Erhvervsudvalget 2020-21
B 125 Bilag 8
Offentligt
2435056_0001.png
Forbrugerrådet
Tænk
Til
forbruger-
og
erhvervsordførerne
Folketinget
Christiansborg
rz16 København
K
DANSI(
ERHVERV
Den
19.
marts
2021
Vedr.
B
rz5
og
større
forbrugersikkerhed
online
markedspladser
Tirsdag den 23.
marts
førstebehandles
B
rz5
om forslag
til
folketingsbeslutning
om lige
kon-
kurrencevilkår
blandt
netbutikker.
Det
fremgår,
at
formålet
er,
at
online
markedspladser skal
følge den
samme
forbrugerbeskyttelseslovgivning
som alle andre
netbutikker.
Forbrugerrådet
Tænk
og
Dansk Erhverv
er enige
i
den
målsætning
og
hilser
en
politisk
debat
om
online
markedspladser
meget
velkommen.
Men skal
den
føre
til
konkrete resultater op-
fordrer
vi
Folketinget
til
at
bruge debatten
til
at sikre
en
dansk
position i
de
igangværende
forhandlinger om
EU-Kommissionens forslag
til
fremtidig
regulering
af
platforme
og
online
markedspladser, som
sikrer
netop dette.
Det
uddybes nedenfor.
Vi
byder
nye
forretningsmodeller velkomne,
men det
er
uholdbart,
at
der
sælges
varer
fra
3.
lands
virksomheder
de
digitale
markedspladser,
som
ikke lever
op
til
reglerne
for
produkt-
sikkerhed
og
hvor
den øwige
forbrugerlovgirming heller ikke
efterleves.
Konsekvensen
er, at
Iovlydige
virksomheder udkonkurreres
og
at
forbrugersikkerheden
bringes i fare.
Forbrugerrådet
Tænk
har
de sidste
år købt
og
testet
en
lang række
produkter
fra legetøj
til
kosmetik,
og
dokumenteret
alt fra
farlig
konstruktion
til
højt
indhold
af
ulovlig kemi
i
en
række
produkter
og
dermed alvorlige overtrædelser
af
sikkerheden. Dansk Erhverv
har ligele-
des
gennemført en
undersøgelse af
5o
køb på 3
online
markedspladser med
samme
nedslå-
ende
resultat.
Det samme
har
den
Europæiske
forbrugerorganisation
BEUC, den
europæiske
legetøjsorganisation
TIE,
det
svenske
Elsåkerhetsnetværk
m.fl
.
Fysiske
butikker
og
netbutikker
i
EU skal efterleve reglerne, men
de
digitale
markedspladser
hævder,
de
kun har
status
som
formidlere
og
derfor
ikke kan holdes ansvarlige, hvis
sælgerne
på deres
markedspladser
ikke
efterlever reglerne
-
uanset om
disse
sælgere
kommer fra
Eu-
ropa eller Asien
og
uanset
hvor aktiv
en
rolle
de
spiller overfor
køberne.
EU-Kommissionen fremsatte
den
15.
december
2o2o etforslag
til
"Digital
Services
Act"
(DSA),
som
skal regulere
hvilket
ansvar
platforme
og
online
markedspladser
fremover
skal
have.
Forslaget løser
desværre
ikke
problemet
med
salget af
farlige
produkter.
Det lægger
alene op
til
at
onlinemarkedspladserne
skal være
hurtigere
til
at
fjerne
ulovlige
og
produkter
fra
deres
hjemmesider,
hvis
de
bliver bedt
om det, men
det
tidspunkt
er
skaden sket og
de
farlige
produkter
er
ude
i
en
masse
hjem.
Side
1/3
B 125 - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 18/8-21 fra Forbrugerrådet Tænk og Dansk Erhverv om forbrugersikkerhed og lige konkurrencevilkår for netbutikker
2435056_0002.png
Det er
et
grundlæggende
princip
i
det det
indre
marked,
at
ingen
varer
skal
kunne bringes
det europæiske marked uden at
en
aktør
i
EU har ansvaret
for
lovligheden
og
sikkerheden
af
produktet
FØR det
bringes
markedet.
Det
betyder
i praksis,
at
hvis producenten
ikke
er
hjemmehørende
i
EU,
skal der
være en
importør,
der påtager
sig
ansvaret
for
sikkerheden
afproduktet
og
har
ansvaret
overfor forbrugeren,
hvis det
er
defekt
og
forårsager
skade.
Problemet
er
bare, at det ikke
gælder
ved
den
digitale
import,
der sker når
online
markeds-
pladser
formidler
salg
af
produ}ter
fra
tredjelande
til
forbrugere
i
EU. Men
Digital
import
skal selvfølgelig
også
omfattes
af
ansvar.
Forbrugerrådet
og Dansk Erhverv
opfordrer
til,
at
Danmark i forbindelse
med
DSÆen
arbejder
for,
at
online
markedspladser
får
status som
di-
gitale
importører,
hvis
de
bringer
varer
markedet
fra
3.
lande, som ingen andre har
fabri-
kant- eller importøransvaret for.
Det
er
derudover
også
uholdbart,
at markedsføringen
flere online
markedspladser
også
er
vildledende
og at
forbrugerne ikke
kan
se
handelsbetingelserne
og
ikke ved, om
de
er
sikret
deres
grundlæggende
forbrugerrettigheder.
Også
her hævder onlinemarkedspladserne
de
ikke
er
ansvarlige, selvom
de
er
aktivt
involveret i
hele købsprocessen.
Forbrugerrådet
og
Dansk
Erhverv opfordrer
til
at
Danmark
arbejder
for,
at det
bliver
klart,
at
online
markeds-
pladser som
er
aktivt involveret
i
købsprocessen,
bliver
ansvarlige,
og at de
kriterier
Forbru-
gerombudsmanden nævner
i
svaret
spørgsmåizz7 (ERU)
fratz.
februar
zoer
skrives
ind
i
DSÆen.
Det
er
samtidig
vigtigt
at styrke
kontrollen i
Danmark.
Sikkerhedsstyrelsen,
Forbrugerom-
budsmanden,
Kemikaliekontrollen,
Toldstyrelsen skal have ressourcer
til
at
løfte denne
op-
gave og de
skal samarbejde tættere,
da
erfaringen er, at
de 3. landssælgere som
ikke overhol-
der
produktsikkerhedsreglerne
ofte
heller ikke overholder
reglerne om
kopivarer,
markedsfø-
ring
og
forbrugerbeskyftelse
-
og
i
øwigt
også
angiver værdien
af
pakkerne
for lavt, for
at
undgå
atbetale
moms.
Forbrugerrådet
Tænk og
Dansk
Erhverv opfordrer Folketinget
til
at sikre, at
Danmark i
for-
bindelse med
forhandlingerne
om
DSA'en
arbejder
aktivt
for,
der
sættes
en
stopper
for, at
salg af
ulovlige
og
farlige varer
online
markedspladser
kan
ske
uden
ansvar
og
konsekven-
ser
for onlinemarkedspladserne.
Det
vil
sige,
at
Danmark
skal arbejde
for,
at
de
får
status
som
digitale importører,
hvis
de
bringer
varer
markedet
fra
3.
lande,
som
ingen andre
har
fabrikant-
eller importøransvaret for.
Vi
står
til
rådighed
for
eventuelle
spørgsmåI.
2t3
B 125 - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 18/8-21 fra Forbrugerrådet Tænk og Dansk Erhverv om forbrugersikkerhed og lige konkurrencevilkår for netbutikker
2435056_0003.png
Medvenlig
hilsen
\\,/'
Vagn Jelsøe
Vicedirektør
Forbrugerrådet
Tænk
Lone Rasmussen
Markedschef
Dansk
Erhverv
3t3