GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Dato
J. nr.
16. november 2020
2020-2170
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) om gennemførelsen af det fælleseuropæiske luftrum
(SES) (omarbejdning)
KOM (2013) 410, KOM (2020) 579
1
Resumé
Kommissionen har den 22. september 2020 fremsendt et omarbejdet for-
slag til gennemførelsen af det fælles-europæiske luftrum. Forslaget er en
del af den reviderede SES II + pakke. Forslaget
øger ambitionsniveauet
for SES med henblik på at høste miljømæssige, kapacitetsmæssige og om-
kostningsmæssige fordele ved en reduktion af fragmenteringen af det eu-
ropæiske luftrum.
Med SES II+ pakken foreslår Kommissionen bl.a., at de nationale tilsyns-
myndigheder skal være fuldt institutionelt adskilt og finansielt uaf-
hængige fra luftfartstjenesteudbyderne. Det foreslås, at visse støttetjene-
ster til lufttrafikstyring (vejr-, luftfartsinformations-, kommunikationstje-
nester m.m.) skal være omfattet af de almindelige bestemmelser for mar-
kedsindkøb. Det foreslås ligeledes, at Kommissionen skal have en større
rolle med hensyn til sikring af en velfungerende præstationsordning for
lufttrafikstyring samt at give mulighed for at iværksætte sanktioner, hvis
præstationsmålene ikke nås.
Forslaget forventes at have både lovgivningsmæssige og økonomiske kon-
sekvenser. De lovgivningsmæssige konsekvenser vil primært omfatte ad-
skillelsen af de nationale tilsynsmyndigheder, hvor tiltaget forventes at
medføre ny lovgivning vedr. etablering af den nye myndighed. Det vurde-
res at forslaget vil have økonomiske konsekvenser for både Naviair og
DMI, omfanget af disse konsekvenser kræver nærmere analyse.
Regeringen er af den opfattelse, at der er tale om et forslag af potentiel
stor rækkevidde, hvilket særligt ses for flere af de nye tiltag i forslaget,
som er indarbejdet i forbindelse med omarbejdningen af forslaget fra
2013. Regeringen mener derfor, at Kommissionen principielt bør frem-
lægge en konsekvensanalyse for de nye tiltag, som Kommissionen har ind-
arbejdet forslaget.