Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
3. september 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 13 ad B 125 stillet af udvalget den 23. august
2021 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål:
Det fremgår af svar på B 125 - spm. 7 af 12. august, at ministeren mener,
at ansvaret for sikkerheden af de produkter, der via de digitale markeds-
pladser sælges til europæiske forbrugere fra sælgere i Kina og andre tred-
jelande, skal ligge hos sælgeren eller fabrikanten i tredjelandet. Vil mini-
steren oplyse, hvordan ministeren i praksis vil sikre kontrollen og mar-
kedsovervågningsindsatsen i forhold til disse produkter, hvis ansvaret for
den forudgående kontrol af produkternes lovlighed og sikkerhed kun lig-
ger hos fabrikanten i Kina?
Langt størstedelen af den produktsikkerhedskontrol, der foretages i de
traditionelle leverandørkæder omfattet af produktsikkerhedslovgivning i
relation til produkter fra tredjelande i dag, foretages og bekostes af de
økonomiske aktører - importører og distributører. Den foretages ikke af
markedsovervågningsmyndighederne. Vil ministeren i det lys oplyse, om
ministeren ikke finder det relevant og rimeligt, at onlinemarkedspladser-
ne, som trods alt profiterer på salget, også skal varetage denne opgave
frem for de danske myndigheder, der er skattefinansierede?
Svar:
En ansvarlig platformsøkonomi betyder, at danske og europæiske forbru-
gere skal kunne gøre deres rettigheder gældende, uanset om de handler
online eller offline, køber produkter på en platform fra en dansk sælger
eller en sælger uden for EU. Derfor lægger regeringen i forhandlingerne
også stor vægt på, at formidlingstjenester, der er etableret i tredjelande,
men retter deres tjeneste mod EU, også omfattes af forslaget til Digital
Services Act samt at handelsplatforme skal have kendskab til identiteten
af sælgerne på deres platforme. Regeringen lægger dertil vægt på, at han-
delsplatforme bør pålægges at kunne skaffe et minimum af dokumentati-
on for de processer hos sælgeren, der er nødvendige for at sikre, at der
kun sælges sikre produkter. Det er vigtigt for både forbrugersikkerheden
og for at sikre lige konkurrencevilkår for de virksomheder, der overholder
reglerne.
I forbindelse med forhandlingerne af Digital Services Act, lægger rege-
ringen stor vægt på, at online markedspladser, der har til formål at for-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk