Sundhedsudvalget 2020-21
B 35 Bilag 2
Offentligt
2356845_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 35
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 9. marts 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om en ældrelov, der skal sikre
ældre medborgere en række lovfæstede og uomtvistelige rettigheder,
indføre minimumsnormeringer på ældreområdet og styrke Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn med landets plejehjem m.v.
[af Karina Adsbøl (DF) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF, NB, LA og
Susanne Zimmer (UFG)) indstiller forslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller beslutningsforsla‐
get til
vedtagelse uændret.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale
Venstre
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget finder, at de forhold, som
bl.a. blev afdækket med de skjulte tv-optagelser på pleje‐
hjem i Aarhus Kommune og Randers Kommune, vidner om
nogle grundlæggende problemer i ældreplejen, som der er
behov for at tage fat på.
S, SF og RV finder, at problemerne i ældreplejen er kom‐
plekse og opbygget igennem en længere årrække. S, SF og
RV er enige om, at problemerne ikke kun skyldes én ting,
og at ansvaret for løsningerne ligger forskellige steder. Der‐
for er lovgivning på området heller ikke løsningen på alle
problemerne.
S, SF og RV bemærker, at regeringen sammen med Radi‐
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alter‐
nativet med finanslovsaftalen for 2021 har prioriteret 425
mio. kr. i 2021, 450 mio. kr. årligt i 2022 og 2023 og 500
mio. kr. årligt fra 2024 og frem til højere faglighed og flere
ansatte i ældreplejen. Midlerne skal give mulighed for at
sikre mere tid til pleje, omsorg og nærvær i mødet med
den enkelte borger. Målsætningen er bl.a., at kommunerne
ansætter flere personer i ældreplejen og samtidig arbejder
for, at flere ufaglærte får mulighed for at tage en social- og
sundhedsfaglig uddannelse.
S, SF og RV bemærker endvidere, at aftalepartierne bag
finanslovsaftalen for 2021 også har prioriteret 22 mio. kr.
i 2022 og 2023 til videreførelse af videnscenter for værdig
ældrepleje i Sundhedsstyrelsen.
S, SF og RV bemærker samtidig, at aftalepartierne bag
den politiske aftale om udmøntning af reserven til foran‐
staltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2021-2024 har prioriteret at styrke tilsynet med ældreplejen,
dels ved at videreføre og styrke ældretilsynet under Styrel‐
sen for Patientsikkerhed, dels ved at indføre obligatoriske
opfølgnings- og læringsforløb for plejeenheder, som har fået
påbud af ældretilsynet. Derudover har sundhedsministeren
inviteret til en bredere drøftelse af det samlede tilsyn med
ældreplejen.
S, SF og RV er opmærksom på det arbejde med at sætte
en ny retning for ældreplejen, som sundhedsministeren i
samarbejde med FOA, Ældre Sagen og KL har igangsat.
S, SF og RV bemærker endvidere, at de økonomiske ud‐
gifter, som må formodes at være forbundet med beslutnings‐
forslaget, ikke vurderes at stå på mål med de forventede
effekter, som indførelse af en egentlig ældrelov vil kunne
give, da mange af ældreplejens udfordringer ikke vurderes at
kunne løses via lovgivning.
S, SF og RV kan på baggrund af ovenstående ikke støtte
forslaget.
AX026074
B 35 - 2020-21 - Bilag 2: Betænkning afgivet den 9. marts 2021
2356845_0002.png
2
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget lægger vægt på, at al‐
le ældre tilbydes en værdig og omsorgsfuld pleje. Det har
været en prioritet under den tidligere VLAK-regering i sam‐
arbejde med Dansk Folkeparti at styrke og løfte ældreområ‐
det med bl.a. klippekortsordninger, plejehjemskøkkener og
markante finanslovsprioriteringer.
TV 2’s hjerteskærende dokumentar i sommeren 2020 om
bl.a. Else Marie Larsen fra Aarhus har vist os, at hverdagen
på nogle plejehjem kan være både trist og blottet for med‐
menneskelighed. Dokumentaren udstillede en tingsliggørel‐
se af Else Marie Larsen. Det er helt uacceptabelt, at ældre
behandles på den måde. Venstre ønsker, at værdigheden,
omsorgen og empatien finder vej tilbage til alle dele af
ældreplejen.
Forslaget fra Dansk Folkeparti rummer flere gode ele‐
menter, og V deler intentionerne bag forslaget. V støtter
bl.a., at tilsynene på plejehjemmene styrkes, og er tilfreds
med, at et bredt flertal har besluttet at videreføre det risiko‐
baserede tilsyn.
V kan ikke støtte forslaget om minimumsnormeringer på
alle plejehjem. V ønsker først og fremmest et opgør med
den forråede kultur, som hersker på nogle plejehjem. Det
kræver stærk ledelse og ikke nødvendigvis flere »varme
hænder«. TV 2’s dokumentar dokumenterede bl.a., at det
ikke var manglen på personale, som udfordrede – snarere
klar og tydelig ledelse.
V ønsker bl.a., at der oprettes bestyrelser på alle kommu‐
nale plejehjem, hvor både ledelse, personale og pårørende
har en plads. Det er helt afgørende, at både personale og på‐
rørende får bedre vilkår for en åben og tillidsfuld dialog. Vi
har de seneste måneder hørt alt for mange historier om på‐
rørende, som har kontaktet personale, ledelse og i nogle til‐
fælde også kommunalbestyrelsen med kritik af forholdende
på et plejehjem, uden at forholdende er ændret. Med lokale
bestyrelser åbnes der for indflydelse på valg af leder og
ledelsesstil og dermed langt større indflydelse på hverdagen
på de enkelte plejehjem.
Regeringen har i efteråret 2020 inviteret til et såkaldt æl‐
dretopmøde. V er uforstående over for, at regeringen endnu
ikke har indkaldt Folketingets partier til realitetsdrøftelser
omkring fremtidens ældrepleje. Særlig set i lyset af, at TV
2’s dokumentar i høj grad afdækkede, at der er brug for
aktiv handling.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 20. oktober 2020
og var til 1. behandling den 13. januar 2021. Beslutnings‐
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Sundhedsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper Roug (S)
Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer (UFG)
Jane Heitmann (V)
fmd.
Ellen Trane Nørby (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
40
16
15
14
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8