Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
B 298 Bilag 3
Offentligt
2417509_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 298
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 15. juni 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om stop for Udrejsecenter Holmegaard på
Langeland
[af Morten Dahlin (V), Pia Kjærsgaard (DF), Marcus Knuth (KF), Pernille Vermund (NB),
Henrik Dahl (LA) og Inger Støjberg (UFG)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, DF, SF, KF, NB og Inger Støjberg
(UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uænd‐
ret.
Et
mindretal
i udvalget (S og EL) indstiller beslutnings‐
forslaget til
forkastelse
ved 1. (sidste) behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget ved 1. (sidste) behand‐
ling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (Sikandar Siddique (UFG))
vil ved 1. (sidste) behandling af beslutningsforslaget redegø‐
re for sin stilling til beslutningsforslaget.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre og Nye Borgerlige
Venstres og Nye Borgerliges medlemmer af udvalget
finder det dybt kritisabelt, at regeringen – helt uden at
konsultere Folketingets partier – erhvervede Holmegaard på
Langeland med henblik på at etablere et udrejsecenter. For‐
slagsstillerne mener, at det er afgørende, at centrale beslut‐
ninger på det udlændingepolitiske område har opbakning fra
et flertal i Folketinget, så der kan sikres langtidsholdbare
løsninger.
Venstre og Nye Borgerlige noterer sig, at regeringen ikke
har tænkt sig at leve op til løfterne til beboerne i Midtjylland
om at etablere et nyt udrejsecenter. Det finder Venstre og
Nye Borgerlige dybt kritisabelt og opfordrer derfor regerin‐
gen til hurtigst muligt at indkalde Folketingets partier til
drøftelser om etablering af et nyt udrejsecenter.
Dansk Folkeparti og Inger Støjberg (UFG)
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget og Inger Støj‐
berg (UFG) forstår, at beslutningsforslaget har til formål
at stoppe et udrejsecenter på Langeland. Regeringen har
imidlertid på baggrund af stor modstand – ikke mindst fra
lokale langelændere – selv valgt at stoppe udrejsecenter
Holmegaard på Langeland. Dermed er den ene del af beslut‐
ningsforslaget allerede opfyldt.
Beslutningsforslaget opfordrer desuden regeringen til at
indkalde Folketingets partier til drøftelser af de mulige pla‐
ceringer af et nyt udrejsecenter. Den del af beslutningsfor‐
slaget er særdeles vigtig, så der kan findes en langtidshold‐
bar løsning, hvorfor vi appellerer til, at et flertal bakker op
om denne del af forslaget.
Sagen er nemlig, at der er hårdt brug for et nyt udrejse‐
center til afløsning for Kærshovedgård i Midtjylland, hvor
naboer i årevis har været plaget af beboerne, der omfatter
både afviste asylansøgere, personer på tålt ophold og ikke
mindst udviste kriminelle udlændinge, herunder terrordøm‐
te.
Derfor er det også ubegribeligt, at den socialdemokrati‐
ske regering ved sin tiltrædelse i sommeren 2019 valgte at
skrotte VLAK-regeringens og Dansk Folkepartis gennemar‐
bejdede og allerede vedtagne plan om et udrejsecenter på
øen Lindholm i Stege Bugt.
Lindholm var – og er stadig – en god og optimal løsning
på et problem med uønskede udlændinge, der skal forlade
Danmark, men som nægter at rejse og nægter at medvirke
hertil.
Fordelen ved Lindholm er, at øen ligger isoleret og ikke
umiddelbart støder op til naboer. Her er der ikke noget hegn
at klippe hul i.
AX026682
B 298 - 2020-21 - Bilag 3: Betænkning afgivet d. 15/6-21
2417509_0002.png
2
Lindholm skulle have været i drift i 2021 og ville således
allerede nu have afhjulpet de utilfredsstillende problemer,
der er med beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård.
Socialdemokratiet stemte gult til forslaget om Lindholm
med den begrundelse, at de ikke kendte beslutningsgrundla‐
get. Men det er noget vrøvl. Budgettet var kendt og lød
på 759 mio. kr., der dækkede etableringsudgifter og drift
fra 2019 til 2022, herunder en færge til 36 mio. kr. Færge‐
udgiften er vist den eneste reelle forskel på Lindholm og
Langeland.
Siden har forklaringen fra S-regeringen været, at Lind‐
holm var for dyr. Det er muligt, at der er en forskel i
udgifterne til at etablere et udrejsecenter på Langeland og
på Lindholm, men den kan næppe være stor. Derudover
var Lindholm en permanent løsning, mens Holmegaard på
Langeland snarere ligner en ny midlertidig placering med
nye problemer for naboerne til følge.
En vigtig og overset pointe med Lindholm er også, at
det skulle være så træls et sted at være, at beboerne blev
trætte af at være der og derfor frivilligt ville medvirke til
deres hjemrejse. Lindholm kunne derfor have en positiv
indvirkning på rent faktisk at få sendt uønskede personer ud
af Danmark.
Dansk Folkeparti og Inger Støjberg opfordrer derfor re‐
geringen til at genoverveje Lindholm.
Dansk Folkeparti og Inger Støjberg opfordrer endvidere
regeringen til at screene de udviste kriminelle udlændinge
på Kærshovedgård. De bør fremover opdeles i to grupper,
og de mest hårdkogte, herunder terrordømte, skal fængsles.
Det kan ikke være meningen, at forældede konventioner
skal forhindre Danmark i at træffe beslutninger, der beskyt‐
ter befolkningen mod de hårdkogte kriminelle udlændinge.
Statsministeren har udtalt, at regeringen gerne udfordrer
konventionerne. Her er en oplagt og naturlig anledning. De
hårdeste kriminelle kan f.eks. fængsles i Vridsløselille Stats‐
fængsel, der står tomt for tiden.
Dansk Folkeparti og Inger Støjberg deltager gerne i drøf‐
telser med regeringen om et nyt udrejsecenter og bidrager
gerne med løsninger – herunder løsninger, der akut kan brin‐
ges i anvendelse for at få de mest kriminelle og utrygheds‐
skabende udlændinge fjernet fra Kærshovedgård og sat bag
lås og slå.
Socialistisk Folkeparti
SF�½s medlemmer af udvalget støtter beslutningsforslaget
ud fra et ønske om at standse etableringen af Udrejsecenter
Holmegaard og konstaterer i den forbindelse med tilfreds‐
hed, at regeringen har omgjort denne beslutning. Regerin‐
gens oprindelige beslutning manglede blik for de udfordrin‐
ger, som Langeland kæmper med, ligesom beslutningen ikke
tog højde for, at denne udvikling er vendt for nylig, med
turisme som vigtigste værktøj.
SF konstaterer yderligere, at det af forståelsespapiret
»Retfærdig retning for Danmark« mellem Socialdemokrati‐
et, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten klart fremgår: »En
ny regering vil arbejde for, at kriminelle udvisningsdømte
udsendes af Danmark hurtigere end i dag. En ny regering vil
iværksætte en undersøgelse af, hvor de bedst kan placeres,
så længe de opholder sig i Danmark.«
Regeringen må selv tage ansvaret for at vurdere, om og
hvordan Folketingets partier inddrages mest hensigtsmæs‐
sigt. SF har dog en klar forventning om, at regeringen vil
håndtere det videre forløb inden for rammerne af forståel‐
sespapiret.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget noterer sig, at
regeringen har besluttet ikke at placere et udrejsecenter på
Langeland, og forstår således ikke, hvorfor der skal stemmes
om dette ved et beslutningsforslag.
Radikale Venstre noterer sig også, at administration af
udrejsecentre grundlæggende er et anliggende for regerin‐
gen. Radikale Venstre mener således, at det er op til rege‐
ringen at vurdere, hvordan partier inddrages mest hensigts‐
mæssigt, men understreger, at Folketinget samtidig har til
opgave at føre parlamentarisk kontrol med, at regeringen ik‐
ke anvender rigets midler uforsvarligt eller træffer ulovlige
beslutninger. Et eksempel på, hvad Radikale Venstre anser
for unødvendigt overforbrug af økonomiske midler, er pla‐
cering af et udrejsecenter på Lindholm, som blev vedtaget af
den tidligere regering.
Radikale Venstre finder, at det er klogt, at der ikke pla‐
ceres et udrejsecenter med 130 mennesker, som er enten
udvisningsdømte eller på tålt ophold, i Holmegaard på Lan‐
geland. Placeringen bør ske i flere enheder med færre per‐
soner, ligesom der er behov for en ændring i strukturen
for udrejsecentre med bl.a. mulighed for frivillig fodlænke,
meldepligt på lokale politistationer i stedet for udrejsecentre
og andet. Samtidig beklager Radikale Venstre dybt, at der
således ikke for nuværende findes en løsning for at aflaste
Kærshovedgård og for hverdagen hos mennesker i Bording
og Ikast. Dette er stadig en vigtig opgave, som skal løses.
Radikale Venstre mener, at det af mange årsager vil være
hensigtsmæssigt at adskille mennesker på tålt ophold og
udvisningsdømte fra de øvrige personer på Kærshovedgård.
Radikale Venstre har derudover en forventning om, at
sagen håndteres inden for rammerne af forståelsespapiret
»Retfærdig retning for Danmark« mellem Socialdemokrati‐
et, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har i udgangs‐
punktet ikke en holdning til, om et udrejsecenter skal ligge
på Langeland eller i Jylland. Hele systemet omkring udrej‐
secentre og beboere, der kan sidde i disse i mange år, bør
gentænkes.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 21. maj 2021 og
blev henvist direkte til behandling i Udlændinge- og Integra‐
tionsudvalget.
B 298 - 2020-21 - Bilag 3: Betænkning afgivet d. 15/6-21
2417509_0003.png
3
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Anne Sophie Callesen (RV)
Kristian Hegaard (RV) Carl Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (UFG)
Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF) Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7