvs. inden enighed i Rådet om
at indlede trilog-forhandlinger med Europa-Parlamentet. Der har dog under skif-
tende regeringer beklageligvis også været tilfælde, hvor dette ikke sket. Det er helt
centralt for regeringen, at Folketingets Europaudvalg inddrages ordentligt og retti-
digt i EU-sagerne, og der bliver på tværs af regeringen gjort en stor indsats for, at
EU-sagerne forelægges til tiden.
For så vidt angår de konkrete forhandlingsoplæg, der henvises til i spørgsmålet, kan
følgende oplyses:
Fsva. forslag om revision af forordning om undersøgelser, der foretages af Det
Europæiske Kontor Bekæmpelse af Svig (OLAF) var det Finansministeriets oprin-
delige vurdering, at de forslåede justeringer af forordningen var uden større ræk-
kevidde. Denne vurdering ændrede sig dog under forhandlingerne i Rådet, særligt
grundet beslutningen om at give formandskabet mandat i trilog-forhandlingerne
til at øge
OLAF’s beføjelser inden for
undersøgelser af væsentlig momssvig. Der
blev d. 12. juni 2019 opnået enighed om forslaget på embedsmandsniveau i Rådet,
hvor forhandlingsmandatet blev indhentet i Udvalget d. 28. august 2019. Der blev
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om hvilke udfordringer der lå bag, at forhandlingsoplæg blev forelagt i Europaudvalget samme dag eller efter, at Rådet havde vedtaget en generel indstilling, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
2302239_0002.png
Side 2 af 2
fra dansk side taget parlamentarisk forbehold indtil, regeringen havde indhentet
forhandlingsoplæg. Rådet og Europa-Parlamentet forhandler fortsat om forslaget.
Fsva.
forslag om forhøjelse af EIB’s eksterne lånemandat
blev Kommissionens
forslag fremsat d. 14. september 2016. Formandskabet fremlagde et kompromis-
forslag 20. oktober 2016. Der blev efter en hurtig forhandlingsproces i Rådet op-
nået principiel enighed om et kompromisforslag på COREPER d. 9. november
2016. Fra dansk side tog man i den forbindelse et parlamentarisk forbehold, indtil
sagen blev forelagt for Udvalget ifm. ECOFIN d. 6. december 2016. Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet vedtog forslaget 14. marts 2018.
Fsva. forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tilgængeligheden af
offentlige organers websteder blev der indhentet mandat d. 18. december 2015,
samme dag, som der blev opnået enighed på COREPER. Timingen for forelæg-
gelsen skyldes, at det daværende EU-formandskab på rådsmøde d. 11. december
2015 oplyste, at forslag om tilgængelighed af offentlige organers websider skulle
på dagsordenen for COREPER d. 18. december 2015, dvs. 7 dage efter. Sagen
havde tidligere været forelagt Udvalget til orientering den 24. maj 2013, den 21.
november 2014, den 9. juni 2015 og den 4. december 2015.
Fsva.
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2016
og Kommissionens forslag
til
EU’s budget for 2020
henvises til svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 8 af 3.
september 2019.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister