Det fremgår af svar på B 125 – spm. 7 af 12. august, at ministeren ikke forstår, hvilken forudgående kontrol der tænkes på, når udkastet til beretning påpeger, at det er utilstrækkeligt at vente med at fjerne farlige produkter, til myndighederne har gjort platformen opmærksom på dem (”notice-and-take-down”), men at der er brug for forudgående kontrol fra onlinemarkedspladsernes side, så de ulovlige eller farlige produkter slet ikke bør kunne sættes til salg eller markedsføres af sælgere fra tredjelande. Ministeren svarer, at forhandlingsoplæggets forslag om, at platformene skal screene RAPEX og have fokus på produktsikkerhed er dækkende.
Spørgeren mener i modsætning til ministeren, at det må anses for relativt klart, at den forudgående kontrol, der tænkes på i udkastet til beretning, er den pligt, der gælder for importører i produktsikkerhedslovgivning (både GPSD og NLF) til at foretage visse kontrollerende handlinger forud for markedsføringen af produkter for at sikre, at disse produkter er lovlige og sikre. Både GPSD og NLF ligger under erhvervsministerens ressort, hvorfor spørgeren forestiller sig, at ministeren relativt nemt kan blive gjort bekendt med det konkrete indhold af disse pligter.
Vil ministeren på den baggrund svare på, hvordan forhandlingsoplægget til ansvar for onlinemarkedspladserne afviger fra de forpligtelser om forudgående kontrol, som følger af den gældende produktsikkerhedslovgivning (herunder GPSD og NLF), som alle europæiske virksomheder, der har rollen som importør efter GPSD og NLF, skal leve op til?
Dato: 23-08-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne:
erhvervsdrivende virksomhed