NOTAT
Orientering af FT om økonomiske konsekven-
ser af orlovsdirektivet
24. september 2021
J.nr. 2021 - 6630
CAL
Cecilie Kisling
Baggrund
Folketinget har tidligere den 24. maj 2017 modtaget grund- og nærhedsnotat vedr.
Kommissionens forslag til EuropaParlamentets og Rådets direktiv om balance mel-
lem arbejdsliv og privatliv for forældre og omsorgspersoner (orlovsdirektivet). Di-
rektivet blev vedtaget 20. juni 2019 (Direktiv (EU) 2019/1158 af 20. juni 2019 om
balance mellem arbejdsliv og privatliv for forældre og omsorgspersoner).
Beskæftigelsesministeriet vil hermed som supplement til det tidligere grund- og
nærhedsnotat gerne orientere om økonomiske konsekvenser af direktivet. Dette
skyldes, at Beskæftigelsesministeriet i forbindelse med implementeringen er blevet
opmærksom på, at implikationerne af orlovsdirektivets samspil med gældende
dansk ret umiddelbart er større end først antaget. Grunden hertil er, at direktivets
ret for lønmodtagere til 9 ugers forældreorlov med en ydelse (barselsdagpenge) i
modsætning til de danske regler
ikke
er betinget af, at de pågældende var lønmodta-
ger på tidspunktet for barnets fødsel, men alene, at den pågældende er lønmodta-
ger, når orloven afholdes.
Det mere lempelige optjeningskrav medfører potentielt en betydelig varig merud-
gift (op imod 500 mio. kr. årligt) og tab af beskæftigelse (1.750 fuldtidspersoner år-
ligt). Konsekvensen vil være endnu større i de første år som følge af indfasningen
af de nye regler. Hertil kommer betydelige byrder for arbejdsgiverne, der som of-
test vil være forpligtiget til at udbetale løn under den ekstra forældreorlov.
Barselslovens beskæftigelseskrav
Efter de gældende regler i barselsloven skal man opfylde et beskæftigelseskrav for
at få ret til barselsdagpenge under forældreorlov. For moderens vedkommende skal
beskæftigelseskravet være opfyldt på
tidspunktet for barnets fødsel.
For faderens
vedkommende skal beskæftigelseskravet være opfyldt inden for de første 46 uger
efter barnets fødsel. Det betyder, at hvis beskæftigelseskravet ikke er opfyldt på
disse tidspunkter, opnår man heller ikke på et senere tidspunkt ret til forældreorlov
med barselsdagpenge.
Orlovsdirektivets beskæftigelseskrav
Med orlovsdirektivet indføres der som noget nyt en ret til minimum 9 ugers foræl-
dreorlov med en ydelse (barselsdagpenge), som skal tildeles alle lønmodtagere med
et barn under en nærmere fastsat alder, op til 8 år, der på tidspunktet for orlovens
afholdelse
opfylder barselslovens beskæftigelseskrav. Dette selvom personen på
tidspunktet for barnets fødsel ikke var lønmodtager, men fx studerende eller ledig.