Til beslutningsforslag nr.
B 54
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 17. marts 2021
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om ny lov om digital børnebeskyttelse, som
beskytter børns færden på internettet
[af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Uffe Elbæk (UFG)
Socialdemokratiets, Venstres, Dansk Folkepartis, Sociali‐
stisk Folkepartis, Radikale Venstres, Enhedslistens og Det
Konservative Folkepartis medlemmer i udvalget og Uffe
Elbæk (UFG) finder det vigtigt, at børn og unge kan færdes
sikkert på internettet, og at børn og unges trivsel i højere
grad skal tages alvorligt. Flertallet er derfor enige om, at
der bør sættes rammer for, hvad techgiganter, virksomheder,
spilproducenter m.fl. må udbyde til børn og unge på de
digitale og sociale medier.
Flertallet konstaterer, at Djøf’s techkommission har frem‐
lagt en række forslag til, hvordan vi beskytter børn og
unge på internettet. Flertallet konstaterer samtidig, at flere
undersøgelser af børn og unges brug af digitale og sociale
medier giver anledning til bekymring. For eksempel viser
en kortlægning fra VIVE bl.a., at blandt 11-15-årige oplyser
21-29 pct., at de jævnligt har oplevet, at de hele tiden tæn‐
ker på, hvornår de næste gang kan komme på de sociale
medier, og at 17-40 pct. har forsøgt at bruge mindre tid på
de sociale medier, uden at det lykkedes (»Børn og unges
trivsel og brug af digitale medier – to analysenotater«, VI‐
VE, 2020). Dertil kommer, at Børns Vilkår på baggrund
af deres rapport »Krop, køn og digital adfærd« fra 2020
anbefaler at fjerne digitalt adfærdsdesign, der forudsætter en
norm om daglig tilgængelighed blandt børn og unge under
18 år (»Krop, køn og digital adfærd«, Børns Vilkår, 2000).
Flertallet finder således, at digitale og sociale medier
kan virke afhængighedsskabende på børn og unge, hvilket
dels kalder på, at samfundet er bevidst om vigtigheden af
digital dannelse i skolen og forældrenes ansvar for at sætte
rammer for og guide deres børn, og dels at der vedtages ny
lovgivning for at beskytte børn og unge på internettet.
Flertallet pålægger derfor regeringen, at det i forlængel‐
se af afrapporteringerne fra de to regeringsnedsatte arbejds‐
grupper, jf. B 54 – bilag 2, drøftes på tværs af partierne,
hvilke yderligere tiltag der med fordel kan igangsættes for at
understøtte, at børn og unge kan færdes sikkert på internet‐
tet, og herunder drøfte en ny lov om digital børnebeskyttelse
med mulige elementer fra det amerikanske lovforslag KIDS
Act (KIDS Act, s. 3411 — 116th Congress, 2019-2020) og
Djøf’s techkommission (TechDK Kommissionen).
Flertallet konstaterer, at arbejdsgrupperne skulle have af‐
rapporteret i 2020, men at arbejdet grundet den aktuelle
situation med covid-19 er blevet forsinket. Eksempler på
mulige tiltag, der kan drøftes i forlængelse af arbejdsgrup‐
pernes afrapportering og i forbindelse med drøftelserne af
en ny lov om digital børnebeskyttelse, kan være at forbyde
adfærdsdesign målrettet unge under 18 år, en tilvalgsmodel
frem for en fravalgsmodel, for så vidt angår datasamlende
elementer i børneprodukter, foranstaltninger, som sikrer, at
børn ikke udsættes for voldeligt indhold, selvskadebilleder
og børneporno, en strømlining af markedsføringsregler, så
digitale produkter i højere grad skal leve op til beskyttelses‐
niveauet for fysiske produkter, samt sanktionsmuligheder
ved overtrædelse af lovgivning.
Flertallet konstaterer, at en række digitale produkter ud‐
bydes af internationale techgiganter, og at det i et vist
omfang potentielt kan være svært at regulere dele af det i
Danmark. Flertallet pålægger derfor regeringen i samarbejde
med partierne at undersøge mulighederne herfor. Flertallet
vil ligeledes drøfte potentialet i videre at forfølge yderligere
regulering på EU-plan.
AX026077