Europaudvalget 2020-21
B 266 Bilag 4
Offentligt
2396868_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021-11808
EUP
18. maj 2021
Kære medlemmer af Folketingets Europaudvalg
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke udvalget for
med beslutningsforslag
B266 om en dansk traktatkrænkelsessag mod Polen som følge af de såkaldte
LGBTI-fri zoner
at have rejst en meget vigtig problemstilling. Som I ved, deler
regeringen
og jeg selv
til fulde intentionen bag beslutningsforslaget. Enhver
form for diskrimination på baggrund af køn, kønsidentitet eller seksuel orientering
er fuldstændig uacceptabel, og regeringen kæmper derfor aktivt for at fremme
LGBTI-rettigheder både herhjemme og ude i verden.
Jeg er helt enig med udvalget i, at der er alvorlige problemer for LGBTI-personer i
Polen. Vi skal fra dansk side reagere skarpt på den retorik og stigmatisering af
LGBTI-personer i Polen, som vi har set de seneste år, og som er svær at forene
med det fælles værdigrundlag i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) art. 2.
Derfor går vi fra dansk side allerforrest for at lægge pres på Polen. Det gælder både
politisk, hvor vi så ofte som muligt rejser problemerne både i EU og ved bilaterale
møder, og juridisk, hvor vi flere gange har interveneret i sager om grundlæggende
værdier ved EU-Domstolen og senest også ved den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol.
Som jeg har nævnt før, så tror jeg desværre ikke, at der findes ét bestemt skridt, som
vi kan tage, og som i sig selv vil føre til at al diskrimination af LGBTI-personer i
Polen ophører. Men heldigvis står vi ikke alene med vores bekymringer. Både EU,
Europarådet og en række andre lande forsøger på forskellig vis at lægge pres på
Polen for at rette op på problemerne. Og jeg tror derfor, at løsningen skal findes
gennem et langt og sejt træk, hvor vi sammen med vores ligesindede fører en kritisk
dialog med den polske regering og bliver ved med at insistere på, at der bliver fundet
holdbare løsninger på problemerne i Polen.
Som jeg tidligere har understreget, er det vigtigt for regeringen, at især EU-
Kommissionen spiller en nøglerolle i den samlede indsats for at få rettet op på
problemerne i Polen. Det gælder navnlig, når det kommer til spørgsmålet om at
rejse en traktatkrænkelsessag. Men Kommissionen råder også mere generelt
i kraft
af sin rolle som traktatens vogter
over særlige værktøjer og muligheder for at lægge
pres på Polen, som vi andre ikke er i besiddelse af, og som vi nødt til at have i spil,
hvis problemerne for alvor skal løses.
B 266 - 2020-21 - Bilag 4: Brev fra udenrigsministeren vedr. Folketingets behandling af beslutningsforslaget
2
Derfor har jeg også personligt drøftet sagen med ligestillingskommissær Dalli for få
uger siden. Kommissionen deler heldigvis vores alvorlige bekymringer for LGBTI-
situationen i Polen, og det er mit indtryk, at Kommissionen er ved at foretage de
konkrete og detaljerede vurderinger, der skal til for at vurdere, om der f.eks. er
grundlag for at rejse en traktatkrænkelsessag mod Polen som følge af de såkaldte
LGBTI-fri zoner i Polen.
I mandags den 17. maj kom jeg sammen med 13 ligesindede europaministre,
herunder fra bl.a. Frankrig og Nederlandene, med en fælles erklæring i anledning af
IDAHOT-dagen. Vi er for det første enige om, at vi fremadrettet skal undersøge,
hvilke nye skridt der kan tages for at øge presset på Polen. Samtidig er vi
for det
andet
enige om, at vi skal udvikle en fælles strategi for at støtte EU-institutionerne
i retssager om grundlæggende værdier ved EU-Domstolen. For det tredje er vi enige
om, at det naturligvis ikke skal være muligt at modtage støtte fra EU-budgettet i
form af bl.a. strukturfondsmidler til projekter, som ikke lever op til de
grundlæggende værdier.
Jeg er glad for, at så mange andre lande deler vores bekymringer, og jeg glæder mig
til at omsætte ord til handling for at sikre, at alle medlemslande lever op til deres
traktatmæssige forpligtelser på LGBTI-området.
Som I ved, er den danske ambassade i Warszawa også meget aktiv, når det kommer
til udfordringerne for LGBTI-personer i Polen, og ambassaden har i år rollen som
koordinator for et stort antal ligesindede lande. Jeg er meget glad for, at ambassaden
tidligere på ugen på vegne af de ligesindede lande bl.a. har overrakt et årligt LGBT+
støttebrev til det polske LGBTI-samfund.
Det er samtidig en meget god nyhed, at USA har påtaget sig, som det næste land, at
overtage koordinatorrollen i Polen. Det, tror jeg, vil kunne få en stor betydning for
LGBTI-samfundet i Polen.
Jeg ved, at flere medlemmer af udvalget har udvist interesse for at deltage i en Pride-
parade i Polen. Det, synes jeg, er en oplagt mulighed for, at Folketinget kan vise sin
støtte til det polske LGBTI-samfund. Og Udenrigsministeriet og den danske
ambassade i Warszawa står naturligvis til rådighed, hvis der er brug for råd og
vejledning i den forbindelse. Deltagelse i en Pride-parade kunne også eventuelt
kombineres med en udvalgsrejse til Polen, som ambassaden ligeledes meget gerne
bistår med at organisere.
Jeg ser frem til at samarbejde videre med udvalget om denne meget vigtige sag,
herunder også ved afholdelse af en mulig høring i udvalget. Samtidig håber jeg, at
vi f.eks. kan benytte den kommende WorldPride i København til august til sammen
at sætte yderligere fokus på LGBTI-rettigheder både i Danmark, EU og resten af
verden. Ligesom jeg agter at vende tilbage til udvalget efter sommerferien med
henblik på at gøre status på mulighederne og bestræbelserne på at rejse en
traktatkrænkelsessag og indsamling af konkrete oplysninger om forholdene i de
såkaldte LGBTI-fri zoner, som jeg også har drøftet med Kommissionen.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod